نگاهی به چند دستاورد بازار در سال ۱۴۰۲


در سال ۱۴۰۲ تیم کافه بازار خدمات خود به کاربران و توسعه دهندگان را گسترش داد و علاوه بر تلاش جهت رفع نیازهای کاربران ایرانی، کوشید برای توسعه‌دهندگان هم فرصت رشد بیشتری را ایجاد نماید. دسترس پذیرشدن بازار برای افراد کم‌بینا و نابینا، و اشتراک این دانش با بقیه اهالی صنعت برنامه‌های موبایلی از جمله قدم‌های مبارک سال ۱۴۰۲ بود. افزایش سطح امنیت برنامه‌ها و افزایش باگ‌بانتی، هشدارها و توصیه‌های امنیتی برای کاربران، و جذب علاقمند به بازی‌های موبایلی با برگزاری رقابت‌های کشوری و راه‌اندازی مینی‌گیم‌ها از جمله دستاوردهای سال گذشته بود. مجموع این گام‌ها منجر به رسیدن به بالاترین سطح نصب و آپدیت روزانه و ماهانه شده است. در زیر نگاهی می‌اندازیم به گزیده‌ای از دستاوردهای سال ۱۴۰۲.

بازار برای افراد کم‌بینا و نابینا دسترس‌پذیر شد

در راستای بهبود تجربه کاربری و با هدف دسترس‌پذیرتر شدن بازار، در تازه‌ترین نسخه‌ی بازار، امکان تازه‌ای برای افراد کم‌بینا و نابینا فراهم و قابلیت خواندن صفحه برای آنها فعال شده است.

همزمان با انتشار این نسخه، یک راهنمای مکتوب برای دسترس‌پذیرکردن برنامه‌ها در اختیار توسعه‌دهنده‌های بازار قرار ‌گرفت تا آنها نیز بتوانند محصول خود را برای گروه‌های بزرگ‌تری از افراد دارای معلولیت‌، دسترس‌پذیر کنند.

حمید محمودی، توسعه دهنده ارشد اندروید در بازار، در این باره می‌گوید: «دسترس‌پذیرکردن بازار وظیفه‌ی ما بوده و هست. اگر چه در نسخه‌های قبلی بازار هم کمی به این ویژگی پرداخته بودیم، ولی از نسخه‌ی فعلی به بعد، بازار به صورت کامل برای نابینایان و کم‌بینایان دسترس‌پذیر خواهد بود.»

بازار از همه‌ی توسعه‌دهندگان دعوت می‌کند تا برنامه‌های خود را برای افراد دارای معلولیت‌های گوناگون دسترس‌پذیرکنند.

باگ بانتی به یک میلیارد تومان افزایش یافت

بازار با هدف بالابردن امنیت خود و کاربرانش، سقف باگ‌بانتی را تا یک میلیارد تومان بالا برد.

بازار اعلام کرد که به پژوهشگران امنیت که با کشف و گزارش آسیب پذیری باعث بالا رفتن سطح امنیت بازار وکاربرانش می‌شوند تا سقف یک میلیارد تومان جایزه می‌دهد.

بازار از همکاری متخصصان امنیت و هکرهای کلاه‌سفید استقبال می‌کند و اعلام می‌دارد اگر متوجه ایراد امنیتی یا آسیب پذیری در بازار شدند، می‌توانند با گزارش آن جایزه نقدی متناسب تا یک میلیارد تومان دریافت کنند.

سقف باگ بانتی (یا مسابقات ارزیابی امنیتی و شناسایی باگ) در بازار پیش از این صدمیلیون تومان بود، که از ابتدای بهمن ۱۴۰۲ این رقم را به یک میلیارد تومان افزایش داد.

بازار از هنگام افزایش سقف باگ‌بانتی در بهمن‌ماه تا، ۲۰۰ میلیون تومان باگ‌بانتی پرداخته است.

بالابردن سطح امنیت در پنل توسعه دهندگان

با توجه به اهمیت حفاظت از اطلاعات توسعه‌دهندگی و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساب توسعه‌دهندگان، بازار امکان تایید ورود دومرحله‌ای به پیشخان (پنل توسعه‌دهندگان) را برای همه توسعه‌دهندگان فراهم کرده است.

از توسعه‌دهندگان درخواست شد که در اولین فرصت، این قابلیت را فعال کنند.

برگزاری دو رقابت کشوری: کالاف دیوتی و فری فایر

بازار در سال ۱۴۰۲، در کنار دیگر قدم‌های خود در راستای نزدیک شدن به دوست‌داران بازی‌های موبایلی، دو ایونت بسیار مهم در سطح حرفه‌ای برای بازی‌های فری فایر و کال آف دیوتی موبایل اجرا کرد که بزرگترین تورنومنت‌های برگزار شده تا کنون در ایران بودند. در ایونت بازی فری فایر با نام «بازار فری فایترز» ۲۵۰ تیم ۴ نفره، طی پنج مرحله به رقابت نفس‌گیر پرداختند و در نهایت سه تیم اول به ترتیب برنده ۴ دستگاه ایکس باکس سری اس، ۴ عدد Galaxy Watch ۴ و ۴ دستگاه Galaxy Buds ۲ شدند.

در مسابقات مربوط به کال آف دیوتی موبایل با نام «بازار لجندزلیگ»، ۵۰۰ تیم ۴ نفره به رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر پرداختند و در نهایت ۳ تیم به عنوان تیم‌های برتر معرفی شدند و تیم‌های اول تا سوم به ترتیب برنده چهار عدد پلی استیشن ۵، چهار عدد ایکس باکس سری اس و چهار عدد گلسی واچ ۵ شدند که در مجموع ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان داشت. یکی از نکات جالب در مورد این مسابقات این بود که ظرفیت مسابقه در کمتر از ۳۰ دقیقه تکمیل شد. همچنین فینال هر دو تورنومنت، به صورت لایو و در قالب یک ویژه برنامه حرفه‌ای در کانال یوتیوب بازار پخش شد.

هشدار بازار به کاربران درباره نصب همراه‌بانک‌ها از منابع نامعتبر

کافه‌بازار به دلیل ارتباط مستقیم با تیم‌های توسعه نرم‌افزاری و امنیتی بانک‌های ایرانی، پیش از انتشار همراه‌بانک‌ها، از صحت و اعتبار همه‌ی نسخه اطمینان پیدا می‌کند. همچنین کاربران با اسکن نرم‌افزارها توسط ده آنتی ویروس جهانی، پیش از دانلود و نصب، امکان می‌یابند که از سلامت نسخه‌ی مد نظر خود مطمئن شوند.

بازار همواره به کاربران تاکید می‌کند جهت حفظ امنیت گوشی و اطلاعات حساب بانکی، نسخه‌های اصلی همراه‌بانک خود را از بازار دانلود کنند و از نصب فایل‌هایی که در سایت‌های متفرقه، شبکه‌های اجتماعی یا از طریق اپلیکیشن‌های انتقال فایل نظیر شِیریت (Shareit) دست به دست می‌شود بپرهیزند.

استقبال از مینی‌گیمز، بازی‌های بدون نصب

در سال ۱۴۰۲ با گسترش رفتار آنلاین کاربران و افزایش نیازهای روزمره‌ی آنها بازار همچنان به مرجعیت خود ادامه داد و رکوردهای تازه‌ای در زمینه میزبانی کاربران و برنامه‌ها ثبت شد از جمله ۳۰۰ میلیون دقیقه در مینی گیمز بازی شد.

مینی‌گیمز، بازی‌های بدون نیاز به نصب، در سال ۱۴۰۲ بیش از همیشه مورد استقبال قرار گرفت و به بخش مستقل و پرمخاطبی تبدیل شد.

مینی گیم در این سال به عدد ۱۶۰ هزار پلیر یونیک روزانه و ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دقیقه پلی تایم رسید.

در مدت ۱ سال در حدود ۳۰۰ ملیون دقیقه پلی داشتیم و تعداد اکتیو پلیرهای ماهانه مینی‌گیم به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یوزر یونیک رسید.

مجموع کل پلیرهای مینی‌گیم از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار یوزر عبور کرد و ۱۵۵ بازی جدید هم به بازار اضافه شد که رشد ۱۳۵ درصدی داشت.

توسعه صنعت تبلیغات و بازتعریف روند کشف محتوای مد نظر کاربر

در ۱۴۰۲ مهمترین تغییری که در محصول تبلیغات بازار ایجاد شد، امکان نمایش چند آگهی با رقابت در مزایده بود که این سرویس شرایطی را فراهم کرد تا بتوانیم اپلیکیشن‌های بیشتری را به کاربران معرفی کنیم.

شایان ذکر است که این سرویس با افزایش ظرفیت تبلیغات نصبی بدون تغییر قیمت پایه نصب در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت و شانس موفقیت اپلیکیشن ها در معرفی خود به کاربران را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

کمک به سیلزدگان سیستان

در آخرین ماه سال ۱۴۰۲ متاسفانه هموطنانمان در مناطق زیادی از استان سیستان و بلوچستان گرفتار سیل ویرانگر و سختی شدند، و خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‌های شهری و روستایی، خانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و دام‌ها وارد شده که پیامدهای آن ادامه‌دار است و در وصف نمی‌گنجد.

بازار این بار هم با مشارکت و همراهی توسعه‌دهندگان، مسئولیت اجتماعی خود را در حمایت از همو‌طنان سیل‌زده و آسیب‌دیده ایفا و بخشی از درآمد یک روز خود و توسعه‌دهنده‌های داوطلب را اهدا کرد.