کگل( Kaggle) چیست؟_ قسمت اول

قبل از اینکه از مباحث فنی سایت کگل بگم میخام یه داستان بگم که بی ربط به موضوع نیست. یادمه چند سال پیش که میخاستم شنا یادبگیرم خیلی از اونایی که مثل خودم بودن و تو قسمت کم عمق بقول خودشون شنا میکردن (90 درصدشون راه میرفتن و میگفتن دکتر گفته برا زانو خوبه!!) خودشون هم متخصص شنا بودن و به همدیگه شنا یاد میدادن و میگفتن که تا نتونی رو آب خودتو نگه داری نمیتونی شنا یاد بگیری (اخه ادم کنده است که بتونه رو آب خودشو بدون حرکت نگه داره؟؟!!) خلاصه دیدم روش اینا جواب نمیده و استخری که همیشه میرفتم و یه عده پایه ثابت داشت با غریق نجاتش صحبت کردم و اولش یه هندونه گذاشتم زیر بغلش که آقا خوشبحالت کار شما تفریح هم هستش و من خیلی دوست دارم همچین کاری داشته باشم اونم آقا چشمتون روز بد نبینه شروع کرد به غر زدن از حقوق کم و تکراری بودن و ... منم دیدم داره پرت میره گفتم داداش بیا به من شنا یاد بده گفت ببین یا باید بری کلاس شنا قبلشم یه نگاهی بهم انداخت گفت فقط یه مشکلی هست کلاس شنا برا بچه های زیر ده ساله تو نره غول تو آخر دهه بیست زندگیت اومدی میگی من شنا بلد نیستم!!

نهایتا گفت بیا کلاس خصوصی بهت یاد میدم گفتم دمت گرم تا هزینه رو گفت کرک و پرم ریخت اون زمان (دانشجو بودم و فریلنسر و کلا اوضاع داغون) گفتم خوبه میام چه روزایی و اونم روزا رو گفت و من خودتون میدونین که دقیقا همون ساعتا کلاس داشتم.!.

خلاصه گفتم راه دیگه ای نیست گفت اره روش خودم گفتم چیه گفت میری تو آب و از ملت یاد میگیری هر کاری کردن همون کارو کن گفتم همین گفت آره. انصافا ادم اهل ریسکی بود که یه چلمن رو میفرستاد تو استخری که خودش غریق نجاتش بود یا شایدم به این نکتش توجه نکرده بود بگذریم.

خلاصه منم اولش سعی میکردم از بقیه کپی کنم ولی دیدم آقا به تعداد ادما راه برا شنا یاد گرفتن بود! چند بار آب خوردم یادم نیست ولی زیاد بود. دیدم اینطوری نمیشه یه نفر رو باید پیدا کنم و از همون فقط تقلید کنم با یکم سرچ دیدم یه نفر هست که بازنشسته میخورد باشه و میاد فقط دور استخر رو شنا میکنه همیشه و به کس دیگه هم کار نداره یکم زیر نظر گرفتمش و گفتم همین کیس خوبیه و رفتم زیر آب و با عینک شنا نگاه میکردم چکار میکنه و گوشه استخر همون کارو کردم جلسه دوم یا سوم بود که دیدم وسط آب دارم شنا میکنم و غریق نجات هم که عوض شده بود اصلا تذکری نمیده چون خیلی سخت گیر بودن و کسی به اندازه کافی بلد نبود میگفتن بره کم عمق.
آها یادم رفت بگم یه دوستی بود که اونم مثل من بلد نبود ولی خب راه اولو انتخاب کرد و رفت کلاس خصوصی الان که می بینمش هنوز گوشه استخر داره بقول خودش شنا میکنه و هر بار بهش میگم چرا نمیای وسط میگه من باید اول نفس گرفتن رو یاد بگیرم بعد دیگه همه چی حله (فک کن بعد چند سال همینو میگه)

این عکس رو گوگل کردم و فک نکنین من اینطوری شنا میکنم نه باور کنین!
این عکس رو گوگل کردم و فک نکنین من اینطوری شنا میکنم نه باور کنین!


این داستان رو گفتم که بگم آقا شمایی که میخای بیای دیتا ساینس یا اومدی و فقط مقاله و کتاب خوندی یا کورس گذروندی داری راه دوست منو میری و بعد سالها هم نمیتونی ادعا کنی دیتا کار حرفه ای هستی.

خب چکار کنیم ؟

راه حلش کگل هست اره Kaggle یه سایت خارجی که طبق معمول تحریمه برا ایرانیا(به فلسفه پشتش کار ندارم که چرا تحریممون کردن چون با منطق من اصلا جور در نمیاد چرا آدمی که میخاد مساله حل کنه رو بهش مساله ندی و فرصت پیشرفت رو ازش بگیری بخاطر ملیتش ولی خب اینو باید بدونیم که فردی که تو خاورمیانه مخصوصا تو ایران بدنیا میاد مقصر نیست ولی وظیفه داره برا زنده موندنش یه کارایی بکنه مثل کرک/فی لتر شکن و ... که خودتون اوستایین توش!) .

عکس رو گوگل کردم و اون آقای Ben Hammer خودش کوفاندره کگله
عکس رو گوگل کردم و اون آقای Ben Hammer خودش کوفاندره کگله

کگل یه بستره برا دیتاساینتیستها که مسایل رو از سازمانهای مختلف میگیره و دیتاشون رو مرتب میکنه(که خودش بهش نقد هست تو پست بعدی میگم چرا. البته برا اینکه بزینسشون بره جلو مجبورن چون دیتای خام رو نمیتونن در اختیار همه بزارن و تو خیلی از مسایل از این جینگولک بازی ها در میارن مثل نرمال سازی یا حتی عوض کردن ستون با یه شماره که نمیدونی اصلا چی هست ولی بنظرم بازم مهم نیست چون هدف ما دیتاساینتیستها یه چیز دیگس)
تو پست بعدی بیشتر راجب جزییات کگل میگم و چه فرصتهایی برای اونایی که دیتاساینس کار میکنن تو این سایت هست و از تجربه خودم میگم .