اعلان‌های کارآمد و کمتر آزاردهنده برای کاربران بفرستیم!

حقیقت این است که امروزه اعلان‌ها بخش بزرگی از زندگی ما شده‌اند. اگر نگاهی گذرا به تاریخ بیاندازیم، از دنیایی که در آن اطلاعات کم و حداقلی داشتیم، به افراط در دریافت اطلاعات رسیده‌ایم و این منجر به کاهش دامنه‌ی توجه ما شده است. از این رو، موثر و جذاب کردن اعلان‌هایی که آزاردهنده نباشند، نیاز به تفکر و انضباط زیادی دارد.

در مقاله‌ی امروز، فرآیند ساختن یک سیستم اعلان موثر با استفاده از مدل رفتاری فاگ را بررسی می‌‌کنیم.

مدل رفتاری فاگ می‌گوید برای رخ دادن یک رفتار سه عنصر اصلی انگیزه، توانایی و محرک، در یک لحظه باید با هم همگرا شوند. ریاضی‌وار می‌توان گفت: رفتار = انگیزه × توانایی × محرک

پس اگر رفتاری رخ نمی‌دهد، حداقل یکی از این سه عنصر وجود ندارد.

مدل رفتاری فاگ
مدل رفتاری فاگ

فرض کنید کاربری به نام گلن، عضو یک سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال است و پس از یک ماه داشتن اشتراک، تصمیم به لغو اشتراک گرفته است. می‌خواهیم با ارسال یک اعلان، او را ترغیب به تمدید اشتراک کنیم.

عنصر انگیزه

باید ببینیم چه چیزی باعث خوشحالی گلن می‌شود؟ شاید گلن علاقه‌مند باشد بداند که فصل جدید سریال محبوبش چه زمانی منتشر می‌شود. این اطلاعات می‌تواند انگیزه معناداری برای ماندن گلن ایجاد کند اما به شرطی که به موقع باشد و این همان عنصر دوم ما است!

عنصر توانایی

از خود بپرسید گلن چه زمانی با احتمال بالا، توانایی خرید اشتراک دارد؟ آخر ماه یا اول ماه؟ در ساعات کاری یا در وقت آزادش؟ اگر گلن اپلیکیشن موبایل را نصب نکرده باشد چه؟ شاید نیاز به یک اعلان بازگشت داشته باشد. این ما را به عنصر بعدی هدایت می‌کند.

عنصر محرک

از خود بپرسید گلن از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کند؟ چه اعلان‌های دیگری ممکن است برای او فرستاده شود؟ آیا می‌تواند اعلانی را از دست بدهد؟ اگر بله، بهتر است به او اطلاع بدهیم که در صورتی که بخواهد بعدا اشتراکش را تمدید کند، کجا می‌تواند اقدام کند.

در پایان باید گفت مدل رفتاری فاگ به شما کمک می‌کند در مسیر درست حرکت کنید، اما تصمیم نهایی به انواع مختلف کاربرانتان بستگی دارد. پس مطمئن شوید که از ابزارهایی که دارید، به طور درست استفاده کنید.

این مطلب برداشتی از مقاله‌ی Effective notifications using fogg’s behaviour model در سایت uxmag.com بود.