شما سئو نمیدونی | You Don't Know SEO

آموزش مفاهیم اصلی سئو در قالب طنز !
آموزش مفاهیم اصلی سئو در قالب طنز !

مقدمه

یادمه اواسط آذرماه بود، کرمان یه برف سنگینی هم اومده بود ،حدودا طبق عادت همیشگی ساعت 6 و 45 دقیقه با آلارم موبایلم از خواب بیدار شدم ، چون ساعت 7.30 صبح کلاس داشتم ، ولی شرافتاً اصلا حس دانشگاه رفتن نبود :|

همینجور که داشتم شعر معروف مولانا رو " سر بنه به بالین، تنها مرا  رها کن...." رو برای خودم میخوندم تا خودم رو قانع کنم کلاس اول صبح رو بپیچونم ، تلفنم زنگ خورد ؛ دیدم مَمَد (محمد) ،مُبصِر کلاسمونه !

مبصر تو دانشگاه همونیه که استاد باهاش راحته ! بهش خبر میده کلاس،امتحان و... هست یا نه !

گفتم ایول پسر عجب روح بزرگی دارم من ، فکر کنم دارم مستجاب الدعوه میشم ! کلاسه لغو شدِ !

رو سر بنه به بالین، تنها مرا رها کن                  ترکِ من خرابِ شبگردِ مبتلا  کن
ماییم و موج سودا،شب تا به روز تنها       خواهی بیا ببخشا،خواهی برو جفا کن (مولانا)

من : سلام ، مُحَمَد جان ! کلاس لغو شده ؟

ممد : سلام ، نه کی گفته لغو شده ! اتفاقا امروز احتمالا کوئیز (از این امتحان الکی ها ) هم بگیره استاد !

من که حالم به شدت گرفته شده بود ، چون به خاطر اون کوئیزه حالا مجبورم بودم برم کلاس (انوموقع نمیدونستم اینا امتحان الکیه !)

من : خُب مََمَد ! چرا زنگ زدی !

ممد : حاجی میخام پولدارت کنم ....

من: سر جَدت بیخیال من شو ، من نِتورک مِتورک نمیام !

ممد : نترس نتورک نیست !

من : ساقی مواد هم نمیشم !

ممد : نترس ، خلاف هم نیست ، بیا بعد کلاس بهت میگم ....

خلاصه به خاظر کوئیز استاد ؛ نه به خاطر پیشنهاد ممد ! رفتم دانشگاه ...

رسیدم به کلاس ، با ردیف جلو (دخترها ) حال و احوال پرسی خیلی خوبی کردم و به تک تکشون با حوصله یه صبح بخیر به سَبک مجری های رادیو گفتم ، بعد سرمو به نشانه سلام برای ردیف عقبیا(پسرها) اوردم پایین! تا خدای نکرده بین همکلاسی هام فرقی نگذاشته باشم ! یه چشمک هم به ممد زدم و رفتم نشستم ته کلاس.

جزوه رو باز کردم شروع کردم به تمرین نوشتن نستعلیق تحریری ، نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت...

یهویی دیدم بچه ها پا شدن ، متوجه شدم استاد اومده سر کلاس ، منم به نشانه احترام بلند شدم ولی متاسفانه چون دیرتر از بقیه بلند شدم ، بلند شدنم با نشستن بقیه همزمان شد !! این هم بهونه ای شد دست استاد گفت بیا این تمرین رو حل کن ....

همه پسرا چرخیدن سمت من و با لبخندی ملیح مثلا داشتن بهم عرض تسلیت میکردند !


حتی اگر قراره ببازی ، یه جوری بباز که دشمنت هم برنده نشه !
حتی اگر قراره ببازی ، یه جوری بباز که دشمنت هم برنده نشه !


منم با توجه به جمله : اگه قراره ببازی یه جوری بباز که دشمنت هم برنده نشه...

گفتم استاد ببخشید ولی مثل اینکه امروز امتحان (کوئیز) داشتیمااااااا !

استاد هم گفت اشکال نداره ،شما بیا این تمرین رو حل کن ، بعد از حل تمرین شما ، از بقیه کوئیز میگیرم و شما نیاز نیست دیگه کوئیز بدی و اونجا بود من با تک تک سلول های بدنم فلسفه‌ی آنچه در آئینه جوان بیند ، پیر در خشت خام آن بیند رو درک کردم !

خلاصه کلاس تموم شد ، رفتم پیش ممد ، گفتم خُب بگو چه کاری پیدا کردی ؟ گفت حاجی اسمتو نوشتم کارگاه یکروزه صفر تا صد سئو ، قراره بریم بترکونیم !

من که قبلتر با سئو آشنایی داشتم ، اصلا حوصله این کارگاه رو نداشتم پس به بهونه کار خانوادگی گفتم ممد رو بپیچونم برم خونه بخابم !

ولی از اون جایی که ممد یکم زرنگ بود ! یه عکس بهم نشون داد گفت این جلسه دیروز همین کارگاه هست !! بعد از دیدن اون عکس ،از اونجایی که من رفاقت خیلی برام مهم بود !!! صرفا به خاطر "رفاقت" نه چیزی دیگه ای !!!!! رفتم با ممد کارگاه یک روزه صفر تا صد سئو ....

رسیدیم سالن همایش ، یه آهنگ خیلی لایت (آهنگ سیروان خسروی دوست دارم زندگی رو ) رو گذاشته بودن و بقیه ماجرا ..... خلاصه بماند ! (جَو سالن برای نویسنده راضی کننده بود ! )

بعد از گذشتن مدتی کوتاه ، یه آقاهه کَچل با کت و شلوار و کراوات ،خیلی شیک و مجلسی ! اومد مثل سخنرانی های تِد شروع کرد یه سری اسلاید رو توضیح دادن ، یه سری اطلاعات معمولی که توی هر وبلاگی پیدا میشد ! ولی خب خدایش با آب و تاب خوبی توضیحشون میداد !

همینجوری که یکم اسلاید ها رفتن جلوتر ، کم کم متوجه شدم داره یه داستان های اتفاق میوفته !

داستان از این قرار بود ، که به جای آموزش سئو ، خدمات شرکتشون رو در مورد گوگل ادز به ملت قالب میکرد!

گوگل ادز (Google Ads) یک سرویس توسعه یافته توسط شرکت گوگل است که در آن تبلیغ‌ کنندگان برای نمایش نسخه‌ای مختصر از تبلیغات برای کاربران وب هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. گوگل ادز سرویس تبلیغاتی اصلی گوگل و تبلیغات منبع درآمد اصلی این شرکت است.

با اینکه متوجه شده بودم داستان رو ولی به خاطر اینکه کلاس رایگان بود ، و خدایی برای برگزاری کارگاه هزینه کرده بودند (پذیرایی ، سالن و.. ) بنظرم کار درستی نیومد که مُدرس رو به چالش بکشم ! ولی خب یه جورایی حضورم رو هم اونجا یه جور بی احترامی به خودم تلقی میکردم !

تو زمان آنتراکت (استراحت) یه بهونه جور کردم ! ممد رو پیچوندم و رفتم سمت خونه ....

واکنش دخترهای که تو کارگاه حضور داشتن !! به رفتن من ...
واکنش دخترهای که تو کارگاه حضور داشتن !! به رفتن من ...


چند روز بعد که ممد رو دیدم ، ازش از اون کلاس پرسیدم ، با اینکه مشخص بود به خاطر اون پیچوندنه ! از من کمی دلخوره ولی توضیح داد که تیم تشکیل دادن و قراره پروژه بگیرن و...

منم به خاطر رفاقت ! بهش توضیح دادم که اینکه میخواهی کار کنی و پول در بیاری خیلی خوبه ، و حتما ادامه بده ولی حداقل بدون این کاری که داری میکنی اسمش "سئو" نیست و این یه جور واسطه گری برای فروش خدمات ارزی جهت استفاده از سرویس گوگل ادز هست و...

ولی خُب به من گفت : شما سئو نمیدونی ! لطفا دخالت نکن !

این جمله شما سئو نمیدونی ! یکمی برام سنگین بود !! ولی خب از اونجایی که معمولا آدم آرومی هستم خیلی جدی نگرفتمش و با یک لبخند ژکوند بحث رو پایان دادم !

9 ماه بعد ....

چون میخواستم زودتر کارشناسی رو تموم کنم ، واحد هامو نتونستم منطبق با هم ورودی های خودم بردارم ، خیلی کم می دیدمشون ، تا اینکه بعد از چند ماه ممد رو دیدم توی سلف دانشگاه ، سر صحبت رو خودش باز کرد ، گفت که آره کاش اونروز به حرفت گوش داده بودم و فلان تومن به خاطر تعهداتی که داده بودم توی چند تا قرار داد ! ضرر کردم ...

...

...

...

تا اینکه چند روز پیش با یکی داشتم سر زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بحث میکردم ! گفت منبع حرفی که میزنی چیه ! گفتم You Don't Know JS (کتاب معروف برنامه نویسی جاوا اسکریپت )

ناخودآگاه یاد اون روز که ممد این حرف رو به من زده بود (شما سئو نمیدونی !) افتادم و تصمیم گرفتم یه مقاله جذاب و خیلی دقیق در مورد سئو بنویسم ....

شروع ....

سئو چیست ؟

اصلا بزرگترین اشتباه بشر زمانی شروع شد که این جمله "سئو چیست ؟" رو به زبان آورد !!

لطفا کمی حوصله بخرج بدهید تا برایتان توضیح بدم ...

ما در دنیا بازاریابی بحثی داریم به اسم SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو ! که یکی از زیر مجموعه های اون میشه SEO یا بهینه‌سازی یک سایت (نه لزوماً ! ) برای موتورهای جستجو (نه لزوماً !)

(این دوتا "نه لزوماً" که این جا گفتم یادتون باشه ! )

لطفا به دو تعریف زیر کمی توجه کنید !

بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization)، به‌اختصار سئو (SEO)، یک‌ روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب‌سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است.
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) ،به‌اختصار (SEM)،تمام فعالیت های بازاریابی و تبلیغات یک سایت در راستای افزایش درآمد در سطح موتورهای جستجو را SEM می گویند.به این معنا که SEO (سئو) ، PPC (تبلیغات کلیکی) و SMO به معنای بهینه سازی سایت ها برای شبکه های اجتماعی و... بخشی از آن محسوب می شوند !

مطمئنم الان دو هزاری شما برخلاف دوست نازنین من ، ممد افتاد که خیلی از چیزهای که داریم به اسم سئو به خورد ملت میدیم در حقیقت سئو نیستن ! ممکنه مثل کار ممد PPC یا تبلیغات کلیکی باشند !

+ پس داداش سئو چیه ؟

- لطفا کمی صبر داشته باشید ، به زودی متوجه می شوید !

ژست نویسنده مقاله ، وقتی میبینه شما کمی گیج شده اید !
ژست نویسنده مقاله ، وقتی میبینه شما کمی گیج شده اید !


بگذارید داستانی برای شما بگم (لطفا با دقت بخوانید !)

در سال 1994 شرکت یاهو اومد یه چیزی ساخت به اسم خزنده (Web Crawler) که کارش این بود بره توی سایت ها و توی اون ها رو جستجو کنه ! تمام سایت ها حتی گوگل در اوایل از این وب خزنده استفاده میکردن تا اینکه گوگل خزنده های خودش رو طراحی کرد ...

بعد گوگل دید اینجوری خشک و خالی فایده نداره که ! بالاخره باید یه استانداردی برای دسته بندی نتایج جستجو داشته باشه ، پس اومد توی سال 1996 یه الگوریتمی به اسم PageRank ساخت که به سایت ها بر اساس بازدید و یه سری موارد دیگه یه نمره بین 0 و 10 میداد که هرچی این نمره بالاتر بود بهتر بود !

بعد در سال 2002 یه الگوریتم دیگه ساخت به اسم Google Bomb ، این گوگل بُمب سایت ها رو بر اساس لینکی که بقیه سایت ها بهش می دادند ، دسته بندی میکرد و همچنین سال 2009 ، گوگل اومد یه الگوریتم دیگه معرفی کرد به اسم گوگل کافئین که عمر دامنه رو توی نتایج جست و جو تاثیر داد .

از سال 2009 تا 2011 ، کُلی سایت با روش های متقلبانه سر گوگل رو کلاه سیاه ! میگذاشتن و به نوعی الگوریتم ها رو دور میزدن و نتایج جستجو رو به دلخواه عوض میکردن !

تا اینکه سال 2011 گوگل از الگوریتم پاندا (Panda) رونمایی کرد !

الگوریتم پاندا گوگل، الگوریتمی بود که به محتوای وب سایت ها نمره می داد و رتبه وبسایت هایی که محتوای بی کیفیت، اسپم و یا کوتاه (Thin) داشتند را کاهش می داد.

خُب با الگوریتم پاندا تا حدودی مشکل مطالب بی کیفیت سایت ها حل شد ولی هنوز مشکلی که وجود داشت تقلب سایت ها با استفاده از لینک های دیگر سایت ها (بک لینک ها ) بود !

پس در سال 2012 گوگل الگوریتم پنگوئن (Penguin) خودش رو برای مبارزه با لینک سازی (لینک بیلدینگ) منتشر کرد و هر سال هم اون رو آپدیت میکنه و سایت های متقلب رو پنالتی (جریمه) خواهد کرد !

ولی خب این هم زیاد کاربردی نبود ! خیلی از سایت ها با گذاشتن یه چیز پولی به رایگان برای دانلود سریع مثل قارچ رشد کردند که گوگل در سال 2014 با ارائه الگوریتم دزد دریایی (Pirate) خیلی از سایت ها (موزیک و فیلم و... ) که نقض کننده قانون کپی رایت بودند رو از نتایج حذف کرد !

ولی باز هم دوستان عزیز ما بیکار ننشستند و با گذاشتن کلمات کلیدی زیاد توی یک سایت ، موتور های جستجو رو گول میزدند !

پس گوگل در سال های بعد با ارائه الگوریتم های مثل : الگوریتم مرغ مگس خوار (HummingBird) و الگوریتم کبوتر (Pigeon) و الگوریتم گوگل فرِد (Fred) و.... رو منتشر کرد و این روند تولید الگوریتم های جدید و همچنین آپدیت الگوریتم های قبلی همچنان تا زمانی که گوگل وجود داشته باشه و دوستان متقلب وجود داشته باشند ادامه خواهد داشت !

اینو یادتون باشه ، گوگل الگوریتم های زیادی داره ، که هر کدوم تاثیر متفاوتی رو روی نتایج میگذارند مثلا الگوریتم پیج رنک دیگه آپدیت نمیشه ولی هنوز یکم تاثیر داره ! پس متخصص سئو باید خودش رو به روز نگه داره

حالا بگذارید یه تعریفی براتون ارائه کنم :

اون دوتا "نه لزوماً" بالا رو که یادتونه !

سئو : بهینه‌سازی یک سایت (نه لزوماً ! ) برای موتورهای جستجو (نه لزوماً !)

تعریف واقعی تر سئو : بهینه‌سازی عکس ، لینک ، پیج اینستاگرام ! ، مقاله ویرگول! ، سایت و...برای موتور جستجو گوگل ! بر اساس رفتار الگوریتم های گوگل !

در واقع ما در سئو از سایر موتورهای جستجو مثل بینگ و یاهو صرف نظر میکنیم ، به دو دلیل 1-سهم کم استفاده کابران در ایران و حتی دنیا 2- سخت گیری کم اون ها نسبت به گوگل ! پس عملا وقتی برای گوگل سئو میکنیم برای اون ها هم سئو میشن ! پس خیلی خودمون رو درگیر اونها نمیکنیم


پس تا این جا متوجه شدید ، که عملا جنگ ما ، جنگ با گوگله ! اگر گوگل و الگوریتم هاش وجود نداشت چیزی به اسم سئو هم وجود نداشت !


خُب چطوری ما توی این جنگ پیروز شویم ؟ ادامه مطلب رو بخونید ...

کلاه سفید در مقابل کلا سیاه : White Hat vs. Black Hat

قبل از شروع سئو باید انتخاب کنید که کلاهتون چه رنگیه !

خُب از اونجایی که یه جورایی این عملیات سئو رو به هک کردن نتایج گوگل تشبیه میکنند ، مثل دسته بندی هکرها ، ما در این جا دو نوع سئو کار داریم ، سئو کار کلاه سفید و کلاه سیاه!

کلاه سیاه ها آدم های بدی نیستند لزوما ! فقط یکم به خاطر مشکلات مالی مجبورن سر آدم ها رو کلاه بگذارند ! اون ها دروغ نمیگن بلکه فقط تمام حقیقت رو به شما نمیگن !

حقیقت اینه که روش های کلاه سیاه ها واقعا موثره و سه سوت شما رو به نتایج اول گوگل میبرن ! ولی بعد از یه مدت ( معمولا بعد از 3 هفته ) گوگل شما رو پنالتی میکنه و "تقریبا" برای همیشه عمر اون بیزینس (سایت) تموم میشه ! پس ما اینجا کاری به این نوع روش ها نداریم و اصلا اون ها رو هم توصیه نمیکنیم !

جلوتر در مورد پنالتی توضیح میدم ، نگران نباشید !

کلاه سفیدا رو بچه مثبت های در نظر بگیرید که صبح بعد از خوردن لیوان شیر صبحانشون مثل آدم میرن سر تولید محتواشون!

+ داداچ پس ما کدوم هستیم ؟ سفید یا سیاه ؟

- هیچکدوم !

+ چرا ؟

- چون داداش اینجا ایرانه ! (توضیحات لازم رو جلوتر میدم اصلا نگران نباشید !)



START شروع سئو

بهترین آموزش سئو به نظرم برای همه (حتی کارفرما ها و صاحبان سایت ها ) آموزشی هست که از دید یه سئو کار تازه کار باشه !

خُب پس فرض رو بر این میگیریم شما فارغ از شغل و ارتباط شما با سئو (کارفرما،برنامه نویس ،دیجیتال مارکتر و... ) ، فردی هستید که به تازگی در یک شرکت استخدام شدید به عنوان مسئول بخش سئو !

خُب من بهتون تبریک میگم بابت شغل جدیدتون ، شیرینی ما هم فراموش نشه !

+ داداچ الان باید چه کار کنم ؟

شما باید یه برنامه ریزی داشته باشید که از قبل از قبول هر پروژه تا بعد از اتمام کار شما این برنامه ریزی باید تمامی حالت ها رو در نظر بگیره !

این برنامه ریزی بر اساس تجربیات افراد ممکنه مراحلی مختلفی داشته باشه ولی خب تقریبا 60 - 70 درصد کار تمام شرکت ها (اشخاص) مثل هم هست ، تفاوت اصلی بیشتر در ابزار هست !

من خودم این مراحل رو اینجوری پیشنهاد میدم :

1- چکاپ قبل از قبول پروژه

2- انتخاب نقشه راه

3-تولید محتوا

4- سئوی داخلی

5-سئوی خارجی

6- مراقبت

سعی میکنم به صورت خلاصه این مراحل رو توضیح بدهم ...

1- چکاپ قبل از قبول پروژه

قبل از اینکه پروژه رو قبول کنید باید یه سری تحلیل روی پروژه انجام بدید !

ما دوتا مفهوم خیلی مهم داریم که متاسفانه خیلی ها این دو تا رو با هم اشتباه میگیرن !

جعبه‌ی شنی (Sandbox) و مجازات گوگل (Google Penalty) :

جعبه‌ی شنی : دیدن توی این فیلم خارجی ها این بچه کوچلو ها رو میگذارن توی یه جعبه‌ی شنی بعد خودشون میرن توی ساحل عشق و حال ؟

البته ما تو کرمان از 3-4 سالگی دیگه تو کوچه گُل کوچیک میزنیم اونم شَرطی! پس دیگه وارد این سوسول بازیهای جعبه شنی نمی شیم !
جعبه شنی !!
جعبه شنی !!


خُب روز اول که سایت میزنید گوگل به خاطر اینکه شما تازه کار هستید شما رو میگذاره داخل سند باکس و خیلی بهتون اهمیت نمیده ! این قضیه سند باکس هیچ وقت از طریق گوگل تایید نشده ولی خُب این یه سازوکار حفاظتی هست که هر شرکت نرم افزاری برای محافظت از اطلاعات خودش انجام میده !

این سند باکس فقط مخصوص سایت های تازه تاسیس هست ، که حدودا بین 1 الی 6 ماه طول میکشه ،پس اگر سایتی دارید که عمر دامنه اون زیر 2 ماه هست ، خیلی قول و قرار خفنی با صاحبش نگذارید !

یکی از اشتباهاتی که ممد کرده بود این بود که سایت با عمر یک هفته رو میخاست بیاره رتبه یک گوگل !

مجازات گوگل (Google Penalty) : در سال 2012 با شروع کار الگوریتم پنگوئن جریمه های گوگل شروع شد ! البته این جریمه درصد ها مختلفی دارن ممکنه سایت متخلف کلا از تمامی نتایج حذف بشه مثل سایت پی سی دانلود که به دلیل نقض قوانین کپی رایت و حق نشر صاحبان اثر پنالتی شد !

کوئیز : اگر گفتین به خاطر کدوم الگوریتم پی سی دانلود پنالتی شد ؟

البته گوگل همیشه اینقدر بی رحم کار نمیکنه ! اغلب اوقات سایت ها رو به خاطر محتوای تکراری یا محتوای بی کیفیت در یک کلمه کلیدی خاص اون سایت رو شوت میکنه صفحات سوم و چهارم !

+ داداچ چطوری چک کنیم سایت پنالتی شده ؟

حقیقتش راه دقیق و خیلی مشخصی نداره ولی معمولا افراد از وبمستر تولز (Webmaster Tools) و یا یه سری سایت ها دیگه استفاده میکنن که اگر توی گوگل سرچ کنید Google Penalty Checker میتونید پیداشون کنید !

اشتباه دیگه ممد این بود که سایت های پنالتی رو میخواست سه سوت بیاره صفحه‌ی اول !


خُب فرض میکنیم سایت مورد نظر ما 2-3 ماهی هست که افتتاح شده و پنالتی هم نیست ، حالا قدم بعدی چیست ؟

بدون شرح !
بدون شرح !

لطفا اجازه بدید یه مثال برای شما بزنم !

شما امروز عصر می روید باشگاه بدنسازی محلتون ، پیش مربی باشگاه ، میگید داداچ میخام مقام اول مسابقات پرورش اندام سنگین وزن رو کسب کنم ، چند ماه طول میکشه ، چقدر باید تمرین کنم ؟

داداچ میخام رتبه یک گوگل رو توی فلان کلمه ی کلیدی کسب کنم ، چند ماه باید صبر کنم ، چقدر باید محتوا تولید کم ؟

به نظرتون اون مربی چی بهتون میگه ؟

اول : قطعا یه نگاه به شکم قُلمبه شما میکنه !

خُب اول شما باید به سایت طرف یه نگاه بندازید ، ببینید از نظر UI و UX (ظاهر سایت) وضعیتش چطوریه ! سرعت لود سایتش چه وضعی داره ؟ سرور های که داره قوی هستن یا ضعیف !

دوم : ازتون میپرسه تو چه مسابقاتی میخوای اول بشی ؟ مسابقات شهرستانی یا قهرمانی جهان ؟

یعنی تفاوت نداره مسابقه ای که رقیبت من باشم یا رونی کولمن !؟؟؟

خُب شما باید حتما رقابت در کلمه کلیدی مورد نظر مشتری رو در نظر بگیرید ! کلمه کلیدی مثل فروش تلفن همراه خیلی سخت تر از کلمه کلید فروش شلوارک صورتی راه راه آبی هست !!! رقابت با دیجی کالا تفاوت داره با رقابت بین شما و سایت شخص من !


خُب حالا که سایت مورد نظر و رقبای اون رو تحلیل کردیم ،قیمت و زمان رو به مشتری اعلام میکنیم و وارد فاز دوم فرایند سئو میشیم !

2- انتخاب نقشه راه

خُب الان وارد یکی از حساس ترین مراحل سئو شدیم یعنی انتخاب کلمات کلیدی !

بنظرتون چرا کلمات کلیدی اینقدر مهم هستن ؟

خواهش میکنم بگذارید داستانی براتون بگم !

فرض کنید شما صاحب یک مغازه کفش فروشی کوچیک وسط شهر خودتون هستید ! شما در مغازه خودتون کفش های کوهنوردی میفروشید ! خب شما یه سری تراکت و بروشور تبلیغاتی برای مغازه خودتون چاپ کردید ! ولی چون تعداد این تبلیغات کاغذی شما محدوده شما میخواهید این تبلیغات به دست شخصی برسه که واقعا به خرید کفش کوهنوردی نیاز داره (مشتری بالقوه) و با خوندن اون تبلیغات ترغیب بشه و بیاد از شما کفش کوهنوردی بخره (مشتری بالفعل) و شما یه جوری باهاش برخورد کنید و یه جنس خوب بهش بدید که دوباره برای دفعات بعد هم از شما کفش بخره (مشتری وفادار) ! و مغازه شما رو هم به بقیه دوستان کوه نوردش معرفی کنه تا اونا هم بیان از شما کفش کوهنوردی بخرند (مشتری خشنود) !

همه فکر میکنن تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل سخت ترین مرحله فروش است ولی جالبه اگر بدونید فروش محصول و خدمات به کسی که احساس نیاز به اون محصول رو داره کار سه سوته ! شاید بعدا در مورد چالش ها و تکنیک های تبدیل کسی که هیچ نیازی به محصول شما نداره (یعنی حتی مشتری بالقوه هم نیست ) تا تبدیل اون به مشتری خشنود رو براتون نوشتم ! تا بفهمید بازاریابی چه لذتی داره :)

خُب بریم سر ادامه داستان خودمون ، حالا چطوری این تراکت ها و بروشور ها رو پخش میکنید ؟

اگر بخواهیم کمی فانتزی-تخیلی فکر کنیم ، شاید مثلا برید یه جادوگر استخدام کنید که این جادوگر بتونه ذهن هرکس از خیابون رد میشه رو بخونه و بگه این شخصی که داره رد میشه مثلا تی شرت زرد پوشیده ، صبح جمعه میخواد بره کوه و شما سریع برید یه تراکت بهش بدید :)

باور کنید نیاز به جادوگر نیست ! فقط کافیه صبح زود جمعه پاشید برید کوه اونجا تبلیغاتتون رو پخش کنید ! ولی باورتون میشه بالای 80 درصد صاحبان کسب و کار در ایران همینقدر هم شعور مالی ندارند ! باور نمی کنید؟ چند تا آگهی بازرگانی در رادیو گوش بدید :)

حالا اگر به جای مغازه کفش فروشی یه سایت فروشگاهی کفش کوهنوردی داشتیم چی ؟

دقیقا گوگل برای ما نقش همون "جادوگر" داستان بالا رو ایفا میکنه ! با این تفاوت که جادوگر داستان ما برای مغازه مشتری پیدا میکرد ولی گوگل برای مشتری ،مغازه کفش فروشی پیدا میکنه ! یعنی هر کسی که نیاز به کفش کوهنوردی داشته باشه رو به صاحبان فروشگاه معرفی میکنه ! شخص میاد توی گوگل سرچ میکنه مثلا "خرید کفش کوهنوردی" پس خرید کفش کوهنوردی یک کلمه کلیدی هست حالا اینجا سرنوشت سایت فروشگاهی شما مشخص میشه ! اگر این کلمه کلیدی رو از قبل درست و صحیح انتخاب کرده باشید و روی اون کار کرده باشید ، توی مسیر صحیح قرار گرفتید و جادوگر ما میاد سایت شما رو به مشتری بالقوه معرفی میکنه ! و هرچی که بالاتر باشید توی نتایج گوگل درصد احتمال انتخاب توسط مشتری برای شما بالاتر میره ...


+ اوکی داداچ متوجه اهمیت کلمات کلیدی شدیم ! حالا چطوری این کلمات رو انتخاب کنیم ؟

روش های مختلفی هست برای انتخاب کلمات کلیدی ، من روش خودمو براتون توضیح میدم ..

اول : مشخص کردن موضوع فعالیت سایت مورد نظر .

مثلا سایت مورد نظر ما همون فروش کفش کوهنوردی هست ، پس فعالیت اصلی سایت ما میشه فروش کفش کوهنوردی !

دوم : انتخاب کلمات کلیدی توسط متخصص سئو !

خب حالا من خودمو میگذارم جای مشتری های که میخوان تو گوگل سرچ کنن ، لیستی از تمامی کلماتی که مرتبط با موضوع فعالیت سایت ما رو دارند تهیه میکنم !

مثلا : خرید کفش کوهنوردی ، خرید کفش کوه نوردی مردانه ، کفش کوه نوردی بچه گانه ، خرید کفش کوهنوردی دخترانه ، خرید کفش کوه نوردی ارزان ،فروش کفش کوه نوردی،بهترین قیمت کفش کوه نوردی ....

معمولا در این مرحله از ابزاری مثل Google Ads Keyword Planner و KWFinder کمک می گیریم .

سوم : از خودشون بپرس !

معمولا چون شما متخصص سئو هستید شیوه‌ی سرچ صحیح در گوگل رو میدونید پس ممکنه اینجا یه سری کلمات رو در نظر نگیرید و به نظرتون کسی این ها رو سرچ نکنه ! ولی اتفاقا مردم عادی اون ها رو زیاد جستوجو کنن ! پس بهترین کار اینه که مثلا از دوستان و خانواده خودتون بپرسید که اگر بخواهی کفش کوهنوردی بخری چی سرچ میکنی ؟

مثلا : کفش راحت برای کوه رفتن ، کفش برای کوه ، کفش برای بالا رفتن از کوه ، کفش کوهنوردی حرفه ای و..

چهارم : دسته بندی و انتخاب کلمات

حالا که کلمات رو پیدا کردید ، ولی خب شما نهایتا به 30-40 تا کلمه در مورد اون موضوع نیاز دارید ، پس کلمات رو به ترتیب اهمیت و ارتباط با موضوع سایت و همچنین میزان جستجو ی اون ها در گوگل (با استفاده از دو ابزاری که بالا معرفی کردم ) دسته بندی می کنید و تعداد معقولی رو انتخاب می کنید .


3-تولید محتوا

محتوا پادشاه است !
محتوا پادشاه است !

محتوا پادشاه است !

در یکی از روزهای ابتدایی سال ۱۹۹۶ میلادی، در سال‌هایی که هنوز می‌شد به راحتی همه سایت‌های اینترنتی را لیست کرد؛ بیل گیس مقاله‌ای را در وب‌سایت مایکروسافت با عنوان ” محتوا پادشاه است” منتشر کرد. مقاله‌ای با عنوانی به یادماندنی که هنوز هم به عنوان حقیقتی انکارناپذیر از آن یاد می‌شود.

حقیقت آن است که این روزها دیگر آن دوران گذشته است که شما به راحتی و با انتشار هر محتوایی شانس گرفتن رتبه‌های برتر در موتورهای جستجو را داشتید (با این فرض که هدف شما از تولید محتوا کسب رتبه در نتایج جستجو است.). الگوریتم‌های موتورهای جستجو هر روز به نفع محتوای خوب، پیشرفت کرده‌اند؛ و رقابت محتوایی از هر زمانی نفس‌گیرتر شده است.
این نیز یکی دیگر از نشانه‌های اهمیت تولید محتوای خوب است. محتوایی که بتواند نظر مخاطب را جلب کرده و البته از نظر موتورهای جستجو نیز مثبت تلقی شود. البته در این زمینه فراموش نکنید که الگوریتم‌های جستجو روز به روز در حال پیشرفت و تغییر (به نفع محتوای خوب) هستند؛ و بهتر است به‌جای تمرکز بر الگوریتم‌ها، بر تولید محتوای خوب تمرکز کنید.

واقعا این مسئله برای همه ی متخصصان سئو کاملا روشن است که تنها راه موفقیت هر سایت تولید محتوای خوب و با کیفیت است که کاربر از آن محتوا راضی باشد !

+خُب حالا ما چه نوع محتوایی تولید کنیم ؟

شما باید برای هر کلمه کلیدی که در مرحله قبل انتخاب کردید یک صفحه در سایت خودتون داشته باشید و درون اون صفحه محتوا مورد نظر کاربر رو قرار بدید !

+خُب چه محتوایی، محتوای خوبی محسوب میشه ؟

محتوای که کاربر بعد از خوندن اون علاقه مند باشه (نه لزوما این کار رو بکنه !) اون رو در شبکه های اجتماعی خودش به اشتراک بگذاره از دید من یک محتوای خوب محسوب میشه !

به هیچ وجه ، حتی اگر قرار بود سایتتون رو تخته کنید ،لطفا مطلب کپی شده داخل سایتتون نگذارید !

+خُب حالا چطوری این محتوای خوب رو تولید کنیم ؟

اینا دیگه بر میگرده به دقت و سلیقه شما ، و نمیشه روش خاصی رو ذکر کرد ولی من همیشه خودم بشخصه در مرحله تولید محتوی اول میگم گور بابای گوگل ! بعد خودمو میگذارم جای کاربر و هرچی که خودم به عنوان یه کاربر از اون نوشته انتظار داشته باشم رو مینویسم یا میگذارم !(صدا ،متن ، عکس ، ویدیو ..) بعد که تموم شد ، میگم درود بر گوگل بزرگ ! و اون متن رو سئو میکنم !

مثال جالب یکی از اساتیدم : اینو یادتون باشه توی تولید محتوا ، وقتی که یه مرد ایرانی به دنبال خرید بلیط تور تایلند به سایت شما رجوع میکنه خیلی دنبال تاریخچه تمدنی کشور تایلند از نظر ویل دورانت نیست ! بیشتر برای اون چی مهمه ؟ آفرین ، شناختن جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی ! تایلند با قیمتشون ! ... {خنده حظار }


+قاتل همیشه به محل جرم برمی‌گردد ؟


قاتل همیشه به محل جرم برمی‌گردد ؟
قاتل همیشه به محل جرم برمی‌گردد ؟


الگوریتم های گوگل مثل یه بازرس ویژه جنایی ، بعضی وقت ها خیلی با دقت عمل میکنن !

گاهی اوقات دوستان تازه کار در سئو متاسفانه خیلی کارشون رو جدی میگرن ! و تمام مطالب سایت رو با دقیق ترین تکنیک های سئو در سایت قرار میدن ! و گوگل هم چون میبینه این سایت خیلی قشنگ تر و تمیز کار کرده ! پس به دلیل اینکه این سایت برای گوگل محتوا تولید میکنه نه برای کاربر عادی در کمال ناباوری اون سایت رو شوت میکنن صفحات دوم و سوم !

مثل این افرادی که توی فیلم ها خیلی دقیقا همه چیز رو برای یه قتل برنامه ریزی میکنن ولی کاراگاه داستان به خاطر همین تمیز بودن و جفت و جور بودن همه چی به اون قاتله مضنون میشن !

+آیا مطلب دیگه ای هم هست در مورد تولید محتوا که به ما نگفته باشی ؟

بله خُب قطعا خیلی مطالب و تکنیک های دیگه هست که من یا بلد نیستم یا حوصله ندارم براتون اینجا بنویسم ! تکنیک های که خودشون موضوع 6-7 تا مقاله کامل میشن ، پس حتما بروید مقالات مرتبط رو بخونید و فقط به مطالب من بسنده نکنید ...


4- سئوی داخلی

بیشترین تمرکز ما در سئو داخلی به چند تا موضوع زیر هست :

1-سرعت لود سایت برای کاربران

2-رنگ بندی و زیبایی ظاهر سایت برای کاربران (UI)

3-راحتی و احساس خوب کاربر در مورد استفاده از امکانات سایت ما (UX)

4-کد نویسی استاندارد سایت

5- و...

خب در مورد موارد بالا مقالات زیادی هست که دوستان لطف کردن نوشتن ، البته موضوعات بالا هر کدام مباحث مفصلی رو دارن که قطعا در این مقاله نمیشه معرفی کرد ،پس من به دلیل طولانی نشدن مقاله ، مطالعه در این بخش ها رو به خودتون می سپارم .

یه سری سوال هست که به نظرم بهتره بهشون جواب بدم ...

سوال :متخصص سئو حتما باید برنامه نویس باشه ؟

جواب : ببینید دوستان ، متخصص سئو در حد HTML بلد باشه کافیه و لزومی نداره خیلی برنامه نویس شاخی باشه !

سوال : تفاوت طراح سایت و متخصص سئو و بک اند و فرانت و.. در چیه ؟

جواب : لطفا به عکس زیر با دقت نگاه کنید !

Front-End vs Back-End :) Rest API :|||
Front-End vs Back-End :) Rest API :|||

معمولا توی شرکت های بزرگ طراحی سایت برای تولید محصولات دیجیتال سه تا تیم اصلی داریم (شایدم تیم های دیگه ای هم باشه ! )

تیم اول : تیم فرانت اند : که شامل گرافیست و برنامه نویس های هست که ظاهر سایت ما رو میسازن !

تیم دوم : تیم بک اند : که شامل برنامه نویس های هست که کد های سمت سرور ما رو با زبان های مختلف (پی اچ پی ، جی اس ، پایتون و...) می نویسند !

تیم سوم : تیم دیجیتال مارکتینگ (یا تیم سئو ) !

خب کار تیم سئو چیه ؟ اون دوچرخه‌ای که بالا اون دوتا نابغه ساختن رو دیدید ؟ تیم دیجیتال مارکتینگ(تیم سئو) وظیفه اش اینه یه نفر رو پیدا کنه ، راضیش کنه سوار اون دوچرخه بشه و تازه بابت این دوچرخه سواری ایمن ازش پول هم بگیره !

برگ های خودم از این مثال ریخت !

سوال : آیا زبان برنامه نویسی سایت (PHP,JS,Python,Ruby ,...) در سئو تاثیر داره ؟

جواب : به هیچ وجه ! این که میگن فلان زبان نسبت به زبان دیگر سئو فرندلی تره ! دروغی بیش نیست ! چون در انتها کدهای که خزنده ها و ربات های گوگل میبین و میفهمن HTML هستند و بس ! پس در نهایت تمام کد ها تبدیل میشن به HTML ...

سوال : آیا هنوز تگ ها و متا تگ های مختلف HTML در سئو تاثیر دارند؟

جواب : خیر ! به غیر از تگ عنوان صفحه (Page Title) و تگ توضیحات (Description) و تگ Viewport بقیه تگ ها هیچ ارزشی برای گوگل ندارند و شاید استفاده از اونها به سئوی سایت شما ضرر هم برسونه !

نکته : [ طبق نظر کاملا شخصی نویسنده ] یه سری کارها هستن برای سئوی داخلی سایت که معمولا قدیم انجام میشد ولی امروزه من فکر نمیکنم دیگه تاثیری داشته باشند ولی هنوز بعضی ها اون روش ها رو قبول دارند و انجام میدن ؛ من به خاطر عدم سردرگمی شما اونها رو ذکر نکردم و استفاده از اونها رو وقت تلف کردن میدونم ! مثل تاثیر تگ های هدینگ ، تایید مالکیت سایت و... ولی خب شما میتونید استفاده کنید یا مثل من استفاده نکنید!

5-سئوی خارجی

یادتونه اون بالاتر گفتم ما نه سئو کار کلاه سیاه هستیم نه سئو کار کلاه سفید ؟؟

+ داداچ پس ما کدوم هستیم ؟ سفید یا سیاه ؟
- هیچکدوم !
+ چرا ؟
- چون داداش اینجا ایرانه ! (توضیحات لازم رو جلوتر میدم اصلا نگران نباشید !)

خُب الان میخام دلیلش رو براتون توضیح بدم !

اول بریم تعریف زیر رو بخونیم :

لینک بیلدینگ (Link building) یکی از روش‌های سئو و بهینه‌سازی سایت است. پیوندهای ورودی که به یک وب سایت اشاره می‌کنند، برای موتورهای جستجوگر از اهمیت بسیاری برخوردارند و از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو استفاده می‌شود.

شاید بتوان این ادعا رو کرد که بعد از تولید محتوا ، در دومین درجه از اهمیت ، لینک بیلدینگ یا همون بک لینک های سایت مهمترین عامل بالارفتن ما در نتایج گوگل هستن.

گوگل خیلی به لینک های که سایت های دیگه به سایت شما میدن اهمیت میده !

حقیقتش رو بخواهید جناب گوگل معتقده که شما اصلا نباید کاری به لینک بیلدینگ داشته باشید! یعنی شما صرفا باید به کاربران خودتون خدمت ارائه کنید ، سایت های بزرگ اگر ببینند محوای شما مناسبه قطعا ، به سایت شما لینک می دهند ! ولی خب این عملا در ایران اتفاق نمیوفته ! هیچ سایت بزرگی نیست رایگان به شما لینک بده ! پس ما مجبوریم کمی رنگ سیاه به کلاه خودمون بپاشیم و کلاه خاکستری رو سر کنیم !

شما به دو دلیل باید لینک بیلدینگ رو بلد باشید ؟

اول : اینکه تمام رقبای شما در ایران این کار رو انجام میدن ! اگر در ایران از بک لینک های با ارزش استفاده نکنید توی کلمات کلیدی رقابتی هیچ شانسی ندارید !

دوم : اینکه رقیب های شما جهان پهلوان تختی نیستند ! متاسفانه شاهد هستیم سایت ها برای از دور خارج کردن رقیب هاشون میان برای سایت رقیب بک لینک های بی کیفیت میسازن اونم به تعداد زیاد ، بعد از مدتی رقیب پنالتی میشه و از دور خارج ! پس شما همیشه بک لینک های سایت خودتون رو چک کنید و بک لینک های بی کیفیت و بی ارزش رو به گوگل گزارش بدید تا تاثیر بک لینک برای شما غیر فعال و دیگه برای شما دردسری ایجاد نشه !

با ابزار Google Webmaster Tools و ابزار Majestic بک لینک های سایت خودتون رو چک کنید !

آیا میشه به گوگل باج (رشوه) بدهیم ؟

سرویس تبلیغاتی گوگل یا همون گوگل ادوردز(ادز) یکی از مهمترین منابع کسب درآمدگوگل محسوب میشه ، گوگل بر اساس هر کلیک که روی لینک شما میشه مبلغی رو از حساب شما کم میکنه ، ولی خب قاعدتا نباید در سئو تاثیر داشته باشه ! با اینکه گوگل خودش این بحث رو تایید کرده که در سئو تاثیر نداره ؛ ولی ما به وضوح شاهد تاثیر این سرویس روی سئوی سایت ها به خصوص سایت های که در سند باکس گوگل قرار دارن ، هستیم !

شخصا پیشنهاد من اینه ، اگر هزینه شو دارید در روزهای اول که کسب و کارتون رو توی اینترنت راه انداختید استفاده از این سرویس میتونه کمک خیلی زیادی رو بهتون کنه !

+ سوال : حالا اگر خواستیم بک لینک بخریم ، باید به چه خصوصیاتی توجه کنیم ؟

جواب : زمانی که بک لینک های رایگان یا غیر رایگان دریافت می کنید ، حتما خصوصیات زیر رو در نظر بگیرید

- حتی المکان لینک متنی به سایت شما داده شود

- استفاده از کلمه کلیدی مرتبط با موضوع فعالیت سایت شما در بک لینک

- حتما و حتما و حتما ! سعی کنید از سایت های با موضوع کاری مشترک و حتی المکان زبان (فارسی) مشترک بک لینک بگیرید.

- به مرور لینک بگیرید نه یهویی و یلخی تعداد زیادی بک لینک دریافت کنید

- فقط و فقط و فقط ! از سایتی بک لینک بگیرید که توی کلمه کلیدی مورد نظر شما در نتایج گوگل از سایت شما بالاتر باشه .

- به هیچ وجه از سایت های پنالتی شده بک لینک نگیرید .


6- مراقبت

خیلی ها این قسمت رو اصلا انجام نمیدن و متاسفانه در دراز مدت سایتشون ضربه های بدی توی سئو میخوره سئو یک رونده که قبل از شروع ساخت یک سایت تا آخرین روز فعالیتش باید همیشه به صورت مستمر انجام بشه . حتی رقیب های خیلی قدر مثل دیجی کالا اگر روزی بیخیال سئو بشن ! قطعا خیلی از سایت های دیگه به مرور زمان جایگاه دیجی کالا و امثال دیجیکالا رو توی رتبه های بالای گوگل تصاحب میکنند.

فانوس دریایی به اسم بانس ریت !

اول تعریف بانس ریت رو بخونید :

نرخ دفع کاربر یا نرخ پرش کاربر ( Bounce rate) یک اصطلاح در زمینه بازاریابی آنلاین است. نرخ دفع، به‌طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می‌شوند و نشان دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است. هر چه درصد بانس ریت کمتر باشد بهتر است.اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا باشد به این معناست که بازدیدکننده‌های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده‌اند.

پس هرچی نرخ پرش سایت شما کمتر باشد ، کاربران از سایت شما راضی تر هستند . اگر زمانی متوجه شدید نرخ پرش سایتتون داره زیاد میشه حتما باید دنبال دلیل اون بگردید و سریعا مشکل رو رفع کنید ! تنها دلیلی که بانس ریت سایت شما داره میره بالا اینه که کاربر یه مشکلی توی سایت شما دیده و سریع بعد از باز شدن سایت شما اونرو می بنده ! حالا ممکنه به دلیل دیر لود شدن سایت باشه یا محتوای نامناسب یا حتی ظاهر زشت سایت ... به هر حال باید دلیل پیدا بشه و سریعا مشکل رفع شود.

+ سوال : بانس ریت باید چقدر باشد؟

جواب : قطعا نمیشه نسخه یکسان برای همه سایت ها پیچید و قطعا این عدد در حوزه های مختلف، متفاوته ولی خب از نظر تجربی 40٪ به پایین یک درصد خوب برای میزان نرخ پرش سایت های ایرانی محسوب میشه.

+ سوال : بهترین ابزار به دست آوردن بانس ریت چیه ؟

جواب : قطعا ابزار گوگل آنالیتیکس !

  • وارد اکانت آنالیتیکس خود شوید (از اینجا)
  • از منوی behavior وارد زیر منو site content شوید
  • گزینه all content را انتخاب کنید
  • روی عبارت Bounce Rate کلیک کنید


تله ای به اسم الکسا !

الکسا (Alexa) یک سایت آنالیزکننده ترافیک وب هست که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت آمازون محسوب میشه ؛ خُب رتبه در الکسا چون بر اساس بازدیدِ ، کاهش رتبه شما در سایت الکسا نشانه ی خوبی از رشد سایت شما هست ولی باید حواستون رو جمع کنید که خیلی از افراد کلاه بردار با استناد به این رتبه میتونن شما رو گول بزنن !

به راحتی میشه با صرف مقداری پول در عرض یک ماه به رتبه ی زیر 1000 ایران در الکسا رسید ولی این رتبه هیچ ارزشی برای گوگل نداره و حتی ممکنه تاثیر منفی هم این حجم از بازدیدکننده غیر واقعی بر سایت شما داشته باشه !


سخن پایانی

من سعی کردم با یه لحن خیلی ساده حدود 70-80 درصد سئو رو براتون توضیح بدم؛ قصد من این نبود که بیام یه سری ابزار رو معرفی کنم چون خیلی از فیلم ها و مقالات هستن که این ابزار رو خیلی بهتر از من توضیح دادن ولی حقیقتا قصد اصلی من این بود که شما اون جوهره‌ی اصلی سئو رو درک کنید که اگر روزی خواستید در دوره یا کارگاهی برای سئو شرکت کنید بدونید دقیقا اون مدرس چی باید بهتون درس بده ! و یا اگر خواستید سایت خودتون رو به دست گروهی برای سئو بسپارید بدونید چه چیز های رو چک کنید تا خدای نکرده خسارت نبینید !


امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید


قطعا نظرات شما مایه‌ی مفاخرت و مباهات اینجانب می باشد ?
در صورت دنبال کردن بنده‌ی حقیر در ویرگول ، سعی میکنم مقالاتی با کیفیت تر از قبل به دلیل احساس حضور شما منتشر کنم .
حتما از مقالات زیر خوشتان خواهد آمد !

شروع یادگیری برنامه نویسی با چاشنی کمالگرایی – قسمت اول

ساختار داده ها و الگوریتم ها به زبان آدمیزاد !

امنیت کامل در نود جی اس ، راهکار عملی و بدون دردسر !