آشنایی با اصول پایه‌ای گرافیک کامپیوتری به صورت رایگان - منابع آموزشی

آشنایی با اصول پایه‌ای گرافیک کامپیوتری
آشنایی با اصول پایه‌ای گرافیک کامپیوتری


همه روزه عناصر گرافیکی مختلفی را در اطراف خود مشاهده می‌کنیم. در پس هر طراحی گرافیکی موجود در تابلو‌های خروج یا گوشه‌وکنار یک مجله، ایده‌هایی برای تأثیرگذاری بر افراد نهفته است.

لوگوی بعضی از شرکت‌ها آنقدر خوب و تأثیرگذار طراحی شده که به سادگی می‌توان محصول تولیدی آن شرکت را در لوگوی آن تشخیص داد.

طراحی بعضی از پوسترها آنقدر زیباست که نمی‌توان از توجه به آن‌ها صرف نظر کرد.

همه این موارد وابسته به خلاقیت طراحان گرافیکی است. اما نباید از ابزار مورد استفاده توسط طراح نیز غافل شد. ابزار خوب می‌تواند منجر به خلاقیت بیشتر و تسریع در انجام فرایند طراحی شود.

با گسترش استفاده از کامپیوتر، طراحی گرافیک نیز از این ابزار بهره مند شده است. کامپیوتر و نرم‌افزارها، ابزارهایی هستند که طراحان گرافیک بسیار از آن‌ها استفاده می‌کنند.

گسترش استفاده از کامپیوتر در طراحی گرافیک به حدی بوده است که رشته‌ای به نام گرافیک کامپیوتری در زیرشاخه‌های علوم کامپیوتر ایجاد شده است.

گرافیک کامپیوتری به تولید محتوای بصری به صورت خلاقانه‌تر و با قابلیت تأثیرگذاری بیشتر کمک شایانی کرده است.

در این مطلب اصول پایه‌ای گرافیک کامپیوتری به صورت رایگان مطرح خواهند شد. همچنین می‌توانید برای دیدن آموزش‌های مختلف در زمینه طراحی و گرافیک کامپیوتری به لینک زیر مراجعه کنید.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک
طراحی گرافیک


طراحی گرافیک هنر تبدیل ایده‌ها و تجربه‌ها به محتوای متنی و دیداری است. به عبارت دیگر طراحی گرافیک پیام‌ها و ایده‌ها را به یک طرح قابل مشاهده تبدیل می‌کند.

این طرح‌ها می‌توانند به سادگی یک لوگو که برای کسب‌وکار خاصی طراحی شده یا به پیچیدگی قالب یک وبسایت باشند.

طراحی گرافیک به ارتباط بهتر با افراد منجر می‌شود و به همین علت توسط شرکت‌ها به منظور افزایش فروش و تبلیغات به کار گرفته می‌شود. در یک وبسایت می‌توان با استفاده از عناصر گرافیکی اطلاعات و پیام‌های پیچیده را به صورت قابل هضم برای کاربران ارائه کرد.

یک کسب‌وکار می‌تواند با استفاده از طراحی گرافیک برای برند خود هویت سازی کند.

البته نباید فراموش کنیم که طراحی گرافیک تنها مربوط به کسب‌وکار‌ها و تبلیغات و نیست و در اصل برای ارائه هنرمندانه یک پیام یا مفهوم به کار می‌رود.

عناصر و اصول پایه‌ای طراحی گرافیک چه چیزهایی هستند؟

اصول پایه‌ای طراحی گرافیک
اصول پایه‌ای طراحی گرافیک


برای فهم بهتر طراحی گرافیک بسیار مهم است که با عناصر و اصول پایه‌ای طراحی آشنا باشید.

این عناصر در ترکیب با یکدیگر یا قرار گرفتن در مقابل با یکدیگر باعث ایجاد طرح‌های تأثیرگذار و معنادار می‌شوند.

عناصر پایه‌ای طراحی گرافیک شامل موارد زیر است:

· رنگ

· خطوط

· شکل

· ابعاد

· فضا

· بافت

همچنین طراحان گرافیک از اصولی استفاده می‌کنند که به آن‌ها در ترکیب نهایی عناصر طراحی کمک می‌کند.

۷ اصل طراحی گرافیکی شامل موارد زیر است:

· تعادل

· مجاورت

· چیدمان

· تکرار

· کنتراست یا تضاد

· سلسه مراتب

برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک خوب، باید اصول گفته شده را کاملاً درک کنید. به این منظور می بایست مقاله 7 اصل طراحی گرافیکی برای بهبود طراحی از مجله فرادرس را خوب مطالعه کنید.

انواع طراحی گرافیک

هر طراح گرافیک با توجه به حوزه فعالیتش از مهارت‌ها و تکنیک‌های طراحی متفاوتی بهره می‌برد. بسیاری از طراحان تنها روی یک نوع از طراحی تمرکز می‌کنند در حالی که بقیه روی انواع مختلفی که با هم در ارتباط است متمرکز می‌شوند.

انواع طراحی گرافیک را می‌توان در دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

· طراحی هویت بصری

· تبلیغات و بازاریابی

· طراحی رابط کاربری

· طراحی بسته‌بندی محصولات

· طراحی موشن گرافیک (Motion Graphic Design)

· طراحی گرافیک محیطی

همانطور که می‌بینید، طراحی به زندگی روزمره ما گره خورده است. مثلاً هر کاربری با مراجعه به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف از رابط‌های کاربری گوناگونی که در آن‌ها تعبیه شده استفاده می‌کند.

با استفاده از فوتوشاپ می‌توان رابط کاربری سایت‌هایی مانند دیجیکالا یا علی بابا را طراحی کرد.

گرافیک کامپیوتری چیست؟

گرافیک کامپیوتری
گرافیک کامپیوتری


گرافیک کامپیوتری مهارت‌های مربوط به تکنولوژی، کسب‌وکار و مهارت‌های هنری را با هم درآمیخته است.

طراح با استفاده از تصاویر ساخته شده به وسیله کامپیوتر می‌تواند به طراحی محتوای منحصربفرد و خلاقانه بپردازد.

گرافیک کامپیوتری چگونه کار طراح را راحت می‌کند؟

کامپیوتر، نرم افزارهای زیادی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد که انجام کارشان را بسیار آسان می‌کند. درون نرم افزارهای کامپیوتری ابزارهایی از پیش تعبیه شده که آماده استفاده توسط طراح هستند. وجود این ابزارها به طراح در پیش‌برد سریع‌تر روند طراحی کمک می‌کند.

انتخاب رنگ‌های مختلف در گرافیک کامپیوتری و مقایسه آن‌ها با هم به سادگی فشردن چند کلیک است. در گرافیک کامپیوتری می‌توانید متن یا هر عنصر دیگری را به سادگی به طراحی خود اضافه کنید.

با گرافیک کامپیوتری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

کاربرد گرافیک کامپیوتری را می‌توان به طور کلی در دو مورد خلاصه کرد:

طراحی دیجیتال

طراحی دیجیتال
طراحی دیجیتال


هر نوعی از طراحی که در قالب پلتفرم‌های دیجیتال عرضه شود، یک طراحی دیجیتال نامیده می‌شود.

اخیراً طراحی روی کاغذ تقریباً از مد افتاده و طراحان ترجیح می‌دهند برای ارائه طراحی‌های شگفت‌انگیز خود از منابع دیجیتال استفاده کنند.

این طراحی‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته و در هر پلتفرمی نمایش داده شوند. طراحی‌های دیجیتال را می‌توانید به صورت‌های زیر ارائه کنید:

· مدل‌های سه بعدی

· انیمیشن

· صحفات وب

· تبلیغات درون سایت‌ها

موارد بالا کاربرد زیادی دارند. مثلاً با یادگیری ساخت انیمیشن با فوتوشاپ یا انیمه استودیو (Anime Studio) می‌توانید به ساخت کارتون و تیزرهای مختلف بپردازید. همچنین مدل‌های سه بعدی را نیز با فوتوشاپ می‌توان ایجاد کرد.

در طراحی دیجیتال نیز مانند هر طراحی گرافیکی دیگری روی ارزش هنری و زیبای‌شناسی کار تمرکز می‌شود، با این تفاوت که طراح از ابزار و پلتفرم‌های مدرن برای ساخت و ارائه کار خود بهره می‌گیرد.

طراحی مالتی مدیا یا چند رسانه‌ای (Multimedia Design)

طراحی چند رسانه‌‌ای شامل قرار دادن انواع مختلف رسانه (Media) مانند صدا در طراحی می‌شود. از طراحی چند رسانه‌ای در بازی‌های کامپیوتری یا وبسایت‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از این نوع طراحی نیز در صنایع مختلف رو به گسترش است.

گرافیک کامپیوتری در حوزه‌های مختلف

گرافیک کامپیوتری در حوزه‌های مختلف
گرافیک کامپیوتری در حوزه‌های مختلف


در دنیای مدرن، طرح‌های تولید شده به وسیله نرم افزارهایی مانند فوتوشاپ را می‌توانید در هر جایی مشاهده کنید. از تابلو‌های موجود در خیابان‌ها و رستوران‌ها گرفته تا مجلات مختلف. نرم افزار فوتوشاپ کاربرد فراوانی در صنعت چاپ و تبلیغات دارد. برای اطلاع از این کاربردها می توانید آموزش ارائه شده در لینک زیر را مشاهده نمایید.

اما به لطف کامپیوترها، کاربرد طراحی گرافیک بسیار گسترده‌تر از قبل شده است و گرافیک کامپیوتری در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد.

آموزش و تمرین

مدل‌های شبیه‌سازی شده را می‌توان در آموزش‌های مختلف استفاده کرد. این مدل‌ها به درک بهتر سیستم‌های واقعی توسط افراد کمک می‌کند.

زیست شناسی

بیولوژیست می‌تواند با نگاه به تصویر یک مولکول که توسط گرافیک کامپیوتری ارائه شده است از ساختار آن درک بهتری پیدا کند.

معماری

معمار برای طراحی ساختمان و مقایسه طراحی‌های مختلف از گرافیک کامپیوتری استفاده می‌کند.

نمایش و ارائه

در جلسات ارائه نمودارهای زیادی برای نشان دادن ارتباط پارامترهای مختلف با یکدیگر نشان داده می‌شود. گرافیک کامپیوتری ارائه دهنده را در طراحی نمودارهای میله‌ای و دایره‌ای جذاب کمک می‌کند.

تبلیغات

از گرافیک کامپیوتری در طراحی تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌شود.

سرگرمی

در تولید سریال‌های تلویزیونی، موزیک ویدیو‌ها و تصاویر متحرک از گرافیک کامپیوتری استفاده گسترده‌ای می‌شود.

در یک دوره آموزش گرافیک کامپیوتری خوب چه چیزهایی مطرح می‌شود؟

آموزش گرافیک کامپیوتری
آموزش گرافیک کامپیوتری


ممکن است مباحثی که در یک دوره آموزش گرافیک کامپیوتری مطرح می‌شود با یکدیگر متفاوت باشند. بعضی از دوره‌ها روی آموزش اصول پایه‌ای گرافیک کامپیوتری و بعضی دیگر روی آموزش استفاده از نرم افزارهای مختلف تمرکز دارند.

در بعضی از دوره‌ها نیز مفاهیم هندسی و ریاضی لازم برای طراحی و گرافیک کامپیوتری مطرح می‌شود.

نحوه کار سخت افزار کامپیوتر برای پردازش تصاویر و عناصر گرافیکی از دیگر مباحثی است که ممکن است در بعضی از دو‌ر‌ه‌ها به آن پرداخته شود.

انواع تصویر در گرافیک کامپیوتری

تصاویر ایستا و پویای مختلفی را می‌توان به وسیله گرافیک کامپیوتری تولید کرد. در این قسمت از آموزش رایگان گرافیک کامپیوتری انواع تصاویر تولید شده را شرح خواهیم داد.

گرافیک دو بعدی

گرافیک دو بعدی
گرافیک دو بعدی


گرافیک دو بعدی، تصاویری هستند که از روی مدل‌های دو بعدی ساخته می‌شوند. این تصاویر بیشتر در کاربردهایی استفاده می‌شوند که به طور سنتی بنا بر نقاشی و طراحی با دست توسعه پیدا کرده‌‌اند. این کاربردها شامل تایپوگرافی، کارتوگرافی، ترسیم فنی و تبلیغات می شود.

این موارد در ابزارهای کامپیوتری برای تولید گرافیک دو بعدی تعبیه شده است. مثلاً نرم افزار فوتوشاپ ابزار تایپوگرافی را فراهم کرده است.

گرافیک سه بعدی

گرافیک سه بعدی
گرافیک سه بعدی


در برابر گرافیک دو بعدی گرافیک سه بعدی مطرح می‌شود که برای ارائه سه بعدی یک مدل هندسی به کار می‌روند. از تصاویر دو بعدی تنها برای نمایش اشکال دو بعدی نظیر نمودارها می‌توان استفاده کرد.

اما تصاویر سه بعدی را می‌توان برای نمایش اشکال مختلف به صورتی طبیعی‌تر استفاده کرد.

انیمیشن

انیمیشن
انیمیشن


طراحی انیمیشن شامل فرایند تولید تصاویر متحرک به صورت دیجیتال می‌شود.

طراحی انیمیشن مدرن از گرافیک سه بعدی برای تولید تصاویر استفاده می‌کند اما همچنان گرافیک دو بعدی برای تولید انیمیشن‌هایی با حجم کمتر و سرعت رندر بالاتر استفاده می‌شود.

انیمیشن اساساً به عنوان جایگزین تکنیک‌های استاپ موشن (Stop Motion) محسوب می‌شود. ساخت انیمیشن این امکان را به هنرمند می‌دهد تا بدون استفاده از بازیگران و لوکیشن‌های فیلم‌برداری گران قیمت، محتوای خود را خلق کند.

اصول پایه‌ای گرافیک کامپیوتری

در این قسمت قصد داریم اصول و مفاهیم پایه‌ای مربوط به گرافیک کامپیوتری را به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار دهیم.

پیکسل‌ها

پیکسل‌ها
پیکسل‌ها


در تصویرپردازی دیجیتال، پیکسل (Pixel) کوچک‌ترین واحد یک عکس یا طراحی گرافیکی محسوب می‌شود.

عکس، ویدیو، متن و هر چیز قابل مشاهده دیگری با قرار گرفتن پیکسل‌ها در کنار یکدیگر در صفحه نمایش نشان داده می‌شوند.

در سیستم‌های رنگی، هر پیکسل می‌تواند یک رنگ خاص را داشته باشد. برای مثال در سیستم RGB هر پیکسل می‌تواند حاوی یکی از رنگ‌های آبی، قرمز یا سبز باشد.

رندرینگ (Rendering)

فرایند تولید تصویر ساخته شده از روی یک مدل دو بعدی یا سه بعدی بعد از انجام محاسبات فراوان به وسیله یک نرم افزار کامپیوتری، رندرنیگ نامیده می‌شود. به تصویر نهایی ایجاد شده رندر می‌گویند.

فایل نهایی ایجاد شده شامل اطلاعات سایه‌زنی، نورپردازی، بافت و مدل‌های هندسی است. از رندرینگ در معماری، بازی‌های کامپیوتری، شبیه‌سازها، فیلم‌ها وسریال‌ها استفاده می‌شود.

تبدیل اسکن

تبدیل اسکن
تبدیل اسکن


تصاویر دو بعدی و سه بعدی از اجزای گرافیکی تشکیل شده‌اند. این اجزای گرافیکی شامل نقاط، خطوط و دایره‌ها و چندضلعی‌های توپر است.

سیستم گرافیکی هر تصویر را از تعریف هندسی آن به مجموعه‌ای از پیکسل ها تبدیل می‌کند.

این تبدیل، تبدیل اسکن (Scan Conversion) نام دارد.

عملیات برش (Clipping)

عملیات برش (Clipping)
عملیات برش (Clipping)


هر فرایندی که منجر به تشخیص نقاطی از تصویر که درون یا بیرون یک ناحیه قرار گرفته‌اند بشود، عملیات برش نام دارد.

ناحیه‌ای که برش بر روی آن انجام می‌شود را پنجره برش می‌نامند. پنجره برش می‌تواند به اشکال گوناگون مانند منحنی یا چندضلعی در نظر گرفته شود.

از برش برای کارهای مختلفی نظیر انتخاب قسمتی از تصویر و کپی، انتقال یا حذف آن قسمت استفاده می‌شود.

تبدیلات دو بعدی

هر تصویر گرافیکی دو بعدی را می‌توان به صورت ترکیبی از نقطه و خط در نظر گرفت. روش‌های تبدیلات مربوط به نقطه و خط مانند دوران در این مبحث مطرح می‌شود.

تبدیلات دو سه بعدی

تبدیلات سه بعدی به دوران یا انتقال مدل‌های سه بعدی به منظور درک بهتر آن‌ها کمک می‌کنند. تکنیک‌های استفاده شده در تبدیلات دو بعدی را می‌توان برای استفاده در تصاویر سه بعدی تعمیم داد.

تصویرسازی

تصویرسازی عبارت است از فرایند تبدیل یک مدل سه بعدی به مدل دو بعدی.

تصویر سازی دو نوع است، موازی و پرسپکتیو (ژرفانمایی یا Perspective).

تصویرسازی موازی برای نشان دادن شئ در ابعاد و شکل صحیح خود استفاده می‌شود. تصویرسازی پرسپکتیو برای نمایش شئ به همان صورتی که توسط چشم دیده می‌شود استفاده می‌شود.

استفاده از برنامه نویسی در گرافیک کامیپوتری

استفاده از برنامه نویسی در گرافیک کامیپوتری
استفاده از برنامه نویسی در گرافیک کامیپوتری


دنیای کامپیوتر بدون برنامه نویسی معنایی ندارد. اگر کامپیوترها کار ما را راحت کرده‌اند به علت نرم افزارهایی است که به خوبی برنامه نویسی شده‌اند.

در طراحی گرافیک با استفاده از کامپیوتر نیز از برنامه نویسی استفاده می‌شود. زبان‌های برنامه نویسی ابزار مناسبی برای رسم اشکال مختلف در اختیار طراحان می‌گذارند.

حتی کتابخانه‌ها و تکنولوژی‌هایی خاصی وجود دارند که اختصاص به طراحی و رسم اشکال مختلف دارد. مثلاً با استفاده از نگاره‌سازی برداری مقیاس‌پذیر یا SVG می‌تون اشکال گرافیکی رسم کرد.

یا با استفاده از کتابخانه گرافیکی لاک پشت (Turtle Module) در پایتون می‌توان به رسم خطوط و اشکال مختلف پرداخت.

اوپن جی‌ال (OpenGL) یک رابط کاربری نرم افزار (API) است که امکان برنامه نویسی با زبان‌های مختلف به منظور تعامل با واحد پردازش گرافیکی کامپیوتر و استفاده بهینه از سخت افزار برای رندرینگ را می‌دهد.

یادگیری گرافیک کامپیوتری با OpenGL می‌تواند برای مقاصد آکادمیک، شغلی و یا حتی به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته شود.

با استفاده از اوپن جی‌ال می‌توان تصاویری از روی مدل‌های دو بعدی و سه بعدی ایجاد کرد. تبدیلات هندسی و ساخت پویانمایی با استفاده از OpenGL قابل انجام است.

اگر در برنامه نویسی با زبان‌های زیر مهارت دارید، یادگیری اوپن جی‌ال و استفاده از امکانات آن به وسیله این زبان‌ها را شروع کنید:

· سی (C)

· سی پلاس‌پلاس (C++)

· جاوا (Java)

· فرترن (Fortran)

در صورت علاقه می‌توانید به صفحات زیر از سایت فرادرس که در آن‌ها به استفاده از برنامه نویسی در گرافیک کامپیوتری پرداخته شده است مراجعه کنید.

نرم افزارهای مورد استفاده در گرافیک کامپیوتری

طراحان گرافیک پس از تسلط بر مباحث طراحی و یادگیری گرافیک کامیپوتری از نرم افزارهای مختلفی برای پیش‌برد اهداف خود استفاده می‌کنند.

فوتوشاپ (Adobe Photoshop)

فوتوشاپ
فوتوشاپ

شاید بتوان فوتوشاپ را محبوب‌ترین نرم افزار در زمینه طراحی دانست. ایجاد مدل‌های دو بعدی و سه بعدی، طراحی بنر، پوستر، وبسایت و لوگوها به وسیله این نرم افزار انجام می‌شود.

برای مشاهده آموزش مقدماتی فوتوشاپ در سایت فرادرس - کلیک کنید

ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

ادوبی ایلاستریتور
ادوبی ایلاستریتور


تمرکز این محصول برا گرافیک برداری یا Vector Design است. طراحی آیکون و پوستر به وسیله ادوبی ایلاستریتور انجام می‌شود. طراحی‌های انجام شده در این نرم افزار را می‌توان در کارت‌های ویزیت استفاده کرد.

اسکچ آپ (SketchUp)

یکی از بهترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی اسکچ اپ است که کاربردهای فراوانی در طراحی‌ و فیلم سازی دارد.

افینیتی دیزاینر (Affinity Designer)

افینیتی دیزاینر را می‌توان نسخه ارزان‌تر نرم افزار ادوبی ایلاستریتور دانست. برای اشخاصی که در مراحل اولیه طراحی به سر می‌برند و تازه کار خود را شروع کرده‌اند، این نرم افزار بسیار مناسب است.

ادوبی این دیزاین (Adobe InDesign)

?

از این نرم افزار بیشتر در صنعت چاپ و نشر استفاده می‌شود. از ادوبی این‌دیزاین برای چاپ و صفحه آرایی کتاب‌ها و مجلات یا طراحی تقویم‌های رومیزی استفاده می‌شود.

گیمپ (GIMP)

گیمپ یک ابزار رایگان و متن‌باز است که روی هر پلتفرمی نظیر ویندوز، لینوکس و مک‌او‌اس قابل اجراست. گیمپ قابلیت نصب افزونه‌های متعدد برای بهبود عملکرد خود را دارد. این نرم افزار را می‌توان جایگزین کم‌حجم‌تر و رایگان فوتوشاپ در نظر گرفت.

اینک اسکیپ (Inkscape)

اینک اسکیپ
اینک اسکیپ


اینک اسکیپ کاربردهای چندگانه‌ای را برای شما فراهم می‌کند. ابزار طراحی این نرم افزار بسیار انعطاف‌پذیر بوده و یادگیری آن‌ها برای افراد مبتدی آسان است. اینک اسکیپ ابزار قدرتمندی برای ایجاد متن و ویرایش آن در طراحی را فراهم کرده است.

یادگیری گرافیک کامپیوتری را آغاز کنید!

در صورت علاقه به طراحی و مفاهیم آن، گرافیک کامپیوتری گزینه خوبی برای یادگیری و کسب درآمد است.

دنیا همواره به طراحان کاربلد و خلاق برای مقاصد تبلیغاتی، تجاری و هنری نیاز دارد. بنابراین اگر مهارت خوبی در این زمینه کسب کنید، می‌توانید سفارش‌های متعددی از شرکت‌ها و افراد مختلف دریافت کرده یا حتی خودتان به آموزش این مباحث پرمتقاضی بپردازید.

اما برای رسیدن به این هدف باید بر مفاهیم هندسی طراحی و استفاده از نرم افزارهای مختلف مسلط شوید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید کافیست به فرادرس مراجعه کنید.

مباحث مربوط به طراحی گرافیک و گرافیک کامپیوتری توسط بهترین اساتید در این سایت ارائه شده است.

منابع

https://www.rasmussen.edu/degrees/design/blog/what-is-graphic-design/

https://learn.org/articles/What_is_Multimedia_Design.html

https://www.educba.com/what-is-computer-graphic-design/

https://www.educba.com/what-is-digital-design/

https://learn.org/articles/What_is_Computer_Graphic_Design.html

https://www.javatpoint.com/computer-graphics-tutorial

https://www.javatpoint.com/application-of-computer-graphics

https://geeksquare.ca/blog/2017/advantages-in-opengl

https://www.pixpa.com/blog/graphic-design-software

https://www.javatpoint.com/computer-graphics-projection