جامعه فینگرکدر چطوری شکل گرفت ؟

در روز هایی که جو کشور سایه سیاه نا امیدی رو روی باور همه انداخته بود و اعضای گروه ما انگیزه یک کد نوشتن هم نداشتند . من طبق برنامه زمانیم ساعت ۱ شب در حال مطالعه کتاب بودم که با پیام بردیا راسخ حواسم پرت شد.

بردیا داشت منو دعوت میکرد برای روز جمعه کنار دوستان برنامه نویس پیاده روی داشته باشیم . منم دعوتش رو قبول کردم و روز جمعه به همراه بردیا و علی مباشری در پیاده رو سلامت، پیاده روی میکردیم و بعد از خیلی وقت دور از جو منفی کشور، داشتیم در مورد تکنولوژی و کد نویسی صحبت میکردیم و هر ۳ تامون حال بهتری از این دورهمی و پیاده روی داشتیم و من گفتم کاش جمعه های هر هفته بیایم اینجا و حال همو خوب کنیم که بردیا بهم گفت عباس یه اطلاع رسانی کنیم تا برنامه نویسان دیگه ای هم به ما اضافه بشند و حال اونا هم خوب بشه و بحث های بیشتری رو ادامه بدیم و منم با بردیا موافقت کردم و داخل گروه ها اطلاع رسانی کردم و حتی داخل برنامه دیوار هم آگهی زدم و با بازخورد های خوبی رو به رو شدیم .

رسیدیم به روز جمعه هفته جدید و اینجا با ادم های جدیدی رو به رو شدیم که دانیال ستایش جزو یکی از این بچه ها بود که از اینجا با هم اشنا شدیم و کلی تشویق کرد کار ما رو اینجا فاطمه فیضی و علیرضا هوشمند هم به جمع ما اضافه شد که من به بچه ها بخاطر جو بدی که حاکم شده و امید پیشرفت از بچه ها داره میگیره دورهم جمع شدیم تا از این مورد دور باشیم و ساعت های زیادی بچه ها درگیر صحبت کردن با هم دیگه بودن و خستگی نداشتیم

در ادامه جلسه دانیال بهم گفت عباس بیا این دورهمی ها رو پایدار برگزار کنیم من خیلی انرژی گرفتم و راستش با بچه های برنامه نویسی بیشتر جورم که بردیا و فاطمه هم همنظر شدن و گفتند باید اینکارو ادامه بدیم اما دیگه داخل فضای باز نباشه داخل کلاسی چیزی که بتونیم ارائه هم داشته باشیم من اوکی دادم و گفتم یک گروه میسازم و یک اسم بهش میدیم و هر هفته اجرا میکنیم . اما موردی که بود عدم مکان برای دورهمی بود که دانیال داشت میگفت چند جا میشناسم با فلان قیمت که خودم پرداختش میکنم که اینجا علیرضا اومد بهم گفت برای مکان ما یک دفتر داخل معالی‌آباد داریم که دست یک وکیل هست و جمعه ها همیشه اونجا خالیه و تا ۱۰ نفرم ظرفیت داره که اینجا دیدیم همه چی تکمیله برای هفته بعد و من دست بکار شدم و اینجا بعد از کلی حرف زدن از هم خدافظی کردیم

پس از تشکیل گروه مجازی دنبال یک اسم بودیم برای گروه که بعد از خیلی فکر کردن ( فینگرکدر - کدهای انگشتی ) رو انتخاب کردم در ادامه چرایی انتخاب این اسم رو میگم بعد از انتخاب اسم دنبال یک لگو بودم که رفتم داخل سایت های طراحی لگو رایگان و یه لگو داغون انتخاب کردم و بعدش با توجه به محدود بودن طرفیت داخل سایت ایوند ثبت نام رو قرار دادم و روز سه شنبه داخل گروه ها اطلاع رسانی کردیم و ثبت نام ها آغاز شد.

بلاخره ۱۳ ام ابان ماه نشست یکم رو که خودم اسمش رو گذاشتم نشست کد های انگشتی شروع کردیم و جشن اولین نشست رو گرفتیم و به بجه های جدید هم در مورد هدف اصلی مون گفتیم و اونا هم در ادامه در گسترش این کامیونیتی با من همکاری کردند .

از اینجا بود که جشن نشست ۱ ام رو گرفتیم

و تا امروز مرتب هر هفته فینگرکدر نشست داشته


مفهوم نام فینگرکدر


شبی که داشتم سرچ میکردم و برای انتخاب اسم فکر میکردم خیلی دوست داشتم همه چیز به هم ربط داشته باشه یعنی ارتباط برنامه نویسی و کامیونیتی رو داخل اسم داشته باشیم من نگاهی به کیبوردم کردم و گفتم ما با حرکت انگشت هامون و دکمه های کیبورد کدنویسی میکنیم و برای نوشتار یک خط کد فکر میکنیم و دکمه های کیبورد تشکیل دهنده یک کامیونیتی هستند که ادغام شون باعث نوشتار کد و تولید یک برنامه میشه و اینجا بعد از تحلیل چندین مدل نام اخرش فینگرکدر رو انتخاب کردم که مفهوم چیزی رو که میخواستم دنبال میکرد

تا امروز که این متن رو مینویسم فینگرکدر بیش از ۴۰ نشست فعال به صورت حضوری در شهرهای فعال ایران داشته که در حال حاضر این امار با ۹ نشست برای بندرعباس ۲۵ نشست برای شیراز و ۶ نشست برای تهران هست. و در پی این ۴۰ نشست همکاری های زیادی داخل تیم افتاد و من با چالش های بسیار زیادی برای پیشرفت تیم داشتم و دارم و همچنان در حال ادامه دادن هستیم اینجا هم لازمه تکرار کنم بدون همکاری بچه ها فینگرکدر به این کیفیت نبود لیست تمامی افرادی که تا به امروز حتی برای یک ساعت هم به ما کمک کردن رو به ترتیب اینجا وارد میکنم


بردیا راسخ - دانیال ستایش - فاطمه فیضی - علیرضا هوشمند - علی زارع - علی قارصی فرد - اشکان مقدس - قدیر یلمه - ساسان مقدس - نیما علیزاده - محمد زارع - پارسا شفیعی سروستانی - محمد جواد بنارویی - فاطمه گشتیل - محمد مهدی ريیسی - دانیال جنکوک - دلتا شاهین پور - مرضیه قاسمی - محمد زارع - نازلی بیژنی - محمد رضا ارین صفت - محمد اکرمی - رضا رضایی - ستار ستودگان - سارا رابط - مریم بهزادی - سید سعید بستان دوست - محمد حسین حسینی - علیرضا بهرمند - سروش پارسایی - فاطمه فیضی - حسین جرئتی - امیدرضا قیراطی - امیرعباس قهرمانی - امید ملایی - محسن نظام‌الملکی - علیرضا رضوی - کامیونیتی شیرازلاگ - نیما پارسیان - کیانوش عشایری زاده - سید رحیم فیروزی - امید حکایتی - کامیونیتی کافه تک - امیر زاهدی - سید علیرضا امیرحیدری - فرشاد فلاح - مرکز نواوری درخت آبی - ساناز نادری - علیرضا فیض ابادی - علیرضا احمدی - کیارش زارع پور - فرشید رسول زاده - مرکز نواوری کندو - کامیونیتی آکام - مهدی بندری - زهرا رئیسی - رضا خارائی - سید سبحان صانعی - شایان ابراهیمی - محمد عابدینی - آرمین گلزار - شرکت پراتا - دکتر غزال شفیعی -