Stay Foolish ٫ Stay Hungry
چرا ترکیب پلیس بشار اسد و حجاب طالبان را نمیپذیرید معاویهها؟!
چند روز پیش در جمعی با وجود تلاشهای صاحبخانه برای شروعنشدن هیچ بحث سیاسیای، باز هم گفتوگویی شکل گرفت. کسی از بین جمع که با او در مورد اوضاع اخیر صحبت کرده بودم، مدام من را مخاطب قرار میداد و میگفت که در فلانجا اشتباه کردید، این رسمش نبود، اینطور نمیشود و... .
با چندتا از گزارههایش موافق و همدل بودم که گفتم حق با شماست، اما از یکجایی بهبعد بیانصافیِ محض بود. برای همین از صاحبخانه عذرخواهی کردم و گفتم، چندتا جمله در دفاع بیشتر نمیگویم و بحثم را تمام میکنم. گفتم:
- ۱. شما میگویید ما در اشتباهِ محضیم؛ خب خودِ شما چقدر به منِ دهه هشتادیِ نوعی کمک کردید که برای مطالبهگری در مسیر درستی باشم؟ شما مدام گفتید ما در اشتباهیم. نگفتید که چطور میشود با تجربهای که شما در سالهای ۵۷-۵۸ داشتید، قدمِ درستی برداشت. گفتید؟ گفتم شما همیشه ما را از خودتان جدا دانستید و به این شکاف نسلی دامن زدید. بهقولِ دوستی چطور میشود خیرخواهی ساختاری را باور کرد که اینهمه از مردم را توی کوچه و خیابان مورد خشونت قرار میدهد تا دستآخر بگوید آن دختر طفلی را من نکشتم؟ این تناقض را چطور باور کنیم؟
- ۲. تابهحال شده انگشت اتهام و خشمتان را هم بهجز ما که خواستار بدیهیترین حقوق عادلانه خود هستیم، سمتِ حکومت هم بگیرید که «این رسمش نیست؟»
صدای ما بهعنوان مردم معمولی و یک شهروند شنیده نمیشود. شما که در سطوح بالا هستید، چرا هیچوقت هیچ صدایی نداشتید؟ در تمام این روزها که مدام جوانترها را احساساتی تلقی میکنید، بهخاطر بازتولید اینهمه خشونت اصلا صدایتان را برای مسئولان ردهبالا بالا بردید؟ تابهحال پرسیدهاید در مملکتی که نیروی نظامی دارید، فلسفه این لباسشخصیهای خدانشناسِ آموزشندیده چیست؟ گفتم بهقول مامان جون اول یک سوزن به خودمان بزنیم، بعد یک جوالدوز به مردم.
بعد گفتم چایتان را با شیرینی بخورید تا از دهن نیفتاده.
حکم بر... یا حکم میان...؟
?به دو جمله زیر توجه کنید:
۱. حضرت محمد بر مردم حکم میکرد.
۲. حضرت محمد میان مردم حکم میکرد.
?معنای جمله اول این است که مردم را اداره میکرد و رئیس حکومت بود. معنای جمله دوم این است که میان مردم قضاوت میکرد و به حل و فصل اختلافات و برطرف کردن کشمکشها میپرداخت. اولی نهاد «حکومت» میخواهد و دومی نهاد «محکمه» و «دارالقضا».
?باید میان محمدی که «بر» مردم حکومت میکند و محمدی که «میان» مردم حکومت میکند تفاوت قائل شویم، چون اولی حالتی است مناسب رئیس یک حکومت، اما دومی متناسب کار قاضی و حَکَم است.
?آیات قرآن پیامبر را اولی معرفی میکند یا دومی؟ از نگاه محمد خلفالله «تمام آیات قرآن گویای حالت دوم است، یعنی حکم کردن در میان مردم و نه حکم راندن بر آنان».
?برای نمونه، به آیات ۴۱ تا ۵۰ مائده مراجعه کنید تا ببینید که «حُکم» در این آیات درباره داوری پیامبر در میان مردم است.
?برگرفته از: مفاهیم قرآنی. خلفالله، محمد احمد. ترجمه سیدمحمدحسین میرفخرائی. ۱۴۰۱، تهران: نی.
بیشتر از معماری نام این کلیسای سنپترزبورگ برایم جذبه داشت و من را به خودش میخواند:
مطلبی دیگر از این انتشارات
چندخطی درباره این روزها
مطلبی دیگر از این انتشارات
راه های افزایش فالوور واقعی اینستاگرام
مطلبی دیگر از این انتشارات
درآمد برنامه نویس در ایران چقدر است ؟ | تحلیل واقعی