بررسی فیلم شیوع contagion که این روزها بخاطر ویروس کرونا و شباهت هاش داغ شده

اول از همه برای اونهایی که مثل من نگرانن و دوست دارن تند تند آمار اینکه چه تعداد گرفتن و کلی نمودار روز به روز ببینن لینک زیر را پیشنهاد میکنم سر بزنن:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

من حتی یه page monitor روی صفحش فعال کردم که اگه تغییری توی آمارش ایجاد شد بهم نشون میده شما هم میتونید این ابزار رو از اینجا دانلود کنید و به مرورگر کرومتون اضافه کنید. البته این اپلیکیشن برای هر سایتی که میخاین تغییراتش رو چک کنید کاربردی هست مثلا من دوران دانشجویی برای صفحه نمرات استادا فعالش میکردم یا بعدا برای سایت هواشناسی استفاده کردم که تا توی پیش­بینی آب و هوا تغییری ایجاد میشه بفهمم:

https://chrome.google.com/webstore/detail/page-monitor/ogeebjpdeabhncjpfhgdibjajcajepgg?utm_source=chrome-ntp-icon

در قدم اول اینکه خب مثل اینکه درصد احتمال مرگ توی این فیلم خیلی بیشتر از چیزیه که الان ویروس کرونا داره و اینکه در حال حاضر طبق تحقیقات انجام شده احتمال مرگ در ویروس کرونا وقتی بالاست که بیمار یک بیماری دیگه مخصوصا از نوع تنفسی داشته باشه. یکسری آمار جالب توی این فیلم بهمون میده که به این دلیل جالبه که نشون میده روش هایی که برای پیشگیری بهمون میگن انجام بدین چقدر سخت و حتی غیر ممکنه. برای مثال توی اعلامیه هلال احمر نوشته شده بود که قبل از دست زدن به صورتتون حتما دستارو شستشو بدین و توی این سریال میبینین که یکنفر توی سازمان بهداشت جهانی داره میگه ما بطور متوسط روزانه ۲ الی ۳ هزار بار صورتمونو لمس می­کنیم! منم تعجب کردم حتی حاضرین جلسه توی فیلم هم تعجب کردن.

یک آمار جالب دیگه ای که از فیلم میتونیم در بیاریم و با آمار واقعی مقایسه کنیم میزان شیوع بیماری هست یک معیاری بنام RO یا فارسیش تعداد متوسط افراد جدیدی که توسط یکنفر بیمار میشن، این میزان برای یک آنفولانزای ساده ۱ نفر هست یعنی بطور متوسط هر فرد مبتلا به آنفولانزا یکنفر دیگه را بیمار میکنه در حالی که برای سرخک ۳ نفره یا برای فلج اطفال قبل از اینکه واکسنش کشف بشه ۴ تا ۶ نفر بوده. توی این سریال این میزان ….. نفره و ویروس کرونا تا به امروز ۳ الی ۴ نفر اعلام شده که البته با گذشتن زمان این تعداد ممکنه تغییر کنه به این دلیل که هنوز ممکنه وابستگی ها یا دوره­ی نهفته­­ بیماری به درستی محاسبه نشده باشه و دقیق درنیومده باشه.

اولین پیش­بینی توی فیلم اینه که احتمالا منشا بیماری یک سلاح بیولوژیکی­ه اما اولین احتمالی که ما باهاش در مورد کرونا باهاش مواجه شدیم احتما انتقال از طریق خوردن خفاش زنده بود و شایعاتی که سایت بی بی سی بهش پرداخته:

https://www.bbc.com/persian/magazine-51293790

تفاوت دیگه­ای که وجود داره اینه که توی فیلم شیوع دوره نهفته بیماری خیلی کمتر از ده روز تخمین زده میشه اما دوره نهفته بودن ویروس کرونا بین ۲ الی ۱۴ روزه.

اما نکته خیلی خیلی جالب اینجاست که با این همه شباهت و یکسری تفاوت­ها در جزییات ویروس از ترکیب خفاش خوک به انسان منتقل شده و منبعش یکیه! آیا این احتمال استفاده از سلاح بیولوژیک رو افزایش میده ؟ خب خیلی راحت با توجه به اینکه توی فیلم قبلا همچین تئوری ای بوده و اینکه الان آمریکا بصورت کلانی از وجود این مریضی توی چین سود میکنه و چین رو منزوی میکنه میتونه حدس درستی باشه، اما خب بنظر من فقط در حد یه حدسه و راجع به حدس درست تر اینه که چیزی رو که نمیدونیم قاطعانه نگیم که اینطوره.

خب حالا جریان درمان توی فیلم از چه قراره؟ داستان اینه که یکسری هستن که سیستم ایمنی بدنشون در مقابل ویروس مقاومه و اونها دنبال اینن که از خون اونها برای درست کردن درمان یا واکسن استفاده کنن. بهرحال اتفاقات دیگه فیلم جانبی حساب میشن و نکته اصلی فیلم اون هرج و مرج و فروپاشی نظام و قوانینیه که سالها طول کشیده تا به این صورت دربیاد.

یک نقشه جالب هم از گسترش ویروس رو داریم که دوست دارم نشونتون بدم:




اما چیزهایی که تو فیلم میبینیم اما در زمان فعلی راجع به ویروس فعلی حرفی دربارشون زده نشده یعنی اینکه اینا میتونن پیش بینی باشن: یک دوازدهم جمعیت جهان بهش مبتلا میشن. قبل از تولید واکسن ۲۶ میلیون نفر کشته میشن. ولی مثل بقیه فیلمهای آمریکایی در نهایت قهرمان مشخه و برنده از قبل معلومه دولت آمریکا و دشمن کسانی هستن که در مقابل ایستادن. راستش دلم لک زده برای یه فیلم واقعی فیلمی که ندونی برندش کیه؟ فیلمی که توش شخصیت­ها از لحاظ خوبی و بدی یکسان باشن و برای تو فرقی نکنه کی برنده میشه همه به یک اندازه توی یک اتفاق سهم دارن. همونطور که انیشتین نابغه­ای بود که نسبیت رو نشون داد و انسانی بود که جلوی کوانتوم ایستاد و قبولش نکرد. چیزی که توی سینمای هالیوود نمیبینیم یا حداقل خیلی کم میبینیم. توی اکثر فیلمایی که معروف میشن(یا به قول این دوستان ملی گرامون که عقیده دارن زبون فارسی خیلی مهمه و زبان عربی زبونمون رو خراب کرده و حتی در عین حال رفتن یجایی راحت زندگی کنن و خیلی بیشتر از ما خودشونو ایرانی میدونن، وایرال میشن(با لهجه غلیظ انگلیسی بخونین))  توی کاراکترهای اصلیش حتما یک قهرمان وجود داره و یک ضد قهرمان. شاید جذاب باشه اما بنظر من داشتن قهرمان و ضد قهرمان کاملا غیر واقعیه. خب این موخره از مقدمه هم بیشتر شد از بس شروع کردم یچیز کوچیک بگم اما در عوض پر حرفی کردم. راستی من منتقد سینما نیستم فقط نظر شخصیمو گفتم و فکر میکنم توی این دنیا حداقل حق هرکسی اینه که نظرش رو بیان کنه.

پی­نوشت: با توجه به شایعات سعی کنین تو جاهای شلوغ کمتر تردد کنین. سلامتیمون خیلی مهمه.

متن کامل در سایت من:

http://pouyair.ir/?p=2639&preview=true