نقد فیلم روز صفر | ابر قهرمان ملی

روز صفر ساخته سعید ملکان اولین اثر سینمایی است که یک شخصیت ملی آفریده است. شخصیتی که در بُعد زمان لایه های تازه ای از او نمایان می شود و می تواند میزان بالایی از همذات پنداری بیننده را به همراه داشته باشد. امیر جدیدی در نقش رضا نمی خواهد جمشید هاشم پور دوم باشد اما ناخودآگاه بیننده جدی سینمای ایران را به یاد او می اندازد. اگر چه این یادآوری به هیچ وجه بد نیست و صرفا نشان دهنده عمق اهمیت مولف، کارگردان و بازیگر، نسبت به خلق یک قهرمان است. بی شک « روز صفر» مهم‌ترین اثر سینمایی است که درباره تروریسم علیه ایران ساخته شده است.

*جدی تر از شوخی

از ابتدایی ترین پلان های فیلم متوجه شدم که با اثری متفاوت رو به رو هستم. حرکت های دوربین، میزان اهمیت مولف به گریم، با توجه به آن که خود از گریمور های خوب سینمای ایران است، حجم بالای میزان سن، ایجاد کنش دراماتیک از طریق اصلاح رنگ و نور و... به من ثابت کرد که با یک مولف حرفه ای روبه رو هستم. از سوی دیگر نباید از بازی ساعد سهیلی در نقش عبدالمجید ریگی غافل شد. اگر بازی جدیدی به تماشاگر می چسبد باید از بازی متد سهیلی قدردانی کرد. از تمامی زوایا لهن جدی که ریگی در بیان آیات قرآن و سو استفاده از آنها برای رسیدن به مقاصد جاهلانه خود به کار می برد مخاطب امروز سینما را به لبخند وا می دارد. شوخی که در ادامه ثابت می کند همچنان هستند آدمهایی که با وعده های دروغین رفتن به بهشت و...

برای مطالعه کامل این یادداشت به مجله سینمایی برداشت بلند مراجعه نمایید