چرا لینوکس؟

تو این متن میخوام کاملا متعصبانه در رابطه با لینوکس صحبت کنم! اصلا چرا لینوکس؟


داستان من و لینوکس از اونجا شروع شد که از کرک کردن ویندوز خسته شدم. اون زمان مصادف بود با درس «سیستم های عامل» من و وقتی که فهمیدم چقدر زحمت کشیده شده تا یک سیستم عامل بالا بیاد و اجرا بشه و من دارم رایگان ازش استفاده میکنم

به علاوه اینکه فقط ویندوز نیست که باید کرک بشه از آفیس گرفته تا RAR و تقریبا ۹۰٪ برنامه ها باید کرک میشن. هر یک برنامه کرک یک حفره امنیتی برای کامپیوتر هم حساب میاد. پس من حالا یک دلیل دیگه هم داشتم با کرک کردن، عملا همون یک زره امنیتی که ویندوز داره هم از بین میره. واقعا بحث منطقی هم هست اون هکری که ویندوز را برات کرک کرده، محض رضای خدا این کار را نکرده و ممکن همران اون تو رو هم هک کنه.


موردبعدی استفاده زیاد از منابع بود اون موقع کامپیوتر من قدیمی بود و ویندوز ۱۰ و php storm و... که باز میشد رم به مقدار قابل توجهی مصرف میشد به ژوری که به لگ و باگ میخوردم! تحقیق کردم دیدم این مصرف بالای منابع یک بخش قابل توجهیش بابت الگوریتم های بی جای ویندوز هست. مثلا ویندوز ۱۰ به صورت پیش فرض میاد تمام فایل ها را ایندکس میکنه تا سرچ سریعتر اتفاق بیفته!


یک دوست پاکستانی داشتم میگفت ویندوز به صورت خام از لینوکس خام امنیت بیشتری داره. که البته ویندوزی که کرک شده باشه یک دژ با هزار تا راه مخفی میمونه! پس ویندوز های ما همون امنیت نسبی را هم ندارن!


میگن ما با ویندوز کار کردیم کار کردن باهاش ساده تره و نمی‌خوایم درگیر لینوکس بشیم. بحثی سر ساده یا سخت بودن لینوکس ندارم ولی آیا واقعا شما همه کارای ویندوز را بلدین؟ مثلا درایور ها رو همیشه بروز میکنین؟ کافیگ آنتی ویروستون همیشه شخصی سازی میکنید؟ به نظرم ۸۰٪ افراد فقط با ویندوز کار میکنن. زیاد درگیر امکاناتش نیستن با همون دانش هم میتونن با لینوکس به راحتی کار کنن!


نکته دیگه سرعت! یکبار با دوستم یک پروژه ری اکت نصب کردیم. پاک کردم این پروژه تو ویندوز نزدیک ۱ دقیقه زمان برد. به نظرتون تو لینوکس چقدر زمان برد؟ ۳۰ ثانیه؟ ۱۰ ثانیه؟ ۵ ثانیه؟ هیچ کدوم فقط ۱ ثانیه! همین مسئله در رابطه با کپی و... هم صدق میکنه! (البته اگه از command line) استفاده کنید.


نکته بعدی نصب برنامه هاس. معمولا برنامه های لینوکس را نیاز ندارید برید دانلود کنید. تو ویندوز شما برنامه هایی که میخواهید تو سایت های مختلف پیدا میکنید و نصب میکنید. این کار خطر هک شدن را بسیار بالا میبره به خصوص برای ما که دنبال نسخه کرک هم هستیم! برای خیلی از دوستان اتفاق افتاده که بعد از دانلود یک فایل الوده تمام فایلهاشون رمز شده و بعضا فایل های خیلی مهمی هم داشتن. ولی توی لینوکس ما repository داریم. یک چیزی مثل منبع تمام نرم افزار ها که راحت میتونید از اونجا دانلود کنید. یک چیزی مثل گوگل پلی برای اندروید.


پس میخوام جمع بعدی کنم چرا لینوکس ؟!

۱-رایگانه - نه تنها خودش رایگان که ۹۵٪ برنامه ها من جمله آفبس و... هم رایگان هستن!

۲-مصرف منابع به شدت کمتری نسبت به ویندوز داره

۳-احتمال هک شدن کمتره

۴-قابلیت نصب آسان نرم افزار ها از طریق repository ها رو داره

۵-سرعت بیشتری نسبت به ویندوز داره

۶-امکانات بیشتری به برنامه نویس ها میده.

۷- دستتون باز تره. بر خلاف ویندوز تو لینوکس برای هر چیزی یک alternative وجود داره حتی برای خود desktop!


در نهایت باز انتخاب با شماست. بالاخره لینوکس هم نقطه ضعف هایی داره که سعی میکنم تو پست بعدی بنویسم حتما