اندیشه و نگرش علمی بیژن نوروز در موسیقی کیهانی

Bijan Norouz During the G.R.A.V.I.T.Y. Album in EQ Studio, Tehran, February 12th 2018. Bijan pictured with the Oiled Ash Fender stratocaster, Limited Edition and Custom Shop. Bijan Employed a Number of Guitars for the 2018 Gravity Album.
Bijan Norouz During the G.R.A.V.I.T.Y. Album in EQ Studio, Tehran, February 12th 2018. Bijan pictured with the Oiled Ash Fender stratocaster, Limited Edition and Custom Shop. Bijan Employed a Number of Guitars for the 2018 Gravity Album.


Release Date of: Monday, 13 July, 2020

مصاحبه امیر حسین حسینی پور- روزنامه نگار آزاد با بیژن نوروز درباره نگاه علمی به موسیقی

مصاحبه امیر حسین حسینی پور- روزنامه‌نگار آزاد با بیژن نوروز - مصاحبه به صورت اختصاصی و به زبان انگلیسی در وب سایت Communalnews و Bijan Norouz Worldwide Music منتشر شده است.

بیژن نوروز با اشاره به اینکه موسیقی، تصویرهای چشمی یا دیداری به شیوه نقاشی و ادبیات، از دنیایی خارج فراهم نمی آورد بلکه تصویرهای صوتی از دنیای خارج می آفریند. موسیقی علمی از لحاظ شیوه بیان با هنرهای دیگر تفاوت دارد، ولی از لحاظ ماهیت بنیادی اش به عنوان هنری که پاسخ یا واکنش انسان به دنیای خارج، یا زندگی درونی وی را مجسم می کند تفاوتی با آنها ندارد.


ماهیت اصلی موسیقی علمی چیست ونگاه شما به چه صورت است؟

بیژن نوروز: موسیقی علمی، این زندگی درونی انسان را به کمک آنچه می توان تصویرهای انسانی یا چهره های انسانی نامید نشان می دهد و موسیقی علمی فقط در اثر آمدن یک صدا از پی صدایی دیگر ساخته نمی شود. بلکه گونه ای توالی صداها که گوش بتواند آنها را به صورت یک کل واحد دریابد، مانند عبارتی موزون یا نوایی خوش، موجب پدید آمدن موسیقی می شود. این واحد ها همان چهره های انسانی می باشند، زیرا حالتهای ذهنی خاصی در آدمی برمی انگیزند.

به طور کلی موسیقی علمی در آفریدن شعور اجتماعی یا آگاهی فرد از زندگی درونی مشترکش با جامعه، و در پرده برداشتن از تاریخ درونی جامعه، به هنرهای دیگر می پیوندد. موسیقی علمی گذشته از آنکه موجب رشد حساسیت و آزادی می شود، بر آموزش و پرورش نسل حاضر نیز تاثیر می گذارد.


ساختار موسیقی علمی چگونه می باشد؟

بیژن نوروز: در موسیقی علمی نیز مانند هنرهای دیگر، ساختار یک کار بزرگ است که کلید درک منطقی یا غیر منطقی بودن اندیشه هنرمند در خصوص مسایل مطرح شده در آن اثر را به ما می دهد.

هنرمند در آفرینش هر اثری، کم و بیش از تجربه شخصی و اجتماعی اش بهره می گیرد وآنچه به دست می آید نه یک حالت تصادفی بلکه مجموعه ای از حالات تمرکز یافته روانی است که معرف نگرش خاصی به زندگی هستند.

موسیقی علمی، حتی یا آنکه در طی زمان پیش می آید و ساختارهایی پدید می آورد که دیدنی یا لمس کردنی نیستند، ماهیتا چیزی عینی می آفریند که در بیرون از هنرمند و شنونده وجود دارد. همچنین، با مصالح خاصی سرو کار دارد که همان امواج نامریی و بی وزن صدا هستند.


آیا موسیقی دارای زبان است؟

بیژن نوروز: زبان موسیقی، آفریده ای اجتماعی است و از نظر من موسیقی یک زبان جهانی است.


شما بنیانگزار موسسه فن آوری های موسیقی آینده و نوظهور FEMT می باشید به طور کلی موسیقی های جدید و علمی رو چگونه ارزیابی می کنید؟

بیژن نوروز: هر موسیقی علمی و جدیدی، به مقیاس وسیع، از موسیقی موجود واقعا ساخته می شود. این، چیزی از نو مایگی اثر یا قطعه موسیقی نیز قابل درک است. موسیقی علمی و جدید، مصالح آشنا را برمی گیرد و آن را در قالبهای نو از فرمهای ملودیک جدید گرفته تا آفریده های بزرگی که به کمک همین فرمها ساخته می شوند می ریزد و شکل می دهد. اگر این زبان مخلوق اجتماع در کار نمی بود، هیچ فردی نمی توانست چیزی بیافریند.

ولی درک واقعی و لذت بیشتر بردن از موسیقی علمی، در پی پذیرفتن حضور انسان در آن اثر موسیقی میسر می شود و این مرحله ای از تکامل ذهن و آگاهی یافتن آن بر وجود امکانات بالقوه و مسایل تازه زندگی در نتیجه تغییرات و ستیزهای خارج از خودش است.


این مصاحبه توسط فاطمه همتیان - مترجم به زبان فارسی ترجمه شده است.

واحد هیأت تحریریه کمپانی موسیقی جهانی بیژن نوروز.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فعالیتهای کمپانی موسیقی جهانی بیژن نوروز می توانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

Website: www.bijannorouz.com

Instagram: @bijannorouz

Twitter: @bijannorouz

Facebook: @bijannorouzartist

Soundcloud: @bijannorouz

خوانندگان محترم خوشحال می شویم در صورتی که مطلب را دوست داشتید آن را ❤️ کنید یا نظرتان را از طریق کامنت برای ما بنویسید.