پس از ۵ سال برنامه‌نویسی

شاید ۵ سال پیش به هیچکدام از موضوعاتی که در زیر بیان کردم، فکر هم نمی‌کردم.
شاید ۵ سال پیش به هیچکدام از موضوعاتی که در زیر بیان کردم، فکر هم نمی‌کردم.



۵ سال دوران کوتاهی نیست، آخرین دوره‌ی ۵ ساله زندگی من دوران ابتدایی بود. اما الان بیش از ۵ سال است که در زمینه برنامه‌نویسی مشغول هستم. مسئولیت‌های متفاوتی را به‌عهده داشته‌ام. موفقیت و شکست در کنار هم بوده‌است. حالا زمان آن رسیده است که یکبار با خودم این دوران را مرور کنم. و مسیر آینده خود را ترسیم کنم.

در ابتدای مسیر کاری خود در اولین مصاحبه‌های شغلی خود بسیاری از سؤالاتی که از من پرسیده می‌شد، جواب قانع کننده‌ای برای آن‌ها نداشتم. مفاهیم ابتدایی در دنیای برنامه‌نویسی که در محیط دانشگاهی کمتر به‌ آن پرداخته شده‌بود. در ابتدا فکر می‌کردم که من نمی‌دانم ولی بعد از مدتی فهمیدم که تقریباً تمامی دانش‌آموختگان دانشگاهی با این مفاهیم آشنا نیستند. پیشنهاد من به دانشجویان این است که از اساتید خود بخواهند که نقشه‌ی راهی برای ورود به بازار کار برای آن‌ها تهیه کنند و باتوجه به کم بودن زمان دانشگاه برای تدریس این مفاهیم، خود دانشجویان به دنبال طی این مسیر بروند.

برنامه‌نویسی حرفه‌ای است که در لبه‌ی فن‌آوری قرار دارد. بروز بودن و یادگیری یکی از الزامات این حرفه‌ است. گاهی اوقات شده‌است که از این راه خسته شده‌ام. اما خودِ این بروز بودن جذابیت‌هایی نیز دارد. باید در اجتماعات حضور داشته‌باشید. توصیه من این است که اجتماعات خارج از ایران را جدی‌تر بگیرید. در ایران همه‌چیز رنگ‌وبوی سیاسی گرفته‌است و برای یافتن یک کلمه حرف حساب باید سطرها و ساعات زیادی حرف سیاسی را تحمل کنید.

برنامه‌نویسی یک مسیر است نه یک هدف. هیچ‌گاه در هیچ مرحله‌ای خود را کامل ندانید، همیشه چیزهایی وجود دارد که شما نمی‌دانید. گاهی از این موضوعات را باید یادبگیرد که در لیست آموزش‌ها قرار می‌گیرد، برخی موضوعات هم هستند که لازم نیست یادبگیرید ولی به شما این نکته را گوشزد می‌کند که در دنیا چیزهای ناشناخته‌ی بسیاری وجود دارد، پس سربه‌زیر به دنبال طی مسیر خود باش.

برخلاف تصوراتی که در فضای مجازی ایجاد شده‌است که برنامه‌نویس‌ها شب‌ها بیدار هستند. تقریبا برای من در این دوران چنین اتفاقی رخ نداده‌است. اگر در یک شرکت کار می‌کنید، کارمند هستید و طبق الگوی کاری ایران ساعت ورود و خروج مشخصی دارید و گاهی اوقات لازم هست که ساعتی را نیز اضافه‌کاری کنید. اگر هم به صورت فریلنسر و یا پروژه‌ای کار می‌کنید باید نظم مشخصی در زندگی خود داشته‌باشید و نمی‌توانید خود را وقف برنامه‌نویسی کنید. زمانی را برای خانواده باید در نظر بگیرید، قسمتی را برای خودتان قرار بدهید.

سلامتی یکی از دغدغه‌های اصلی است که پس از چند سال کار کردن در این حرفه برای من پیش آماده است. میز و صندلی مناسب را جدی بگیرید. ورزش کردن به صورت روزانه درون باشگاه یا پیاده‌روی حتما قسمت از زمان شما را می‌گیرد. خوردن و آشامیدن به صورت منظم و مغذی از الزامات زندگی یک برنامه‌نویس است. ساعتی را برای آرامش ذهن خود به نوشتن یا مطالعه اختصاص بدهید، ذهن شما نیاز به بازیابی انرژی خود دارد.