دکتر فیلم

فیلم دیدن
فیلم دیدن

فیلم مورد علاقه ی شما چیه؟

خیلی وقته شده از یک نفر میپرسیم"فیلم مورد علاقه ت چیه؟".نمیدونم دقت کردین یا نه اما اصلا چرا چنین سوالی میپرسیم؟

معنی کلمه ی مورد علاقه چیه واقعا؟!فیلم مورد علاقه ی ما یعنی چه فیلمی؟فیلمی که ازش تاثیر گرفتیم؟فیلمی که برامون بیاد موندنیه؟فیلمی که یک شاهکار سینماییه؟فیلمی که خیلی مارو هیجان زده کرده؟فیلمی که معانی زیادی برامون داشته؟یا...اوه اشتباه نکنید قطعا همه ی این سوالا باهم فرق دارن! اما میتونن جواب یکسانی داشته باشن،کی بخیله؟ :)

واقعیت اینه که خیلی وقتا ما آدما آگاهی ای نسبت به طرح این پرسش نداریم و صرفا برای مثلا پر کردن وقتمون اینو میپرسیم و دقت نمی کنیم که این پرسش برای اون شخص هم می تونه خیلی خیلی خصوصی باشه و هم می تونه خیلی خیلی عمومی باشه اونقدری که پرسیدنش نوعی بی احترامی تلقی بشه! (آره خب آدمایی هم در دسته ی دوم وجود دارن.)

این مطلب رو دارم صرفا در مورد فیلم می نویسم چون قطع به یقین میتونم بگم که 27درصد از عمرمو فیلم دیدم و واقعا حاضرم برای دیدن فیلم خوبی که براش لحظه شماری کردم از خیلی چیزا بگذرم همونطور که تا الان کردم.اما هنوز میبینم کسانی رو که بنا به دلایل غیرقابل درکی فیلم دیدن رو فقط یک سرگرمی میدونن البته اکثرشون توی همون دسته ای قرار دارن که کتاب خوندن رو یک فضیلت میدونن اما خودشون هیچ وقت حاظر نمیشن حتی یک کتاب صد صفحه ای که توی هر صفحه اش فقط یک خطه رو بخونن!(نه اینکه خودم کرم کتاب باشم یا خیلی کتاب بخونم اما مطمئنا سرانه ی من از سرانه ی کشوری بیشتره :) )

سرگرمی تنها یکی از جنبه های فیلم دیدنه و هزاران نکته و آموزش و جذابیت دیگه وجود داره که یک فیلمو آنچنان ارزشمند میکنه که قابلیت تماشا کردن داشته باشه چون شما حتی اگه یک فیلم بد تماشا کنی هم در حداقل ترین حالت ممکن متوجه میشی که از چه چیزایی خوشت نمیاد و بله فیلم دیدن واقعا به خودآگاهی کمک میکنه و یکی از چندین روش مطالعه ست.

حقیقتا اگه پتانسیل اینو دارم که به یک "دکتر فیلم" بشم،یعنی کسی که بتونه فیلم های متناسب با شرایط افراد رو بهشون معرفی کنه بدون اینه که چیزی از داستان فیلم رو افشا کنه، مطمئنا اگه فیلمای بیشتری دیده بودم اینکارو میکردم اما هرچی بیشتر میبینم به این نتیجه می رسم که هنوز خیلی از فیلما رو ندیدم :)

ولی این حقیقت که فیلم دیدن شرایط و مناسک بخصوصی می طلبه انکار پذیر نیست، شخصا شده که فیلمی رو داشته باشم و از گوشه کنار راجع بهش شنیده باشم و بخوام که نگاش کنم اما از "می خوام ببینمش" تا "دیدمش" ماه ها طول کشیده باشه.