جایی آن وسطها؛ گفتگوی جاناتان دمی با راجر کورمن - فیلمپَن
از مغازهی کوچکِ وحشت خوشم میآمد چون نوعی فیلم ترسناک بود ولی قرار بود در آن طنز هم وجود داشته باشد - چیز متفاوتی میشد. به نوعی دو نوع مخاطب متفاوت را هدف قرار داده بودم و با آن اسم با هم پیوندشان دادم.
راجر کورمن
هنرمندان کمی در تینسلتون میتوانند اتوبیوگرافیای به نام چگونه در هالیوود صد فیلم ساختم و یک سکه هم ضرر نکردم بنویسند و همچون حقیقتی از آن حمایت کنند، اما راجر کورمن، کارگردان احساسگرا، پیشگوی سینمای ماشینرو، محور اصلی افسانهای فیلم تجاری، مطمئنا یکی از آنهاست (و بله او واقعا این کتاب را نوشته است). کورمن ۸۸ ساله در جایگاه یک کارگردان و تهیهکننده، مسئول صدها فیلم ترسناک، علمی-تخیلی و اکتشافی گوناگونی است که به روی پردهی سینما آمده است. بسیاری از آنها تبدیل به فیلمهای کلاسیک شدند، هم کالت و هم انواع دیگر.
جاناتان دمی: راجر!
راجر کورمن: سلام، جاناتان!
دمی: چطور گولت زدند که با اینترویو مصاحبه کنی؟
کورمن: اصلا نمیدانم. [میخندد] و نمیدانم چطور تو را گول زدند!
دمی: راجر، معلوم است که قرار نیست آسان بگیرم، سوالهای خیلی سختی قرار است ازت بپرسم.
کورمن: چندتا سختش را بپرس.
دمی: میخواهم با این سوال شروع کنم: قبلا میگفتی یک کارگردان برای موفق شدن باید ۴۰ درصد هنرمند و ۶۰ درصد تاجر باشد. هنوز هم اینطور فکر میکنی و اگر بله، چطور به این فرمول رسیدی؟
کورمن: این فرمول را از خودم درآورده بودم. در واقع امروزه این فرمول را اصلاح میکردم، با اینکه به نظر میرسد بخش تجاری کنترل صنعت فیلمسازی را به دست گرفته است. احتمالا به ۵۰ –۵۰ تغییرش میدادم. نصف هنرمند و نصف تاجر.
دمی: چرا یک کارگردان باید تاجر باشد تا فیلمی خوب بسازد؟
کورمن: برای درک این موضوع، باید کمی به گذشته برگردی و نگاهی به تاریخ بیندازی. میگویی نمایشنامهنویسان، نقاشان و آهنگسازانی بودند که همهشان میتوانستند به تنهایی اثری هنری خلق کنند. فکر میکنم یکی از دلایلی که فیلمهای سینمایی بخش اصلی هنر مدرن هستند این است که فیلمسازی تا اندازهای یک تجارت است. کارگردان به یک گروه نیاز دارد -نویسنده، تهیهکننده و غیره- و برای داشتن آن پول لازم دارد. امروزه برای خلق اثر هنری باید به نحوی هنرت را با شرایط سازگار کنی و یک تاجر باشی.
دمی: شاید اینجاست که هنر جدید طلوع میکند -که به نوعی چشمات به بازار کار هم باشد و به نحوی هنرت را مهار کنی و چیزی بسازی که باعث شود به خلاقیتات افتخار کنی. آن فیلم رابرت آلدریچ به اسم افسانهی لایلا کلر را دیدهای؟
کورمن: نه، آن فیلم را ندیدم، ولی فیلمی از آلدریچ دربارهی هالیوود دیدم. اسمش را فراموش کردم، اما ترکیب هنر و تجارت را بسیار عالی و ماهرانه به تصویر کشیده است.
دمی: فکر کنم احتمالا آن فیلم، چاقوی بزرگ بود، درست است؟
کورمن: بله، دقیقا.
دمی: واضح است که آلدریچ دربارهی چنین موضوعی بسیار فکر کرده است، چون در افسانهی لایلا کلر، این تبادل بزرگ وجود دارد. در این فیلم پیتر فینچ نقش کارگردانی را بازی میکند که بسیار در زمینهی نظریهپردازی فیلم فعال است، که احتمالا شخصیتش را از روی جوزف فون اشترنبرگ ساختهاند و ارنست بورگناین در نقش یک رئیس موسسهی سینمایی خشن است. فینچ تمامی این محدودیتهای هنرستیزانهای که بر سر راه کارگردان قرار دادهاند و زندگی سطح پایین این روسای موسسات را نقد میکند. ارنست بورگناین به او میگوید: «بدون من، ولگردهایی مثل تو فیلم خانگی میسازند آن هم برای یک بیننده.» [هردو میخندند]
کورمن: دقیقا. دوست دارم یک روزی فیلمی دربارهی یک رئیس موسسهی زیباییشناسی ببینم.
دمی: خب، میدانی که احتمالا این نقش شخصیت خودت است، نه؟
کورمن: من در جایی آن وسطها قرار میگیرم. جایی که این دو از هم جدا میشوند.
دمی: حالا که صحبت این شد که تو شخصیت یک فیلم باشی، دربارهی فیلم جدید جو دانته یک چیزهایی شنیدم و مرا به هیجان میآورد. واقعا دارد فیلمی دربارهی تو میسازد به اسم مردی با چشمهای کالیدوسکوپ؟
کورمن: بله. این فیلمی دربارهی من است زمانی که سفر را میساختم و دربارهی سفر. در این فیلم تمام انواع صحنههای توهمزا وجود داشت و برای بخشی از سکانسهای خاص از لنزهای کالیدوسکوپ استفاده کردیم، اینطور شد که این اسم را انتخاب کردند.
دمی: اسم فوقالعادهای است. میدانم که جو یک فیلم استثنایی میسازد. ولی چه کسی میتواند نقش تو را بازی کند؟
کورمن: اولین انتخابش کالین فرث بود که به نظرم انتخاب عالیای بود و کالین هم خودش به نظر علاقهمند بود، اما بعد از اینکه اسکار را برنده شد، احتمالا دستمزدش بالا رفت. نمیدانم الان قرار است با چه کسی کار کند.
...
......
منبع: فیلمپَن
مطلبی دیگر از این انتشارات
برنامه ریزی اسپرینت و چالش ها(2)
مطلبی دیگر از این انتشارات
پخش زنده برنامه نویسی
مطلبی دیگر از این انتشارات
درباره فیلم کبوتری که برای تامل درباره هستی روی شاخه نشست