"پارسال این موقع" قابلیتی برای محصول شما

همیشه یا بهتره بگم در اکثر مواقع، یادآوری خاطرات خوب یا حتی خنثی، برای آدما می‌تونه یادآور حس خوبی باشه. کلا زمان در اغلب مواقع غم رو کمرنگ‌تر و یکم شکر به خاطرات اضافه می‌کنه، البته اینو هم بگم که همیشه استثنا وجود داره.

تجدید درس ریاضی

برای خودم برمیگرده به اولین گریه‌ای که برای نمره‌ی تجدیدیم کردم. من ریاضیم ضعیف بود، اولین بار تو دبیرستان نمره‌ی زیر ۱۰ گرفتم و کل مسیر خونه رو گریه کردم، با اینکه تا اونموقع این بدترین خاطره‌ی من از نمرات مدرسه بود، اما الان با خنده و خوشی ازش یاد می‌کنم و البته خیلی ازش درس گرفتم و به عنوان مثالی برای گذر زمان، ازش یاد می‌کنم.

تو همین حال و هوایی که الان هستم، خیلی وقتا به این فکر می‌کردم که چرا اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که ازشون استفاده می‌کنیم از این قابلیت استفاده نمی‌کنن، یا اگه می‌کنن چرا اینقدر کم. دارم در مورد نوستالژی صحبت می‌کنم. درسته نوستالژی یه تعریف مشخص داره و قطعا به خاطره‌های یک سال یا دو سال پیشمون نمیشه گفت حس نوستالژی دارن اما از اون حس و حال خوبی که برای ما زنده می‌کنن، قطعا کم نمیکنه.

تعریف نوستالژی

برای اینکه به اصل قضیه بپردازیم، بهتره که یه نگاهی به نوستالژی بندازیم. من با کمک ویکیپدیا و سایت دکتر نامدار، تونستم به یه تعریف کلی پیدا کنم و دلایل علاقمون به نوستالژی رو دور هم جمع کنم.

نوار کاست قدیمی، نوستالژی
نوار کاست قدیمی، نوستالژی

“نوستالژی (به فرانسوی: Nostalgie) یک احساس غم‌انگیز همراه با شادی به اشیا، اشخاص و موقعیت‌های گذشته‌است.”



چنتا از دلایلی رو که باعث میشه ما از نوستالژی خوشمون بیاد، در ادامه مرور کنیم:


کاستن از حس تنهایی

تماشای یک فیلم قدیمی یا نگاه کردن به عکس های قدیمی که با دوستان و اعضای خانواده‌تان دارید، می‌تواند احساس امنیت، گرمی و محبت گذشته را در زمان‌هایی که احساس تنهایی می‌کنید به شما برگرداند.

بالا بردن امید برای داشتن آینده ای بهتر

غرق شدن در گذشته ما را به آینده امیدوار می‌کند. براساس نتایج تحقیقی که در نشریه معتبر شخصیت و روان شناسی اجتماعی منتشر شد، صِرف فکر کردن درباره کلمات نوستالژیک یا گوش دادن به آهنگ‌هایی که حس نوستالژی را در ما بر می‌انگیزند، می‌تواند در ما امید به آینده‌ای روشن تر ایجاد کند.

معنی دادن به زندگی

کسانی که از مرگ می‌ترسند، فایده بیشتری از حس نوستالژی می‌برند. می‌پرسید چرا؟ دلیلش این است که سفر ذهنی به گذشته به زندگی معنای بیشتری می‌بخشد و افکار منفی درباره مرگ را سرکوب می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس

خاطرات قدیمی که موفقیت‌های گذشته را به یادتان می‌آورد، باعث می‌شود بتوانید سرتان را بالا بگیرید و بر مشکلات فائق آیید.

توپ پلاستیکی - نوستالژی
توپ پلاستیکی - نوستالژی


خاطرات دستاوردهای گذشته و پس زمینه‌ای که از احساس پیروزی در ذهن‌تان وجود دارد، شما را برای کسب موفقیت در حال و آینده آماده‌تر می‌کند.

نزدیک ساختن روابط

نوستالژی، افزایش احساس وابستگی اجتماعی ما به دیگران به خصوص اعضای خانواده‌مان را به دنبال دارد.

افزایش میزان خوش‌بینی

بهترین راه برای حفظ آرامش و ادامه مسیر زندگی، یادآوری خاطرات گذشته است. خاطراتی که به یادمان می‌آورد زندگی با وجود همه سختی ها ادامه یافته است. حس نوستالژی به شما کمک می‌کند که در مواجهه با نگرانی‌ها نگرش مثبت‌تان را حفظ و شرایط استرس‌زا را به تجربیاتی خوشایند برای یادگیری بیشتر تبدیل کنید.

ایجاد ثبات شخصیت

بسیاری از افراد در مواجهه با تغییرات اساسی زندگی به سختی می‌توانند با خودشان صادق باشند. در این بین خاطرات نوستالژیک این اجازه را به افراد می‌دهند که در لابه لای تغییرات هم به خاطر داشته باشند که وجود داشته‌اند، از کدام گذشته آمده‌اند و چه چیزهایی واقعا اهمیت دارند.

ایجاد حس تعلق

وقتی درباره خودتان و روابط‌تان با دیگران حس بدی دارید، نوستالژی به شما کمک می‌کند جایگاه‌تان در جهان را به خاطر بیاورید و آرامش پیدا کنید. پروفسور روتلج در کتابش به نام «نوستالژی: یک منبع روان شناختی» دراین باره می‌نویسد: «نوستالژی این فرصت را به افراد می‌دهد که به خودشان اطمینان بدهند از موفقیت‌های میان فردی برخوردار بوده‌اند، از سوی دیگران دوست داشته شده اند و برای آن ها ارزشمند بوده اند. نوستالژی به افراد حس محبوب بودن، مورد حمایت بودن و از شایستگی اجتماعی برخوردار بودن را القا می‌کند.»

فرفره - نوستالژی
فرفره - نوستالژی

خب همونطور که خوندیم، نوستالژی باعث بوجود اومدن حس‌های بالا میشه، حتی با اینکه اون خاطرات و حس‌ها و اشیا ممکن بود اون زمان برامون خاطرات سخت و تلخی رو رقم بزنن. پس همونطور که تو داستان نمره‌ی ریاضیم بهتون گفتم، زمان میتونه شکر بپاشه رو خاطرات. البته اینو هم در نظر بگیریم که هیچ چیز قطعی نیست و همیشه پای استثنا وسطه.

من اینجا دارم از قابلیتی به نام “پارسال این موقع” صحبت می‌کنم. یعنی اپلیکیشنی مثل اسنپ فود، بتونه امروز بهم یه مُدال نشون بده از لوبیاپلویی که پارسال همین روز به همراهی دوستام خوردم و مطمئنا ذهنم رو قلقک بده برای سفارش دوباره‌ی این غذا بهمراه تخفیف از همون رستوران.

اسنپ‌فود - عکس بشقاب از صفحه‌ی اینستاگرامی
اسنپ‌فود - عکس بشقاب از صفحه‌ی اینستاگرامی "دونفره" گرفته شده


نکات قابل توجه:

۱. به دلیل نوسانات شدید قیمت محصولات، سعی کنیم از نمایش مستقیم قیمت جلوگیری کنیم چون با مقایسه کردن قیمت لوبیاپلوی پارسال و امسال، قطعا میخوره تو ذوق کاربر و به‌جای حس خوب، حس بدی رو بهش منقل میشه.

۲. سفارش‌هایی رو به کاربر یادآوری کنیم که بدون مشکل انجام شده و در آخر، اون محصول یا خدمت امتیاز بالا و کامنت مثبت گرفته.

۳. تو بعضی از سرویس‌ها امکان تکرار سفارش با همون جزییات موجود نیست، مثل اسنپ و تپ‌سی که احتمالا دسترسی به همون راننده با همون ماشین که بخواد همون مسیر رو برامون تکرار کنه، پس بنابراین می‌تونیم از اون مسیر برای این قابلیت استفاده کنیم. اما مثلا برای اپلیکیشنی مثل اسنپ‌فود این قضیه میتونه ممکن باشه چون همون غذا رو از همون رستوران بهمون یادآوری کنه.


همینطور اپلیکیشن‌هایی مثل علی‌بابا و تپ‌سی و اسنپ و دیجیکالا و... هم می‌تونن ازش استفاده کنن، من برای مثال چند طرح رو به عنوان نمونه آماده کردم:

تپ‌سی - دیجیکالا
تپ‌سی - دیجیکالا
علی‌بابا - اسنپ
علی‌بابا - اسنپ

صحبت پایانی

قطعا این یه ایده‌ی کلیه و باید در موردش بحث کرد و بر اساس تست‌ها و دیتاها به راستی‌آزمایی اون پرداخت و نقاط ضعف و قوتش رو بر اساس اون محصول بررسی کرد.

خیلی خوشحال شدم که تا پایان این مقاله همراه من بودید، ممنون میشم نظر و انتقاد و پیشنهادتون رو در مورد این متن برام بنویسید تا بتونیم بیشتر از هم یاد بگیریم.

شب و روزگارتون خوش.

Behance | Dribbble