با قلم در آسمان تاریک شبم، ستاره ی کلمه میریزم.
چگونه پروژه ی دانشگاه را انجام دهیم؟(رشته نرم افزار)
در رشته نرم افزار از دانشجویان مقطع کاردانی پس از دو سال و دانشجویان مقطع کارشناسی پس از چهار سال انتظار می رود که آموخته های خود را در طول تحصیل در قالب پروژه ای پیاده سازی کنند. پروژه می تواند برنامه تحت ویندوز ،تحت وب، اپلیکیشن اندرویدی یا برنامه ای در دیگر حوزه های نرم افزار باشد.
در طول ترم و در دانشگاه دانشجویان با مفاهیم پایه و اساسی برنامه نویسی، ساختمان داده،مهندسی نرم افزار و دیگر علوم مورد نیاز یک برنامه نویس آشنا می شوند، اما هیچ دانشی از پیاده سازی این آموخته ها در یک پروژه ی کامل ندارند و دانشگاه انتظار دارد که دانشجو با اتخاذ درس پروژه و بدون تشکیل کلاس ،اما با راهنمایی یک استاد، روند تولید یک نرم افزار را یاد بگیرد. اما چگونه؟!
منظور من از یک دانشجوی نرم افزار، کسی است که صرفا به آموخته های دانشگاه بسنده کرده( که سخت اشتباه است.آموزش های دانشگاه مهم هستند اما کافی نه) و هیچ تجربه ای از برنامه نویسی جز در موارد محدود و حل تمرین های کتاب درسی ندارد، البته دانشجویانی نیز وجود دارند که در طول ترم و در کنار تحصیل، برنامه نویسی را می آموزند و برای انجام پروژه مشکلی ندارند، اما مخاطب من دانشجویان دسته اول هستند،هرچند که این مقاله می تواند برای دانشجویان دسته دوم نیز مفید باشد.
خب اکنون یک دانشجوی درسخوان ترم آخر داریم که قرار است پروژه ی جامع و کاملی را در انتهای ترم تحویل دهد، پروژه ی کامل و ایده آل تبدیل به غولی شده و دانشجوی بینوا را بلعیده و به جای اینکه انگیزه و شوق یادگرفتن را در دانشجو زنده کند،ترس و اضطراب در دل دانشجو می کارد(دیدم که میگم).
دانشجوی هراسان به سراغ دانشجوهایی که قبلا پروژه را تحویل داده اند می رود تا راهکار و چاره ای پیدا کند و از قضا با دانشجویان ناباب رو به رو شده و آن ها به جای راهکار، آدرس و نشانی افرادی را به او می دهند که پروژه را حاضر و آماده، بدون درد و خونریزی البته با خالی کردن جیب تحویل می دهند.
پاک کردن صورت مسئله و عدم داشتن دانش و سواد کافی برای حل مسئله منحصر به یک دانشجوی نرم افزار نیست، همه ی افراد جامعه در مسائل کاری و حتی روابط خانوادگی به نحوی دچار این مشکل هستند، و حتی اگر صدایی آرام در درونشان زمزمه کند که "کارت درست نیست"، ترس رو به رو شدن با مسئله و مشاهده افرادی که اینکار را انجام می دهند (به طور مثال دانشجویان نابابی که نمره هم گرفته بودند و هزاران مثال دیگری که می توانید در جامعه ببینید) باعث می شود که زمزمه درون را خفه کرده و راه بی دردسر تر را انتخاب کنند، بماند که نتیجه اش می شود افرادی که تحصیل کرده اند اما سواد و دانش ندارند و زمین و زمان را مقصر می دانند. هرچقدر بخواهم به این موضوع و آسیب های آن بپردازم و راجع به آن بنویسم باز هم کم نوشته ام، اما بحث را کوتاه می کنم و به سراغ موضوع اصلی برمی گردم.
اگر می خواهید لفظ مهندسی که کنار اسمتان می گذارند الکی نباشد و خودتان هم خنده تان نگیرد و موقع تحویل دادن پروژه مجبور نباشید چیزی را که ازش سر در نمی آورید ارائه دهید، با من همراه باشید تا برایتان بگویم که چطور در آخر ترم پروژه ی حاضر و آماده را با کلی تجربه های مفید تحویل دهید.
آنچه قبل از آن که واحد پروژه را بگیرید باید انجام دهید :
الف) حوزه ی مورد علاقه ی خود را پیدا کنید، در انتخاب موضوع مورد علاقه یتان بهتر است دورنمای شغلی و اینکه می خواهید در آینده در چه زمینه ای فعالیت کنید را در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید برنامه نویس اندروید شوید یا نه یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید.بهتر است از اول راه مسیر خود را مشخص نمایید.
ب) به سراغ استاد، مدیر گروه، مشاور یا هر شخص باسواد و با تجربه ای که در زمینه نرم افزار فعالیت داشته است بروید و از او مشورت بخواهید، زمینه مورد علاقه خود را با او در میان بگذارید و از دانش، سواد و تجربه او استفاده کنید و سوال بپرسید.
ج) لیست اساتیدی که قرار است درس پروژه را ارائه دهند پیدا کنید و به سراغ تک تک آن ها بروید، با آن ها صحبت کنید و زمینه مورد علاقه خود را با آن ها در میان بگذارید، حوزه ی تخصصی آن ها را جویا شوید و ببینید که کدام یک از آن ها بهتر می تواند در مسیر شما را راهنمایی کند.
اکنون شما حوزه مورد علاقه خود را انتخاب کرده اید و میدانید که قرار است در چه زمینه ای فعالیت کنید و با چه استادی درس پروژه را بردارید.
گام بعدی بعد از انتخاب واحد پروژه و تعیین موضوع است.کارهایی که باید انجام دهید :
1-قرار است چه برنامه ای بنویسید ؟یا روی چه موضوعی کار کنید؟مقدمه ای از کاری که می خواهید انجام دهید بنویسید! آموزش های مقدمه نوشتن را میتوانید در گوگل سرچ و پیدا کنید.
2-ابزاری که میخواهید با آن کار کنید را مشخص کنید، ابزار می تواند شامل زبان برنامه نویسی، برنامه ها و محیط های مجتمع کد نویسی باشد.نمونه های مشابه را باهم مقایسه کنید و بهترین آن را با مشورت استاد راهنما انتخاب کنید.این کار را انجام داده اید؟ میدانید قرار است با چه زبانی برنامه نویسی کنید ؟خب اکنون تنها کاری که باید انجام بدهید، مستند کردن آن است، تحقیقات خود را راجع به دلایل انتخاب تکنولوژی یا زبان برنامه نویسی مورد نظر بنویسید.بسیار خب!تا اینجا فصل اول داکیومنت پروژه را نوشته اید!
3.توضیحات کارکرد پروژه، شما هر برنامه ای بخواهید بنویسید و هر سایت یا نرم افزاری بخواهید طراحی کنید، باید قبل از شروع آن را تحلیل کنید. برای اینکار از استاد راهنما کمک بگیرید.گام به گام مسیر رو به رویتان را ترسیم کنید تا در طول روند تولید پروژه دچار گیجی نشوید و بدانید که چه کاری قرار است انجام دهید.نمودارها و دیاگرام ها را کامل رسم کنید و درستی آن ها را با استاد چک کنید.حال میدانید که قصد پیاده سازی چه پروژ ای را دارید و کاربرد آن چیست.این مطالب می تواند محتوای فصل دوم پروژه ی شما باشد.
4.بلد نیستید برنامه بنویسید؟ اشکالی ندارد. در یوتیوب هر آموزشی بخواهید می توانید پیدا کنید :)
اگر هم با آموزش های انگلیسی مشکل دارید می توانید در سایت هایی مانند فرادرس، سون لرن، فرانش و.... آموزش های خوبی پیدا کنید.با خیالت راحت بنشینید آموزش ببینید و از یادگیری لذت ببرید و در آخر از مشاهده دسترنج خود پر گشوده و به آسمان پرواز کنید!
طبق آنچه گفته شد :
فایل داکیومنت پروژه :
- فصل اول : معرفی تکنولوژی مورد استفاده
- فصل دوم: تحلیل و توضیحات پروژه
- فصل سوم: کد نویسی
* پی نوشت : صفحات چکیده، عنوان،تشکر و منابع را نیز خودتان اضافه کنید.
پروژه ی شما کامل است:)
پی نوشت : با دیدن خیل عظیم دانشجویانی که در مواجه با پروژه نمی دانستند چه کاری باید انجام بدهند و فرار را بر قرار ترجیح می دادند و از زیر بار مسئولیت ساختن پروژه در می رفتند، تصمیم به نگارش این متن گرفتم، امیدوارم براتون مفید باشه.
پی نوشت شماره دو :مطمئنا متن خالی از اشکال نیست، ممنون میشم با نظرات و پیشنهاداتتون به کامل تر شدن محتوا کمک کنید.
پی نوشت شماره سه : احتمالا مطلبی هم راجع به نحوه ارائه و دفاع از پروژه هم نوشتم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
روشهای آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان
مطلبی دیگر از این انتشارات
آموزش پایتون
مطلبی دیگر از این انتشارات
پیاده سازی برنامه حل کننده سودکو 9*9 با زبان c و gtk2-0