قدمهای انسان بودن را برمیدارم.
قدم اول را اول طراحی کنید!
بعد از تجربیات متفاوتی که موقع طراحی سرویسهای مختلف داشتم، گاهی فکر میکنم که تیمهای طراحی سرویسهای بسیار گستردهای مثل فیسبوک، که مجموعهای هستند از چندین ابزار مختلف، چقدر کار سخت و بزرگی رو انجام دادن و چه مسیر هیجانانگیز و البته پیچیدهای در پیش روی خودشون دارن.
معاون طراحی محصول فیسبوک، خانم Julie Zhuo یکی دیگه از کسانی هست که بعد از خوندن نوشتهها و دیدن کارهاش احترام خاصی براش قائل هستم. امروز هم یک یادداشت از ایشون رو باهم مرور میکنم.
گذشته از روند طراحی که «باید» اجرا بشه، خیلی وقتها چیزی که در عمل اتفاق میافته و تمایل طراحها هست اینه که ابتدا صفحات هیجانانگیز و پر از المان مثل Home و یا Explore/Discover رو طراحی کنند. این صفحات معمولا صفحاتی هستند که کاربر در اواسط کار با اپلیکیشن به اونها میرسه. وقتی ما طراحی رو از وسط روندِ کاریِ کاربر آغاز میکنیم، بصورت ناخودآگاه فرض رو بر این گذاشتیم که سرویس ما پر از کاربر هست و این کاربرها کلی محتوا پست کردند. کاربر اصلی چندین دوست در این سرویس داره که داره پستهاشون رو دنبال میکنه و بطور خلاصه، همهچیز همونطوری داره پیش میره که ما انتظار داریم و در واقع آیندهای رو نقاشی می کنیم که دوست داریم اتفاق بیافته.
اما مشکل اصلی شروع طراحی از وسط اپلیکیشن نیست، مشکل این هست که در اغلب مواقع ما طراحی ابتدای اپلیکیشن رو تا انتهای کار به تعویق میاندازیم. یعنی دقیقا تا زمانی که برنامهنویس از ما میپرسه:
من چطور این طراحی رو پیادهسازی کنم وقتی هیچ کاربر و هیچ محتوایی در سیستم نیست؟ طراحی صفحات ابتدایی اپلیکیشن که محتواشون کاملا از سمت ما ساخته میشه کجاست؟
در ادامه از زبان خود Julie Zhuo بخونید که پیشنهادش چیه و چرا نه تنها اول کار، طراحی قدم اول رو انجام بدیم، بلکه باید برنامهریزی قوی برای طراحی NUX یا New User Experience داشته باشیم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
۱۰ اپلیکیشن جذاب، برنده جایزه دیزاین اپل
مطلبی دیگر از این انتشارات
گذری بر 10YearChallenge و غولهای دنیای اینترنت
مطلبی دیگر از این انتشارات
ساختن برنامه یادگیری فردی برای تبدیل شدن به UX Designer