۱۵۳ میلیون تومان؛ گردش مالی غرفه یک دانش‌آموز در باسلام

عکس نمایشی است
عکس نمایشی است


دانش‌آموز است و قرار است کنکور بدهد. می‌گوید هر شغلی دیگری که به دست بیاورد، باز هم غرفه‌اش را حفظ می‌کند و کسب‌وکارش اینترنتی‌اش را ترک نخواهد کرد. ۱۷ سالش بوده که غرفه‌اش را در باسلام راه‌اندازی کرده است. دانش‌آموزی اهل سنندج زیبا و دوست‌داشتنی با مردمانی مهربان و بااصالت.

نامش محمد سروش است و نام خانوادگی‌اش احمدی. ۱۹ساله است و به قول خودش کنکوری. حدود دو سالی از حضورش در باسلام می‌گذرد. کارش را در باسلام با فروش کتاب آغاز کرده اما چون رشد مورد نظرش را نداشته، از حدود یک سال پیش، فروش لوازم کوهنوردی را آغاز کرده است.

پدرش سال‌هاست که در سنندج مغازه لوازم کوهنوردی دارد. کوهنوردانی که از سراسر ایران برای کوهنوردی به استان کردستان و شهر سنندج می‌روند، مشتری مغازه‌شان هستند. الان حدودا ۱۸۳ محصول در غرفه «لوازم کوهنوردی سروش» وجود دارد و حدود ۱۵۰۰ فروش نیز ایجاد شده است. از این میزان فروش برای سروش بیش از ۱۵۳ میلیون تومان گردش مالی به دست آمده است. باسلام را به واسطه یکی از دوستانش شناخته است.

سروش قبل از اینکه پرسش‌های دیگرم را پاسخ بدهد، با عشقی عمیق به توصیف کردستان و مردم سنندج می‌پردازد و آنها را مهربان‌ترین و مهمان‌نوازترین مردم ایران می‌داند. برای من که جنوبی هستم، کمی سخت است که کسی را مهمان‌‌نوازتر از مردم جنوب بدانم اما این اعتقاد کلی را هم دارم که ایرانی‌ها همگی رگه‌های عمیقی از مهمان‌نوازی را با خود دارند. کمی سر این موضوع با او شوخی می‌کنم و او در ادامه کردستان را دارای بکرترین مناطق برای کوهنوردی معرفی می‌کند.

طعم شیرین فروش آنلاین

از سروش می‌پرسم الان که قرار است کنکور بدهی و به دانشگاه بروی، کسب‌وکار اینترنتی‌ات را کنار می‌گذاری؟ و او پاسخ می‌دهد: حتی اگر شغل اداری هم داشته باشم، باز هم به این کارم ادامه می‌دهم چون الان مردم اغلب خرید آنلاین انجام می‌دهند و می‌دانم که این شغل آینده خوبی دارد.

تجربه افزایش فروش آنلاین غرفه‌اش با شیوع کرونا، سروش را مصمم‌تر کرده که کسب‌وکارش را جدی‌تر بگیرد: ارسال رایگان و خرید آسان از طریق اینترنت موجب شده تا از شهرهای مختلف ایران سفارش داشته‌ باشم. الان هر کسی در شهری دور یا نزدیک که باشد، به راحتی از طریق اینترنت کالای باکیفیت مورد نظرش را خریداری می‌کند. ما هم چون مرزنشین هستیم و به بازارهای خارج از ایران دسترسی داریم، جنس درجه یک در غرفه داریم و مشتری خیالش راحت است که بابت کیفیت خوب است که هزینه می‌کند. کرونا هم که فروش ما را خیلی بیشتر کرد. وقتی کرونا شروع شد، حدود سه ماه متوالی بازار بسته بود و ما هیچ فروشی از طریق مغازه فیزیکی نداشتیم و هر چه می‌فروختیم به صورت آنلاین بود.

می‌خواهم همه فروشم آنلاین باشد

به سروش می‌گویم حالا که غرفه‌ات در باسلام رونق دارد و به تو کمک شده تا فروش خوبی هم داشته باشی و به نوعی مشکل فروشت حل شده، حالا خودت فروش آنلاین را ترجیح می‌دهی یا حضوری را؟ وقتی من به هزاران مشتری از شهرها و روستاهای دور و نزدیک دسترسی دارم، قطعا فروش آنلاین را ترجیح می‌دهم اما در فروش آنلاین یک مشکل اساسی وجود دارد که به نظرم باید برایش فکری بکند. این مشکل مربوط به بسته‌بندی است: بسته‌بندی کالا خیلی مهم است. اجناس کوهنوردی هم به خاطر اینکه برخی‌ از آنها شکل و اندازه متفاوتی دارند، بسته‌بندی‌کردن‌شان برای ما خیلی سخت است و بعضی اوقات جنس آسیب‌دیده به دست مشتری می‌رسد و مشتری ناراضی می‌شود.

باسلام می‌تواند با شرکت‌های حوزه بسته‌بندی وارد مذاکره شود و بسته‌بندی‌های متفاوتی را عرضه کند که ما از باسلام خریداری کنیم. لوگوی باسلام هم روی این بسته‌بندی‌ها درج می‌شود که برای برند باسلام هم مفید است. این کار کمک می‌کند که ارسال کالا از طرف غرفه‌دار با نظم و دقت بالایی انجام شود و کالا به موقع به دست مشتری برسد. البته قبلا کارتن‌هایی ارائه می‌شد ولی متوقف شد و کاش دوباره این روند راه بیفتد.

خرید و فروش آنلاین؛ سختی‌ها و آسانی‌ها


لوازم کوهنوردی، کمپینگ، مسافرتی و... از کوچکترین وسیله تا بزرگ‌ترین وسیله مورد نیاز در غرفه لوازم کوهنوردی سروش یافت می‌شود. سروش می‌گوید: اینکه می‌توانم فضایی داشته باشم که بی‌نهایت کالا را در آن قرار بدهم، یک مزیت خیلی خوب فضای آنلاین برای خرید و فروش است. یعنی محدودیت مغازه فیزیکی را ندارد. کلا من فضای آنلاین را بیشتر دوست دارم چون در آن احساس آزادی عمل بیشتری دارم.

اما این فضا خیلی حساس است. یک نوع ویژگی سخت و آسان دارد. نمی‌دانم چطور بگویم؛ منظورم این است که هم آسان به نظر می‌آید چون آدم فکر می‌کند به میلیون‌ها مشتری دسترسی دارد و هم سخت است چون در فروش آنلاین رقابت خیلی سخت و سنگین است. مشتری به فروشگاه‌های زیادی در سراسر ایران دسترسی دارد، مجبور نیست که از غرفه من خرید کند. پس فروش آنلاین خیلی ظریف است. یعنی باید حواس‌مان باشد که چه رفتاری با مشتری داریم و مخصوصا اینکه جنس خوب به مشتری بدهیم تا دچار دردسرهای مرجوع کردن کالا و نارضایتی مشتری نشویم.

این جوان ۱۹ ساله که حالا برای خودش کلی تجربه کسب کرده، می‌گوید: به‌نظر من خرید و فروش آنلاین برخی کالاها نقص‌هایی دارد و در مورد برخی کمتر. مثلا برای خرید و پوشاک سختی‌های زیادی وجود دارد. چون پارچه را خیلی از مشتریان نمی‌شناسند و همین موجب می‌شود که انتظارات‌شان از کالایی که به دست‌شان می‌رسد، متفاوت باشد. مثلا ما برای پوشاک کوهنوردی به‌ویژه در زمینه رنگ‌بندی و جنس‌شان با مشکلاتی مواجه می‌شویم. گاهی هم می‌بینیم که برخی از فروشنده‌ها عکس غیرواقعی از محصولات منتشر می‌کنند و مشتری از خریدش ناراضی است.

صاحب غرفه «لوازم کوهنوردی سروش» در مورد دیگر سختی‌های کار در فضای آنلاین می‌گوید: سخت‌ترین بخش فروش آنلاین برمی‌گردد به بسته‌بندی. مثلا از بین محصولات ما اگر چراغ قوه کوچک‌ترین آسیبی ببیند، دیگر کارایی ندارد. همین محصول گاه تا یک میلیون تومان قیمت دارد. یا برای وسایلی چون عصای کوهنوردی و چوب ماهیگیری اصلا بسته و کارتنی پیدا نمی‌شود. درحالی‌که سفارش‌های زیادی برای این کالاها ثبت می‌شود و ما از ترس آسیب‌دیدن کالاها، تعداد ارسال‌‌های‌مان کم شده است.

اما در کل، من به فروش آنلاین وابسته شده‌ام. چون دیگر به این صورت است که انگار دو مغازه داریم؛ یکی در سنندج و یکی در باسلام. هر کدام که نباشد، ضررهای بزرگی می‌کنیم و درآمدمان نصف می‌شود. تاکنون تقریبا از همه شهرهای ایرانی سفارش داشته‌ایم اما بیشترین فروش‌مان مربوط به مشتریانی از تهران، اصفهان و مشهد و از طریق آنلاین بوده است.

حوصله داشته باشید، همه چیز درست می‌شود

به سروش می‌گویم چه می‌شود که یک نفر نمی‌تواند در فضای آنلاین بفروشد؟ و او پاسخ می‌دهد: کسی که وارد این فضا می‌شود، قبل از هر چیزی باید حوصله داشته باشد تا دوام بیاورد. طی مدت زمانی که در حال فعالیت هستم، متوجه شده‌ام که بسیاری از افراد دل‌شان می‌خواهد خرید آنلاین داشته باشند اما هنوز نسبت به خرید آنلاین بی‌اعتماد هستند. چون فکر می‌کنند به میزان پولی که پرداخت می‌کنند، کالای باکیفیت دریافت نخواهند کرد. تنها راه جلب اعتماد این افراد، دادن توضیحات شفاف به آنهاست و من این کار را کرده‌ام چون می‌دانم که می‌خواهند بخرند اما اعتماد ندارند. همیشه سعی کرده‌ام که با توضیحات و با فیلم و عکس خوب، اعتمادشان را جلب کنم. خیلی پیش آمده که مشتری بارها و بارها از من فیلم و عکس خواسته در مورد یک کالا. مثلا در مورد یک نمونه چادر مسافرتی. من چندین ویدئو و عکس برایش ارسال کرده‌ام تا اعتمادش جلب شود. این مسائل در فروش آنلاین وجود دارد و باید با آن کنار بیاییم.

حتی اگر مشتری در مورد کالایی اطلاعات کافی ندارد و مثلا دارد خرید اشتباهی انجام می‌دهد، فورا او را منصرف می‌کنم با اینکه پول خوبی ممکن است نصیبم شود. من سعی می‌کنم مشتری را راهنمایی کنم تا انتخاب بهتری داشته باشد. همین مشتری ده‌ها انتخاب دیگر هم از غرفه من در طول زمان خواهد داشت. فروش آنلاین یعنی اینکه مشتری بارها به غرفه من برگردد و خرید مجدد انجام دهد.