۷ اصل اساسی برای طراحی دکمه

دکمه‌ها یکی از المان‌های ضروری در طراحی‌های تعاملی هستند. در این مقاله هفت اصل اساسی برای ساختن دکمه‌های کارآمد آورده شده است.


۱. دکمه‌ها را شبیه به دکمه بسازید.

طراحی دکمه باید به گونه‌ای باشد که کاربر به راحتی بفهمد چه چیزی قابل کلیک کردن است و چه چیزی نیست. کاربر از تجربه‌ای که با دکمه‌های دیگر داشته قابل کلیک بودن را تشخیص می‌دهد. پس باید به ویژگی‌های ظاهری سایز، شکل، رنگ و سایه توجه کنید.

۲. دکمه‌ها را جایی قرار دهید که کاربر انتظار دارد.

تا حد امکان از لی‌اوت‌ها و الگوهای استاندارد استفاده کنید. با کاربر قایم موشک بازی نکنید!


۳. عملکرد دکمه‌ها را با انتخاب برچسب مناسب مشخص کنید.

مثلاً بهتر است از لیبل‌های ok و cancel در کنار هم استفاده نکنید. به جای یکی از این دو، عملیاتی که انجام می‌شود را بنویسید. برای مثال Remove و cancel .

لیبل دکمه‌ها
لیبل دکمه‌ها


۴. سایز دکمه را درست انتخاب کنید.

دکمه‌های بزرگ‌تر اولویت بالاتری دارند. دکمه‌های بزرگ‌تر باید مهم‌ترین دکمه‌ها باشند. در دیوایس‌هایی که دکمه با انگشت تاچ می‌شود، بسیار مهم است که اندازه دکمه را متناسب با انگشت در نظر بگیرید. اندازه حداقلی استاندارد برای تاچ کردن 10 در 10 میلی‌متر است.

۵. به ترتیب چیدمان دکمه‌ها دقت کنید.

طراحی شما به منزله نوعی گفتگوی سیستم با کاربر است پس ترتیب دکمه‌ها باید به شکلی باشد که کاربر در این گفتگو انتظار دارد.

۶. از استفاده بیش از حد از دکمه‌ها پرهیز کنید.

نتیجه مواجهه کاربر با تعداد زیادی دکمه، سردرگرمی است. تنها برای اکشن‌های ضروری دکمه بگذارید.

۷. برای انجام شدن تعامل کاربر با دکمه، بازخورد دیداری یا شنیداری در نظر بگیرید.

کاربر نیاز دارد که از نتیجه دادن انتخاب دکمه اطمینان حاصل کند.


در این مقاله می‌توانید جزییات بیشتر و مثال‌های متعددی در مورد اصول طراحی دکمه بخوانید. https://bit.ly/dxgn868

(زمان حدودی مطالعه: ۷ دقیقه)