کتاب اندیشه‌هایی در دیزاین

این کتاب سعی دارد به اصول دیزاین تبلیغات معاصر، نظمی منطقی ببخشد. مثال‌های تصویری‌ای که برای نشان دادن این اصول آورده‌ام، از کارهایی گرفته شده‌اند که مستقیما درگیرشان بوده‌ام. این تصاویر عمدا انتخاب شده‌اند و مقصود از آنها، نشان دادن بهترین تفسیر تصویری ممکن از این اصول نبوده است. هنرمندان و دیزاینرهای بااستعداد بسیاری وجود دارند که آثارشان می‌توانست برای این منظور مناسب‌تر باشد. اما من نمی‌خواهم به جای آنها صحبت کنم و ممکن است در تفسیر آثارشان دچار اشتباه شوم. البته این سخن بدان معنی نیست که این کتاب صرفا نتیجهٔ تلاش‌های خود من است. من مرهون اشخاص بسیاری هستم؛ نقاشان، معماران و دیزاینرهای گذشته و حال که با نظریات و ایده‌های بسیارشان، در نوشتن این کتاب یاری‌ام دادند. بسیاری از فیلسوفان و نویسندگان، به خصوص جان دیویی (John Dewey - فیلسوف پراگماتیست) و راجر فرای (Roger Eliot Fry - نقاش و منتقد انگلیسی) در تبلور افکار و شتاب بخشیدن به روند پیشرفتم، یاری رسانم بوده‌اند. سعی کردم با آوردنِ نقل قولهایی، دین خود را به ایشان ادا کنم.

پی. آر.، نیویورک ژانویهٔ ۱۹۴۶


در این نسخه از کتاب اندیشه‌هایی در دیزاین، گرچه نویسنده اصلاحاتی را اعمال کرده‌ است، مقصود و ایده‌های وی تغییری نکرده است. در واقع، نویسنده تنها برای روشن‌ترشدنِ برخی از ایده‌ها و غنی کردنِ محتوای تصویریِ کتاب، بخش‌هایی از متن را تغییر داده و تعدادی از تصویرها را نیز جایگزین کرده است.

مقصود نویسنده از نگارش این کتاب، نشان دادنِ درستیِ اصولی بود که از زمان پلیکلتوس (Polycletus یا Polykleitos - مجسمه ساز یونانی) به عنوان راهنمای هنرمندان و دیزاینرها استفاده می‌شد. به اعتقاد نویسنده، تنها با به کارگیریِ این اصولِ همیشگی است که دیزاینر می‌تواند اثری باکیفیت خلق کند و یا به درکی از ماهیت ناپایدارِ «مُد» دست یابد. او می‌خواهد کماکان اهمیت این اصول را به دیزاینرها و دانشجویانی که در عصر هنر پاپ و مینیمال بزرگ شده‌اند، گوشزد کند.

نویسنده مرهون همهٔ تبلیغ کنندگان، ناشران و تولیدکنندگانی است که او را در تهیهٔ تصاویر کتاب یاری کردند. به علاوه، از تمام حروف‌چین‌ها، ویراستاران و ناشرانی که ارائهٔ نسخهٔ جدید کتاب را ممکن ساخته‌اند، کمال تشکر را دارد.

پی. آر.، وستون، کنتیکت ژانویهٔ ۱۹۷۰


وقتی پل رند (Paul Ran)، در سال ۱۹۴۷، نوشتن کتابی را آغاز کرد که بعدها اندیشه‌هایی در دیزاین نام گرفت، سی و سه سال داشت. رند در بروکلین زاده شد و عمدتا دیزاینری خودآموخته بود، در آغاز سراپا شور و احساس. در آژانس ویلیام اچ. وینتروب و شرکا، به سمت مدیر هنری منصوب شد. شش سال قبل توانست با باب‌کردنِ شفافیت مدرنیسم اروپایی، انقلابی در دنیای کلیشه‌ای و خشک و رسمی خیابان مدیسون (Madison Avenue - استعارهای از صنعت تبلیغات در آمریکا) ایجاد کند. امضای او بر روی طرحِ جلد کتاب‌ها، پوسترها و تبلیغات به چشم می‌خورد.

او جوان بود و هنوز لوگوی شرکت‌های آی‌بی‌ام، ای‌بی‌سی و وستینگ‌هاوس را دیزاین نکرده‌ بود. افتخارات بسیار او، ازجمله ورود به تالار افتخار مشاهیر هنری، ورود به هیئت علمی دانشکدهٔ هنر دانشگاه ییل و کسب مدال انستیتوی هنرهای گرافیکی آمریکا نیز هنوز در راه بودند؛ افتخاراتی که باعث شدند رَند، به هنگام مرگش در سال ۱۹۹۶، به عنوان برترین دیزاینر کشور شناخته شود. سن سی‌وسه سالگی برای نوشتن کتاب کمی زود به نظر می‌رسید، اما رند برای این کار آماده بود.

پل رند در تمام طول عمر، نسبت به توانایی‌های خود در نویسندگی تردید داشت. اما اشتیاق بی‌حد او به دیزاین، او را به نویسنده‌ای بسیار تأثیرگذار مبدل کرد. او در شغلش در خیابان مدیسون، آموخته‌بود که گاه، کم‌گویی می‌تواند اثربخش‌تر باشد. ازاین‌رو، کتاب اندیشه‌هایی در دیزاین به‌سادگی کتاب داستان کودکان نوشته شده‌ است: جملات کوتاه و واضح، همراه با تصاویری زنده و روشن. این کتاب، درظاهر، چیزی بیش از یک کتاب «چگونه دیزاین کنیم» همراه با مثال‌هایی از کارهای خود نویسنده نیست؛ اما در واقع، اندیشه‌هایی در دیزاین، یک بیانیه، فراخوان و تعریفی شفاف از ویژگی‌های دیزاین خوب است. پل رند خود این کتاب را در آغاز آن به بهترین نحو توصیف میکند «زیبا و مفید». از نظر او یک دیزاین گرافیکی، صرف‌نظر از دستاوردهایش، «اگر نامربوط باشد، دیزاین خوبی نیست».

لازلو موهلی-ناگی دربارهٔ پل رند می‌گوید «او فردی ایده‌آلیست و واقع‌گرا است و از زبان شعر و تجارت استفاده می‌کند.» این تعادل بین شور و عمل‌گرایی در هیچ کتابی به خوبیِ این کتاب دیده نمی‌شود. گرچه او این کتاب را در سال ۱۹۴۷ نوشته، محتوای آن همچنان کاربردی است. این از خوش‌شانسیِ ماست که دیزاینرهای امروز و فردا می‌توانند نسخهٔ جدید کتاب را داشته باشند.

مایکل بیِروت (Michael Bierut)، نیویورک