ساخت یک جمع کننده اعداد دو دویی(full adder) بخش دوم

برای خرید قطعات الکترونیکی برای ساخت مدار به بازار رفتم و به پیشنهاد استادم به فروشنده گفتم من

  • 8تا گیت and
  • 8تا گیت xor
  • 4تا گیت or
  • 5 تا led
  • 5 تا مقاومت

می خواهم و فروشنده به من گفت از چیزهایی که میخواهی من فقط led و مقاومت را دارم و نمی دانم گیت چیست :)) به فروشنده های دیگر هم که مراجعه کردند گفتند قطعه ای بنام گیت نداریم یا نهایتا گفتند ما که شماره حفظ نیستیم شمارشو بده تا بهت بدم! منم دست خالی برگشتم خانه و رفتم سراغ یار همیشگی اینترنت و یوتیوب و سرچ کردم چگونه یک مدار full adder می سازند و خوشبختانه فیلم های بسیار خوبی وجود داشت. من بعد از جستجو متوجه شدم گیت های منطقی با IC ساخته می شود.

استادم گفته بود که از هیچ میکروکنتلر و یا ریزپردازنده نمی شود استفاده کرد و من فکر می کردم IC هم جزو آنهاست بنابراین شروع به جستجو در مورد ساختمان داخلی و طراحی داخلی IC ها کردم از مدار and شروع کردم که از دوتا دیود و یک مقاومت تشکیل شده است. سعی کردم آن را در پروتئوس امتحان کنم و خوشبختانه جواب داد.

مدار داخلی گیت and
مدار داخلی گیت and

زمانی که مدار داخلی هر گیتی را خواندم که خود، مداری نه چندان کوچک داشت با خود فکر کردم اگر 8 تا and و 8 تا xor و 4تا or داشته باشیم یک مدار غول پیکر می شود که ساخت آن بسیار سخت است برای همین شروع کردم به خواندن در مورد IC ها و فهمیدم IC ها خود گیت ها هستند و می توانم از آنها برای ساخت مدار استفاده کنم و آن قطعه ای که مبدل bcd سون سگمنت بنام 74ls47 بود هم IC است.

یک سایت خوب برای ساخت این مدار پیدا کردم و سعی کردم تمامی مراحل را از روی آن انجام دهم. ابتدا قطعات مورد نیاز برای ساخت full adder چهاربیتی را نوشتم.

دوتا برد بورد
دوتا (IC 74hc08 (and
دوتا (IC 74hc86 (xor
یک (IC 74hc32 (or
دوتا dip switch چهارتایی
13 تا مقاومت
5تا led
4 تا سون سگمنت bcd

این لیست برگه خرید من بود که به بازار رفتم و به فروشنده دادم و همه را داد و سون سگمنت ها باینری و 8 پایه بود و گفت سون سگمنت bcd در بازار نیست منم گفتم IC 47ls74 بده و یادم افتاد یک باتری هم برای منبع تغذیه میخواهم ولی نمیدانستم باید چند ولتی بگیرم گفتم برای این مدار میخواهم و او به من یک باتری 9 ولتی داد گفتم برای IC ها مناسب هستند گفت بله!

من بسیار خوشحال از خریدم به خانه آمدم و عصر زمانی که میخواستم شروع به بستن مدارم کنم فهمیدم مهمترین چیز مورد نیاز مدار یعنی سیم نخریدم و واقعا از خودم خنده ام گرفته بود!!!

آن روز سه شنبه بود و بدشانسی از ناهاری که ظهر خوردم بدجوری مسموم شدم و مرا سه روز انداخت...!

بعد از سه روز بدون هیچ مطالعه دیگری به بازار رفتم و فقط مقداری سیم خریدم. دیگر مطمئن بودم از اینکه می توانم مدارم را بسازم.

کلا کار با بردبورد و سری و موازی مدار یادم رفته بود شروع کردم به خواندن در مورد برد بوردها و بعد تست کردن led ها که مشکلی نداشتند بعد رفتم سراغ IC and تا تست کنم و کار با IC ها را یاد بگیرم. یک led با مقاومت به خروجی IC and وصل کردم و به هر دو ورودی هم یک دادم تا باتری 9 ولتی را زدم اول روشن شد بعد led سوخت! من فکر کردم IC هم سوخته :(

دوباره رفتم به سراغ اینترنت برای اینکه علت آن را بفهمم و بعد از مطالعه ولتاژ IC ها فهمیدم IC های سری hc ولتاژی بین 2تا 6 ولت را میتوانند داشته باشند. در اینجا فهمیدم بدون آگاهی و مطالعه و عجولانه نباید به بازار رفت و به فروشنده اعتماد کرد! باید با اطلاعات دقیق به سراغ هرکاری رفت.

باتری 9 ولتی به درد من نخورد و رفتم دنبال جاباتری عروسک های کودکیم بگردم تا بتوانم دو سه تا باتری 1.5 ولتی را سری کنم و به مدار وصل کنم. بعد از چند ساعت گشتن بلخره یک جاباتری دوتایی پیدا کردم و دوتا باتری 1.5 ولتی را درونش گذاشتم و IC and را تست کردم که خوشبختانه نسوخته بود ولی led ها ضعیف کار میکرد مشخص بود 3 ولت برایش ضعیف است. دوباره برای خرید باتری 5 ولتی به بازار رفتم. لیست خریدم را به فروشنده دادم.

  • باتری 5 ولتی
  • یک ic 74ls47
  • سیم
  • 5 تا led

و از او پرسیدم سون سگمنت 4پایه دارید که گفت: بله آند یا کاتد؟ منم همینجوری گفتم کاتد چون فکر میکردم فرقی نداره و فروشنده قبلی از من نپرسیده بود همینجوری داده بود. یکی از مشتریان که حرفهای ما را شنید گفت IC 74ls47 خروجی آند می دهد و باید سون سگمنت آند بخری. منم ازش پرسیدم مگر فرقی می کند او هم جواب داد بله IC 74ls47 برای سون سگمنت آند مشترک است و 74LS48 برای سون سگمنت کاتد مشترک است. دوباره فهمیدم اشتباه کردم!

فروشنده هم سون سگمنت 4تایی (4تا عدد به هم چسبیده ) را با سون سگمنت 4 پایه (bcd) اشتباه کرد و من نخریدم فقط باعث شد متوجه اشتباهم بشم. باتری 5 ولتی هم نداشت و از هرکسی پرسیدم گفتند در بازار موجود نیست باید 4 تا باتری 1.2 ولتی را باهم سری کنی که من یک جا باتری 4 تایی خریدم و به خانه برگشتم و همش دعا دعا می کردم که آن سون سگمنت ها که قبلا خریده بودم آند مشترک باشند.