مرجع کتاب های تخصصی برنامه نویسان
ترجمه کتاب Clean Architecture منتشر شد
- بسیاری از برنامه نویسها در هنگام شروع یک پروژه ی جدید با این سوال مواجه میشوند که چگونه ساختار پروژه را طراحی کنند تا در آینده بهترین عملکرد را داشته باشد.این کتاب برای این نوشته شده است که به شما یاد بدهد کارشناسان نرم افزار، چگونه معماری کد هایشان را با استفاده از روشی مدرن در حوزه معماری نرم افزار به نامClean Architecture، تمیز نگه می دارند.
- نوشتن یک کد تمیز و اصولی کار سخت و پیچیده ای میتواند باشه اما یک نیاز ضروری هست. چون کد باید قابل نگهداری، انعطاف پذیر و قابل گسترش باشد و در اینجاست که ما به یک استاندارد برای کد نویسی خود نیاز داریم و معماری تمیز یک استاندارد خوب برای نوشتن و توسعه برنامه ما می باشد.
- بعید است برنامهنویس باشید و اسم رابرت سی مارتین (Robert C. Martin) به گوشتان نخورده باشد! رابرت معروف به عمو باب (Uncle Bob) توسعهدهنده کهنهکاری است که با نوشتن کتابهای Clean Code و Clean Coder به شهرت جهانی رسید.
- عمو باب در کتاب جدیدش Clean Architecture (معماری تمیز) به بحث مهم معماری نرمافزار پرداخته است. معماری نرمافزار همان چیزی است که هنگام شلوغ شدن کدها و فایلهای پروژه دنبالش میگردید.
- تقریباً هر توسعهدهندهای حتی آن دسته از افرادی که اسم معماری نرمافزار را نشنیده باشند، خواه ناخواه برای ساماندهی کدهای خود از معماری سادهای استفاده میکنند این معماریها در طی دههها، بالغ و بالغتر شدهاند و با هدف ماژولار کردن برنامه و مدیریت بهتر آن معرفی و استفاده شدهاند. هر معماری مزایا و معایب خاص خودش را دارد؛ برخی با معایب بیشتر.
چرا قوانین معماری تمیز را به کار ببریم؟
با اعمال قوانین جامع معماری نرم افزار، شما میتوانید به طور چشمگیری بهره وری توسعه دهنده را در طول عمر هر سیستم نرم افزاری بهبود بخشید. اکنون با تکیه بر موفقیت کتابهای پرفروش Clean Code و The Clean Coder ، رابرت سی مارتین (“عمو باب”)، متخصص چیره دست مشهور نرم افزار ، این قوانین را بیان کرده و به شما در استفاده از آنها کمک میکند.
کتاب معماری تمیز عمو باب، تنها انتخاب موجود نیست. با بیش از نیم قرن تجربه در محیطهای نرم افزاری قابل تصور، عمو باب به شما می گوید چه گزینههایی را باید انتخاب کنید و چرا آنها برای موفقیت شما بسیار حياتى هستند. همانطور که از عمو باب انتظار دارید ، این کتاب مملو از راه حلهای منطقی و كامل برای چالشهای واقعی است که شما با آن روبرو هستید، مواردی که پروژه های شما را به سمت موفقیت برده یا شکست میدهد.
بعد از خواندن کتاب معماری تمیز چه چیزهایی یاد میگیرید؟
- یاد بگیرید که معماران نرم افزار نیازمند چه دستورالعملها و شيوههایی برای دستیابی به هدف خود هستند.
- بر اصول اساسى طراحی نرم افزار به منظور ادرس دهی توابع، جداسازی کامپوننتها و مدیریت دادهها تسلط پيدا كنید.
- متوجه میشوید که چگونه پارادایمهای برنامهنویسی با محدود کردن توسعهدهندگان،اصولی را به آنها تحمیل میکنند.
- درک کنید چه چیزی بسيار مهم و حیاتی و چه چیزی فقط یک موضوع جزئی است.
- ساختارهای بهینه و سطح بالا را برای وب، بانک اطلاعاتی، تیک کلاینت، کنسول و برنامههای توکار اجرا کنید.
- مرزها و لایههای مناسب را تعیین کرده و کامپوننتها و سرویسها را سازماندهى کنید.
- دریابید که چرا طرحها و معماریها اشتباه میشوند و چگونه میتوان از این شكستها جلوگیری یا انها را تصحیح کرد.
کتاب Clean Architecture برای چه کسانی مفید خواهد بود؟
خواندن معماری تمیز برای هر معمار نرم افزار یا علاقه مند معماری نرم افزار، تحلیلگر سیستم، طراح سیستم و مدیر نرم افزار و همچنین برای هر برنامه نویسی که باید طرحهای شخص دیگری را عملی کند، ضروری است.
رابرت سی مارتین (“عمو باب”) از سال 1970 به عنوان برنامه نویس فعالیت میکرده است، او یک سخنران معتبر در کنفرانسهای سراسر دنیا میباشد، کتابهای وی شامل : The Clean Coder، Clean Code، توسعه نرم افزار چابک و UML برای برنامهنویسان جاوا است. مارتین بنیانگذارLLC Uncle Bob Consulting وهمچنین (به همراه پسرش میکا مارتین) بنیانگذار The Clean Coders LLC بوده است. او به عنوان سر دبیر ارشد مجله Report C++ و به عنوان اولین رئیس Agile Alliance و بنیانگذار و مدیر شرکت Object Mentor خدمت کرده است.
فصل های کتاب Clean Architecture به شرح زیر میباشد:
کتاب کدنویسی تمیز در 406 صفحه شامل 34 فصل و 1 پیوست است که در هر فصل موضوعات مختلف بررسی می شود:
فصل 1: طراحی و معماری چیست؟ برای مطالعه قسمتی از فصل 1 بر روی لینک کلیک کنید. ( لینک )
فصل 2: داستان دو ارزش
فصل 3: بررسی اجمالی الگوهای برنامه نویسی
فصل 4: برنامه نویسی ساخت یافته
فصل 5: برنامه نویسی شی گرا
فصل 6: برنامه نویسی تابعی
فصل SRP :7 اصل تک مسئولیتی
فصل :8 اصل OCP
فصل: LSP 9 اصل جایگزینی لیسکوف
فصل :ISP 10 اصل تفکیک اینترفیس
فصل: DIP 11 اصل معکوس سازی وابستگی
فصل 12 : کامپوننت ها
فصل 13 : همبستگی کامپوننت
فصل 14 : کامپوننت COUPLING
فصل 15 : معماری چیست؟ برای مطالعه قسمتی از فصل 15 بر روی لینک کلیک کنید. ( لینک )
فصل 16 : استقلال
فصل 17 : خط مرزی: خطوط طراحی
فصل 18 : تشریح خط مرزی
فصل 19 : خط مشی و سطح
فصل 20 : قوانین کسب و کار
فصل 21 : معماری شگفت انگیز
فصل 22 : معماری تمیز. برای مطالعه قسمتی از فصل 22 بر روی لینک کلیک کنید. ( لینک )
فصل Presenter :23 و شی Humble
فصل 24 : مرزهای جزئی
فصل 25 : لایه ها و مرزها
فصل 26 : کامپوننت اصلی
فصل 27 : سرویس ها: بزرگ و کوچک
فصل 28 : مرز تست
فصل 29 : معماری توکار تمیز
فصل 30 : بانک اطلاعات به عنوان جزئي از كي كل
فصل 31 : وب یک جزء از كل است
فصل 32 : فریم ورک ها اجزاي معماري هستند
فصل 33 : مطالعه ی موردی: فروش ویدئو
فصل 34 : فصل گم شده
پیوست A: تاریخچه معماری
برای مطالعه بخش هایی از کتاب و خرید کتاب، شما می توانید به سایت زیر مراجعه کنید:
لطفا نظرات خودتان را به صورت کامنت برای ما بنویسید، ما منتظر نظرات،انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
Tdd چیست
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش ویرایش برنامه های اندروید ، آموزش استفاده از برنامه اپ ادیتور ، آموزش ادیت برنامه های اندروید ، آموزش apk editor
مطلبی دیگر از این انتشارات
چگونه اپلیکیشن بسازیم؟