من می خواهم برنامه نویس شوم

هر کس که این متن را می خواند یا برنامه نویس است یا می خواهد شروع به یادگیری برنامه نویسی کند . من تمام سعی ام را کرده ام تا در حد ممکن احساسی رفتار نکنم و این متن را با ادراک منطقی بنویسم .(ولی قول نمی دهم)

من چنگیز رهبری هستم کارشناس تکنولوژی زبان های برنامه نویسی کامپیوتر و 10 سال است که به صورت تخصصی در این حوضه کاری مشغول هستم .تا به امروز که این متن را می نویسم با 12 شرکت داخلی و خارجی همکاری داشتم و بیش از 100 پروژه برنامه نویسی و سایت در سابقه کاریم دارم . در کنار کارم سیستم های امنیتی و هوشمند سازی رو هم کار می کنم . یه دستی هم در سیستم های انرژی پاک می کشم.

همه این موارد را گفتم تا شاید مستنداتی برا سخنان من حقیر باشند.

اکثر افرادی که می خواهند وارد حوضه نرم افزار شوند یا چند فیلم کامپیوتری دیده اند یا تحت تاثیر چند شخصیت مهم این حوضه قرار گرفتند. اگر به من گوش کنید . اول متن پایین را بخوانید بعد گنجینه با ارزش تان را خرج کنید .

زمان . زمان با ارزش ترین گنجینه هر انسان است . هر ثانیه از عمر شما که می گذرد کمی از این گنجینه را از دست می دهید . { من نمی گویم از مرگ بترسید . یا بجنگید مانند یک مرد بمیرید یا بمیرید تا یک مرد به جای شما بجنگد}

نرم افزار جزء رشته های تحصیلی است که آخرین شانس یک رفوزه دبیرسستانی است . یعنی شما عزیزی که به این رشته تحصیلی علاقه دارید باید دو سال این افراد را تحمل کنید . کاش مشکل فقط همین بود .

رشته ریاضی هم که اول وآخرش معلوم نیست . مشکل این رشته هم این است در دانشگاه شما خیلی کمتر از کسانی که از کاردانش و فنی آمده اند می دانید.

خیلی بد تر از رشته های تحصیلی . معلمین هستند . که مانند رفتار یک بز با کتاب با کامپیوتر رفتار می کنند. نه خود چیزی می دانند و نه کتاب ها چیزی برای آموزش دارند .

اما خدا رو 100 مرتبه شکر که یک شبکه جهانی به نام اینترنت داریم . این اینترنت یک میزبان بسیار عزیز و مهمان نواز دارد .گوگل عزیز هم یک معلم هست و هم یک دوست با وفا . تنها امید کسی که می خواهد واقعا برنامه نویسی یاد بگیرد.

برنامه نویسی یک کار عملی است تا تمرین نکنی نمی توانی یاد بگرید . باید هر روز زمان زیادی را صرف تمرین و پروژه های خیالی کنی. خودت رو به چالش بکشی . مساله درست کنی و حل کنی .

برنامه نویسی بر پایه ریاضی است ولی نه ریاضی که در دبیرستان خواندید . راستش اصلا معنی ریاضی رو بعد 5 سال برنامه نویسی فهمیدم . ریاضی شیرین ترین علم جهان است .

نمونه ساده :

تمام مسائله های ریاضی با دو عملگر + و – انجام می شود از انتیگرال گرفته تا رادیکال و دیفرانسیل .

برنامه نویس چیکار می کند فقط مسئله سخت رو به چند مسئله ساده تبدیل می کند و به جواب می رسد. به این راحتی . اصلا این تعریف برنامه نویسی است .

برنامه نویس باید صبر ایوب داشته باشه . شاید تنها دلیل این که اکثر برنامه نویس ها سیگاری هستند هم همین است .

صبر کنید الان چند نفر دارن گنده گوی می کنند . بزارید فرق برنامه نویس با کد زن را هم بگویم برای شما عزیزان دل:

کد زن کسی است که مثل طوطی یک سری توابع رو حفظ کرده و از کتابخانه های آماده استفاده می کند بنابرین سرعت کارش هم خیلی بالا است .

برنامه نویس کسی است که عاشق چالش است . از کد زنی متنفر است . شاید 10 ساعت فکر کند و 5 خط کد بزند . ولی کدی می زند که 100 کد زن حرفه ای از آن سر در نمی آورند . برنامه نویس شاید سالی یک پروژه بگیرد ولی درامدش از کد زن بسیار بیشتر است.

روحیه دادن دیگر بس است بریم سراغ واقعیت.

وحشتناک ترین بخش این شغل آینده آن در کشوری که هر روز استرس قعطی شبکه اینترنت داریم است.

راستش نمی خواهم متنم دوباره احساسی شود برای همین واقعیت رو می گذارم برای سوالات شما . در نظرات سوال بپرسید و من جواب خواهم داد .


@ch2115k تویتتر