تجربه مهاجرت کاری من به آلمان - بخش دوم (گرفتن جاب آفر)

سلام دوباره.

خب داریم به ترتیب پیش میریم و در ادامه پست قبلی که درباره نوشتن رزومه استاندارد بود، تو این پست میخوام تجربه خودم رو درباره پیدا کردن شغل تو آلمان به اشتراک بزارم. سعی کردم یه سری سوالاتی که خیلی زیاد پرسیده شدن رو اینجا جواب بدم.

حتما باید آلمانی بلد باشم؟

خیر. من آلمانی بلد نیستم و تنها با دونستن زبان انگلیسی تونستم کار پیدا کنم. شرکت های اینترنشنال زیادی هستند که زبان مورد استفادشون تو محیط کاری انگلیسی هست.

خیلی کشور ها ویزا های متفاوتی دارن (توریستی، کاری، دانشجویی و ...). ویزا های کاری کشور آلمان چهار نوع میشه که یکیش بلوکارت اروپا هست که میشه گفت نسبت به بقیه مزایا بیشتری داره که میتونین گوگل کنین اما برای گرفتن بلوکارت اصلی ترین شرطش داشتن مدرک تحصیلی در راستای زمینه کاریتون هست.

یکی از مدارک لازم برای گرفتن بلوکارت داشتن مدرک کفایت زبان هست که شرکت میتونه به شما بده. شرکت برای صدور این مدرک نیازی نیست با موسسه خاصی قرارداد داشته باشه. صرفا یک نامه با مفهوم این که "زبان مورد استفاده در محیط کاری شرکت انگلیسی هست و سطح زبان انگلیسی شما برای انجام وظیفه تو موقعیت شغلیتون کافی هست" مینویسن و سفارت اون رو قبول میکنه. اگر کارفرما به هر دلیلی این نامه رو نده به شما مدرک زبان میخواد ازتون سفارت.

آگهی های شغلی رو چطور پیدا کنم؟

سایت های خیلی زیادی هستند که آگهی های شغلی رو منتشر میکنن. نکته کمک کننده ای که وجود داره اینه که موقع سرچ کردن تو سایت بر اساس شهر آگهی ها رو فیلتر کنین. به عنوان مثال اگر به دنبال موقعیت شغلی برنامه نویس اندروید هستین و قصد مهاجرت به آلمان رو دارین، سرچ رو بر اساس شهر های اون کشور انجام بدین (برلین، مونیخ، فرانکفورت، ...).

یک سری سایت خیلی معروف هستن برای پیدا کردن موقعیت های شغلی که اینجا لیست میکنم چند تارو:

de.indeed.com

glassdoor.com

linkedin.com

xing.com (فقط آلمان)

چرا واسه هر شرکتی اپلای میکنم دعوت به مصاحبه نمیشم؟

درباره اهمیت داشتن رزومه استاندارد تو پست قبل بهتون قبلا هم گفتم و خودتون هم خیلی زیاد شنیدین قطعا. اما اگر رزومه استانداردی دارین و باز هم دعوت به مصاحبه نمیشین باید بپرسم چجوری اپلای میکنین؟ واسه دو تا شرکت اپلای میکنین میشینین ببینین که جوابتون رو میدن یا نه؟ به نظر من این استراتژی خیلی موفقی نیست و خیلی تایم از دست میدین. علاوه بر اون اعتماد به نفس خودتون رو هم ممکنه بیارین پایین چون فقط ایمیل ریجکتی میاد براتون.

شما دارین تو کشوری مثل آلمان دنبال کار میگردین. خیلی ها وضعیتشون مثل شما هست و این رو باید قبول کنین که حتی به دلیل مهاجر پذیر بودن اون کشور هم که باشه رقابتتون با افراد بیشتری هست و قراره زیاد ایمیل رد شدن دریافت کنین. خیلی مواقع اصلا حتی ایمیل ریجکتی هم براتون ارسال نمیکنن.

روشی که من پیش گرفتم این بود که سی چهل تا آگهی رو باز میکردم و برای همشون اپلای میکردم و منتظر میموندم. تو تجربه من تو یک بازه دو روزه برای حدود ۴۰ شرکت اپلای کردم که نتیجش به گرفتن دو جاب آفر خطم شد. اینجا دوباره لازمه بگم این فقط تجربه منه و ممکنه واسه همه اینجوری پیش نره که به فاکتور های مختلفی بستگی داره.

اما اگر باز هم دعوت به مصاحبه نمیشدین شاید مشکل میزان تجربه کاری شما و محتوای اصلی رزومه شما باشه که کافی نیست. من شخصا تا قبل مهاجرت فقط تجربه کار تو دو تا شرکت رو داشتم.

اینا تنها دلیل دعوت نشدن به مصاحبه نیست. اگر شما دلیلی دارین که به این لیست اضافه کنین میتونین کامنت کنین بقیه استفاده کنن ولی خب اینجا وارد جزئیات نمیشم چون طولانی هست این موضوع.

چند مرحله مصاحبه دارن و درباره چی میپرسن؟

جواب این سوال خیلی نسبت به شرکت میتونه متفاوت باشه.

مصاحبه منابع انسانی (HR)

اصولا مصاحبه منابع انسانی اولین مصاحبه شما هست و هدف از این مصاحبه معمولا تشخیص تطابق شما با فرهنگ اون شرکت، توانایی مدیریتی شما تو شرایط مختلف، توانایی گفتاریتون، اینکه میتونین تو کار تیمی هم موفق عمل کنین و شاید گاها حداقل سطح زبانی مورد نیاز باشه.

پیشنهاد من اینه که حتما حتما قبل از این مصاحبه درباره اون شرکت و محصولش تحقیق کرده باشین و شرکتی که باهاش مصاحبه دارین رو بشناسین. در طول مصاحبه هم سعی کنین مصاحبه کننده این موضوع رو متوجه بشه که شما بدون اطلاعات نسبت به اون شرکت وارد این جلسه نشدین.

مصاحبه فنی

مصاحبه های فنی و سطح سوالات و چالش هاشون انواع مختلفی میتونن داشته باشن و نسبت به شرکت متغیر هست.

- ممکنه از شما بخوان یک تسک رو تا یه ددلاین خاصی تحویل بدین بهشون.

- یا اینکه ازتون بخوان تو مصاحبه به صورت لایو کد بزنین که این میتونه الگوریتم باشه یا میتونه مربوط به شاخه برنامه نویسی خودتون باشه.

- یا صرفا تئوری مسائل رو سوال کنن.

تعداد مصاحبه های فنی متغیر هستن. ممکنه یک شرکت بیشتر از سه مرحله مصاحبه فنی داشته باشه یکی دیگه فقط یک مرحله فنی داشته باشه. تو تجربه من تعداد مصاحبه های فنی بین ۲ تا ۳ متغیر بوده.

باقی مصاحبه ها

بعد از مصاحبه های فنی و منابع انسانی چند حالت ممکنه پیش بیاد تو مراحل مصاحبه.

بعضی شرکت ها میخوان شما با تیم هایی مثل QA و Product Management هم مصاحبه داشته باشین تا بفهمم آیا شما میتونین با افراد غیر فنی درباره مشکلات پروژه ارتباط خوبی برقرار کنین و اینجور مسائل.

وقتی از همه مصاحبه ها با موفقیت گذر کنین معمولا با یک نیرو HR و یا مدیر عامل جلسه ای دارین که تو اون جلسه پیشنهاد کاری رو به شما ارائه میدن و اینجا به شما وقت میدن که اون پیشنهاد رو قبول کنین یا نه. همینطور ممکنه بازخورد افرادی که با شما مصاحبه داشتن رو بهتون اطلاع بدن.

شرکت هایی هستن که مصاحبه هایی علاوه بر این ها هم برگزار میکنن.

چقدر باید پول خرج کنم؟

من فقط تجربه خودم رو میگم و تاکید میکنم شرایط هر کسی ممکنه متفاوت باشه نسبت به نوع ویزاش و میزان حقوق سالانش تو قرارداد و نوع پیش تاییدیه اداره کارش و مسائل دیگه.

من بلوکارتی بدون نیاز به پیش تاییدیه بودم و سفارت مصاحبه شدم نه ویزامتریک

شما یک سری مدارک باید آماده کنین واسه سفارت که بسته به نوع ویزایی که میتونین بگیرین مدارکش میتونه متفاوت باشه. یک سری افراد برای بلوکارت نیاز دارن که پروسه تایید مدرک تحصیلی رو در صورت نیاز از طریق ZAB پیش ببرن که فعلا ۲۰۰ یورو هست هزینش. هزینه وقت سفارت ۷۵ یورو هست. این وسط شما ترجمه مدارک و یک سری کارای اداری دیگه هم براتون ممکنه پیش بیاد.

خرج های درشت شما میشه هزینه پروازتون و هزینه اسکان. اکثرا شرکت ها کمک هزینه در نظر میگیرن برای جا به جایی شما به اون کشور. نکته ای که هست تا جایی که من میدونم و تو تجربه من این هزینه رو با حقوق اول شما بهتون میدن. یعنی شما به اندازه یک ماه پول با خودتون آورده باشین تا حقوق بگیرین.

از اونجایی که هزینه اسکان و سفر به خیلی فاکتور ها بستگی داره نمیشه گفت چقدر باید با خودتون بیارین اولش.

لطفا دقت کنین!

مواردی که مربوط به سفارت و پروسه گرفتن ویزا میشه بشدت جزئیات دارن و نسبت به شرایط هر فرد میتونه متفاوت باشه پس لطفا لطفا لطفا به توضیحات مختصر من تو این پست اکتفا نکنین.


امیدوارم این اطلاعات کمک کننده باشه براتون. اگر بهبودی به ذهنتون میرسه درباره مطالبی که به اشتراک میزارم ممنون میشم بهم بگین. ?❤️