آسیب های فضای مجازی بر خانواده

آسیب های فضای مجازی بر خانواده

آسیب های فضای مجازی – ارتباط از طریق فضای مجازی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است . شبکه های   اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد (فردی و اجتماعی) تأثیرگذارند. در شکل دهی به هویت نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند. (منبع سایت خانواده و اینترنت )

https://familyweb.ir/product/%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%BE%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-ppt/

آسیب های اجتماعی شبکه های

امروزه با توجه به نقشی که تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی توان آن ها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ی افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند.

https://www.aparat.com/v/exlJK

تحلیلی جامع بر آسیب های فضای مجازی

۱- فضای سایبر

واژه سایبر از لغت یونانی Kybernetes  به معنی سکاندار یا راهنما مشتق شده است. نخستین بار این اصطلاح “سایبرنتیک” توسط ریاضیدانی به نام نوربرت وینر Norbert Wiener  در کتابی با عنوان “سایبرنتیک و کنترل در ارتباط بین حیوان و ماشین” در سال ۱۹۴۸ بکار برده شده است. سایبرنتیک علم مطالعه و کنترل مکانیزم ها در سیستم‌های انسانی، ماشینی (و کامپیوتر ها) است.

واژه “فضای سایبر” را نخستین بار ویلیام گیبسون (William Gibson ) نویسنده داستان علمی تخیلی در کتاب نورومنسر Neuromancer  در سال ۱۹۸۴ به کار برده است.

فضای سایبر در معنا به مجموعه‌هایی از ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق کامپیوتر و وسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته می شود.

مجموعه ای از ارتباطات درونی انسان ها از طریق رایانه و وسایل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی است.

۲- ویژگی های فضای مجازی

  • فرا مرزی
  • گمنامی کاربر
  • جذابیت و تنوع زیاد
  • سریع و ارزان
  • نفوذ در ابعاد زندگی انسان
  • عدم وابستگی به زمان خاصی
  • دستیابی آُسان به آخرین اطلاعات
  • تصور مخفی کردن جرم

۳- دلایل استمرار و گسترش فعالیت اجتماعی در فضای مجازی

  • سرگرمی
  • کسب و کار
  • یافتن افراد هم هدف و با علاقه مشترک
  • فراهم بودن بستر فعالیت اجتماعی در فضای مجازی
  • فانتزی بودن فضای مجازی
  • سهولت ایجاد ارتباط اجتماعی در فضای مجازی
  • کم رنگ شدن مشکلات دنیای واقعی

۴- ابزارها و امکانات انسان در فضای مجازی

  • پیام رسانی آنی
  • گفتگوی متنی
  • پرسش و پاسخ در فروم های اینترنتی
  • وبلاگ
  • ویکی ها
  • ویراشگرهای مشارکتی بلادرنگ
  • بازارهای پیش بینی
  • سایت و خبررسانی
  • ابزارهای محتوا
  • جستجو
  • کتابخانه
  • شبکه های همتا به همتا

۵- بسترهای فعالیت انسان در فضای مجازی

  • عمومی و چندرسانه ای مانندFacebook,Google+، کلوپ، فیس نما
  • فیلم محور مانند YouTube، آپارات
  • عکس محور مانند Instagram ,Flicker، لنزو، هورسا
  • مکان محورمانند Foursquar
  • پیام محور مانند Twitter
  • موبایل پایه telegram, whatsapp ، سروش

۶- پر مخاطب ترین رسانه های اجتماعی جهان

۷- تیپ های شخصیتی کاربران اینترنت

  • به اشتراک گذارنده:  فردی ست که دوست دارد هر مطلبی را به اشتراک بگذارد و با هر کاربر دیگری ارتباط برقرار کند.
  • به اشتراک گذارنده ی مخاطب خاص:  فردی ست که با توجه دقیق دوست های فضای مجازی را انتخاب می کند و فقط مطالب همان دوستان را به اشتراک می گذارد.
  • استراتژی محتوا: مایل است با هر کسی ارتباط بر قرار کند ولی مطالبی که منتشر می کند را با دقت و وسواس انتخاب می کند
  • استراتژی خصوصی:  مخاطب ها را جدا می کند و با توجه به سلایق آن ها، مطالب متفاوتی برایشان به اشتراک می گذارد.

۸- دلایل استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی

  • ارتباط و تماس با دوستان (چت)
  • سرگرمی، تفریح و گذارن اوقات فراغت
  • کسب اخبار روز
  • اشتراک گذاشتن عکس و فیلم
  • کسب اطلاعات
  • به اشتراک گذاشتن اطلاعات
  • دریافت و ارسال پیام
  • کسب اخبار جالب
  • برقراری تماس کم هزینه
  • ارتباط با اعضای خانواده، اقوام و دوستان
  • سایر

۹- توزیع مدت زمان حضور کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی

  • میانگین ۱۵۷ دقیقه در شبکه های اجتماعی
  • بین ۵ تا ۹ ساعت حضور در اینترنت
  • ۴۰ میلیون موبایل هوشمند
  • ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام
  • ۲۱ میلیون دانلود فعال اینستاگرام در کافه بازار
  • ۵ میلیون کاربر فعال ایرانی در فیسبوک

۱۰- رفتارهای اینترنتی کاربران

کاربران فعال متناسب با نوع شخصیت مجازی خود رفتارهای متفاوتی در فضای مجازی از خود بروز می دهند.

در این رفتار شناسی به رفتار های مجرمانه اشاره نشده است

  • به اشتراک گذاری اطلاعات
  • تبلیغ شخصی
  • نظر شخصی یا انتقاد
  • اتفاقات روزمره
  • احوالات من
  • سوال از بقیه کاربران
  • اظهار وجود
  • مطلب در مورد خود
  • مطلب در مورددیگران

۱۱- گروه بندی آسیبهای فضای مجازی

  • جسمی
  • روحی-روانی
  • اجتماعی
  • اخلاقی
  • امنیتی
  • اعتقادی
۱۲- آسیبهای فضای مجازی – آسیب های جسمی فضای مجازی
  • بیماری های گردن و ستون فقرات : استفاده از تلفن همراه وزنی معادل ۲۷ کیلوگرم تقریبا معادل وزن یک کودک ۸ ساله را بر گردن وارد می‌کند. کاربران تلفن همراه به طور متوسط بین ۲ تا ۴ ساعت سر خود را پایین نگه می­دارند، که این عمل موجب ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ ساعت فشار اضافی سالانه در ناحیه ستون فقرات گردنی می­شود.
  • بیماری های دست: محققان معتقدند ارتباط همیشگی و دائمی با تلفن های همراه و لپ تاپ می تواند ابتلا به بیماری های مختلفی مانند التهاب انگشتان، تاندون های دست و … را به همراه داشته باشد
  • شیوه صحیح نشستن پشت میز رایانه
  • بیماری های چشم : مجله BMC   Opthalmology  گزارشی منتشر کرد، نشان می دهد کودکانی که مدت زیادی را برای بازی، جستجو در شبکه های اجتماعی و اینترنت از طریق تلفن های هوشمند صرف می کنند، علائم ابتلا به خشکی چشم در آنها بیشتر است و در صورتی که تلفن های هوشمند یک ماه در اختیار این کودکان نباشد، این علائم کاهش می یابد.  بیماری خشکی چشم هنگامی رخ می دهد که چشم ها به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند و در نتیجه قرمز، متورم و تحریک می شوند.
  • تنبلی و کم تحرکی : روزنامه واشنگتن پست در گزارشی برخی از عوارض کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت را کشیدگی مهره های گردن، شانه درد و پشت درد، آسیب به دیسک کمر، پوکی استخوان ها و کندی عملکرد مغز عنوان کرده است.
  • چاقی : چاقی یکی دیگر از آثار کم تحرکی  ناشی از استفاده طولانی مدت از موبایل و رایانه است.
۱۳- آسیبهای فضای مجازی – آسیب های روحی_روانی
  • افسردگی :

کسانی که بیش از هفته‌ای ۵۸ بار به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند سه برابر کسانی که هفته‌ای نه بار از این شبکه ها استفاده می‌کنند احساس انزوای اجتماعی می‌کنند. از نظر مدت، کسانی که بیش از روزی ۱۲۱ دقیقه در شبکه‌های اجتماعی گشت می‌زنند دو برابر کسانی که کمتر از روزی نیم ساعت در این شبکه‌های وقت می گذرانند احساس انزوا می‌کنند. برخی دلایل بروز افسردگی در کاربران شبکه های اجتماعی:

  • نارضایتی از خود
  • مقایسه پیوسته خود با دیگران
  • شدت احساس نیاز به توجه
  • مواجهه با پیام های آزار دهنده

انجمن سلطنتی سلامت عمومی در تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ انجام داد از حدود ۱۵۰۰ نفر در سنین ۱۱ تا ۲۵ سال خواست تا خلق و خوی‌شان در زمان استفاده از پنج شبکه اجتماعی که محبوبیت بیشتری دارند، مورد بررسی قرار بگیرد. براساس این تحقیق دو شبکه اجتماعی اسنپ‌چت و اینستاگرام احتمالا بیشتر از همه بر اضطراب و احساس کمبود تاثیر دارند. در این بررسی از هر ده نفر، هفت نفر گفته بودند که اینستاگرام باعث شده که آن‌ها تصور خیلی بدی از بدنشان داشته باشند و نیمی از شرکت کنندگان ۱۴ تا ۲۴ ساله گفتند که اینستاگرام و فیسبوک حس اضطراب را در آن‌ها تشدید کرده است . دو سوم از شرکت کنندگان هم گفتند که فیسبوک قلدری آنلاین را افزایش داده است.

  • ۷۵ درصد تاثیر و فیس بوک بر قلدری آنلاین
  • ۵۰ درصد تاثیر اینستاگرام و فیس بوک بر حس اضطراب
  • ۷۰ درصد تاثیر اینستاگرام بر نارضایتی از بدن
  • اختلال خواب :

ناتوانی در به خواب رفتن یا ناتوانی در خواب ماندن در مدت طولانی یا خواب عمیق را کم‌خوابی می‌گویند. کم‌خوابی در واقع خود بیماری به حساب نمی‌آید بلکه جزو علائم محسوب می‌شود. کم‌خوابی معمولا ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است.

محققان با توجه به تحلیل رفتار و عادات گروه‌های مختلفی از مردم در کشورهای مختلف و از گروه‌های سنی متفاوت و همچنین بررسی گروه‌های مختلف از افرادی که از انواع بی‌خوابی رنج می‌برند، به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از تلفن همراه به دلیل وجود نرم‌افزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های پیام‌رسان در آن‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در بی‌خوابی هستند.

یک سوم مردم ایران از بی‌خوابی به عنوان شایع‌ترین اختلال خواب رنج می‌برند.

تلفن‌های همراه و صفحه نمایش تلویزیون را خاموش کنیم و به جای آن، یک کتاب بخوانیم.

  • اعتیاد مجازی :

افکام، نهاد نظارت بر رسانه ها و ارتباطات در بریتانیا می گوید که تحقیقاتش نشان می دهد که ۵۹ درصد مردم این کشور به تلفن های همراهشان اعتیاد دارند. خبر زدگی و اعتیاد به اطلاعات، اعتیاد به رایانه، اعتیاد به بازی های دیجیتال، اعتیاد به ارتباطات عاطفی و دوستانه ، وسواس به اینترنت و هرزه بینی از مصادیق اعتیاد به اینترنت است.

سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری را به عنوان یک “اختلال رفتاری” طبقه بندی کرده است.

  • خودشیفتگی :

خودشیفته به انسانی گفته می‌شود که صرفاً به خویشتن می‌اندیشد و به قول یکی از روانشناسان «تمام نیروی روانی وی به خودش معطوف است» . هر روز بیش از ۸۰ میلیون عکس جدید روی اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود، روزی ۳٫۵ میلیارد بار مطالب دوستان و اطرافیان خود را لایک می‌کنیم و بیش از ۱٫۵ میلیارد نفر معادل یک پنجم ساکنان کره زمین جزئیات زندگی شخصی خود را روی فیس‌بوک منتشر می‌کنند. شبکه اجتماعی اینستاگرام، این ظرفیت را دارد که افراد خودشیفته را یک شبه به شاخ اینستا تبدیل کند و طرفدارانی را به گرد این افراد جمع می‌کند که بدون هیچ‌گونه شناختی از شخصیت واقعی این آدم‌ها فقط او را تعریف و تمجید می‌کنند.

  • اختلالات روانی

سادیسم ومازوخیسم عبارت است از: آزار دادن، تحقیر دیگران و بی‌احترامی به آن‌ها، یا آزار دیدن و یا مورد بی‌احترامی و تحقیر دیگران قرار گرفتن که سبب ارضای روانی می‌شود. این نابِهنجاری، به تعاملاتی گفته می‌شود که در آن، یک شخص، با آزار دادن فرد دیگری که از درد کشیدن لذت می‌برد، ارضا می‌شود. در افراد مازوخیست هراسی عظیم از تنهایی و ناتوانی موج می‌زند از این رو برای رهایی از قید مسئولیت و تصمیم‌گیری می‌کوشند تا جزئی شوند از کل نیرومندتری که بیرون از آن‌ها است. این کل نیرومند ممکن است یک شخص یا یک مؤسسه، خدا، ملت، وجدان یا وسواسی روانی باشد. فروم در رابطه با سادیسم که نقطه مقابل مازوخیسم می‌باشد معتقد بود ماهیت سائق‌های سادیستی لذتی است که از برتری و غلبه بر کسی دیگر حاصل می‌شود و همانگونه که تسلط، حالت انحرافی قدرت است.

اینستاگرام، فیس بوک و اسنپ چت بستری شده اند برای بروز انحرافات شدید جنسی و اختلالات روحی و روانی کاربران، کاربر با قرار گرفتن در معرض این محتواها زمنیه بروز و ظهور این اختلالات را در خود بیشتر پیدا خواهد کرد. مصادیق خودآزاری :

  • کندن مو
  • کندن پوست
  • سوزاندن بدن
  • سوراخ کردن
  • خالکوبی
  • بریدن و خراشیدن
  • سبک زندگی

فضای مجازی و رسانه های اجتماعی با جلوه دادن به نوع خاصی ازسبک زندگی که عمدتا سبک زندگی غربی است از طریق برجسته سازی زندگی بازیگران، خوانندها، ورزشکاران، مدل ها و … نوعی گسست از فرهنگ و ارزش های بومی را در کاربران ایجاد می کنند.

تاثیر پذیری کاربران ایرانی از سبک زندگی القاء شده در رسانه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام زمینه ساز بروز چالش های متعدد اجتماعی در جامعه ایرانی شده است.

  • مولفه های سبک زندگی غربی
  • فرد انگاری : عالم فرد انگارانه عالمی است که فرد تعلقات اجتماعی و خانوادگی را نمی پذیرد
  • خانواده گریزی : فرد از خانواده گسترده و فامیل دور شده و از تاهل و تشکیل زندگی دوری می کند
  • مصرف گرایی : فرهنگ مصرف گرایی، جانشین فرهنگ قناعت می شود و فرد بدون حساب مصرف می کند
  • تنوع طلبی : در این سبک زندگی انسان فردگرا بر اساس نیازها و نوع آن ارتباط می گیرد
  • برخی روش های ترویج سبک زندگی غربی در فضای مجازیتبلیغ مارک ها، برندها، مد و لباس غربی
    اسطوره سازی از سلبریتی های غربی
    ترویج روابط جنسی خارج از خانواده
    ترویج خرافه گرایی از قبیل طالع بینی، فال روزانه، بازی های رایانه ای خرافی
    ترویج مادیات پرستی و ماتریالیسم در زندگی
    ترویج مفاهیم روانشناسی غربی و مدیریت زندگی بر مبنای غربی
  • ازدواج های اینترنتی

ازدواج باید با آگاهی و درک عمیق صورت بگیرد. اما متاسفانه سوءاستفاده در سایت های همسریابی بسیار زیاد است، به گونه ای که معمولا بیش از ۹۰ درصد رابطه هایی که به شکلی در این سایت ها ایجاد می شود، با اهداف جنسی است و اخلاق در بسیاری از موارد زیر پا گذاشته می شود. سایت های همسریابی بستر جذابی برای کلاهبرداران و مجرمین سایبری است تا بتوانند قربانی خود را انتخاب کنند

  • طلاق

یک روان شناس ایرانی در خصوص تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر افزایش طلاق گفت:خانواده‌ها امروزه تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی و اینترنت دچار بی میلی،سردی و نوعی اخلاق خودخواهانه شده اند که همین مساله موجب افزایش آمار طلاق می‌شود.

محققان دانشگاه شیلی اعلام کردند: گذراندن زمان در شبکه های اجتماعی باعث تخریب زندگی زناشویی و همچنین بروز افسردگی در افراد می شود.

  • فوبینگ

اگرچه کلمه فوبینگ در انگلیسی کلمه ای جدید به حساب می آید اما معانی زیادی پیدا کرده است و حتی گسترش نیز پیدا کرده است. اگر کلمه فوبینگ با یک «پی» اضافه در ابتدای آن شروع شود معنای مضاعفی پیدا کرده و اینطور معنی می دهد که شریک زندگی یک فرد به واسطه کار کردن با موبایل و غرق شدن در شبکه های اجتماعی از همسرش قافل شده است و به او بی توجهی می کند. موارد بسیاری در کشورهای مختلف گزارش شده که در اثر ابتلای فرد به فوبینگ کار دو طرف به طلاق کشیده شده است.

  • پرخاشگری

حمله گروهی به صفحات اجتماعی افراد معروف از جمله :

  • انتخاب وزنه‌بردار جهان در قرن اخیر ۱۳۸۳
  • شایعه افتادن لوگوی پپسی بر روی کره ۱۳۹۱
  • تضییع شد حق سعید عبدولی در المپیک ۲۰۱۲
  • حمله به صفحه لوران فابیوس در جریان مذاکرات هسته ای ۱۳۹۲
  • حمله به صفحه فرناندا لیما مجری قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل
  • حمله به صفحه لیونل مسی جام جهانی ۲۰۱۴ – در دو نوبیت – ۲۰۰ هزار کامنت توهین آمیز
  • ایوان زایتسف ستاره تیموالیبال ایتالیا ۱۳۹۳
  • رعنا حربی، خواننده زن لبنانی ۱۳۹۴
  • شکست تیم امید ایران مقابل امید ژاپن در مسابقات انتخابی المپیک ۱۳۹۴
  • سفر رئیس جمهور اوکراین به ایران ۹۵
  • حمله به صفحه ایستاگرام دختر اوباما ۹۵
  • حمله به صفحه دختر ترامپ رئیس جمهور آمریکا ۹۶
  • اعتیاد به مواد مخدر

دانشمندان مرکز ملی اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر در دانشگاه کلمبیا با تحقیق بر روی بیش از ۲۰۰۰نوجوان بین ۱۲ تا ۱۷ سال دریافتند، آنهایی  که روزانه مدتی را در شبکه‎های اجتماعی اینترنتی می‎گذرانند ۵ برابر بیشتر از افراد دیگر احتمال روی آوردن به اعتیاد دارند. همچنین این افراد سه برابر بیش از دیگران احتمال مصرف الکل دارند. احتمال سیگاری شدن این افراد هم دو برابر بیشتر از بقیه است.

  • تجمل گرایی

واژه « لاکچری » کلید واژه معروفی در اینستاگرام است که کاربران سعی می کنند که به هر طریقی شده خود را به این صفت نزدیک کنند و با آن از دیگران متمایز شوند.

  • اخبار جعلی

Fake news یا اخبار جعلی به یکی از دغدغه های مهم برای کشورهای مختلف تبدیل شده است. شبکه های اجتماعی جایی است که می توان بدون نیاز به هیچ سند و مدرک مطلبی را به عنوان خبر منتشر کرد و به دیگران نسبت داد. جنجال استفاده دونالد ترامپ از فیس بوک برای انتشار اخبار جعلی در انتخابات هنوز مورد مناقشه گروه های سیاسی در آمریکا است.

باور اخبار جعلی منتشر شده در شبکه های اجتماعی و رفتار بر اساس این اخبار دروغ بارها کشور را با چالش مواجه کرده است. نوسانات بازار ارز، خرید افراطی مواد غذایی از ترس قحطی دو نمونه از تاثیر اخبار جعلی بر جامعه ایران بود. (سال ۹۷)

۱۴- آسیبهای فضای مجازی – آسیب های اخلاقی
  • روابط خارج زناشویی

وجود هر رابطه ای با فرد غیرهمجنس و خارج از محدوده اعضای خانواده که به صورت پنهانی انجام می پذیرد، رابطه خارج زناشویی محسوب می شود.  رابطه خارج زناشویی یا «خیانت» طیف گسترده ای دارد که چند نمونه آن را در اینجا ذکر می کنیم:

  • درددل کردن های عاطفی با جنس مخالف
  • بیان نکردن حقایقی که همسر باید از آن اطلاع داشته باشد
  • فکر کردن به شخصی دیگر، به خصوص درباره مسائل جنسی
  • برقراری رابطه ای خارج از حد شرع و عرف با جنس مخالف
  • کسب درآمد از تولید محتوای غیراخلاقی

اینستاگرام به جنگلی شبیه شده که در آن شاخ و پلنگ ها به جان روح و روان کاربران افتاده اند و از این راه کسب درآمد می کنند. استفاده از جاذبه های جنسی و پورن یکی از اصلی ترین راه های جلب مخاطب در شبکه های اجتماعی و کسب درآمد از این طریق است.

صدف طاهریان یکی از هزاران نمونه افرادی است که با استفاده از جاذبه های جنسی توانسته کاربران بسیاری را جذب خود کند و با تبلیغ برای برندهای مختلف درآمد سرشاری را به دست آورد. درآمدی برپایه تباهی خانواده، اخلاق و سلامت روحی و روانی دنبال کنندگانش است.

استفاده از جاذبه های جنسی راه آسانی برای کسب درآمدهای سرشار در اینستاگرام است.

  • نبود حریم و حرمت در شبکه های اجتماعی

پارتی های مختلط، استخر پارتی، معاشرت های خارج از عرف، عکس های مدلینگ و بسیاری از رفتارهای حاکم بر اینستاگرام و سلبریتی های آن رفتارهایی هستند که با دین، فرهنگ و سنت ایرانی – اسلامی جامعه در تضاد کامل هستند و سبک زندگی غربی  را ترویج می کنند.

  • آزار و اذیت اینترنتی

مزاحمت‌های پیاپی، این روزها دیگر فقط در کوچه‌های خلوت و محله‌های کم رفت و آمد صورت نمی‌پذیرد. این روزها شبکه‌های اجتماعی نیز خود محلی برای اجتماع اوباش برای خوشگذارنی یا حتی مزاحمت‌های سایبری و مجازی شده است.

انتشار شماره تماس یک فرد به عنوان فروشنده خودرو در سایت‌های تبلیغاتی، یا انتشار عکس دست‌کاری شده یک کاربر و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی از نمونه‌های مزاحمت‌های تفریحی است که باعث ایجاد دردسر برای شهروندان یا کاربران اینترنتی می‌گردد.

لازم به ذکر است مزاحمت اینترنتی  بسیار گسترده ‌است. رفتارهایی مانند دیده‌بانی اطلاعات دیگری، تهدید، افترا، نشر اطلاعات نادرست درباره دیگری، پخش اطلاعات محرمانه دیگری، گردآوری اطلاعات از دیگری، ربایش اطلاعات مالی، درخواست دیدار با دیگری، بزه‌دیده‌نمایی، ارسال پیام‌های ناخواسته و رفتارهایی از این دست در برخی کشور‌ها آزار اینترنتی دانسته می‌شود.

  • نمونه های دیگر
  • انتشار متون مبتذل و مستهجن در قالب داستان متنی و تصویری، طنز، مشاوره جنسی، تصاویر مبتذل و مستهجن ایرانی و خارجی
  • تشویق افراد به ارتکات جرائم منافی عفت در راستای قبح زدایی
  • دستیابی آسان کاربران به محتویات مستهجن و مبتذل
  • روابط اینترنتی فرا زناشویی یا خیانت اینترنتی
  • روسپیگری

سوداگران با استفاده از فضای آشفته حاکم بر اینستاگرام، جوانان را با جاذبه‌های کاذب به سوی اهداف پلیدشان سوق می‌دهند. متاسفانه قربانیان این توطئه کثیف، دختران و پسران ناآگاهی هستند که بی‌خبر از دست‌های پشت پرده تن به خواسته‌های حیوانی آنها می‌دهند. با کمی جستجو در این شبکه به صفحاتی برمی‌خورید که در آنها آزادنه به تبلیغ و جذب مشتری برای یکسری اقدامات غیراخلاقی از قبیل ماساژهای رایگان، جذب مدلینگ، صیغه و ازدواج‌های موقت و حتی بازاریابی آشکار تن‌فروشی پرداخته شده است.

  • همجنسگرایی

ترویج همجنسگرایی و تحریک به این موضوع به امری رایج در اینستاگرام تبدیل شده و کاربران ایرانی هم در این میان فعال هستند

۱۵- آسیبهای فضای مجازی – آسیب های امنیتی فضای مجازی
  • سارقان اینترنتی
  • استفاده ۷۸ درصد سارقان اینترنتی از اطلاعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی
  • تلگرام بستری برای بروز جرم
  • ۴۳ در صد جرایم اینترنتی سال ۹۵
  • مزاحمت‌های آنلاین،
  • هتک حرمت
  • هک شدن حساب های تلگرام
  • کلاهبرداری در قالب فروش کالا
  • تهدیدات امنیتی در شبکه های اجتماعی
    سرقت هویت
    نشت اطلاعات
    هک شدن حساب
    کلاهبرداری
    مزاحمت اینترنتی
    هتک حیثیت
    بدافزارها
  • توصیه های مهم برای پیشگیری از جرایم رایانه ای
  • حداقل سه ایمیل داشته باشیدایمیل برای امور شخصی
    ایمیل برای راه اندازی شبکه های اجتماعی
    ایمیل برای وبگردی و کارهای متفرقه
  • این اشتباهات را مرتکب نشوید
  • هیچگاه سرویس دهنده ایمیل از شما نمی خواهد تا کلمه عبورتان را از طریق لینک پشتیبان به روز کنید
  • تا جای ممکن از محل های عمومی و کافی نت ها برای چک کردن ایمیل های خود استفاده کنید
  • برای ایمیل ها و حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی از کلمه عبور مشابه استفاده نکنید
  • پس از پایان کار تان با ایمیل از آن Sign out کنید
  • بدافزارها :
    گسترش کرم های شبکه های اجتماعی و سرقت اطلاعات
    ایران جزو ۱۰ کشور آلوده دنیا است که کاربرانش مورد حمله نرم افزارهای مخرب تلفن همراه قرار دارند.
    گسترش کرم های شبکه های اجتماعی و سرقت اطلاعات
  • افشای ناخواسته اطلاعات از طریق
  • فیشینگ
  • سایت های جعلی
  • شبکه های اجتماعی
  • سرقت هویت کاربران
  • جعل هویت شخصی دیگر است. در حوزه آنلاین این کار می‌تواند با سرقت اطلاعات مالی یا هویتی قربانی نظیر ایمیل یا شماره‌های شناسایی هویتی صورت بگیرد؛ اطلاعاتی که به جاعل در جای زدن خود به جای قربانی کمک کند عبارتند از :
  • هک و نفوذ به پایگاه داده‌های دولت‌ها و نهاد‌های مالی از طریق وب سایت‌های آن‌هاست.
  • فیشینگ Phishing : در حالی که ما در خصوص بسیاری از ایمیل‌ها‌ و پیام‌های وب‌سایت‌هایی که از ما در‌خواست اطلاعات می‌کنند، بی‌تفاوت هستیم، سالیانه هزاران نفر در سراسر جهان به دلیل همین بی‌توجهی قربانی سرقت اطلاعات می‌شوند.
  • امروزه وجود بد‌‌افزارهایی که مخصوص ‌فیشینگ طراحی شده‌اند، این تهدید را نزدیک‌تر از هر زمانی نیز کرده است.
  • مهندسی اجتماعی» : مجرم به ویژه در شبکه‌های اجتماعی با طرح دوستی زیر‌پوستی با قربانی، به تدریج اقدام به شناسایی وی و سرقت اطلاعات می‌کند. بعدا این اطلاعات به راه‌های مختلف می‌تواند برای مجرم کاربرد داشته باشد.
۱۶- آسیبهای فضای مجازی – آسیب های اعتقادی
  • مبارزه با حیا و عفاف
    خط ترویج بی حیایی و مبارزه با حجاب یکی از پررنگ ترین موضوعات انحرافی در فضای مجازی است. #چهارشنبه_های_سفید، #نه_به_روسری و #دختران_انقلاب اینها فقط بخشی از کمپین هایی است که برای مبارزه با حیا و عفاف دختران و زنان ایرانی تقریبا هر روز در شبکه های اجتماعی و ماهواره ها ترویج می شوند.
  • خرافه گرایی
    ترویج خرافات در قالب هایی مانند رمالی، دعانویسی، فال گیری و تزریق خرافات در دین قالب هایی هستند که منحرفین برای تقویت خرافه گرایی کاربران از آن استفاده می کنند.
  • عرفان های کاذب
    انسان سرگشته در هیا هوی رنگ ها و نغمه های دنیای مجازی برای رسیدن به آرامش مطلوب به همه جا متوصل می شود. و اینجاست که شیادان در لباس خیرخواهی، در کمین دین و اعتقادات کاربران رسانه های اجتماعی نشسته اند.
  • توهین به مقدسات و شبهه افکنی
    اسلام یا عرب، آزادی، ایرانی مسلمان یا ایرانی واقعی و سلطنت طلبی
  • ترویج افراط در دین
    عمرکشون، عیدالزهرا، قمه زنی، لطمه زدن، لعن، توهین به اهل سنت و … نمونه هایی از ترویج افراط گرایی دینی در شیعیان است. جنایات داعش و وحشی گری های آن نیمه دیگر افراط گرایی دینی است.

نویسنده : علی محمد رجبی

http://familyweb.ir

سایر مقالات مرتبط:

آسیب های جسمی و روانی فضای مجازی

آسیب های روانی فضای مجازی

حفظ امنیت خانواده در فضای مجازی