کارشناس ارشد روابط بین الملل
اندیشه های سیاسی آلن تورن
آلن تورن متولد 1925 یکی از چهره های مشهور فرانسوی در جامعه شناسی نومارکسیستی اخیر است .
او در جامعه برنامه ریزی شده یا فراصنعتی تخاصم اجتماعی جدیدی یافته که در آن فن سالاری و مدیریت در تخاصم با گروه های وسیعی از جامعه مانند کارگران قرار گرفته اند .عقاید تورن از بعضی جهات با نومارکسیستهای دیگر نظیر رایت میلز و دارندروف تفاوت دارد . او با این نظر نیلز که قدرت در دست گروه کوچکی از نخبگان است موافق نبوده و معتقد است که دولت بخخشهای بزرگ اقتصادی را اداره میکند و نمیتواند به عنوان ابزار سلطه نخخبگان مورد مطالعه و تحلیل قرار گیرد.
تورن همچنین برخلاف دارندروف تغییرات اجتماعی را بر اساس طبقه و اقتدار تحلیل نمیکند ، پیش فرضهای اساسی تورن این است که آنچه برای جامعه شناسی مهم است ، تغییرات اجتماعی ، ماهیت قدرت و جنبشهای اجتماعی نوین از قبیل جنبشهای دانشجویان و اعتراضهای ضد هسته ای است ( پیام سفر آلن تورن به ایران : ایران، یک بهشت ایده آل برای جنبش دانشجویی دختران است . زمستان1380 به دعوت مهاجرانی به تهران آمد و بسته پیشنهادی اش برای اصلاح طلببان خلق یک انقلاب زنانه در ایران بود .. تورن تحلیلگر برجسته در زمینه جنبش های اجتماعی اوپوزسیون است . وی رهبران دولت اصلاحات را به پیروی از الگوی موسسه تحقیقات امنیتی پنداگون در گستره اسلام لیبرال فرا خواند . تورن هم رای با فرید ذکریا و ولی رضا نصر در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: راه تجدد ایران از ترکیه میگذرد . هجاریان نیز میخواست تا از شخصیت هایی مثل هابرماس برای بحران زدایی از تئوری و عمل در سپهر اندیشه اصلاحات کمک بگیرد .)
نخستین دوره فعالیت های تورن با تحقیق درباره مناقشه های کارگری در کارخانه خودروسازی رنو آغاز شد که بر افکارش تاثیر گذاشت . تلاش برای یافتن کنشگران اجتماعی و مناقشات جامعه صنعتی به عقیده وی قدرت از کنترل مراکز کار خارج میشود و در اختیار تولید فرهنگ قرار میگیرد .
امید بستن تورن به کنشگران و تجدید حیات اجتماعی ، از قرار جای خود را به ترور و خشونت خودکامگی و بدبینی ژرف نسبت به فوکوئیسم و مارکسیسم ساختاری سپرد . نقش بسیج دانشجویی در چالش تولید اجتماعی دانش و فن آوری همان نقش جنبشهای کارگری از جامعه صنعتی بوود تورن به جای تاکید برانسجام تنشها را برجسته میسسازد
وی میگوید جامعه شناسی مجموعه ای از افکار، اندیشه ، و پژوهشهایی است که کانون اصلی آنها را از میان رفتن بنیادی وحدت در جوامع مدرن تشکیل میدهد .
جهانی شدن را باید با برخودهای نقادانه پذیرفت . تفکیک دولت و کلیسا زمینه رشد ارتباط میان گروه های اجتماعی است . این اندیشه تورن اعتقادش به لائیسته را اظهار میکند . لازمه چنین حرکی را نیز نظام پلورالیستی و دموکراسی مبتنی بر نمایندگی میداند .
تورن حاکمیت مفاهیم دوقطبی بویژه در جهان غرب را انتقاد میکند مثل تولید_ بازتولید با مردان آفریننده و عقلانی ، زنان غیر آفریننده و غیر عقلانی . از نظر تورن سوژه برای زیستن و بقای خود به ترکیب این دوگانه بپردازد زنان در این بازه بیشتر سوژه هستند . ( برگزیده سایتها )
مطلبی دیگر از این انتشارات
اندیشه های سیاسی ژان بدن پدر حاکمیت
مطلبی دیگر از این انتشارات
اندیشه های سیاسی اپیکور موسس مکتب اپیکوری
مطلبی دیگر از این انتشارات
اندیشه های سیاسی جیمز اول( حقوق الاهی شاهان)