تجربیات ده سال برنامه نویسی

من امروز دقیقا ده سال هستش که به عنوان برنامه نویس در شرکت های مختلف IT کار کردم. چند تا تجربه مهم تو این مدت پیدا کردم و میخوام باهاتون به اشتراک بزارم.

۱- همیشه بیشتر از کاری که ازتون میخوان کار کنید.کار رو درست انجام بدین و حواستون باشه که هر شرکتی که شمارو استخدام کرده برای ارزش افزوده ای که برای شرکت تولید میکنید استخدامتون میکنن. این برای اعتماد به نفس خودتون تو شرکت و محل کارتون هستش نه برای اون شرکت.

۲- دنیای IT در حال حاضر یکی از پویاترین علوم هستش که دائم درحال تغییر هستش. بنابراین باید همواره به روز باشید.

۳- هیچوقت از تغییر فیلد و عوض کردن مهارت و رشته ای که توش کار میکنید نترسید. خودتون سراغش برید قبل از اینکه مجبور بشید و اون بیاد سراغتون.

۴- یادتون باشه مهمترین معیار اهمیت شما تو یه شرکت مقدار هزینه ایه که حاضرن برای شما پرداخت کنن. خدمات و دانشی که ارائه میکنید رو ارزون نفروشید . خلاصه ش میشه حرفه ای باشید و پول حرفه ای بگیرید. تو جایی که ازتون کار حرفه ای نمیخوان یا پول حرفه ای نمیدن کار نکنید.

۵- یادتون باشه شما قهوه نیستید که مردم با تلخی تون حال کنن.سرکار باید خوش اخلاق باشید.

۶- سمی و انرژی منفی نباشید. تیم نسازید،زیرآب نزنید دیگران رو به دردسر نندازید.

۷- همیشه رو ساختار فلت تاکید کنید.خودتون تو تیمتون ساختار سلسله مراتبی نسازید و در سلسله مراتب نرید.خسته میکنه شما رو.

۸- انرژی منفی ندین به دوستاتون.بخندین شوخی کنید بخندونید مهربون باشید بزارید محیط کار دوست داشتنی باشه

۹- به کارفرما تا جایی که جا داره حق بدین.درک کنید و زیاد شخصی نکنید همه چیو. همه ی آدم ها با یه بک گراندی با شما صحبت میکنن و عوامل زیادی رو حال الان اونها به پارامترهای خیلی زیادی وابسته هستش که شما ازش اطلاع ندارید.

۱۰- مسئولیت پذیر باشید. تو بازی باشید و مسئولیت قبول کنید. کسی که تو بازی نیست دیر یا زود یا خسته میشه یا خسته میکنه

۱۱- کتاب زیاد بخونید خیلی حال میده

۱۲- یادتون باشه شما دارید بخشی از زمان شبانه روزتون رو در محل کارتون هستید، اون تایم رو زندگی کنید و فقط نگذرونید زمانتونو و اگر زندگی نمیکنید محل کارتون رو عوض کنید. اگر حالتون تو محل کارتون خوب نیست عوض کنید محل کار رو،برید جایی که خوشحالید.

۱۳- غر نزنید،فقط کار کنید و درست کار کنید. اگر میتونستید شرایط رو بهتر کنید انجامش بدین. صحبت کنید و مشکلات رو حل کنید.اگر نتونستید مشکلات رو حل کنید تصمیم بگیرید که با خوبی ها و بدی هاش میتونید کنار بیاید بمونید اگر نه خدافظی کنید.

۱۴- مسئولیت پذیر باشید درست کار رو تحویل بگیرید و درست هم تحویل بدین. نزارید کارفرما از اینکه ممکنه یه روز بی خداحافظی برید و کار رو بین زمین و هوا ول کنید بترسه. حس اطمینان بدین به کارفرما. بزارید مطمئن باشه که بدون مسئولیت نمیرید از محل کار.

۱۵- خوش قول باشید.

۱۶- شب ها خوب بخوابید تا فرداش بیحال نباشید.

این ها صرفا تجربیات من بود. خودم دوست دارم اینجوری باشم و براش تلاش میکنم و اینو نامه ای به خودم بدونید والا من کوچکتر از اونم که به شما بگم چیکار کنید یا چیکار نکنید...

مجید حسنی، برنامه نویس...