مفاهیم ابتدایی UX و UI

طراحی رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری،همون واسطه ی گرافیکی بین کاربر و سیستمه، که اومده با رنگ ها و آیکون هایی که کاربر در دنیای واقعی اونها رو میشناسه و باهاشون تعامل داره و واسطه میشه بین کاربر و سیستم.

رابط کاربری شامل نرم افزار ها، سایت ها،سیستم عامل ها و اپلیکیشن ها میشه.

بنابراین طراح رابط کاربری، کسیه که این واسطه ی بین کاربر و سیستم رو طراحی و پیاده سازی میکنه.

طراح رابط کاربری لازم نیست مثل یک برنامه نویس، کد زدن بلد باشه و از طرفی لازمه نسبت به یک طراح گرافیک، مفاهیم بیشتری رو یاد بگیره.

علت اصلی بوجود اومدن UI افزایش تعداد سایت ها و رقابت بین اونهاست.سایت باید بتونه با ظاهر مناسبش، اعتماد مخاطب رو جلب کرده و تجربه ی لذت بخشی رو به اون، منتقل کنه.

این حوزه نیاز بازاره و اگر بتونید تخصصش رو بدست بیارید، بازار کار خوبی داره و اشباع شده نیست‌.

برای یادگیری UI بعد از تسلط بر مفاهیم اولیه و ابزاری مثل فیگما باید سراغ یادگیری اصول گشتالت و بعد از اون مفاهیمی مثل رنگ، دکمه، تصویر، آیکون و...

همین که شما علاقه داشته باشید به طراحی، کار کردن با رنگ ها، سایه ها، دیدن نمونه کارها، و همچنین اگر صبور باشید، کار کردن در این زمینه برای شما مفید خواهد بود.

طراحی تجربه ی کاربری چیست؟

طراحی تجربه ی کاربری، طراحی یک محصول به گونه ایست که یک کاربر از استفاده و تعامل باهاش لذت ببره.

حتما براتون پیش اومده که وارد یک سایت میشید و نمیدونید دکمه ی مد نظرتون کجاست و چطور باید باهاش کار کنید.

یا میخواید فرمی رو پر کنید و در مسیر، سیستم بهتون خطا میده و نمیدونید اون خطا از کجاست.

همه ی ما با این مسائل دست و پنجه نرم کردیم.

و یا بر عکس گاهی کار کردن با یک سایت یا اپلیکشن اونقدر ساده، روون و بدون چالش هست که از تجربه ی اون فضا اوج لذت رو میبریم‌.

همه ی این مسائل در حوزه ی تجربه ی کاربری میگنجه.

طراح تجربه ی کاربری با مطالعه ی کاربران یک محصول، سعی میکنه طراحیش رو به گونه ای پیش ببره که کاربرای اون محصول ازش لذت ببرند.

بالطبع باید اپلیکیشنی که مثلا برای سالمندان آلزایمری طراحی شده، با اپلیکیشنی که برای کودکان یک مهد طراحی شده، متفاوت باشه.پس مهمه که کاربران، خصوصیات و نیازشون رو به خوبی بشناسیم‌.

تجربه ی کاربری سه هدف داره: سادگی، زیبایی و دست رسی پذیری(برای هر کسی با هر مشکلی مثل کور رنگی، چشمان دوربین یا نزدیک بین و... قابل استفاده باشه).

طراح UX و UI چه کسی ست؟

خیلی از شرکت ها بودجه ی کافی ندارند و معمولا دنبال کسی میگردند که هم UI و هم UX رو بلد باشه.

اگر شما فردی هستید که یادگیری در حوزه های مختلف رو دوست دارید، میتونید جفتش رو با هم یاد بگیرید.

طراح محصول کیست؟

طراح محصول علاوه بر اینکه UI و UX رو بلده، اطلاعات خوبی هم در حوزه ی توسعه و برنامه نویسی داره و همچنین میدونه که محصول چطور باید طراحی بشه که فروش خوبی داشته باشه.یعنی یک نگاه بیزینسی.

فریلنسری چیست؟

با توجه به پیشرفت علم و اینترنت، دیگه لازم نیست همه ی افراد،حضوری کار کنند.

با این روش، هم هزینه های شرکت ها برای تهیه ی ابزار کار و اجرای مکان و... پایین میاد و هم دسترسی به افراد ساکن در شهر ها و کشور های مختلف، آسون تر میشه.

در فریلنسری، شرکت ها، افرادی رو به صورت موقتی، با قرارداد یک الی چند ماهه، برای انجام یک پروژه، استخدام میکنند.در مقابل دیزاینر ها و برنامه نویس ها و سایر افراد فعال در این زمینه، ترجیح میدن که هزینه ی رفت و امد نداشته باشن و راحت ترند که از خونه کار کنند.

فریلنسر ها در خونه کار میکنند و از طریق مکان هایی مثل instagram , dribbble و behance خودشون رو به کارفرماها معرفی کرده، پروژه ها رو انجام میدن و گزارش کارهاشون رو طی جلساتی مجازی به کارفرماها تحویل میدن و درآمدشون رو دریافت میکنند.

این روش، سختی ها و چالش های خاص خودش رو داره.

لازمه شما پورتفولیوی (Portfolio، در واقع یک رزومه تصویری و بصری از یک فرد است که در آن بهترین آثار، سبک کاری، مهارت‌هاو تجربیات او را در خود میگنجاند) قوی ای برای ارائه داشته باشید تا کارفرما رو جذب کنید.

درآمد

در آمد استخدامی برای طراح تازه کار، میتونه چیزی مثل پایه حقوق اداره ی کار باشه و طراحی که بین ۱ تا ۳ سال سابقه کار داره،حقوقی دو برابر اون و طراح حرفه ای که بالای سه سال تجربه کار داره تا ۳ برابر اون میتونه،دریافتی داشته باشه.

اما پروژه های فریلنسری که معمولا ۲ تا ۳ هفته زمان میبرند، با روزی سه چهار ساعت کار، معمولا درآمدی به اندازه ی پایه حقوق اداره ی کار دارند.

همچنین شما بعد از چند سال کار کردن در داخل کشور، میتونید سراغ پروژه های خرجی هم برید و در آمد دلاری داشته باشید.

خروجی ها

خروجی UI صفحاتیه که شما طراحی کردین و با خروجی JPG و PNG برای دیگران ارسال میکنید.

همچنین معمولا لازمه انیمیشن جابجایی بین صفحات رو هم طراحی کنید که بهش میگن پروتوتایپ.

و ارائه ی آیکون ها، تصاویر و.... به اعضای تیم هم یکی از خروجی هاست.

خروجی UX معمولا مستنده و نتیجه ی مصاحبه با کاربر و پرسشنامه ی کاربری که یک سری داده ی نوشتاری و نمودار و.... است.

ابزار ها

یکی از محبوب ترین ابزارهای کار رابط کاربری فیگما هست.برخی با XD هم کار میکنند که البته امکاناتش به اندازه ی فیگما نیست و مشکلاتی هم برای پروژه های فریلنس داره.

در کنار فیگما ما نیاز به علم متوسطی از photoshop و Illustrator هم داریم.برای اینکه بتونیم فایل های با فرمت Illustrator رو خروجی بگیریم و به فیگما منتقل کنیم و همچنین به وسیله ی فوتوشاپ بتونیم یک سری المان ها رو برای خودمون طراحی و شخصی سازی کنیم.

البته شما میتونید از فتوشاپ های آنلاینی مثل photopea.com هم استفاده کتید.

در UX ما میتونیم از ابزاری مثل Miro استفاده میکنیم.که نوعی تخته وایت برد آنلاین هست.همچنین از پرسشنامه های آنلاین میشه در این حوزه استفاده کرد.تجربه ی کاربری زیاد ابزار محور نیست و بیشتر وابسته به پژوهش شماست.

با چی شروع کنیم؟

سعی کنید اول روی UI مسلط شید و بعد از حدود ۳ ماه برید سراغ UX.اگر هر دو رو باهم شروع کنید، ممکنه سردرگم شید.بهتره با نیاز کاربر(مفهومی پایه ای در UI و UX) شروع کرده و با اصول طراحی بصری ادامه بدید.