تحلیل و بررسی دیزاین اسپرینت و شیوه بکارگیری آن در پروژه‌ها

گوگل دیزاین اسپرینت یک فرایند پنج روزه برای پاسخ‌دهی به سوال‌های حساس بیزینس از طریق دیزاین، پروتوتایپ کردن و تست ایده‌ها با مشتری است. کتاب «گوگل دیزاین اسپرینت» توسط سه پارتنر GV نوشته شده است. در واقع دیزاین اسپرینت حاصل ترکیب استراتژی، علوم رفتاری، تفکر دیزاین، خلاقیت و موارد دیگر است که به صورت یک پروسه خیلی سریع که هر تیمی قابلیت انجام آن را دارد گردآوری شده‌است. با کارکردن همزمان در یک اسپرینت شما می توانید یک چرخه بزرگ بدون انتها که ممکن است چند ماه طول بکشد را در یک هفته به انتها برسانید و به جای آنکه برای مذاکره با سرمایه‌گذار از یک محصول اولیه که فقط در ذهن شماست استفاده کنید، می‌توانید یک پروتوتایپ واقعی داشته باشید و محصول خود مورد ارزیابی واقعی قرار دهید. دیزاین اسپرینت به شما کمک می‌کند که با سرعت خیلی بالا آینده را ببینید و در صورت متوجه شدن این‌که محصول با شکست مواجه خواهد شد در یک هفته از هزینه اضافه صرف نظر کنید. به عبارت دیگر دیزاین اسپرینت آموزش یک راه سخت بدون انجام آن راه سخت است.

در این مقاله خلاصه ای از کتاب و سایر یافته‌ها ارائه خواهد شد.


برای ساختن یک تیم اسپرینت عالی، ابتداً شما به فردی خلاق و تصمیم گیر نیاز دارید. فردی که توانایی تصمیم‌گیری داشته باشد. در خیلی از استارتاپ‌ها این فرد را تحت عنوان سی‌ای‌او یا فاندرمی‌شناسیم. در شرکت های بزرگ نام این فرد پروداکت منیجر یا تیم‌لیدر است. تصمیم‌گیرندگان معمولاً می‌فهمند که یک مشکل چقدر جدی است و راه‌حل‌های خیلی قوی ارائه می‌کنند و مفروضاتی را برای حل مسئله می‌یابند. در واقع کلید برای شرکت‌هایی که بر روی دیزاین اسپرینت سرمایه‌گذاری می‌کنند این است که سی‌ای‌او به عنوان تصمیم گیرنده در دیزاین اسپرینت شرکت کند. اسپرینت‌ها زمانی موفق می شوند که متخصص به‌علاوه آدم‌های کلیدی هسته، در آن شرکت کنند.

همچنین کسانی که مشکل ایجاد می‌کنند مشکلات را به صورت متفاوتی از انسان‌های دیگر می‌بیند. ایده‌های دیوانه‌وار آن‌ها برای حل مشکلات کاملاً کارگشاست و اگر ایده‌هایشان اشتباه باشد نوع تفکر آنها دیگران را به حل مشکل کمک می کند. وجود این افراد نیز کارگشاست.

قانون کلی در دیزاین اسپرینت‌ها: لپ تاپ، تلفن یا تبلت وجود ندارد.

دیزاین اسپرینت در ۵ روز از دوشنبه صبح تا جمعه عصر انجام میشود و شامل مراحل زیر است. در این قسمت راجع به این موضوع کمتر صحبت می‌کنیم و به تفصیل هر بخش را در آینده بررسی خواهیم‌کرد.

دوشنبه: درک کردن

دوشنبه روز اول کار است که بحث‌هایی برای ساخت مسیر اسپرینت هفته در طول آن انجام می‌شود. در واقع دوشنبه روز «شروع کار در انتهای مسیر است» که در آن مشخص می کنید که در انتهای مسیر، به چه سوالاتی پاسخ خواهید داد. در ابتدای صبح شما بر روی انجام یک هدف بلند مدت با هم توافق می کنید، سپس یک نقشه از کل چالش برای خود ترسیم می‌کنید. بعد از ظهر همان‌روز افراد متخصص شرکت خود را دعوت می‌کنید که هر آن چه درباره محصول می‌دانند با تیم مطرح کنند.

در انتها شما فقط یک مسئله بلندپروازانه و در عین حال قابل مدیریت در یک هفته را انتخاب می‌کنید.
برای مفهوم بودن موضوع از مثال «شرکت فلت آرون هلث» استفاده خواهیم‌کرد که یک شرکت در حوزه بیگ‌دیتا است که اطلاعات بیماران سرطانی را مورد مطالعه قرار می‌دهد که با آنالیز داروهای مصرفی و دی‌ان‌ای و سایر مشخصات هر فرد بتواند به بیماران کمک کند. مثال دیگر هم «قهوه فروشی بلوباتل» است.

قدم های روز دوشنبه شامل موارد زیر است:

ساعت ۱۰ صبح

۱- کل چک لیست روز را روی بورد می‌نویسیم که با تمام شدن هر کار بتوانیم آن را تیک بزنیم
۲- اگر افراد هم را نمی‌شناسند خود را معرفی کنند.
۳- اسپرینت را به افراد توضیح می‌دهیم.

ساعت ۱۰:۱۵ صبح

۱- هدف بلند مدت را با طرح سوالات زیر مشخص می کنیم:
چرا ما این پروژه را انجام میدهیم؟
در ۶ ماه، یکسال یا پنج سال آینده میخواهیم کجا باشیم؟
هدف بلند مدت بر روی بورد نوشته می‌شود.
۲- سوالات اسپرینت را مشخص می‌کنیم:
بدبین باشید و به سوال پاسخ دهید: چگونه امکان دارد که شکست بخوریم؟ این ترس ها را به سوال‌هایی تبدیل کنیم و بر روی بورد بنویسیم که در انتهای هفته بتوانیم پاسخ دهیم.

ساعت ۱۱:۳۰ صبح

۱- نقشه راه را مشخص کنید(مثل نقشه ارباب حلقه ها در ابتدای کتاب): در سمت چپ بورد مشتری ها و افراد کلیدی را مشخص کنیم. انتهای هر قسمت را با اهداف‌تان در سمت راست تکمیل کنید. کار را با تصویر فلوچارت‌هایی که چگونه مشتری با محصول شما ارتباط برقرار می کند به انتها رسانید. کار را پیچیده نکنید. ۵ تا ۱۵ مرحله را در نظر بگیرید.

ساعت ۲ بعدازظهر

۱- از افراد با تجربه تر سوال بپرسید.
با افراد با تجربه تر تیم دیزاین اسپرینت و مهمانانی از خارج برنامه مصاحبه کنید.
برای هر فرد سی دقیقه وقت بگذارید. راجب تصورشان از موضوع، تحقیقاتشان از مشتری و تلاش های گذشته‌شان سوال بپرسید.
۲- نوت های «چگونه ما» را با توجه به صحبت های افراد بالا حاضر کنید. ماژیک وایت بورد را بر دارید و بر روی استیکی نوت ها بنویسید. سمت راست بالا بنویسید «چگونه ما» و در قسمت پایین مشکلات را به فرصت ها تبدیل کنید.

ساعت ۴ بعدازظهر

۱- نوت ها را به هر ترتیبی که دوست دارید بر روی دیوار بچسبانید. سپس آنها را در چند گروه مرتب کنید.



۲- افراد به نوت ها امتیاز دهند( هر فرد دو حق رای). هر فرد می تواند به نوت خود رای دهد یا دو بار به یک نوت رای دهد. بهترین نوت‌ها را بر روی وایت برد بچسبانید.

ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر

یک هدف و مهمترین مشتری خود را انتخاب کنید و دور آن دایره بکشید.
از بین هدف های اولیه آن هدف که با سوال اسپرینت همسو است را انتخاب می‌کنیم.


سه شنبه:ایده پردازی

ساعت ۱۰ صبح

دموهای روشنی بخش: در این مرحله لیستی از شرکت‌هایی که برای مشکل ما راه‌حلی ارائه داده‌اند آماده می کنیم. چند نفر هم بر روی محصول خودمان تلاش می کنند. هر کس ارائه سه دقیقه‌ای از اینکه هر شرکت برای حل مشکل چه کارهایی انجام داده است ارائه می‌کند. بهترین راه حل های بر روی بورد با یک اسکچ ساده نشان داده می‌شوند.

۱۲:۳۰ ظهر
تقسیم کردن: اگر محصول خیلی بزرگ است نشان بدهیم که هر کسی کدام قسمت از نقشه را اسکچ خواهد زد.

ساعت ۲ ظهر
اسکچ کردن در چهار مرحله
۱- برداشتن نوت: بدون سر و صدا بیست دقیقه افراد در اتاق قدم بزنند و یادداشت بردارند.
۲- ایده: بیست دقیقه به صورت شخصی ایده‌هایی را یادداشت کنند و مهمترین‌ها را علامت بزنند.


۳- مرحله CREAZY 8S: کاغذ را با تا کردن به ۸ قسمت تقسیم کنید. در ۸ دقیقه اسکچی از وضعیت بهترین ایده‌های خود در این قسمت‌ها بکشید.

۴- اسکچ راه‌حل: در سی تا نود دقیقه در سه استیکی‌نوت بر روی یک برگه یک استوری‌بورد سه مرحله ای بکشید. زیبایی مهم نیست. کلمات مهم هستند. برای هر کدام یک تیتر خیلی گیرا انتخاب کنید.

چهارشنبه: تصمیم گیری

ساعت ۱۰ صبح

۵ مرحله زیر را انجام دهید که بهترین راه حل را انتخاب کنید.

۱- موزه هنر درست کنید . راه‌حل‌ها را پشت سر هم روی دیوار بچسبانید.

۲- به هر کس پین‌هایی داده شود که ایده ها را بررسی کند و هر جا را که دوست داشت یک تا سه پین بر روی آن قرار دهد.


۳- به عنوان گروه مهمترین قسمت های هر اسکچ را مشخص می کنیم و راجب آن در سه دقیقه صحبت می کنیم. اگر چیزی جا افتاد کسی که اسکچ را کشیده آن را توضیح می دهد. این ایده ها با نوت‌هایی بر بالای هر طرح چسبانده میشوند.

۴- هر کس بهترین ایده از نظر خود را انتخاب می کند و یک پین خیلی بزرگ را بر روی ان در انتهای این قسمت قرار می دهد.


۵- به هر فرد تصمیم گیرنده یا سی ای او سه پین بزرگ برای انتخاب داده می شود. هر کدام از طرح ها که پین بیشتری گرفت انتخاب میشود.

ساعت ۱۱:۳۰ صبح

۱- طرح های برگزیده را از طرح‌هایی که ممکن است در آینده به آن ها مراجعه شود جدا می کنیم.
۲- بررسی می کنیم که آیا همه ایده‌ها را می توانیم در یک پروتوتایپ تجمیع کنیم یا اینکه باید چند پروتوتایپ داشته باشیم.
۳- از روش نوت‌گذاری و رای‌گیری برای انتخاب یک اسم برای هر ایده انتخاب‌شده استفاده کنید.


ساعت ۱ ظهر

یک استوری‌بورد را در سه مرحله حاضر کنید:
۱- ۱۵ مستطیل یا مربع را بر روی بورد بکشید.
۲- یک شروع برای کار متصور بشوید. فکر کنید که کاربر از کدام صفحه وارد وب سایت شما میشود و از چه قسمت‌هایی استفاده می کند. صفحه مورد نظر را بکشید
۳- باقی صفحات را با توجه به اسکچ کشیده شده قبلی بکشید. هر چقدر می توانید با چزئیات بیشتر کار را انجام دهید که روز پنجشنبه کار با جزئیات بیشتری در دسترس باشد. از هیچ نوشته ای استفاده نکنید.

پنج شنبه:نمونه اولیه

در دیزاین اسپرینت ما به دنبال ساخت محصولی در کوتاه‌ترین زمان و سپس بهبود آن به جای صرف زمان خیلی زیاد روی یک محصول هستیم.

ساعت ۱۰ صبح

۱- از ابزار مناسب استفاده کنید(از ابزارهای روزمره استفاده نکنید، آنها برای کار با کیفیت ساخته شده‌اند). از ابزارهای سریع و قابل انعطاف استفاده کنید.(مثل پاورپوینت و کینوت)
۲- تیم را به اعضای مختلف سازنده، وصل‌کننده، نویسنده، جمع آوری‌کننده دیتاو مصاحبه‌کننده تقسیم کنید. میتوانید به جای این کار هر قسمت استوری‌بورد را به کسی بسپارید.
۳- پروتوتایپ کنید
۴- پروتوتایپ خود را ارائه دهید و ایرادات را برطرف کنید. کار را آماده ارائه کنید.

جمعه: اعتبارسنجی

با پنج مشتری مصاحبه کنید. پنج عددی جادویی است. نمودار پایین صحت این مطلب را نشان میدهد.


- از ساعت ۹ صبح تا ۴:۳۰ عصر این مصاحبه‌ها انجام شود و در انتها جمع‌بندی صورت بگیرد.

- پنج قسمت مهم هر مصاحبه را رعایت کنید

۱- یک خوش‌آمدگویی کاملا دوستانه

۲-یک سری سوالات عمومی از مشتری

۳-معرفی پروتوتایپ

۴-انجام دادن اموری که بتوانیم واکنش مشتری به پروتوتایپ را بفهمیم

۵- گرفتن بازخورد از مشتری از محصول ارائه شده

برای انجام این مصاحبه احتیاج به دو اتاق داریم. اتاقی که در آن مصاحبه انجام میشود و اتاق دومی که در آن افراد در حال مشاهده مصاحبه به صورت زنده و ویدئویی هستند.
سوالاتی که برای قسمت دوم مصاحبه میپرسیم شامل موارد زیر است:
۱- چه شغلی داری؟
۲- چه مدتی است که کار خود را انجام می‌دهی؟
۳- در اوقات فراغت چه کاری انجام می‌دهی؟
۴- برای اینکه سالم باشی چه کاری انجام می‌دهی؟
۵- برای فیتنس از اپ یا سرویسی استفاده می کنی؟(اگر برای مثال محصول ارائه شده توسط ما اپلیکیشن فیتنس است)
۶- آنها برای تو چه خدمتی ارائه می‌کنند؟ و اینکه آیا پولی پرداخت می‌کنی؟

برای گرفتن فیدبک از مشتری در قسمت چهارم مصاحبه به صورت لحظه ای با سوال‌هایی او را در هنگام ارائه پروتوتایپ شرکت می‌دهیم. مثالی از این سوال‌ها:
۱- راجب این قسمت چه فکر می‌کنی؟
۲-فکر می کنی این دکمه چه کاری انجام می‌دهد؟
۳- بعد از این مرحله انتظار داری چه بشود؟
در قسمت پنجم مصاحبه از فرد خلاصه و فیدبکی راجع به مصاحبه گرفته می‌شود. سوال‌ها باید به شکل زیر باشد:
۱- محصولی که معرفی کردیم در مقایسه با چیزی که تو فکر می کنی چگونه بود؟
۲- چه چیزی از این محصول را دوست داشتی و چه چیزی را دوست نداشتی؟
۳- اگر سه آرزو برای بهبود این محصول داشته باشی آن‌ها چه هستند؟

در انتها با رسم جدولی نوت های هر مصاحبه را بر روی بورد می‌آوریم.
از رنگ های مختلف ماژیک برای نوت‌های بد و خوب هر مصاحبه‌شونده استفاده می کنیم.
در انتهای روز پترن‌ها را پیدا کنید. هر فرد کامنت‌های افراد را در سکوت بخواند و آن‌ها را یادداشت کند.
در انتها پترن‌های نوشته شده را با آنچه در ابتدا به عنوان هدف و سوال انتخاب شده بود مقایسه کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد.

مزایای دیزاین اسپرینت

•حل شدن چالش‌های مرتبط با تجربه کاربری، تکنولوژی مورد استفاده در ساخت محصول و چالش‌های تجاری در سریع‌ترین زمان ممکن

• تست ایده‌های جدید محصول با کاربران در سریع ترین زمان ممکن

• شکست خوردن سریع در نتیجه یادگیری سریع تیم محصول

• همکاری و هماهنگی تیم مدیریت محصول، توسعه دهندگان و طراحان تجربه کاربری برای ساخت محصول ایده آل مشتریان

• به خاطر داشته باشید که از دیزاین اسپرینت در هر شرایطی نمی‌توانید استفاده کنید. زمانی می‌توانید از دیزاین اسپرینت استفاده کنید که:

• محصولی جدید را می خواهید به بازار عرضه کنید. در نتیجه احتیاج دارید ایده‌های مدنظر را هر چه زودتر تست کنید و برای پیاده سازی آماده شوید.

• با چالش محسوسی در مدیریت محصول و یا تولید محصول مواجه شدید. چه این چالش تکنولوژیک، تجاری و یا مرتبط با نیازهای کاربران شما باشد. دیزاین اسپرینتراه مناسبی برای حل این چالش ها خواهد بود.

• تجربه کاربری محصول خود را ارتقا دهید. نباید فراموش کنیم که این چارچوب از حوزه تجربه کاربری به مدیریت محصول معرفی شده است. در نتیجه راهکار مناسبی برای بهبود تجربه کاربری محصول خواهد بود.


منابع

•Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz , “Sprint, How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Days”, Simon & Schuster (2016)
http://vrgl.ir/uRBvS