تجربه‌ام در بازگشت به برنامه‌نویسی

You sit down and start working.

ساده‌ترین جواب, جواب بالا هست و برای من هم همین بوده, اما به این جواب به هیچ وجه جواب کاملی نیست

(راستی, امتحان علوم را به تمام درسخوان‌ها تبریک و به همۀ تنبل‌ها تسلیت می‌گویم :)

از نو شروع کنید

عالَم برنامه‌نویسی, چنان سریع تغییر می‌کند که بهترین برنامه‌نویس‌ها را نیز جا می‌گذارد.

اگر دوباره, یادگیری را از صفر شروع نکنید (البته, نه صفر مطلق) مانند این هست که به جدّ بناءی من بگویید بیاید و یک برج خلیفه را برایتان بسازد. عالم برنامه‌نویسی هر روز به اندازۀ یک سال در, برای مثال, بنایی, تغییر می‌کند.


اشتباهات گذشتۀ خود را تکرار نکنید

شاید می‌توانید به این ترک‌و‌بازگشت, به عنوان یک فرصت نگاه کرد و مسیر صد ساله را یک شبه طی کرد. فقط کافی هست به تجربیات قبلی خودمان تکیه کنیم.

  • برای مثال, من هنگامی که برنامه‌‌نویسی را دوباره شروع کردم, هزار نرم‌افزار نریختم و فقط از مطمئن‌ترین‌ها استفاده کردم.
  • چون یادگرفته بودم چطور جستجو کنم, کمتر مجبور به سوال پرسیدن می‌شدم, مستقل‌تر بودم و چون انگلیسی بهتری داشتم, documentationها را بهتر می‌فهمم.

گام‌های کوچک اما زیاد

هنگام بازگشت به برنامه‌نویسی, ممکن هست مغرور شوید که من قبلاً این‌کار را کرده‌ام, پس بگذار به‌جای اینکه وقت‌ام را سر این‌ها تلف کنم, کارهای بزرگ کنم.

البته که این تفکر, از پایه اشتباه هست اما تذکّر دادن آن را شایان دانستم زیرا ممکن هست که در دام غرور بیفتید. (شایان, به معنای شایسته هست. کسی را می‌شناسم که نام برادرش شایان هست. شما چطور؟)

گام‌ها, پیوسته!

ممکن هست شما هم مانند من نتوانید خیلی برنامه‌نویسی کنید, اما چیز مهم این هست که همیشه و در هر روز و هفته, زمان مشخصی را تعیین کنید و تحت هر شرایط به برنامه‌نویسی بپردازید.

البته, این کار فقط برای برنامه‌نویسی نیست و خیلی از زمینه‌های دیگر هم این فعل را به رسمیت می‌شناسند.

کار نیکو از پر کردن هست

یادم می‌آید که یک صفحه دربارۀ ضرب المثل‌های زبان‌های جهان و معادل انگلیسی آن‌ها می‌خواندم. مطمئن نیستم, اما فکر می‌کنم این ضرب المثل فارسی را همراه با "Practice make [a man] perfect" نوشته بود.

فکر نمی‌کنم نیاز به توصیح داشته باشد اما باید بدانید که "تمرین" در برنامه‌نویسی, تکرار هزاران بارۀ یک مسئله نیست, بلکه تکرار یکبارۀ هزاران مسئله هست. بنابراین به جای حل کردن سوالات معمول, کمی در الگوریتم‌ها غرق شوید و از مغز مبارک کار بکشد.


هدف داشته باشید

هدف داشتن, برای پیشرفت یک چیز هست اما شما باید برای "یادگیری" برنامه‌ای داشته باشید که شما را دوباره, به نقطۀ اوج برگرداند, سپس می‌توانید اینکار را ادامه دهید و پرواز کنید.

این نکته, بسیار مهم هست. و البته, سخت‌ترین نکته‌ای هست که یاد خواهید گرفت. برای همین توضیح اضافی دربارۀ این نکته را ضروری می‌دانم.

برای این نوع برنامه‌ریزی, باید کارهایی که برای رسیدن به نقطه‌ای که می‌خواهید را مکتوب کرده.

برنامه‌ریزی, بسیار فراتر از این خُردمقاله هست. بنابراین یادگیری آن را به شما واگذار می‌کنم.


پی‌نوشت: این مطلب بسیار کوتاه بود و کامل نیست, اما نتوانستم بهتر از این بنویسمش.



منابع:

https://www.quora.com/How-do-you-return-to-programming-after-you-have-taken-a-long-break-away-from-practice

https://forum.freecodecamp.org/t/how-would-you-return-to-programming-after-a-long-time/249433/3