چگونه در طراحی محصول، برداشت اولیه خوب ایجاد کنیم؟

برداشت اولیه در طراحی محصول
برداشت اولیه در طراحی محصول



همه می‌دانیم در روابط انسان‌ها برداشت اولیه (first impression) اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. اما آیا از تاثیر برداشت اولیه در طراحی محصول نیز آگاهیم؟ اهمیت برداشت اولیه از آن جهت است که می‌تواند روی درک کاربر از طراحی تاثیرگذار باشد.

چرا برداشت اولیه مهم است؟

از نظر علمی، "اثر تقدم" بیان می‌کند که تجربه ما پیش از آن‌که نتیجه چیزی را ببینیم، بیش از بقیه تجربه‌ها در یاد می‌ماند.اگر کاربران تجربه اول خوبی نداشته باشند تا مدت زیادی این حس ناخوشایند را به یاد خواهند آورد.

چه زمانی برداشت اولیه رخ می‌دهد؟

قبل از استفاده از محصول! برای مثال در محصولات فیزیکی نوع بسته بندی در حسی که کاربر نسبت به آن دارد تاثیرگذار است.


در محصولات دیجیتال چه زمانی برداشت اولیه رخ می‌دهد؟

در محصولات دیجیتال، تاثیرگذاری اولیه از المان‌هایی مثل اپ آیکن و لانچ اسکرین رخ می‌دهد. ممکن است فکر کنید که ساختن لانچ اسکرین کار بسیار راحتی است. تنها کاری که باید بکنیم این است که آیکن را وسط یک صفحه رنگی قرار بدهیم. اما این طور نیست! باید به لانچ اسکرین مثل جلد یک کتاب نگاه کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا لانچ اسکرین بهتری داشته طراحی کنید.

۱. سعی کنید انتقال بین لانچ اسکرین و صفحه اصلی اپلیکیشن یک‌پارچه باشد. انتقال بین این دو صفحه باید زیبا و روان باشد تا کاربر عمیقا با اپلیکیشن ارتباط برقرار کند.

۲. مدت زمان نمایش لانچ اسکرین کوتاه باشد. نهایتا ۱۰ ثانیه کاربر را در لانچ اسکرین نگه دارد. بعد از آن تمرکز کاربر از دست می‌رود.

۳. از افکت‌های انیمیشن بیش از اندازه استفاده نکنید. سعی نکنید همه خلاقیت خود را در این صفحه خرج کنید!

استفاده از انیمیشن در این صفحه اشکالی ندارد تا حدی که از حوصله کاربر خارج نشود. اما Apple’s HIG می‌گوید لانچ اسکرین صفحه‌ای برای بروز هنر و خلاقیت نیست. بلکه وطیفه آن کمک به کاربر برای داشتن درک بهتر از اپلیکیشن آماده شدن سریع برای استفاده از آن است. از این جمله می‌توانیم بفهمیم که چرا در اپلیکیشن‌های اپل لانچ اسکرین‌ها بسیار ساده هستند. این صفحات می‌خواهند این حس را به کاربر بدهند که اپلیکیشن خیلی فوری شروع به کار خواهد کرد.


نکته بسیار مهم: در اولین استفاده از اپلیکیشن دیدن المان‌های متنوع و انیمیشن می‌تواند برای کاربر جذاب باشد. اما دیدن این صحنه تکراری، هربار قبل از استفاده از اپلیکیشن، احتمالا برای کاربر بسیار آزاردهنده است. پس پیشنهاد می‌شود دو نسخه لانچ اسکرین برای اپلیکیشن‌ها طراحی شود. یکی برای اولین استفاده و دیگری برای استفاده‌های بعدی.


موارد ذکر شده در این مطلب به صورت مفصل و با تصاویر و مثال‌های جذاب، در مقاله زیر توضیح داده شده‌اند. اگر به فکر بهبود برداشت اولیه کاربر از دیزاین‌تان هستید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را مطالعه کنید.

https://bit.ly/dxgn898

(زمان حدودی برای مطالعه این مقاله: ۵ دقیقه)