هوش مصنوعی و تاثیر بر مشاغل

هوا سرد بود داشتم سریع میرفتم به سمت محل کارم و مثل همیشه چند دقیقه ای باید منتظر اتوبوس می موندم.

اتوبوس های BRT خط آزادی به خاوران عموما تا ایستگاه مولوی شلوغ هستن ، بعد که به مولوی رسیدیم جمعیت کم شد و صندلی برای نشستن پیدا کردم ،کنارم یک شخص زحمتکش نشسته بود که مسئول گیت بلیت اتوبوس های BRT بود و داشت میرفت به خونه ، شیفت کاریش تموم شده بود.

تابلو آلودگی هوای تهران نشون میداد که امروز هوا بهتر شده ، همین تابلو سر حرف و بینمون باز کرد ، بعد چند دقیقه نمی دونم چی شد که شروع به شکایت از شغلش و گرفتاری هاش کرد بعد چند دقیقه کنجکاو شدم که ازش سوال کنم ، پرسیدم : آیا از شغلش راضیه؟ ، سریع بدون لحظه ای فکر گفت : معلومه که نه اگه تو دهاتمون کار بود ، بنظرت میومدم توی این تهران کلی با اینو اون سر و کله بزنم که آقا بلیتت و بزن بعد برو ؟

ساعت نزدیک غروب بود تاکسی اینترنتی گرفته بودم و منتظر بودم ، سریع و به موقع اومد یه راننده جوان با پراید نوک مدادی و کاملا خوش برخورد و شیک بود ، سوار شدم چند لحظه ای بعد سلام و ... که گذشت شروع کرد به گلایه که طرف برای اینکه کوچه رو یه بار اشتباه رفتم و ... بهم یک ستاره داده و امتیازم کم شده همین بحث و باز کرد که از خودش برام حرف بزنه که گرافیک تحصیل میکرد و اما بعد از یه جایی دیده دیگه بدردش نمی خوره و فقط داره پول دانشگاه آزاد میده و آینده ای هم نداره ، اومد بیرون و رفت سراغه تاکسی اینترنتی

همین جا پریدم توی حرفش که خب چطوره راضی هستی ؟ بدون درنگ‌ شروع کرد به گلایه کردن و گفت : که از چی راضی باشم ؟

۸۰ درصد ناراضی ، همانند همین ارقام در کل جهان مشاهده میشود.
۸۰ درصد ناراضی ، همانند همین ارقام در کل جهان مشاهده میشود.


کارمندهای زیادی میشناسم و همینطور کارگرهای زیادی اما جمعیت بالایی از مردم از کار خودشون راضی نیستن و فقط برای امرار معاش مجبورن که به مشاغلشون ادامه بدند.

هوش مصنوعی جایگزین‌ نیروی کار
هوش مصنوعی جایگزین‌ نیروی کار


دوستی دیروز بهم گفت که هوش مصنوعی مشاغل زیادی و از انسان میگیره ، چند روزی هست دارم بهش فکر میکنم ، آیا گرفته شدن مشاغلی که مردم ازشون راضی نیستن رو میشه خطرناک دانست ؟ یا خطر این نارضایتی امروز هست ؟

آیا هوش مصنوعی باعث بیکاری و گرسنگی و معضل قشر ضعیف جامعه خواهد شد؟

آیا هوش مصنوعی فاصله طبقاتی رو چند برابر خواهد کرد ؟

اما در کل هوش مصنوعی انسان رو به مرحله ای می رسونه که مهارت ها و انسان های متخصص بنظر امنیت بیشتری خواهند داشت و حمله اصلی هوش مصنوعی به قشر کارگر و کارمند خواهد بود که واقعا جا داره برای آینده ، بیشتر به نکات زیر اهمیت بدیم :

۱ . آموزش مهارت به نسل های آینده که بتوانند تولید ارزش داشته باشند
۲ . فکری برای کارگران و کارمندانی که احتمالا در این چرخه تغییر شغل های خود را از دست بدهند و فکری به حال خانواده های آن ها و ...
۳ . از جمعیت بیکاران کشور و افرادی که به شغل های کاذب مشغول هستند هم غافل نشویم ، باید برای این افراد که جمعیت قابل توجهی از آن ها رو هم جوانان تشکیل میدن هم برنامه ای در نظر گرفته شود

در نهایت

شاید نظر شما این باشه که خیلی مونده تا برسیم به اون روزها که هوش مصنوعی مشاغل و از انسان ها بگیره ، اما در نهایت از تغییر گریزی نیست .