خاطره اولین افزایش اعضای کانال توسط ربات

سلام. میخواهم برایتان یک خاطره از ساخت یکی از رباتهایم بگویم. این خاطره مربوط به زمانی میشود که من تازه کار ساخت ربات های تلگرامی را شروع کرده بودم یعنی حدود سه سال پیش. در آن زمان تازه اولین مشتری های خودم را پیدا میکردم و سعی میکردم با قیمت های پایین پیشنهادی آنها را جذب کنم تا اعتبار بیشتری بدست بیاورم.

دومین مشتری من فردی بود که ادمین یک کانال تلگرامی بود و سفارش یک ربات قرعه کشی برای افزایش اعضای کانالش را به من داد. کانال ایشان یک کانال خبری بود که حدود 20 هزار عضو داشت. ربات درخواست شده یک ربات قرعه کشی بود که برندگان این قرعه کشی در نهایت قرار بود عازم سفر کربلا شوند. نحوه فعالیت این ربات مثل اکثر رباتهای عضوگیری بود. یعنی ابتدا کاربر برای استفاده از ربات، ملزم به عضو شدن در کانال مربوطه بود. سپس کاربر دکمه شرکت در قرعه کشی را فشار میدهد و ربات پاسخ میدهد که برای شرکت در قرعه کشی بایستی حداقل n نفر را را دعوت کنید. این عدد برای ربات قرعه کشی ما برابر 3 بود. در آن زمان ربات ها معمولا عددهای بالاتری را برای فعال شدن در نظر میگرفتند که از نظر من کار جالبی نبود. بالا بردن این عدد ممکن است کاربر را به کلی از فعال کردن ربات منصرف کند.

خلاصه پروژه ایشان را قبول کردم. در آن زمان یعنی سه سال پیش این ربات را صرفا با 300 هزارتومان برایشان ساختم. حالا نوبت به شروع کار ربات میشد.

ربات را اجرا کردیم و لینک ربات را در کانال خودشان و چند کانال دیگر قرار دادیم. جالب است بدانید بعد از یک روز ربات به کلی هنگ کرد. تعداد کاربران ربات به قدری بالا رفت که هم از لحاظ برنامه ی نوشته شده توسط من و هم از لحاظ محدودیت های تلگرام به محدودیت خوردیم. همانطور که میدانید (یا نمیدانید) تلگرام برای رباتها محدودیت هایی را قرار داده است که یکی از آنها ارسال حداکثر 30 پیام در یک ثانیه به کاربران مختلف است.

مشتری من ناگهان ساعت 2 نیمه شب به تلفن من تماس گرفت و گفت بیدار شو که ربات ترکیده است. من هم از آنجایی که ایشان جزو اولین مشتری هایم بودند بیدار شدم و به سرور مربوطه متصل شدم و لاگهای سرور را بررسی کردم و مشاهده کردم که ربات به محدودیت های تلگرام رسیده است و خطای flood دریافت میکند. همچنین در برخی موارد ربات بسیار کند عمل میکرد. زیرا اعضای ربات بسیار زیاد بودند و اجرای برنامه ربات برای هرکدامشان کار را کند میکرد به طوری که کاربر دکمه را فشار میداد و پاسخ ربات 10 دقیقه بعد ارسال میشد!

خوشبختانه روز بعد این مشکل را با قرار دادن یک صف زماندار و همچنین چندنخی کردن برنامه ربات برطرف کردم.

اما این ربات چقدر عضو برای کانال مربوطه جمع آوری کرد؟ جالب است بدانید تنها پس از گذشت یک هفته یک میلیون نفر ربات را استارت کرده بودند!! همانطوری که حدس میزنید لزوما هرکسی که ربات را استارت میکند وارد کانال متصل به آن نمیشود. از آن یک میلیون نفر 350 هزار نفر عضو کانال مشتری من شدند! همه ی این اتفاقات در عرض یک هفته اتفاق افتاد. جالب اینجا بود که در همان یک هفته لینک پخش آن ربات را از دوستان نزدیک و خانواده نزدیک خودم دریافت میکردم!

از آن موقع به بعد چندین بار این ربات قرعه کشی را برای مشتری های مختلف ساختم اما هیچ کدامشان بازدهی آن اولین ربات را نداشتند. شاید قصد آنها این اندازه خیر نبود، شاید هم آن یک میلیون نفر از قرعه کشی رضایت نداشتند :))