آموزش برنامه نویسی پایتون برای مبتدی ها (۱)

زبان برنامه نویسی پایتون
زبان برنامه نویسی پایتون



خب خب توی این پست بیشتر سعی میکنم یه توضحی در مورد این که برنامه نویسی چیه و پایتون و تاریخچه پایتون صحبت کنم ، با من همراه باشید ؛)


برنامه‌نویسی چیست؟

طبق تعریف های صفحه ویکی پدیای فارسی ( و یا انگلیسی) به صورت خیلی عامیانه استفاده از الگوریتم(که بخوام بازم عامیانه اش رو به زبون خودم بگم روش های حل مساله ای که به چندین مرحله قابل تقسیم هست گفته میشه) و یک گرامرخاص باعث حل یه مشکل یا مساله توسط کامپیوتر می‌شید ( البته همین تعریف هم یه تعریف افتضاحه به دل نگیرید ?).

پایتون و تاریخچه قشنگش :

پایتون در اواخر دهه ۱۹۸۰ و توسط Guido van Rossum و در CWI یا همان مؤسسه ملی تحقیقات ریاضی و رایانه در کشور زیبای هلند متولد شد. پایتون به عنوان جانشین زبان ABC که خود این زبان از SETL الهام گرفته است ایجاد شد. قایلیت حل کردن استثناها و همچنین ارتباط با سیستم عامل Amoeba از قابلیت های این زبان قدرتمند است. اجرای این نرم افزار از سال ۱۹۸۹ شروع شد. نقش مداوم Guido در تصمیم‌گیری پیرامون اهداف پایتون، باعث شد که انجمن پایتون به او لقب دیکتاتور خیرخواه جاویدان بدهد. وی در ژانویه ۲۰۱۸ بازنشسته شد.

 Guido van Rossum خالق پایتون
Guido van Rossum خالق پایتون


پایتون (به انگلیسی Python) یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، سطح بالا، شیءگرا، اِسکریپتی و متن باز است .
فلسفه از ایجاد این زبان برنامه نویسی دو هدف اصلی بوده است. این اهداف عبارتند از:
۱- خوانا بودن کدهای نوشته شده
۲- کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است.
کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.
بر خلاف برخی زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی بر گرامر زبان C که بلاک‌های کد در آکولاد قرار می‌دهند، در زبان پایتون از کاراکتر فاصله در متن برنامه برای مشخص کردن بلاک‌های کد استفاده می‌شود. به این معنی که تعدادی یکسان از کاراکتر فاصله در ابتدای سطرهای هر بلاک قرار می‌گیرند، و این تعداد در بلاک‌های کد درونی‌تر افزایش می‌یابد. بدین ترتیب بلاک‌های کد به صورت خودکار ظاهری مرتب دارند.
پایتون مدل‌های مختلف برنامه‌نویسی از جمله شی‌گرا و تابع محور (Object-oriented programming & Structured programming) را به طور کامل پشتیبانی می کند و همچنین بسیاری از قابلیت های آن از برنامه نویسی Functional و aspect-oriented پشتیبانی می کند.
این زبان از زبان‌های برنامه‌نویسی مفسر بوده و به صورت کامل یک زبان شیءگرا است که در ویژگی‌ها با زبانهای تفسیری پرل، روبی مشابهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده می‌کند.
پایتون پروژه‌ای Free و Open Source است و توسط بنیاد نرم‌افزار پایتون مدیریت می‌گردد.


آماده سازی برای شروع برنامه نویسی پایتون :

برای کاربران ویندوز

ابتدا از اینجا نسخه ۳.۶ پایتون رو دانلود کنید و خب بقیه اش به قول ویندوزی جماعت فقط یه next next install عه :))))))))) تنها نکته ای که باید بهش دقت کنید اینه که گزینه Add python to PATH رو حتما تیکش رو بزنید که در فضای CMD هم بشه استفاده کرد که فعلا در موردش توضیح خاصی نمیدم میتونید از اینجا در موردش اطلاعات کسب کنید .


برای کاربران مک و لینوکس

خب یه خبر خوش برای کاربرای این دسته از سیستم عامل ها هست اینه که به صورت پیش فرض پایتون روی سیستم عامل نصبه ولی خب اگه نبود میشه به روش های پایین نصب کرد .

توی مک ترمینال رو باز کنید و دستورات زیر را تایپ کنید :

$ brew install python3

توی لینوکس ( اینجا فرض کردم توزیع لینوکسی شما ابونتوعه!)

$ sudo apt update
$ sudo apt install software-properties-common
$ sudo apt install build-essential zlib1g-dev libncurses5-dev libgdbm-dev libnss3-dev libssl-dev libreadline-dev libffi-dev wget
$ sudo apt install python3

خب تا همین جا بسه بقیه باشه برای پست بعد حتما نظرات خودتون رو بزارید چون من اولین بارمه که دارم تو فضای ویرگول مطلب میزارم و خب احتمال زیاد اشکالات زیادی هست خوشحال میشم نظراتتون رو از من دریغ نکنید .... خب دیگه بای :))