کسب درآمد از یوتیوب ; زندگی یک یوتیوبر

در این مقاله به زندگی خودم در چندماه اخیر به عنوان یک یوتیوبر میپردازم.


زمانی که صرف چرخیدن در اینستاگرام یا تلگرام میکنید چقدر می ارزد؟


در این مقاله به شما میگویم چرخیدن در شبکه های اجتماعی چقدر میتواند برای شما ارزشمند و پولساز باشد و شما از آن بی خبرید.

در ۴ بخش همه چیزهای مورد نیاز را در مورد خودم و کسب درامد از یوتیوب برای شما بیان میکنم.

زندگی من قبل از یوتیوب

انتخاب های من برای کسب درامد

چرا یوتیوبر شدم

چگونه با صفر سابسکرایبر در ۲ ماه یک و نیم میلیون بازدید گرفتم؟


سلام . من غریبم. تخصص من تولید محتواست و میتونید اموزش های کسب درآمد از تولید محتوا رو در سایتم مشاهده کنید.

https://gharib.org/


اگر ۱۲ سال اخیر زندگی خودم را برای شما شرح بدهم شاید بیشتر از زمانی که در خواب سپری کردم را در شبکه های اجتماعی میگذراندم . البته احتمالا شما که در حال مطالعه این مقاله هستید نیز چنین خاطراتی داشته اید و برای همین به خواندن این کتاب ترغیب شده اید.

اولین اکانت من در سایت کلوب ۱۳ سال پیش
اولین اکانت من در سایت کلوب ۱۳ سال پیش


زندگی من قبل از یوتیوب

در زمان نوجوانی من علاقه زیادی به خرید و مطالعه مجلات و روزنامه ها داشتم . اولین بار 14 سالم بود که برای روزنامه سیب که برای نوجوانان بود مقاله ای در نقد بازی the sims فرستادم و انها برای تشکر مقاله من را در روزنامه چاپ کردند. این اتفاق انقد برایم هیجان انگیز بود که نویسندگی را به صورت جدی تر دنبال کردم. دوم دبیرستان بودم که پدرم برایم یک کامپیوتر پنتیوم 2 خرید و من وارد دنیای اینترنت شدم. در آن سالها در سایت، شبکه های اجتماعی و انجمن های مختلفی فعالیت میکردم و حتی در وبلاگی ناشناس حرف هایی را که دوست نداشتم کسی از من ببیند و بشنود مینوشتم .


اخرین مطلب من در وبلاگ ترنم نفس که دیگر فعالیت در آن ندارم
اخرین مطلب من در وبلاگ ترنم نفس که دیگر فعالیت در آن ندارم


نمیخواهم خیلی سرتان را درد بیاورم من بعد از انصراف از دانشگاه به سمت شغل بازاریابی و تبلیغات رفتم و سالها در این صنعت فعالیت کردم. در ۲۷ سالگی کمی افسرده شدم و حس میکردم از شرایط راضی نیستم . حس میکردم با اینهمه تلاش و استعدادی که در کارم داشتم به هدفهای مهمی که در زندگی داشتم نرسیدم. از شرکتی که در ان کار میکردم استعفا دادم و شش ماه من صرف مطالعه و تحقیق در مورد خودم و اینده ام شد. بعد از گذشت شش ماه یک تصمیم بسیار مهم گرفتم و ان این بود که یک بیوگرافی کامل از زندگی خودم بنویسم. نتیجه این کار شگفت انگیز بود. تا حدود زیادی با خودم اشنا شدم. و نکاتی را فهمیدم که قبلا به ان بی توجه بودم.


بعد از نوشتن این بیوگرافی سه چیز برایم شفاف شد.

  • 1. در چه چیزهایی ضعیفم
  • 2. در چه مهارتهایی قوی ترم
  • 3. با چه فعالیتی حالم خوب میشود و زمان برایم سریع میگذرد
  • 4. با چه فعالیتی حالم بد میشود


رسیدن به جواب این سوالات تا حد زیادی اینده را برایم شفاف تر کرد و دیگر خبری از ان افسردگی نبود . باید کاری میکردم که

از مهارتهایم بیشتر استفاده کنم و به کارهایی که بیشتر علاقه دارم بپردازم

کارهایی که در انها ضعیف تر هستم و کارهایی که میلی به انجام ان ندارم را به دیگران بسپارم

این دو نکته مسیر من را تا حدودی مشخص کرد و چراغ راه اینده ام شد.

ارزش هایم در زندگی برایم مشخص شد. من عاشق سفر بود. از کارمندی بیزار بودم. از ارتباط با انسانهای مختلف لذت میبردم و دوست داشتم به شهرت خوبی در کار خود برسم.

در آن بیوگرافی فهمیدم زمانی که در زمانی صنعت تبلیغات فعالیت میکردم تولید محتوا به طرز عجیبی برایم جذاب بود. زمانی که با مشتریان گفتگو میکردم زمانی که صحبت به روش های تولید محتوا برای کمپین های تبلیغاتی انها میشد با اشتیاق و هیجان عجیبی با مشتریان گفتگو میکردم. اینکه چه ویدیوهایی باید ساخته میشد. چه شعاری برای هر کسب و کار انتخاب میشد، چه طراحی برای سایت و گرافیک انجام میشد و هرنوع محتوایی که میتوانست به مشتری کمک کند. حتی از چند نفرشان این را مستقیم میشنیدم. پس تولید محتوا باید فعالیت اصلی من میشد .

از طرفی حس میکردم بعد از سالها کار با شرکتهای تبلیغاتی به حق خودم نرسیدم . به رشد و توسعه کسب و کارهای متعددی کمک کردم ولی دستمزدی که میگرفتم اصلا برایم جذاب نبود. پس تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم . این باعث شد فریلنسر شوم . در سال ۹۵ که تصمیم گرفتم فریلنسری را به صورت جدی اغاز کنم این واژه در ایران هنوز شناخته شده نبود و افرادی کمی ان را شنیده بودند.

نکته مهم این بود که پروژه گرفتن در ان زمان به این راحتی ها نبود. با وجود شرکت های متعددی که در این زمینه وجود داشت. کار بسیار سختی داشتم. از طرفی چالش سروکله زدن با کارفرماهای مختلف ازاردهنده بود.

درامدم از زمان کارمندی بیشتر نبود ولی از شغلم لذت میبردم . دو سال با همین فرمان جلو رفتم و پروژه های بهتری گرفتم. هرچه جلوتر میرفتم زمان بیشتری باید صرف کار میکردم. خستگی برایم بی معنی بود ولی به اندازه ای که کار میکردم درامد نداشتم و این تنها نکته ای بود که من را راضی نمیکرد.

چه انتخاب هایی برای کسب درآمد داشتم؟

در سال 97 کمی به جستجو و تحقیقات گسترده و همینطور مکاتبات ایمیلی با چند متخصص تولید محتوا در دنیا پرداختم. با افراد زیادی در توییت و فیسبوک گپ زدم و تقریبا تمام راه های موجود در دنیا را در زمینه تولید محتوا فراگرفتم . این راه و روش ها را جمع اوری کردم و در مورد هرکدام جداگانه به طور مفصل تحقیق کردم.

این راه و روش ها را برای شما لیست میکنم:

· گرفتن پروژه های فریلنسری تولید محتوا(ویدیو . گرافیک . نویسندگی)

· کسب درامد از برگزاری کارگاه و وبینار در زمینه تولید محتوا

· کسب درامد از راه اندازی اکانت اینستاگرام

· کسب درامد از کانال تلگرام

· کسب درامد از یوتیوب

· کسب درامد از ساخت پادکست

· راه اندازی وبسایت محتوایی و جذب تبلیغات(مشابه مجلات اینترنتی)

· راه اندازی وبسایت تخصصی و فروش بک لینک

این روش ها پردرامدترین و محبوب ترین روش ها در ایران برای کسب درامد از تولید محتوا بودند و افراد زیادی در ایران از این روش ها کسب درامد میکنند و بعضا زندگیشان متحول شده است.

چرا تصمیم گرفتم یوتیوبر شوم؟

در سال ۹۷ سه اتفاق برایم افتاد که در تصمیم گیری من بسیار موثر بود. اول اتفاقاتی بود که در اقتصاد ایران افتاد و باعث شد ارزش پول ملی ما تقریبا یک پنجم شود. به همین خاطر من به دنبال این بودم که پروژه های خارجی بگیرم و درامد دلاری داشته باشم تا بتوانم از این چالش عبور کنم و تاثیر این اتفاق در زندگیم کمتر شود. پس یوتیوب بهترین گزینه برای این بود که دیگر نگران قیمت دلار نباشم و هر روز بعد از بیدار شدن ان را چک نکنم.

استیون پینکر برنده جایزه نوبل بزرگترین عامل استرس و نگرانی در انسان رو” داشتن ابهام در مورد آینده” میدونه و نکته ازاردهنده تر اینه که این ابهام دست خود شما نباشه و عوامل محیطی سرنوشت شما رو تعیین کنه.

دوم اشنایی با mads بود . یک یوتیوبر دانمارکی که سال گذشته برای بازدید از ایران به اینجا امده بود و من با او اشنا شدم. دیدار با او بسیار برای من الهام بخش بود. او در دانمارک یه روزنامه نگار بود و بعد از استعغا از شغل خود تصمیم گرفته بود که رویای خود را در یوتیوب دنبال کند. ما تقریبا 5 روز با هم بودیم و ایده های جذابی را با من در مورد تولید محتوا و یوتیوب در میان گذاشت.

من و mads  در فرحزاد
من و mads در فرحزاد


و دلیل سوم علاقه عجیب من به شبکه های اجتماعی از زمان نوجوانی بود. همیشه دوست داشتم در شبکه های اجتماعی فعالیت کنم ولی بخاطر اینکه درامد جذابی برایم نداشت قید ان را میزدم. اما یوتیوب تنها شبکه اجتماعی بود که برای تولید محتوا به شما پول پرداخت میکرد و مانند بقیه شبکه های اجتماعی نیازی نبود به شهرت عجیب و غریبی برسید تا شرکت های تبلیغاتی به دنبالتان بیایند.

این فرصت همان فرصتی بود که با تمام معیارهای من سازگار بود.

چگونه با صفر سابسکرایبر در ۲ ماه یک و نیم میلیون بازدید گرفتم؟

در این چند ماه که با یوتیوب و تولید محتوا در یوتیوب اشنا شدم روش های متعددی را امتحان کردم . ویدیوهای زیادی ساختم که هیچ بازدیدی نمیگرفتند. بعدها فهمیدم لزوما ساخت ویدیوهای زیاد دلیل بر موفقیت نیست. در واقع کیفیت محتوا مهم است نه کمیت.

تقریبا ۸ استراتژی را برای تولید محتوا امتحان کردم. تا اینکه یک روز صبح در اواخر تیر ماه ۹۸ از خواب بیدار شدم و دیدم یکی از کانالهایم رشد عجیبی دارد.


دقیق بگویم در ۲۰ جولای یکی از ویدیوهایم فقط در یک روز نزدیک به ۸۸ هزار بازدید گرفته بود. حالا فکر میکنید ان زمان چند سابسکرایبر داشتم؟

همانطور که در اسکرین شات میبینید تعدادشان در ان زمان حتی به عدد ۵۰۰ هم نمیرسید.

این رشد عجیب ادامه داشت تا ۲ ماه ادامه پیدا کرد و ویدیو در این ۲ ماه مجموعا ۴.۷ میلیون نمایش و ۱.۵ میلیون بازدید گرفت.


این استراتژی دقیقا چی بود و چرا این رشد عجیب اتفاق افتاد؟

این استراتژی به من ۲ سوال بسیار مهم رو پاسخ داد:

سوال اول: چه محتوایی تولید کنم؟

سوال دوم : چطوری بازدید زیادی بگیرم؟

مدل تست شده من در مورد تولید محتوا در یوتیوب

(TEV ; Trend . Edit .Viral)

بنظر من این مدل بهترین مدل برای تولید محتوا و سریع ترین مدل برای رشد در یوتیوب است. از نظر من هر محتوایی که تولید میشود باید با این مدل سازگار باشد وگرنه شکست میخورد.

در این مدل شما نیاز به ساخت یک ویدیوی جدید ندارید. یعنی نیازی به خرید تجهیزات ندارید. نیاز به مهارت فیلمبرداری و دنگ و فنگ های مربوط با ان را ندارید.

Trend: باید ویدیوهای ترند شده و پربازدید را با گشت و گذار در شبکه های اجتماعی پیدا کنید.

Edit : باید ان ها را با هم ترکیب و ویرایش کنید.

Viral: و برای وایرال شدن ان تلاش کنید.

من تقریبا روزی 2 ساعت مثل یک شکارچی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، تیک تاک و ردیت به دنبال این ویدیوهای میگردم.

برای ویرایش ویدیوها سه مرحله را طی میکنم .

مرحله اول بسیار راحت است . چسباندن ویدیوها به هم . به همین سادگی. تنها ترفندی که باید رعایت کنید این است که جذاب ترین قسمت های ویدیو باید ابتدای ان باشد. شما فقط ۱۵ ثانیه زمان دارید تا مخاطب خود را ترغیب کنید که ایا این ویدیو را تا انتها ببیند یا نه.

مرحله دوم نوشتن کپشن در ویدیوهاست. قرار است مخاطب خود را دعوت به انجام کاری بکنید. این کار میتواند لایک کردن، کامنت گذاشتن یا سابسکرایب کردن باشد. این کار را باید کمی هوشمندانه انجام دهید.

اما در مرحله سوم گرفتن بازدید برای ویدیوهاست. این بخش مهم ترین مهارت من در یوتیوب است. میخواهم با یه اسکرین شات دیگر نکته شگفت انگیز دیگری را به شما بگویم

این نمودار میزان نرخ نمایش به نرخ بازدید را در یوتیوب به ما نشان میدهد. اصطلاحا به ان CTR میگویند. این نمودار به شما نشان میدهد که چند نفر از افرادی که تیتر و کاور ویدیوی شما را دیدند روی ویدیوی شما کلیک کرده اند. اگر دقت کنید میبینید که در همان روز 20 جولای نرخ تبدیل نمایش به بازدید 78 درصد بوده. یعنی از هر 10 نفر حدود 8 نفر ویدیوی من را برای بازدید انتخاب کرده اند. این شگفت انگیز است. چطور این اتفاق افتاد؟ یکی از مهم ترین کارهای من پیش بینی اتفاقاتی است که در اینده می افتد . مهارتی که شما نیز باید ان را فرا بگیرید. چه ویدیویی قرار است در اینده پر بازدید شود؟ اگر شما این نکته را زودتر از بقیه متوجه شوید میتوانید مثل یک فالگیر قهار اینده را پیش بینی کنید تا به موفقیت خارق العاده ای در تولید محتوا دست پیدا کنید.

چطور وایرال شدن یک ویدیو را پیش بینی کنیم؟

برای اینکار نیاز به چند ابزار و تاکتیک داریم.

مهم ترین ابزار برای اینکار ابزار رایگان و شگفت انگیز گوگل ترند است که به شما ترندهای ایران و دنیا را در گوگل و یوتیوب نشان میدهد.


در اسکرین شات بالا مشاهده میکنید گوگل ترند به شما میگوید میزان جستجوی کلمه قرنطینه شدیدا رو به افزایش است. و البته در انتهای نمودار اگر به نقطه چین ها دقت کنید میبینید که گوگل ترند پیش بینی میکند که به احتمالا زیاد این میزان جستجو حتی بیشتر هم میشود. پس شما باید هر ایده ای را که به ذهنتان میرسد اول از گوگل ترند برای پیش بینی رشد ان کمک بگیرید.

هوش مصنوعی قدرتمند گوگل تقریبا هیچوقت اشتباه نمیکند.

اما یکی از مهم ترین تاکتیک های من برای پیش بینی اینکه چه ویدیوهایی وایرال میشوند استفاده از تاکتیکی است که من شخصا از ان استفاده میکنم و شدیدا به ان معقتدم. بعد از ماه ها جستجو و تماشای هزاران ساعت ویدیو فهمیدم ویدیوهایی که وایرال میشه در یکی از ۵ دسته زیر قرار میگیرند:

نکته مهم: همه این ویدیوها به نوعی احساس ما را درگیر میکنند

ویدیوهای سرگرم کننده : این ویدیوهای پربازدیدترین ویدیوهای دنیا هستند و همه اقشار در هر سنی مخاطب این ویدیوها هستند و چون همه گروه های سنی را شامل میشوند سریع تر وایرال میشوند. (حس شادی)

ویدیوهای انگیزشی: قطعا این ویدیوها را زیاد دیده اید. بعضی از ما حتی خیلی از این ویدیوها را ذخیره میکنیم و گهگاهی به ان سر میزنیم. حالمان را خوب میکنند و ما را در مسیر زندگی نگه میدارند و در واقع محتواهایی هستند که به ما نشان می‌دهند رویاهایمان می‌توانند محقق شوند و به واقعیت بپیوندند. (حس خوشبختی)

ویدیوهای متاثرکننده: این ویدیوها معمولا احساسات عمیقی را در ما هدف قرار میدهند. دیدن یک انسان که در فقر زندگی میکند. یک فوتبالیست که به سرطان مبتلا شده و یا دیدن پرستارانی که با کرونا مبارزه میکنند. ویدیوهای حوادث یا ویدیوهای مشابه که ما را تحت تاثیر قرار میدهند در این دسته قرار میگیرند. (حس همدردی)

ویدیوهای اموزشی: در این ویدیوها شما یه مهارت را اموزش میبینید . این مهارت میتواند مهارت رهایی از افسردگی یا مهارت نوشتن یه رزومه برای یک شرکت بزرگ باشد. هرچقدر مهارت های مورد اشاره عمومی تر باشید بازدید بیشتری نیز خواهد گرفت. (حس برتری)

ویدیوهای حلال مشکلات: این اسم را خودم روی این نوع ویدیوها گذاشتم. حلال مشکلات. این ویدیوها میتواند در دسته ویدیوهای اموزشی باشد ولی من ان را جدا کردم چون این ویدیوها اموزشی های کوچک تری هستند و بیشتر روی نکات و ترفندها تمرکز دارند تا اموزش یک مهارت. بطور مثال تمیز کردن لاستیک ماشین با نوشابه میتواند بازدید خوبی بگیرد و در حقیقت این کار از جنس مهارت نیست و بیشتر از جنس تکنیک و ترفند است. بستن یک کروات، اموزش اضافه کردن لوگو به یک ویدیو و اموزشهای کوچکی از این دست میتواند در این دسته قرار بگیرد.( حس زیرکی و باهوش بودن)

در یک ویدیوی ۲۴ دقیقه ای در اپارات در مورد روش های کسب درامد از یوتیوب بیشتر برای شما میگویم:

https://aparat.com/v/2YkGp

همچنین در سایتم یک دوره اموزشی ۴ ساعته از صفر تا صد یوتیوبر شدن را برایتان مفصل شرح میدهم:

https://gharib.org/%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%88%D8%A8/