بازی سازی و برنامه نویسی!

نکات تخصصی بازی سازی
نکات تخصصی بازی سازی



سلام ? باز هم اومدم با یه پست، ایندفعه با سری نکات تخصصی که احتمالا کمکتون می کنه تو هر زمینه با دانش و آگاهی بیشتری وارد بشید! ?


اکثرمون تا الان حداقل یک بار بازی کردیم! هر بازی! و می دونیم در کل بازی چیه دیگه؟ نه؟
پس به جای توضیحاتی مثل اینکه بازی چیه و این حرفا بریم سراغ اصل مطلب ?

بازی گرافیک داره و می دونیم که بحث گرافیک تو بازی و بازی سازی از جدی ترین بحث ها راجع به گرافیکه!

گرافیک بازی های معمول در حال حاظر دو بعدی و سه بعدی هستند! این گرافیکی که ما میگیم با کیفیت فرق داره! حواستون باشه. بهتره بریم سراغ بحث های جدی تر!

بحث گرافیک تو بازی سازی به شدت از برنامه نویسی مطرح تره! پس یعنی گرافیک بخش بیشتری از بازی سازی رو تشکیل میده نسبت به برنامه نویسی، و برنامه نویسی بخش کوچیک تریه.

با وجود اینا می تونم بگم برا رسیدن به یه بازیه خوب و مطلوب، به گیم دیزاینر های بیشتری نیاز داریم تا برنامه نویس! و اشتباهی که معمولا میشه اینه که فک می کنن با کلی برنامه نویس میشه بازی رو پیاده کرد و توجه کمتری بین تازه کار ها به گیم دیزاینینگ میشه!

پس متوجه شدیم که هم نیاز به برنامه نویس داریم، هم نیاز به گیم دیزاینر! و اینجا یه تیم و بحثی به اسم کار تیمی به وجود میاد!

کار تیمی (تیم ورک)
کار تیمی (تیم ورک)

کار تیمی

کار تیمی تو بازی سازی اهمیت بسیار بسیار زیادی داره، درسته در کل بخشی از مهارت یک برنامه نویس، مهارت کار تیمیشه، اما نگاه خاص تری تو بازی سازی به کار تیمی هست! و برای داشتن یه بازیه خوب باید یه تیم خوب و مهارت کار تیمی خیلی خوب نیاز دارید!

سعی کنید وقتی وارد این حوزه (یا هر حوزه ی دیگه ای) میشید، کارتون اونقدر خوب باشه که تیم های مختلف دنبالتون باشن ?

گیم دیزاینینگ

گیم دیزاینینگ شامل طراحی مدل ها (3D یا 2D بستگی به نوع بازی)، تکسچر ها و متریال ها، انیمیشن ها و ... میشه، اما معمولا گیم دیزاینر ها درک درستی از مراحل کد نویسی، نوشتن داستان بازی و بقیه قسمت ها دارند تا بتونن تیم رو بهتر اداره کنن.

طراحی مدل ها، تکسچر ها و ... با استفاده از نرم افزار هایی انجام میشه و رندر و خروجی گرفتن از بازی و چیز های ساخته شده هم توسط موتور های بازی سازی انجام میشه! که اغلب موتور های بازی سازی مطرح این روز ها، ابزار هایی برای طراحی مدل ها و یا تکسچر و انیمیشن ها هم در اختیار کاربر قرار میدهند.

از سری نرم افزار های طراحی ملزومات بازی می تونیم به این نرم افزار ها اشاره کنیم:

  1. Blender
  2. ZBrush
  3. 3Ds max
  4. Maya

این نرم افزار ها کاربرد های زیادی در طراحی سه بعدی و ... دارن که می توان از آن ها در بازی سازی هم استفاده کرد.
همچنین با این نرم افزار ها می توان تکسچر ها و انیمیشن های لازم را ایجاد کرد.
نرم افزار 3Ds max که به صورت تخصصی بیشتر در زمینه ی معماری و طراحی داخلی استفاده میشه، برای صرفا بازی سازی کمتر پیشنهاد میشه.

و بریم سراغ موتور های بازی سازی مطرح این روزا:

Unreal Engine

Unreal Engine
Unreal Engine

موتور بازی سازی آنریل انجین که با زبان برنامه نویسی C++ (سی پلاس پلاس) نوشته شده قدرت و محبوبیت زیادی در بین موتور های بازی سازی داره. این نرم افزار به شما اجازه میده در محیط خودش، انیمیشن ها، مدل ها یا متریال ها رو ایجاد کنید. اما این ابزار ها در موتور های بازی سازی معمولا به قدرت نرم افزار های تخصصی در اون زمینه عمل نمی کنن.

این نرم افزار به شما ابزاری به اسم Blue Print میده که می تونید تا حدودی نیازهای کدنویسی رو کاهش بده، اما معمولا ترکیب کد نویسی (سی پلاس پلاس، به خاطر موتور بازی سازی) و استفاده از Blue Print ها در این موتور نتیجه ی قابل توجه ای ارائه می کنه.

Unity

این موتور بازی سازی با زبان برنامه نویسی C# (سی شارپ) نوشته شده و برنامه نویسی در ان به زبان سی شارپه و شباهت هایی به Unreal Engine داره!

Unreal Engine Vs. Unity
Unreal Engine Vs. Unity

در کل این دو موتور بازی سازی محبوب ترین موتور های بازی سازی این روز ها هستن، و اغلب کسانی که می خواهند بازی هایی برای موبایل یا دو بعدی بسازند سراغ Unity و بازی ساز های سه بعدی بیشتر به سمت Unreal Engine کشیده میشن. البته این نکته حائز اهمیته که هر دو موتور، در هر قسمتی قطعا نتیجه ی مطلوبی میدن!
قطعا موتور های بازی سازی بیشتر و پرقدرت هستند، مثل Cryengine و ... اما من با آنریل و یونیتی بیشتر آشنا بودم ?

شما می توانید با تحقیق های بیشتر و در زمینه ی هر کدام از نرم افزار ها یا موتور های بازی سازی، راه خودتونو پیدا کنید! من سعی کردم راهنمایی جامعی طبق دانسته هام بهتون بدم.
و واقعا خوشحال میشم نظرات خودتون رو و هرجایی که اشتباه کردم رو به من بگید. ??


https://vrgl.ir/ymWgS