Android developer
چگونه یک پیغام کامیت خوب بنویسیم؟
نوشتن یک پیغام کامیت خوب برای گیتهاب (GitHub) میتواند به شما و همکارانتان کمک کند که به راحتی تغییرات کد را دنبال کنید و درک بهتری از تاریخچه پروژه داشته باشید. در این پست نکاتی برای نوشتن یک پیغام کامیت خوب آورده شده است:
فرمت نهایی پیغام کامیت:
نکات مهم:
- 1. متن پیغام خود را بهتر است در حالت امری بنویسید، به عنوان مثال :
fix: fix bug
- 2. کوتاه و خلاصه بنویسید. سعی کنید پیغام کامیت خود را در 50 کاراکتر خلاصه کنید تا در صفحه گیت هاب به درستی خوانده و دیده شود. همچنین از کلمات و نماد های غیرضروری خودداری کنید.
- 3. اول پیغام خود را با حرف بزرگ شروع کنید.
بررسی کامل فرمت پیغام کامیت:
- مورد اول <Type> : برای نشان دادن نوع تغییرات موجود باید نوع تغییر را با یکی از انواع زیر مشخص کنید:
- کلمه کلیدی feat : برای خلاصه کردن یک ویژگی جدید در کدمان.
- کلمه کلیدی fix : زمانی که دیباگی را در کد انجام دادید با این پیغام کد خود را کامیت کنید.
- کلمه های کلیدی دیگری را مثل refactor ، style ، ci و build را هم می توانید استفاده کنید.
- مورد دوم (scope): این مورد را به ادامه type اضافه می کنیم تا اطلاعات مختصری درباره نوع تغییر داشته باشیم.
- مورد سوم (body): این مورد برای اضافه کردن توضیحات بیشتر پیغام کامیت است. شکل نوشتاری آن به این صورت است که بعد از پیغام اصلی یعنی (<Type> ([optional scope]): <description>) یک خط فاصله می اندازیم بعد شروع به نوشتن می کنیم . توجه: توضیحات بهتر است 72 کاراکتر باشد.
- مورد چهارم (footer): پاورقی برای اطلاعات اضافی مانند بررسی شده یا نوشته شده توسط فرد مربوطه است.به عنوان مثال:
Signed-by : Sadegh<Sadegh@gmail.com>
و footer هم بعد از body یک خط فاصله می دهیم.
نکته : در پروژه های شخصی خود می توانید فقط از بخش اصلی (<Type> ([optional scope]): <description>) استفاده کنید و معمولا در پروژه های شخصی دو بخش بعدی دلبخواهی است.
مثال واقعی با استفاده از فرمت گفته شده:
ممنون که تا آخر این پست همراه من بودید ، امیدوارم براتون مفید بوده باشه 🙌🙏✌ (:
بقیه آموزش های من با نام (mister developer) را می توانید در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید!!
کانال تلگرام: mister_developerr
اینستاگرام: mister_developerr
موفق و پیروز باشید
مطلبی دیگر از این انتشارات
پیاده سازی بازی زندگی (Game of Life) با جاوااسکریپت
مطلبی دیگر از این انتشارات
refactor کردن کد چیست
مطلبی دیگر از این انتشارات
متغیرها در کاتلین ، انواع آنها و تبدیل متغیرها