برنامه نویس و سنگنورد که این همهی ماجرا نیست!
Streaming
اگر به بعضی از سایت های پخش آنلاین فیلم یا سریال سری زده باشین، قطعا متوجه کندی و البته اتلاف وقتتون، جدای بالا بودن یا پایین بودن سرعت اینترنت شدین. هنگامیکه زمان انتظار به 30 ثانیه برای کاربر میرسه، خیلی طاقت فرسا میشه و ممکنه خیلی وقتها از مشاهده اون فیلم یا سریال یا مطلب آموزشی منصرف بشیم، حال اگر به نحوه استفاده تون از youtube دقت کرده باشین، احساس رضایت قابل توجهی نسبت به پلتفرم های دیگه دارین.
حُسنی که youtube (یا سایت های مشابه اون) رو از بقیه سایت ها متمایز کرده، لودینگ لحظه به لحظه اون نمایشه، یعنی یک مکانیزمی پشت صحنه وظیفه انتقال اطلاعات و پخش داده ها به صورت متوالی و پیوسته از یک منبع به یک مقصد رو برعهده دارد.
به شکل های زیر جهت مشاهده دقیقتر فرآیند انتقال اطلاعات در حالت normal و حالت stream توجه کنید:
پس به مکانیزم خواندن و انتقال داده ها به صورت متوالی و پیوسته از یک منبع به یک مقصد Streaming میگویند. عموما این مفهوم در زمینه پردازش و انتقال دادههای مالتیمدیا (صوتی و تصویری) به کار میرود.
در این مفهوم کاربر یا سیستم مقصد میتواند بخشهایی از داده ها را حتی قبل از اتمام کال انتقال داده ها دریافت و مشاهده نماید.
لازم به ذکره که این مفهوم در جایی معنا پیدا میکنه که حجم بالایی از دیتا رو داشته باشیم و بخواهیم به کاربر نمایش بدیم، در نظر داشته باشین تنها هنگام خواندن اطلاعات، کوئری گرفتن و یا نمایش به کاربر نیست، بلکه جهت ارسال اطلاعات نیز می باشد.
اسنپ Snapp تپسی Tapsi
گاها شده که منتظر اسنپ باشیم و زمان انتظار تا رسیدن ماشین به مبدا مورد نظر رو 04 دقیقه تخمین زده باشه، نمایش موقعیت مکانی لحظه ای راننده اسنپ در این 04 دقیقه از طریق مکانیزم stream بررسی و بهمون نمایش داده میشود.
حجم بالایی از اطلاعات داریم که بین دو نرمافزار یا دو دستگاه مثل گوشی موبایل از طریق شبکه به صورت دوطرفه منتقل میشوند که به این فرآیند سوکت باز میگویند که یک واسط در برنامه نویسی بوده و امکان برقراری ارتباطات شبکه را فراهم میکند.
همچنین یکی از روشهای انتقال اطلاعات بین شبکه GRPC است که بعدا به آن خواهیم پرداخت.
مطلبی دیگر از این انتشارات
تجربه من از کار با کامپیوتر و یادگیری زبان برنامه نویسی
مطلبی دیگر از این انتشارات
فرهنگِ "همیشه روز اول است"
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش Unit Test در Golang