هدف SMART

همه ما از اهمیت هدف گذاری در زندگی آگاه هستیم. با این حال تعیین هدف، تضمینی برای رسیدن به هدف نیست. البته می‌توان آن را به عنوان قدم اول در نظر گرفت اما به شرطی که هدف گذاری به شیوه‌ی درست انجام شود. اهداف باید روشن و شفاف باشند طوری که با در نظر گرفتن آنها، تصویر واضحی از پیروزی در ذهن ما نقش ببندد، در غیر این صورت اهداف چیزی نیستند، جز نوشته‌ای که به فراموشی سپرده می‌شوند.

عکس از behtime.ir
عکس از behtime.ir


هدف گذاری به شیوه SMART به ما کمک می‌کند تا اهدافی قابل دستیابی برای خود تعیین کنیم:

عبارت SMART مخفف موارد زیر است:

  • Specific
  • Measurable
  • Achievable
  • Realistic
  • Time-bound

خاص - Specific

اهداف باید خاص و مشخص باشند. به عنوان مثال اینکه با خود بگوییم قصد دارم در آزمون آیلتس شرکت کنم اصلا هدف مشخص نیست! به جای آن باید با خود بگویم قصد دارم در آزمون آیلتس با نمره 7 قبول شوم.

قابل اندازه‌گیری - Measurable

اهداف شما باید نوعی روش عینی برای اندازه‌گیری داشته باشند، مانند یک سررسید، یک درصد تغییر یا یک پارامتر قابل اندازه‌گیری دیگر.

باید برای اهداف خود معیار اندازه‌گیری داشته باشید تا بتوانید پیشرفت خود به سمت هدف را هم اندازه‌گیری کنید. تصور کنید در 3 آزمون آزمایشی آیلتس شرکت کرده‌اید و نمره 6.5 را کسب کرده‌اید. حالا معیاری دارید که استاندارد شما چقدر است و تا چه میزان باید برای رسیدن به نمره 7 تلاش کنید.

قابل دستیابی - Achievable

اهداف شما نباید غیرممکن باشند. به عنوان مثال نمی‌توانم توقع داشته باشم که با توجه به سطح زبان خودم یک ماهه بتوانم به نمره 8 برسم. باید هدف من قابل دستیابی باشد. پس در نظر می‌گیرم که روزی دو ساعت زبان بخوانم تا به نمره 7 برسم.

واقع بینانه - Realistic

اهداف باید با توجه به شرایط شما واقع بینانه باشند. به عنوان مثال با توجه به ساعت کاری نمی‌توانم توقع داشته باشم تا یک ماه آینده با 6 ساعت مطالعه در روز به نمره مورد نظرم برسم. پس تعیین روزی 2 ساعت مطالعه برای من واقع‌بینانه‌تر است. تعیین اهدافی که واقع بینانه نیستند، تنها باعث ناامیدی می‌شوند.

محدود به زمان - Time-bound

برای اهداف خود سررسید مشخص کنید وگرنه در بین راه آنها را فراموش می‌کنید. اینکه بگویم می‌خواهم با روزی 2 ساعت مطالعه به نمره 7 آیلتس برسم کافی نیست. باید برای خود سررسید مشخص کنم. وگرنه این فرآیند آنقدر طولانی می‌شود که فرسایشی شده و در نهایت آن را کنار می‌گذارم. پس برای خودم سررسید مشخص می‌کنم. مثلا اینکه قرار است در آزمون آیلتسی که در 27 اسفند ماه امسال برگزار می‌شود، نمره 7 را کسب کنم. پس می‌دانم که باید تا آن زمان روزی 2 ساعت مطالعه کنم.

اگر به این موضوع علاقه‌مند شدید مراحل هدف گذاری اسمارت و همینطور چند مثال دیگر را در آدرس زیر مطالعه کنید:

هدف SMART چیست و چگونه به دست می‌آید؟ | همراه با مثال