داستان پادکست دیجیتالینگ؛ از اولین پخش تا شنیده شدن ۱۰۰ هزارتایی

با وقت‌های مُرده‌تان چه می‌کنید؟ اصلا از آنها خبر دارید؟ آشتی دادن پادکست‌ها با وقت‌های مُرده‌تان می‌تواند ذهنتان را در زمینه‌های مختلف، عمیق‌تر و روشن‌تر کند.

به زبان ساده، با کمک پادکست‌ها، یادگیری را به یکی از عادت‌های خودتان تبدیل خواهید کرد. نمونه‌اش همین پادکست‌های دیجیتال مارکتینگ که شما با گوش دادن به آنها از وقت‌های سرگردان خودتان برای افزایش مهارت و دانشتان در زمینه دیجیتال مارکتینگ نهایت بهره را می‌برید.

تا انتهای این گپ و گفت می‌خواهم شما را با پادکست خودمان یعنی «پادکست دیجیتال مارکتینگ دیجیتالینگ» آشنا کنیم و از سوغاتی‌های دیجیتالی که این پادکست برایتان می‌آورد سخن بگویم. با من همراه باشید.

پادکست دیجیتالینگ چیست؟

«پادکست دیجیتالینگ» مجموعه‌ای از اپیزودها در زمینه «دیجیتال مارکتینگ» است که من «علیرضا ابراهیمیان» در آن راجع به موضوع‌های مختلف موجود در دنیای دیجیتال مارکتینگ با شما صحبت می‌کنم.

پادکست دیجیتالینگ
پادکست دیجیتالینگ

به چند نمونه از پادکست‌های ما گوش دهید

در ادامه، چند نمونه از پادکست‌های دیجیتالینگ را به این گفتگو سنجاق کردم. اگر چند دقیقه زمان بگذارید و این پادکست‌ها را با عیار گوش و ذهنتان بسنجید ما را بسیار خوشحال خواهید کرد.



https://castbox.fm/channel/%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-%7C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-id2184165?country=us



ماجرای من و شوت شدن به وادی تولید پادکست!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید به عنوان گوینده و تهیه کننده پادکست‌های دیجیتالینگ در ابتدا هیچ علاقه‌ای به ضبط کردن صدا نداشتم. اگر چند سال پیش گذرتان به من می‌افتاد محال ممکن بود که صدایی از من به گوش شما برسد! ولی حالا، ضبط کردن صدا برایم راحت‌تر از نوشتن همان موضوع‌ها در قالب واژه‌ها است.

البته این ماجرا را مدیون هُل دادن یکی از دوستانم هستم. یک بار که با هم در حال چت کردن بودیم به من پیشنهاد داد که این همه توضیح را به صورت ویس برایش بفرستم.

با شنیدن این پیشنهاد، اندکی مقاومت کردم اما بعد با خودم گفتم: «سنگ مُفت گنجشک مفت! بگذار یکبار امتحان کنم ببینم چه می‌شود!» آن امتحان کردن همان و افتادن من در مسیر تولید پادکست‌ها همان!

به دنبال این ماجرا یکی دو تا پادکست ضبط کردم، در کانال گذاشتم و منتظر واکنش مخاطبان نشستم. راستش را بخواهید خیلی به استقبال نزدیکانم از پادکست‌هایی که تولید کردم دل نبستم.

اولین اپیزود از پادکست دیجیتالینگ
اولین اپیزود از پادکست دیجیتالینگ


چون می‌دانستم که شاید سایه دوست داشتن من روی قضاوتشان افتاده باشد و بخواهند بی‌دلیل من را بزرگ کنند! اما می‌شد روی قضاوت غریبه‌ها حسابی سرانگشتی باز کرد!

بعد که دیدم مخاطبانم از این ماجرا استقبال کردند چراغ انگیزه در قلبم روشن شد! به همین دلیل، همان فرمان را گرفتم و تا امروز به آن ادامه دادم. نکته مهم در آغاز راه ساخت پادکست‌هایم استفاده کرده از کمترین امکانات بود. حتی می‌توانم بگویم که این کار را تقریبا رایگان آغاز کردم.

من تمام تجربه‌هایی که در مسیر تولید پادکست به دست آوردم را در دوره «تولید پادکست پُرمحتوای فارسی» قرار دادم. اگر هوای تولید پادکست‌های خودتان در ذهنتان سرگردان است می‌توانید این دوره را تهیه کنید.

دوره تولید پادکست
دوره تولید پادکست


موضوع پادکست‌های دیجیتالینگ چیست؟

ما در مورد شاخه‌های فراوانی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارند ده‌ها پادکست را آماده و منتشر کردیم؛ پادکست‌هایی در مورد:

  • بازاریابی دیجیتال
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و...)
  • بازاریابی محتوایی
  • سئو
  • و ...


پادکست‌های دیجیتالینگ کجا منتشر می‌شوند؟

پادکست دیجیتالینگ در کست باکس
پادکست دیجیتالینگ در کست باکس

پادکست‌های ما در پادگیرهای مختلفی مانند: «اپل پادکست»، «کست باکس»، «اسپاتیفای»، «بیسار» و ... منتشر می‌شوند. ما پادکست‌ها را در کانال تلگرامی دیجیتالینگ هم منتشر می‌کنیم. البته از انتشار پادکست‌ها در کانال تلگراممان به دنبال جذب کاربران جدید نیستیم و هدف اصلی‌مان دیده شدن پادکست‌ها در همان پادگیرها است.

پرشی از گذشته به سوی آینده دیجیتالینگ

ما از زمستان ۹۷ ضبط و انتشار پادکست‌ها را آغاز کردیم. اکنون که در حال گپ‌و‌گفت با شما هستیم بیشتر از ظرفیت استادیوم آزادی یعنی بیش از ۱۰۰ هزار بار شنیده شدیم.

به اندازه استادیوم آزادی شنیده شدیم
به اندازه استادیوم آزادی شنیده شدیم

مدت زمان هر پادکست به طور میانگین ۱۰ دقیقه است. پس نتیجه می‌گیریم که ما به طور میانگین، ۳۳۰۰ دقیقه پادکست تولید کردیم و هر اپیزود ما هزار شنونده دارد.

بیایید نگاهی به آمارها بیندازیم:

همان‌طور که در تصویر می‌بینید بیشتر پادکست‌های ما در «کست باکس» شنیده می‌شوند.

با وجود آنکه بیشتر شنوندگان از «ایران» هستند اما نمی‌توان آمار کشورهای دیگر را دست‌کم گرفت. چون بیشتر آنها هم ایرانی هستند ولی به لطف فیلترشکن‌ها با آی‌پی کشورهای دیگر سر از پادکست‌های دیجیتالینگ درآورده‌اند?

کست باکس شنیده شدن
کست باکس شنیده شدن


حدود ۶۵ درصد کاربران از سیستم عامل «اندروید» و ۲۶ درصد هم از سیستم عامل «آی او اس» استفاده می‌کنند.

کاربران از چه سیستم‌عامل‌هایی ما را می‌شنوند
کاربران از چه سیستم‌عامل‌هایی ما را می‌شنوند


«اسپاتیفای» هم آمار جالب‌تری از «رده سنی» و «جنسیت» افرادی که به پادکست‌ها گوش می‌دهند در اختیار ما می‌گذارد. البته ما در اسپاتیفای خیلی مخاطب نداریم؛ با این حساب وقتی آمار به ما می‌گوید که ۸۵ درصد از مخاطبانمان آقا و ۱۱ درصد خانم هستند چندان آن را جدی نمی‌گیریم. البته در کل می‌‌دانیم که آقایان بیشتر به این پادکست‌ها گوش می‌دهند.

آمار از اسپاتیفای
آمار از اسپاتیفای


ما پای کار ایستاده‌ایم

همین حالا که در سال ۱۴۰۰ در حال گپ زدن با شما هستیم پادکست‌هایمان تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ ضبط شده‌اند، اپیزودهای بعدی را زمان‌بندی کرده‌ایم و هر هفته یکی از آنها را در «کست باکس» و پادگیرهایی که برایتان گفتیم منتشر می‌کنیم.

خلاصه اینکه ما به طور جدی در این مسیر هستیم و اگر پِی ما را بگیرید هر هفته شما را به شنیدن یک پادکست تخصصی، مهمان خواهیم کرد. درست همان‌طور که در روزها و سال‌های گذشته نیز با ۳۵۰ اپیزود در کنار علاقه‌مندان به دیجیتال مارکتینگ بودیم.

اگر از مخاطبان پادکست‌های ما بودید لطفا از آشنایی‌تان با پادکست‌های دیجیتالینگ برایمان بگویید؛ مثلا اینکه از چه زمانی به ما پیوستید و نظرتان در مورد اپیزودهایمان چیست؟

اگر هم مخاطب ما نیستید خیلی خوشحال می‌شویم که به جمع همراهان ما بپیوندید. اهالی «اندروید» می‌توانند به «کست باکس» و اهالی «آی‌او‌اس» می‌توانند به «اپل پادکست» و اهالی وب هم می‌توانند به صفحه پادکست دیجیتالینگ در سایت digitaling.org سر بزنند و ما را پیدا کنند. منتظرتان هستیم، منتظرمان باشید?

پادکست دیجیتالینگ
پادکست دیجیتالینگ