اپیزود 100 از پادکست اولین نظر - چگونه وارد دنیای هک و امنیت شویم و از تجربیاتمان توی یک فضای ازمایشی استفاده کنیم

اریا بهروزیان aryia behroziuan spacify اسپیسیفای کوییت سورس
اریا بهروزیان aryia behroziuan spacify اسپیسیفای کوییت سورس

ایا واقعا اگر من همه داکیومنت ها و کتاب ها و ویدیو های هکری یا امنیت رو بخونم و یاد بگیرم من یک امنیت دانم یا میتونم خودمو با این اسم صدا کنم واقعا این موضوع یکم ادمو تحت تاثیر قرار میدهید و فقط یادگیری در علومی مثل مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی یا هک و امنیت چاره کار نیست من خودم زمانی که 11 سالم بود شروع کرده بودم از سایت های مختلف و داکیومنت های مختلف یادگیری هک و امنیت و شبکه ولی بعد از ی مدت دیدم من با اینکه مطالعه زیادی دارم دانش تجربیم یا اون چیزی که میتونم وقتی ی مسعله به من میدن انجامش بدم خیلی کمه ولی کم کم توی طول پروژه هایی که انجام میدادم بیشتر تونستم تعامل بگیرم و یکمی احساس حرفه ای بودن توی این کارو بکنم و تجربیاتم رفت بالا حالا که 15 سالمه دیگه اعتماد به نفس بالایی نسبت به دونسته هام دارم و احساس ضعف نمیکینم موضوع هم اینه که هک و به اسطلاح مفاهیم مهندسی نرم افزار یک فضای ریاضیاتی داره و از بچگی بهمون گفتن که ریاضیات اکادمی نیست بلکه عملیه پس برای یادگیری مباحثی مثل هک باید صبر و پشتکار و مطالعه کافی رو به کار برد

حالا چجوری وارد دنیا هک و امنیت بشیم و این مسیرو شروع کنیم

1- ببینید شما برای اینکه یک هکر خبره بشید اول باید دانشتون نسبت به شبکه و امنیت رو گسترش بدید یعنی به خوبی یک شبکه رو درک بکنید یا گاهی با چند لحظه نگاه کردن به روند کار یک شبکه بتونید اون رو توی ذهنتون اصولا مانیتورینگ کنید و این کار میتونه باعث این بشه که شما یک فرد موثر تو هر شبکه ای باشید در اینجا شبکه تو گفته های من به معنی هر چیزی که باعث شکل گیری ارطبات بین چند دیوایس دیجیتالی بشه خب حالا چه دوره هایی و کتاب هایی میتونه این دانش رو به ما یاد بده در ادامه منابع مطالعه تون رو بهتون میگم

1- Network+ دوره نتورک پلاس

2- CCNA سیسکو

  • Entry
  • Associate
  • Professional
  • Expert
  • Architect
  • Routing & Switching
  • Design
  • Network Security
  • Service Provider
  • Service Provider Operations
  • Storage Networking
  • Voice
  • Wireless

در اینجا ی سری دوره نام بردم که میتونن مفاهیم شبکه رو به خوبی بهتون یاد بدن پیشنهاد خود من اینه که دوره نتورک پلاس حرفه ای رو ببینید و سطح یکش رو نگاه نکنید چون وقتتون رو تلف کردید و دانش چندانی بهتون اضافه نمیشه و برای دوره سیسکو هم پیشنهاد میکنم که لاعقل پنج تا از سر فصل هارو به خوبی یاد بگیرید پنج سر فصل اول پیشنهاد منه بقیه رو هم میتونید در طول فعالیت یاد بگیرید برای حرفه ای شدن بنا بر این یادگیری همشون در ابتداری راه ضروری نیست.

اریا بهروزیان aryia behroziuan spacify اسپیسیفای کوییت سورس
اریا بهروزیان aryia behroziuan spacify اسپیسیفای کوییت سورس

2- خب حالا بعد از اینکه دوره های بالا رو دیدید باید دانش خودتون رو توی شبکه تست کنید و اگر به سطح مطلوبی رسیده بودید میتونید وارد مرحله دوم بشید توی مرحله دوم شما یک شخص کاملا فنی توی شبکه هستید پس باید ابزار های تست شبکه و ابزار های اماده رو یاد بگیرید این ابزار ها بهتون کمک میکنه تا توی شبکه دستتون باز باشه و بتونید به خوبی شنود یا هر چیزی که دلتون میخواد رو انجام بدید برای این مرحله پیشنهادم اینه با ابزار های زیر شنا بشید و ازشون استفاده کنید

1- kali linux tools همه ابزار های توی سیسیتم عامل کالی

2 - github hacking tools همه ابزار های اماده گیت هاب رو مرور کنید

توی این ابزار ها شما کاملا حرفه ای میشید

3- حالا دیگه میتونید به یادگیری زبان های برنامه نویسی مختلف بپردازید و کتابخونه های ارطبات با شبکه اونها رو مورد مطالعه قرار بدید زبان های پیشنهادی من اونایی که خودم یاد گرفتم به نظرم مفیده ایناست

1- python

2 - Go

3- C#

4 - assembly

5 - php

6 - Nod Js

7- scala

خب اینا اونایی بود که من یاد گرفتم اما به شکل پیشفرض شما هر چی بیشتر زبون های برنامه نویسی بیشتری یاد بگیرید میتونید دایره وسیعی از تکنولوژی هارو مورد برسی قرار بدید و دانشتون رو توی اونا افزاریش بدید و فضای مسعله بیشتری رو در بر خواهید داشت خب تا اینجا شما دیگه میتونید ابزار بسازید ولی هکر نیستید یک امنیت دان هستید

4- توی مرحله چهارم شما باید دانش خودتون رو به کمک ازمایش تست و خطا و شرکت توی مسابقات هکری افزایش بدید که دستتون گرم بشه و توجه کنید که هیچ وقت برای مدت طولانی مطلاعه رو قطع نکنید همیشه سعی کنید پروژه هایی داشته باشید که اونا رو همینجور ماهیانه یا هفتگی مورد ارزیابی قرار بدید و اونا رو مادام هک کنید و سیستم امنیتی خودتون رو قوی تر کنید


5- زمان احتمالی که شما برای حرفه ای شدن نیاز دارید حداقل 3 سال هست خیلی وقت ها هست توی 6 ماه هم میتونید موارد اکادمی رو تموم کنید ولی یک هکر خبره نیستید و فقط این در حد یک دانش نسبی برای شما کاربر داره پس فراموش نکنید که شما توی سه سال تبدیل به یک هکر خبره میشید که همه شرکت ها دوست دارند شما رو جذب کنند


اریا بهروزیان aryia behroziuan spacify اسپیسیفای کوییت سورس
اریا بهروزیان aryia behroziuan spacify اسپیسیفای کوییت سورس

من اریا بهروزیان مدیر عامل و همبنیان گذار شرکت دانش بنیان کوییت سورس هستم و تو زمینه هایی مثل هوش مصنوعی و علوم داده و بهینه سازی مساعل کار میکنم و در کنارش تجربیاتمو به شکل پادکست در اختیار دیگران قرار میدم پس اگر این سبک مطاب رو دوست دارید فکر میکنم ما ادمای خوبی برای اشتراک گذاری دانش با هم باشیم پس من رو میتونید دنبال کنید

About me: https://redl.ink/C8Nl8

spacify platform: https://www.spacify.ir

anchor podcasts: https://anchor.fm/aryia-behroziuan

spotify: https://open.spotify.com/show/18tbZGHEJqziUHXqsNXBi7

youtube channel: https://www.youtube.com/channel/UCBRi1oF9Gf-h1rFJNagvFOg