تجربیات دانشجویان پیشین دوره سی اس فیفتی

دوره‌ی جامع و محبوب سی‌اس‌فیفتی‌اکس توسط CS50xShiraz از شهریور ماه ۱۴۰۳ به‌صورت حضوری در شیراز و آنلاین در سراسر کشور برگزار می‌شود. دوره CS50x قبلا با نام مقدمه‌ای بر علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی شناخته می‌شد که به‌صورت حضوری در دانشگاه هاروارد و ییل ارائه می‌شد.

در این پست ویرگول به تجربیات دانشجویان فارسی‌زبان پیشین دوره CS50x و دانشجویان حضوری این دوره در هاروارد می‌پردازیم.

دوره CS50x چیست؟

سی‌اس‌فیفتی‌اکس، دوره‌ی مقدماتی دانشگاه هاروارد در زمینه‌ی فعالیت‌های فکری علوم کامپیوتر و هنر برنامه‌نویسی است. تمامی علاقه‌مندان به کامپیوتر، حتی کسانی که دانشجو یا دانش‌آموز رشته‌های کامپیوتری هستند، با تجربه یا بدون تجربه قبلی امکان شرکت در دوره‌‌ی سی اس فیفتی را دارند. طبق گفته‌ی خود CS50 بیشتر از دو سوم دانشجویان این دوره پیش‌زمینه‌ای از علوم کامپیوتر نداشتند و قبلا در هیچ‌گونه دوره‌ی علوم کامپیوتری شرکت نکرده بودند. این دوره با شعار «درستی کد، طراحی کد و سبک کد» به شرکت‌کنندگانش آموزش می‌دهد که چگونه مسائل را با استفاده یا بدون استفاده از کد حل کنند.

معرفی CS50x Shiraz

سی‌اس‌فیفتی‌اکس شیراز با داشتن لایسنس رسمی از سمت CS50 دانشگاه هاروارد از سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را در ایران شروع کرده است. این شعبه با هدف گسترش دانش برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر در جنوب ایران تأسیس شده است. CS50xShiraz دوره‌های سی‌اس‌فیفتی را با زبان و فرهنگ فارسی تلفیق می‌کند تا در دسترس جامعه علمی و برنامه‌نویسان ایران قرار گیرد. مدرسان شعبه شیراز سی اس فیفتی آقایان محمدحسین طباطبائی‌فرد و محمد کهکشانی هستند.

تجربیات دانشجویان فارسی‌زبان دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس

در ادامه شرح تجربه‌ای کامل و با جزئیات از شرکت‌کنندگان پیشین دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس می‌خوانیم که این دوره را تحت نظر شعبه‌های دیگر در ایران یا به صورت آنلاین از طریق سایت رسمی CS50 گذرانده‌‌اند.

پارسا ناظر

پارسا ناظر شرکت‌کننده ۲۰ ساله، دانشجوی مهندسی کامپیوتر، مدیر عامل و بنیان‌گذار شرکت فناوری ویرا پارسوماش (بایتو) درباره تجربیات خود از گذراندن دوره CS50x گفت:

دوره‌ی CS50x برای من بیشتر از یک دوره آموزشی و نقطه‌ی عطف زندگی‌ام بود. من دوره رو به عنوان دانش‌آموز رشته‌ی تجربی که راجع‌به مسیر آینده‌ی شغلیش سردرگم بود، شروع کردم.

تدریس جذاب و تئاترگونه‌ی دوره در شعبه CS50xTehran، مفاهیم رو ساده‌تر می‌کرد و باحال جلوه می‌داد. با اینکه CS50x رو هم به زبان فارسی و هم انگلیسی گذروندم، تدریس مدرس‌های فارسی‌زبان به همون کیفیت و حتی در جاهایی بهتر بود.

جذاب‌ترین تمرین هفتگی برای من پیدا کردن مجرم، توسط سرنخ‌ها در یک پایگاه داده‌ی عظیم شامل شماره‌ تلفن‌ها، تاریخ‌های تماس، اعترافات مظنونین و… بود.

از دلایلی که گذروندن دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس در یکی از شعبه‌های ایران بهتر از یادگیری فردی بود، وجود تیم پشتیبانی علمی بود که در طول دوره با روی باز در مشکلاتم به من کمک می‌کردند. برگزاری دوره CS50x بی‌نقص بود و تنها چیزی که می‌تونست بهترش کنه، امکان شبکه‌سازی بیشتر و راهنمایی آدم‌های متنوع در حوزه‌های مختلف در طول دوره بود. به نظرم تیم CS50xShiraz با برگزاری هفتگی آفیس اورز و وجود تیم پشتیبانی و فنی خوب در این مهم می‌تونه بهتر عمل کنه.

در دانشگاه به خاطر گذروندن دوره سی‌ اس‌ فیفتی‌ اکس، به خوبی حس می‌کردم که دید عمیق‌تری به علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی نسبت به همکلاسی‌هام دارم و می‌تونستم بهشون کمک کنم. بعدتر من حتی در دوره‌ی CS50 AI و CS50 Python هم شرکت کردم و مدرک‌هاشون رو دریافت کردم.

دوره CS50x به قدری من رو مجذوب کرده بود که روز آخر تصمیم گرفتم با اتوبوس، از شیراز به تهران برم تا در هکاتون شرکت کنم. با افراد تلاشگر و باسواد این حوزه در هکاتون آشنا شدم و مسیر من در دانشگاه هم به سمت برنامه‌نویسی رفت.

به علت اینکه سی‌اس‌فیفتی به من کمک کرد تا با بخش‌های مختلف علوم کامپیوتر و بیش از یک زبان برنامه‌نویسی آشنا بشم، تونستم فیلد کاری خودم رو در این حوزه پیدا کنم و در ادامه با یادگیری بیشتر و تشکیل تیم، شرکت خودم رو تاسیس کنم و به درآمد برسم.

دوره CS50x شروع خیلی خوبی برای ورود به دنیای علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسیه چون با مفاهیم پایه و زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی آشنا می‌شین و بعد از اون، بقیه‌ی مسیر با خودتون و تلاش‌هاتون هست.

امیرحسین دهقانی

امیرحسین دهقانی ۲۶ ساله، دانش‌آموخته‌ی مقطع لیسانس کارگردانی و شاغل در حوزه تبلیغات، تجربیات خود از گذراندن دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس را به اشتراک گذاشت:

من قبل از کرونا دوره CS50x رو در تهران گذروندم. برام جالب بود که بشه دوره‌ای با استاندارد آموزشی دانشگاه هاروارد رو در ایران به زبان فارسی گذروند. قبل دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس در چند دوره‌ی برنامه‌نویسی دیگه شرکت کرده بودم ولی بخاطر نداشتن انسجام، بیشتر باعث شده بودن گیج بشم و تصویر درستی از مسیر و آینده برنامه‌نویسی نداشته باشم.

از اون جایی که شیوه تدریس در سی اس فیفتی اکس مدرن و باهیجانه اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شدم. دوره به‌شکلی بود که من با شیبی مناسب کم‌کم با نحوه کارکرد کامپیوتر آشنا شدم. جالب‌ترین بخش دوره CS50x برام درک مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی بود چون همیشه برام گنگ بود که وقتی کدی نوشته و اجرا می‌شه چه اتفاقی می‌افته.

چالش‌برانگیزترین بخش دوره‌ی سی‌اس‌فیفتی‌اکس برای من انجام کارهای گروهی بود چون به انجام انفرادی کارها عادت داشتم. خوشحالم که تونستم یاد بگیرم چطور می‌شه با تعامل بقیه کارها رو پیش ببرم.
یکی از مشکلات همیشگی من دور بودن از یک جمع پویا و اهل فن بود که فرصت رشد در کنارشون رو داشته باشم. سی اس فیفتی اکس این مشکل رو برای من به‌طور کامل حل کرد. هکاتون و نمایشگاه پایانی باعث شد ارتباطات من گسترش پیدا کنه و با دیگرانی که در دوره شرکت کرده بودند ارتباط صمیمانه‌تری داشته باشم. CS50x باعث شد بتونم یک کار گروهی رو در ابعاد مختلف تجربه کنم.

سی‌اس‌فیفتی‌اکس به طور کلی مسیر زندگی من رو تغییر داد. از اون جایی که رشته من کارگردانی و کاملا متفاوت با حوزه کامپیوتر بود، به جنبه‌های استفاده از برنامه‌نویسی در رشته خودم پی بردم و تونستم مسیر خوردم رو پیدا کنم.

با آشنا شدن با حوزه برنامه‌نویسی وب در هفته‌‌های پایانی دوره CS50x، تونستم بعد از پایان دوره زمان بیشتری روی این مبحث بزارم. پروژه‌های کاری خوبی در حوزه برنامه‌نویسی وب انجام دادم و درآمد خوبی هم برام داشت.

توصیه من به کسانی که می‌خوان در دوره سی اس فیفتی اکس شرکت کنن اینه که قبل از هر کار دیگه‌ای در حوزه برنامه‌نویسی در این دوره شرکت کنن چون نظم ذهنی خوبی از حوزه علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی بهتون می‌ده که بتونید با خیال راحت بقیه مسیر رو طی کنید و کم‌ترین اشتباه‌ها رو مرتکب بشین.

پانیذ شعبانپور

پانیذ شعبانپور، ۱۸ ساله و فارغ‌التحصیل رشته ریاضی در دبیرستان، از تجربیات گذراندن دوره CS50x این گونه صحبت کرد:

دوره CS50x رو به عنوان اولین تجربه‌م از برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر، به زبان انگلیسی در سال ۲۰۲۳ از یوتیوب CS50 دیدم. علتم برای شرکت در دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس علاقه‌م به حوزه کامپیوتر و برنامه‌نویسی بود و از اونجایی که هدفم انتخاب مهندسی کامپیوتر به عنوان رشته دانشگاهیم بود، فکر کردم شرکت کردن در دوره مرتبط اونم با مدرک معتبر هاروارد می‌تونه انتخاب خوبی برام باشه.

مطالبی که در هفته‌های اول تدریس می‌شه پایه‌ای‌ترین مباحث هستن تا دانشجو متوجه بشه که یه برنامه کامپیوتری چجوری اجرا می‌شه و کار می‌کنه. مطالبی که در هفته‌های پایانی تدریس می‌شه، زمینه و پایه یادگیری بیشتره که بیشترین کمک رو به من کرد. تدریس خیلی از مسائل پیچیده با وسایل و اجرای تئاترگونه همراه بود که یادگیری رو جذاب و ساده‌تر می‌کرد. بعد از هر جلسه باید چیزهایی که یاد گرفته بودیم رو توی تمریناتی چالشی که براساس چالش‌ها و مسائل دنیای واقعی به کار می‌بردیم.

دشوارترین قسمت دوره CS50x برای من تمرینات هفتگی (Problem sets) بود چون براساس مسائل دنیای واقعی برنامه‌نویسی و کامپیوتر بودند و من بدون هیچگونه تجربه و دانشی از کامپیوتر در دوره شرکت کرده بودم. با اصرار بر حل کردنشون و با گذشت زمان، تمرینات نه تنها ساده‌تر شدند بلکه به تثبیت یادگیری من خیلی کمک کردن. صبور بودن و حوصله به خرج دادن نیازه تا تمام تلاشتون رو برای حل مسائل کنین مخصوصا وقتی بار اول موفق نمی‌شین. مهارت مهمی که در طول سی اس فیفتی اکس یاد گرفتم روش فکر کردن، حل مسئله و اصلاح راه‌حل بود.

بعد از اتمام دوره CS50x من پیگیر ادامه مسیرم در برنامه‌نویسی شدم. این دوره نه تنها در این مسیر به من کمک کرد، بلکه می‌دونم در دانشگاه و رشته‌ی هدفم، مهندسی کامپیوتر، هم کارم رو راحت‌‌تر خواهد کرد.
با اینکه به طور رسمی شاغل نیستم، اما به عنوان backend developer یک پروژه انجام دادم.

متاسفانه چون گذروندن دوره با پایه دوازدهمم در یک برهه زمانی بود نتونستم به تهران برم و هکاتون و نمایشگاه پایانی رو از دست دادم. با این حال، در طول دوره سی‌اس فیفتی اکس به شرکت کردن در نشست‌های برنامه‌نویسی، همایش‌های مرتبط، همکاری کردن و شبکه‌سازی در جامعه برنامه‌نویسی شیراز علاقه‌مند شدم.

توصیه‌ام به کسانی که می‌خوان در دوره CS50x شرکت کنن اینه که با تحقیق و پرس‌و‌جو از انتخابشون مطمئن بشن چون در نهایت علاقه باعث می‌شه در مواجهه با چیزهای سخت ناامید نشین و باز هم با شوق و اشتیاق ادامه بدین. همچنین، مهمه که دانشجویان جواب تمرینات رو چه از دیگری و چه از اینترنت کپی نکنن، چون این کار ارزش واقعی دوره رو از بین می‌بره.

محمد مرغوب

محمد مرغوب، ۲۷ ساله، برنامه‌نویس دورکار در شرکتی در تهران، راجع‌به تجربیاتش از گذراندن دوره سی اس فیفتی اکس بیان کرد که:

دوره CS50x رو سال ۲۰۲۱ به‌صورت آنلاین در سایت رسمی CS50 گذروندم. از قبل ۴ سال سابقه تکنسینی شبکه‌های کامپیوتری سیسکو و مایکروسافتی، و ۲ سال سابقه کار با php و JavaScript داشتم. چیزی که من رو به گذروندن دوره مبانی علوم کامپیوتر دانشگاه هاوراد ترغیب کرد مدرک معتبرش بود.

ساختار دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس که به‌صورت ۳ ساعت در هر هفته بود در یادگیری من تأثیر زیادی داشت چون خیلی بهم کمک کرد که هم دوره رو بگذرونم و هم کارم رو ادامه بدم. مباحثی از دوره برام جدید بودن و علاقه‌مند شدم تا خودم بیشتر درباره‌شون مطالعه کنم و در کل تأثیر زیادی روی کیفیت کارم داشت.

بزرگ‌ترین چالشم در طی گذروندن دوره CS50x این بود که نمی‌دونستم پروژه نهاییم چی و با چه زبانی باشه که باعث شد برای مدتی دوره رو ادامه ندم؛ ولی دوباره برگشتم و ادامه‌اش دادم. تمرینات هفته‌ی ۳ که مربوط به الگوریتم‌ها بود برای من جالب‌ترین قسمت دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس بود. مهارت‌های حل مسئله‌ام هم در طول دوره بهبود پیدا کرد.

به علت مسائل قرنطینه و پاندمی کووید، نتونستم در فعالیت‌های تیمی شرکت و اقدام به شبکه‌سازی کنم ولی چند سال بعد که در CS50x Puzzle Day شیراز شرکت کردم با خیلی از افراد جامعه برنامه‌نویسی شیراز آشنا شدم.

به کسانی که می‌خوان در دوره سی اس فیفتی اکس شرکت کنن توصیه می‌‌کنم که مباحث تدریس شده در دوره رو سعی کنن با مطالعه بیشتر بهتر متوجه بشن، حتما تمرینات هفتگی رو خودشون انجام بدن تا مهارت‌هاشون رو به تدریج بهبود بدن، و از کمک گرفتن و یاد گرفتن از بقیه افراد حاضر در دوره که توانایی یا تجربه کاری بیشتری دارن غافل نشن تا با تمرکز بالا و موفقیت دوره رو به پایان برسونن.

مهران مهین

مهران معین، ۲۱ ساله، دانشجوی رشته ریاضی و کاربردها در دانشگاه شیراز، فعال در حوزه هوش مصنوعی، و شاغل به عنوان مدیر وب‌سایت، درباره تجربیات خود از گذراندن دوره CS50x صحبت کرد:

من به پیشنهاد یکی از دوستانم و از روی علاقه به برنامه‌نویسی دوره‌ی CS50x رو تابستان ۱۴۰۲، به صورت آنلاین تحت نظر شعبه‌ی CS50xTehran با تدریس عارف توسلی گذروندم. از قبل تجربه‌ی برنامه‌نویسی داشتم و دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس تونست خیلی از مفاهیم برنامه‌نویسی رو که برای مدت طولانی باهاشون مشکل داشتم پوشش و به من آموزش بده.

تدریس تئاترگونه دوره CS50x خیلی جذاب و بهتر از کلاس‌های خشک بود؛ به طوری که منو مشتاق یادگیری بیشتر نگه می‌داشت، مخصوصا تدریس sortها. بعدها دوره سی اس فیفتی اکس باعث شد که در دانشگاه در زبان C خیلی بهتر عمل کنم و فهم بهتری ازش داشته باشم.

بعضی قسمت‌ها و تمرینات دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس برای من آسون بود و بعضی هم سخت. وجود پروژه‌ی نهایی با اینکه چالش‌برانگیز بود اما ایده‌ی خیلی خوبی بود تا از مطالبی که یاد گرفته بودم استفاده کنم و پروژه‌ی خوبی رو ارائه بدم.

یکی از دلایلی که در دوره CS50x شرکت کردم، مدرکش بود که در رزومه من خیلی خوب جلوه می‌کنه. پشتیبانی دوره بسیار عالی بود و در طول دوره خیلی خوب به من کمک می‌کردند. واقعا دوره‌ برنامه‌نویسی بسیار عالی و کاربردی برای من بود.

دوره CS50x برای شروع در حوزه برنامه‌نویسی خیلی خوبه. توصیه‌ام به کسانی که می‌خوان در دوره سی اس فیفتی اکش شرکت کنند این هستش که اگر می‌خواید پیشرفت کنید، خودتون هم علاوه بر راهنمایی‌های پشتیبانی علمی، در گوگل جست‌و‌جو کنید.

علی رودکی

علی رودکی، دانشجوی رشته علوم کامپیوتر و فعال در حوزه بک‌اند، راجع‌به تجربیات خود از شرکت در دوره CS50x گفت:

دوره CS50x رو تحت نظر شعبه CS50xIran و با تدریس امیرحسین فروغی گذروندم. چیزی که باعث شد من در دوره مبانی علوم کامپیوتر سی اس فیفتی اکس ثبت‌نام کنم سبک آموزششون بود که در یکی از وبینارها باهاش آشنا شدم. سرعت تدریسشون مطابق سرعت موردعلاقه‌ی من برای یادگیری بود.

از قبل با خیلی از مطالب آشنایی داشتم ولی در طول دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس درک بهتری ازشون پیدا کردم. مطالبی که از هر زمینه‌ای پوشش می‌دادن ذهنیت خوبی از موضوعات به من داد و به عنوان نقطه شروع خیلی خوبی ازش استفاده کردم.

مهم‌ترین چیز در دوره CS50x که به یادگیری من کمک کرد، مجموعه تمرینات (problem sets) بودن. هنوز هم چندتاییشونو یادمه، مثل tournement که شانس قهرمانی تیم‌ها رو مشخص می‌کرد و fiftyiville که با استفاده از پایگاه داده معما حل می‌کردیم.

تدریس مباحث pointerها، الگوریتم و ساختمان داده‌ها با نمایش بود که خیلی جذاب بود و تصویر خوبی از موضوع به من داد.

اگر برای شرکت در CS50x مردد هستید، بهتره بدونید که این دوره به عنوان نقطه شروع گزینه خیلی خوبی هست.

تجربیات دانشجویان انگلیسی‌زبان دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس

بازخورد دانشجویان هاروارد که سی‌اس‌فیفتی را به عنوان یکی از واحدهای درسیشان در دانشگاه گذرانده‌اند در ادامه می‌خوانیم. این بازخوردها از سایت رسمی CS50 برداشته شده و ترجمه شده‌اند.

کلاس CS50 فوق‌العاده پربار و ارزشمنده. اگه تجربه زیادی توی علوم کامپیوتر ندارید، عالیه چون همه موضوعات رو از پایه و اساس یاد می‌دن و فرض رو بر این نمی‌ذارن که پیش‌زمینه‌ای از علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی دارین. من اولش از کلاس علوم کامپیوتر وحشت داشتم چون تقریباً هیچی درباره‌اش نمی‌دونستم. ولی سی‌اس‌فیفتی همه موضوعات رو نه تنها قابل فهم و مدیریت‌پذیر می‌کنه، بلکه جالب، مرتبط و کاربردی هم نشون می‌ده. پشتیبانی کادر آموزشی فوق‌العاده‌ست - همه دستیارای آموزشی و مدرس‌ها خیلی باسواد، صبور و کمک‌کننده هستن و من همیشه حس می‌کردم یه جایی هست که بتونم برای کمک بهش مراجعه کنم. تجربه کلی کلاس هم خیلی ارزشمنده - کل ماجرا خیلی شبیه یه تولید حرفه‌ایه. سخنرانی‌ها برام مثل تِد تاک (Ted Talks) بودن چون خیلی خوب تولید شده بودن.کلی فعالیت جانبی جالب هم هست که می‌تونید توشون شرکت کنید، مثل هکاتون - حتی اگه خیلی به خود علوم کامپیوتر علاقه ندارید هم شرکت کردن تو این برنامه‌ها فقط برای دیدن جنبه تولید اغراق‌آمیزش هم جالبه. من CS50 رو حتی اگه برای الزامات رشته‌تون لازم ندارین هم پیشنهاد می‌کنم توش شرکت کنین، چون یه تجربه نمادین هارواردیه. علاوه بر این، واقعاً باعث می‌شه با علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی راحت‌تر بشید و یاد می‌گیرید جوری فکر کنید که شاید قبلاً بلد نبودید.

اگه می‌خواید تو رشته علوم کامپیوتر تحصیل کنید یا می‌خواید یه کلاس علوم کامپیوتر رو تجربه کنید، حتماً باید CS50 رو بردارید. کلاس گاهی می‌تونه یه کم ناامیدکننده و زیادی پر زرق و برق باشه، ولی یه نگاه جامع به کارهایی که برنامه‌نویس‌های مبتدی انجام می‌د‌‌ن بهتون می‌ده. تکالیف عملی اکثراً لذت‌بخشن، و حتماً یادتون باشه که از قبل شروع کنید تا اول خودتون امتحانشون کنید و بعد برای نمره طراحی اصلاحشون کنید. دستیارهای آموزشی و سرگروه‌های بخش، حداقل تو تجربه من، خیلی در دسترس و مهربون بودن.

اگه مثل من هیچوقت کار مرتبط با علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی انجام ندادید و می‌خواید شروع کنید، قطعاً سی اس فیفتی رو پیشنهاد می‌کنم. هرچند ممکنه بعد از این درس خیلی عمیق‌تر علوم کامپیوتر رو دنبال نکنم، فکر می‌کنم CS50 یه درک کلی از امکانات علوم کامپیوتر بهم داده، طوری که اگه تو آینده تو هر رشته‌ای که انتخاب می‌کنم به مشکلی بربخورم، شاید بتونم تشخیص بدم که علوم کامپیوتر می‌تونه راهی برای حلش باشه. همچنین کمکم کرد انتقادی‌تر فکر کنم و بهتر مسئله حل کنم. البته باید بگم اگه این درس رو برمی‌دارید، تکالیف عملی قراره خیلی وقت‌گیر باشن، مخصوصاً اگه مثل من تازه‌کار باشید. خیلی وقتا تکالیف کل آخر هفته‌م طول می‌کشیدن، ولی با این حال خیلی خوشحالم که CS50 رو برداشتم!

برگزاری دوره CS50x در ایران

دوره مبانی علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی دانشگاه هاروارد از شهریور ماه ۱۴۰۳ توسط CS50xShiraz به‌صورت حضوری در شیراز و آنلاین در سراسر کشور برگزار می‌شود. شما هم‌اکنون می‌توانید با جست‌وجوی نام دوره در ایوند در CS50x ثبت‌نام کنید. با ثبت‌نام در سی‌اس‌فیفتی‌اکس شیراز از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • ارائه به زبان فارسی و فرصت شبکه‌سازی در ایران
  • مناسب برای همه سنین و سطوح، بدون نیاز به دانش قبلی
  • تدریس نوین و مدرس مجرب: محمدحسین طباطبائی‌فرد
  • محتوای جامع برای ایجاد پایه قوی در علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی
  • آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی متنوع
  • یادگیری عملی با تمرینات هفتگی و پروژه نهایی
  • پشتیبانی علمی تا پایان دوره
  • رویدادهای متنوع: آفیس اورز، هکاتون، نمایشگاه پایانی و وبینارها
  • دریافت مدرک معتبر از دانشگاه هاروارد و گواهی حضور از دانشگاه شیراز
  • فرصتی برای کشف استعداد و علاقه‌مندی خود در برنامه‌نویسی

در این پست ویرگول به تجربیات شرکت‌کنندگان پیشین فارسی‌زبان و انگلیسی‌زبان دوره CS50x پرداختیم. دوره سی‌اس‌فیفتی‌اکس از بهترین راه‌های قدم گذاشتن به دنیای برنامه‌نویسی و کامپیوتر است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، CS50xShiraz را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.