تاریخچه بیت کوین : وقتی بیت کوین خریدار نداشت!

در حال حاضر ارزش بیت کوین به قدری زیاد است که دارندگان آن مایلند کلیدهای دسترسی به آن را در داخل پناهگاه‌های بمباران هسته ای، صندوق امانت بانک‌ها و کیف پول‌های سخت افزاری ارتشی حفاظت کنند. اما در گذشته اوضاع جور دیگری بود. در ابتدا بیت کوین چنان بی ارزش بود که شما به زحمت می‌توانستید آنرا معامله کنید و حتی نمی‌توانستید آنرا به ارز فیات تبدیل کنید!

تاریخچه بیت کوین : چیزی که برای کسی بی ارزش است، ممکن است برای دیگری گرانبها باشد. بیت کوین‌هایی که امروزه در صرافی‌ها به مبلغ هزاران دلار خرید و فروش می‌شوند، همان سکه‌هایی هستند که در سال 2010 بین افراد دست به دست می‌شدند. با وجود جابجایی در بین صدها کیف پول در تاریخچه بیت کوین و در سال‌های گذشته، ویژگی این بیت کوین‌ها تغییر نکرده است؛ بطوری که یک بیت کوین امروزه دقیقا مشابه همان یک بیت کوین در سال 2010 است، تنها ارزش هریک از آنها تغییر یافته است. همانطور که در سیاره ما طلا ارزشمند است اما برای کسی که در سیاره ای ساخته شده از طلا تنها یک تکه سنگ بی ارزش است، زمانی که استخراج بیت کوین راحت بود و روش های محدودی برای استفاده از آن وجود داشت، خرج کردن آن نیز تقریبا غیر ممکن بود.

اکثر دارندگان بیت کوین حتی آنهایی که به تازگی با آن آشنا شده اند، نام لسلو هان‌یز (Laszlo Hanyecz) را به یاد خواهند آورد. هنگامی که در ماه می سال 2010 دو پیتزای دومینو (Domino) به ارزش 10 هزار بیت کوین را خرید، او در واقع اولین خرید ثبت شده کالا را با رمز ارزها انجام داد. ممکن است فرض کنید که بعد از انجام این معامله تاریخی موانع از سر راه بازرگانان برداشته و اکوسیستمی ارزشمند ایجاد شد، اما واقعیت چنان هیجان انگیز نیست. در تاریخ 15 ژوئن 2010، سه هفته پس از انجام معامله پیتزا، لسلو سعی داشت تا خرید دیگری با بیت کوین انجام دهد، این بار برای چیز با ارزش تری مانند دوربین. آیا کسی پیشنهاد او را می‌پذیرد؟

به دنبال تجهیزات دوربینCanon

لسلو در انجمن بیت کوین‌تاک (Bitcointalk) نوشت: "من حاضرم برای یک مجموعه از تجهیزات عکاسیCanon شامل دوربین، لنزها و فیلترها مبلغی ترکیبی از بیت کوین و دلار را بپردازم. اگر کسی قصد فروش چنین لوازمی را دارد به من اطلاع دهد". درخواست او با سکوت کاربران مواجه شد. یک ماه بعد لسلو دوباره پستی که شامل پیام بود را منتشر کرد: "هنوز مایلم بیت کوین خود را در ازای تجهیزات عکاسی مبادله کنم، اگر کسی می‌خواهد به من بگوید". بازهم هیچ پاسخی داده نشد.

سه روز پس از پستی که لسلو گذاشت صرافی رمز ارز Mt. Gox راه اندازی شد، صرافی که بیت کوین را از گمنامی به اوج شهرت رساند. با این حال، اگرچه امروزه بیت کوین بسیار شگفت انگیز است ولی در اواسط سال 2010 ، به قدری ناشناخته بود که فروش آن عملا غیرممکن بود. یک ماه پیش از آگهی خرید دوربین و دو روز پیش از خرید پیتزا توسط لسلو، شخص دیگری برای ایجاد مکانیزمی برای مبادله کالا با بیت کوین تلاش کرد. کاربری به نام تپی (Teppy) نوشت:" من برای بازی آنلاین داستانی در صحرا (A Tale in the Desert) بیت کوین قبول می‌کنم، هر بازیکنی که می‌خواهد مشترک شود من یک آدرس برایش تولید می‌کنم و بعد از ارسال 2000 بیت کوین من اشتراک یکماهه او را شارژ می‌کنم". مانند لسلو، تپی نیز در تلاش بود تا نظر بقیه را به پیشنهادش جلب کند، با این حال مشخص نیست که آیا این بازی آنلاین هرگز توانسته است اشتراکی در ازای بیت کوین داشته باشد یا خیر.

عکسی مربوط به داستانی در صحرا، در سال 2009
عکسی مربوط به داستانی در صحرا، در سال 2009


امروزه از بیت کوین می‌توان برای خرید انواع کالاها، از بلیط هواپیما تا تی‌شرت استفاده کرد، اما نکته جالب و پارادوکس داستان اینجاست که با توجه به ارزش بسیار زیاد آن، اکثر دارندگان بیت کوین تمایلی به از دست دادن کوین‌های خود ندارند!

منبع