استفاده از data science برای بردن مسابقات CS GO در Mirage

من بازیکن خوبی بودم. حتی میشه گفت در یه روز خوب جزء بهترین ها بودم و به اندازه کافی هم خوش شانس بودم که دور دنیا سفر کنم و بازی موردعلاقه‌ام، یعنی GO CS رو بازی کنم. متاسفانه همه این داستان ها، حول و حوش سال 2000 جریان داشت و اون زمان بردن یه تورنومنت بین‌المللی نهایتاً 1000 دلار نصیبم میکرد؛ که خب، نمیشد باهاش زندگی کرد?. 18 سال در زمان سفر میکنیم، سالِ 2018 است. بانک و گروه سرمایه‌گذاری معروف Goldman Sachs پیش‌بینی میکنه تعداد بیننده‌های eSport در سال 2022 از بیننده‌های مسابقات ورزشی مثل NBA و NFL بیشتر شه. تو دنیای esport از لحاظ محبوبیت، سابقه و اندازه جایزه ها، فقط چند بازی دیگه می تونن با Counter-Strike: Global Ofensive رقابت کنن. خب پس الان بهترین زمان که مثل پولدارترین آدم‌های دنیا دانشگاه رو رها کنیم و به صورت حرفه‌ای (شبانه روز GO CS?) بازی‌کنیم! اما با بیشتر از 11 میلیون بازیکن فعال، بازیکن‌های حرفه‌ای که تو تورنومنت‌ها برای میلیون‌ها دلار رقابت میکنن، این کار، کار آسونی نیست. پس چه جور میشه موفق شد؟

یک بازی تیراندازی اول‌شخص هدفمندِ که دو تیم تروریست و پلیس ضد تروریست، برای دفاع کردن از یه بخش نقشه، خنثی کردن بمب تروریست ها (دفاع – ضد تروریست) یا حمله به یکی از دو بخش از قبل مشخص شده و بمب‌‍گذاری در یکی از این دو قسمت نقشه (حمله – تروریست) با هم مقابله میکنن. پایان هر راند، هر نفر بسته به موفقیت فردی و تیمی خودش، مقداری از پول درون بازی دریافت میکنه تا تو راند بعدی بتونه اسلحه و تجهیزات بهتری بخره. تیم‌های رده بالا با استفاده از مربی‌ها و تحلیلگرها به بازیکن‌هاشون کمک میکنن تا تو بازی بهتر بشن. خب این یه چیزی که ما فقط میتونیم خوابش رو ببینیم. اما شاید راه‌های دیگه‌ای برای پیدا کردن برتری و هدشات کردن همه باشه!

با استفاده از داده‌های بیشتر از 1400 مسابقه آنلاین تو نقشه محبوب Mirage ،من از راهکارهای data science و اسکریپت‌های پایتون استفاده کردم تا بتونم به این سوال‌ها جواب بدم:

  • کدوم سایت(بخشی از نقشه که فقط اونجا میشه بمب گذاشت) برای دفاع کردن بهتر؟
  • کدوم یک از کلتها برای اوایل بازی بهتر هستن؟
  • خریدن ِDifuse Kit (وسیلهای که زمان خنثی کردن بمب رو نصف میکنه) اوایل بازی کار درستی؟

سایت A یا B؟ به کجا چنین شتابان؟

بردن یه راند در GO CS دو راه داره:

  • کشتن همه‌ی تیم دشمن
  • بمب گذاری (حمله - تروریست) و یا خنثی کردن بمب تروریست‌ها (دفاع - ضد تروریست)

نقشه Mirage( مثل همه‌ی نقشه‌های بازی( دوتا سایت داره. که تروریست‌ها میتونن اونجا بمبگذاری کنن. هردوتیم بازی رو از جاهای متفاوتی شروع میکنن.حالا با توجه به اینکه تروریست‌ها میتونن به هریک از سایت‌ها حمله کنن، تمرکز دفاع باید بیشتر روی کدوم سایت باشه؟ با استفاده از یه اسکریپت پایتون و آنالیزکردن حدود 9200 راند از بازی، من یه نقشه از موقعیت هر تیم زمانی که به تیم حریف آسیب زدن، ساختم.

خب اول به موقعیت تیم ضد تروریست نگاه می‌کنیم. نتایج خیلی تعجب آور نیستن، تقریباً تمام موقعیت‌های مناسب به یک اندازه تاثیرگذار هستن، اما برای سمت مخالف داستان فرق میکنه، به عنوان مثال سایت B و مخصوصاً راهرو-آپارتمان شمال نقشه قدرتمندترین نقطه برای آسیب زدن به تیم دفاعی محسوب می شه. بقیه نقاط قوی برای تروریست‌ها ramp-T ،Tetris و بخش Palace سایت A هستن.با وجود اینکه کنترل روی بخش میانی نقشه Mirage برای هر حمله‌ای به عنوان یه بخش حیاتی درنظر گرفته میشه، بررسی داده‌ها نشون میده که تو این بخش از نقشه نیروهای ضد تروریست برتری قابل توجه‌ای دارن، که دلیلش میتونه برتری قسمت Window تو درگیری‌های دوربرد باشه.


حالا بیاید این داده‌های کلی رو با نتایج محدود به rifle‌ها و SMG‌ها مقایسه کنیم، شاید باعث شد از IV Silver به Guardian Master برسیم!?

با بررسی heatmap متوجه کم شدن توجه تیم تروریست روی سایت B و تمرکز بیشتر روی Mid(قسمت میانی نقشه) و چرخش به سمت سایت A میشیم. نکته جالب دیگه اینه که با محدود کردن درگیری‌ها به rifleها و SMGها محدوده حضور بازیکنها تو هر نقطه خاص بزرگتر میشه و این به این معنی که تیم ضد‌ تروریست ما با تهاجم هرچه بیشتر و به دنبال هدشات، تو دو قسمت ramp-T و Middle بازی میکنن.

خب حالا بعد از همه‌ی این داستان‌ها بهترین راه دفاع چیه ؟! خب برای آبی‌پوش‌های ضد تروریست مرسوم ترین‌ راه دفاع، گذاشتن دو نفر تو هر سایت و یه نفر تو قسمت Mid نقشه است. با توجه به داده‌های جمع‌آوری شده شاید گذاشتن تمرکز بیشتر روی سایت B تو راندهای اول(rounds Pistol) و دفاع سنگین از سایت A وقتی همه AK و M4 به دست شدند(?RIP KREIG)بهتر باشه.

کدوم کلت بهتره؟ (اگه یه بار هم CS بازی کردین میتونین از اینجا رد شید. نتیجه واضحه!! Bretta نخرید!!)

خب 18 Glock(بی‌مصرف?) و USP محبوب ترین کلت ها هستن، به این خاطر که به شما اجازه میدن Kevlar ،Smoke ،Flash و ... بخرید. اما بعد از اون داستان جالب میشه! 6 درصد بازیکنها FiveSeven رو خریدن، درحالی که CZ به ظاهر محبوب تر، از هر 100 بار فقط دوبار انتخاب شده. البته این داده‌ها قبل از nerf(ضعیف کردن یه چیز تو بازی چون زیادی قویه) شدن FiveSeven جمع شده.

اگه منتظر این بودین? هیج!!!
اگه منتظر این بودین? هیج!!!


بیپ...بیپ...بووووم!!!

با توجه به اینکه بودجه‌ما اول بازی فقط 800 دلار (فقط؟ 800 × 22 ... اوه فراموشش کن ?)خریدن یه کیت 400 دلاری به این معنی که خریدن Kevlar غیرممکن و شانس کشته شدن شما با آبپاشی به نام Glock رو افزایش میده (نه! وِل نمیکنم?.)پس برای اینکه خرج کردن نصف بودجمون کار عاقلانه‌ای باشه باید بمبی هم در کار باشه. خب ببینیم اعداد چی میگن...

شانس بمب گذاری تو راندهای اول 70 %بیشتر از بقیه بازی
شانس بمب گذاری تو راندهای اول 70 %بیشتر از بقیه بازی


با بررسی عدد‌ها متوجه ارزش این کیت 400 دلاری می‌شیم، و نتیجه می‌گیریم داشتن حداقل یه کیت تو تیم ضروریه! ولی اینکه این کیت کجای نقشه باید باشه، خودِش داستان داره... 60 درصد تمام بمب‌گذاری‌های راندهای اولیه تو سایت B اتفاق میفتن. داستان راندهای معمولی برعکس و شانس کارگذاشتن بمب تو سایت A بیشتر از B.

نتیجه‌گیری

اینجا ما نگاهی داده محور به GO CS انداختیم و متوجه شدیم که Glock چه قدر مزخرفه و باید گردنِ طرف رو نشونه بگیری تا بعد تیر چهارم شاید اگه Helmet نداشت بمیره? !!و بعد از این استنتاج کاملا علمی، چیزهای دیگه‌ای هم متوجه شدیم.

  • با بررسی حرکات بازیکن‌ها فهمیدیم اوایل بازی، B هدف محبوب تری برای تروریست‌ها و رِیبن‌هاشون هست و بقیه‌راندها A بیشتر هدف قرار میگیره.
  • بیشتر بازیکن‌ها کلتی که به صورت پیشفرض و رایگان دارن رو ترجیح میدن و داراییشون رو خرج Kevlar و ... میکنن.
  • احتمال بمب‌گذاری اوایل بازی بیشتر، پس مطمئن باشید که حداقل یه Defuse Kit تو تیم هست.

بعضی از این نتایج قابل پیش بینی بودن و بعضی هم باید شیوه بازی کردن و موقعیت‌گیری مارو تو بازی تغییر بدن.


اگه میخواید نسخه اصلی(و بدون گلههای تمام نشدنی درباره Glock ?)این مطلب رو بخونید به لینک زیر برید.


https://medium.com/@sverre.lillelien/using-data-science-to-win-csgo-matches-on-mirage-fb978d5cbc64