بهترین منابع یادگیری فلاتر(فارسی و انگلیسی)

سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه...

قبلا در مورد بهترین منابع یادگیری برنامه نویسی اندروید یه پست منتشر کردم که میتونید اینجا پست رو ببینید...

ابتدا بهتره یک توضیح کوتاه در مورد فلاتر بدیم و بعد منابع یادگیری فارسی و انگلیسی فلاتر رو معرفی کنیم.

چیه این فلاتر:

سال ۲۰۱۷ گوگل یک فریم ورک رونمایی کرد به اسم فلاتر که با استفاده از این فریم ورک یه بار کد نوشته میشه و با پرفورمنس بالا همزمان چند خروجی ازش گرفته میشه(ios,android,windows,mac) و حتی بعضا میشه افزونه مرورگر هم نوشت(زیبا نیست؟) و اگه بخوایم به صورت عادی این همه خروجی بگیریم باید برای هر پلتفرم زبان برنامه نویسی و محیط برنامه نویسی مخصوص اون زبان رو بلد بود مثلا برای اندروید زبان برنامه نویسی جاوا یا کاتلین و برای ios زبان swift رو بلد بود و ...

زبان توسعه فریم ورک فلاتر دارت هست که زبان برنامه نویسی شی گرایی سطح بالا هست و به زبانی مثل جاوا شباهت داره،خیلی قدرتمنده و اگه که شما قبلا با یکی از زبان های برنامه نویسی کار کرده باشین خیلی راحت میشه این زبان رو یادگرفت...

فلاتر چه مزیتی داره که بریم یادش بگیریم ؟

۱- همزمان چند خروجی میشه ازش گرفت

۲- سرعت توسعش خیلی بالاتره و یادگیریش راحت تره نسبت به نیتیو

۳- یه سری قابلیت مثل hot reload داره که وقتی تغییری در کد میدیم خیلی سریع بدون نیاز به بیلد گرفتن طولانی که زمان زیادی میگیره خروجی کد رو میینیم...

۴- سرعت رشد و توسعش خیلی بالاست و افراد متخصص زیادی توی دنیا دارن به رشد این فریمورک کمک میکنن و خیلی از برنامه نویس ها نسبت به ری اکت نیتیو ترجیحش میدن

زبان های نیتیو قدرت و سرعت اجرای بیشتری دارن نسبت به فلاتر و اینکه خیلی وقت نیست فلاتر مطرح شده و هنوز خیلی از شرکت های بزرگ سمتش نرفتن که برنامه هاشون رو با فلاتر توسعه بدن ولی روز به روز دارن بیشتر میشن اپ هایی که با فلاتر توسعه داده شدن..و فرصت شغلی زیادی همین الان توی ایران هم برای فلاتر وجود داره...میشه خیلی بیشتر هم توضیح داد در مورد فلاتر ولی به همین بسنده میکنم... و میتونید با سرچ در موردش به مزایا و معایبش دسترسی پیدا کنید.

خوب منی که در حال حاضر دارم این مطلب رو مینویسم خودم هم در حال یادگیری با استفاده از این منابع هستم و سعی کردم بهترین منابع رو پیدا کنم و خودم یادبگیرم و به شما معرفی کنم ولی به این مطلب بسنده نکنید و خودتون هم جست و جو کنید و اگه منبع خاص دیگه ای رو برای یادگیری سراغ داشتین کامنت بزارین که دوستان استفاده کنن..

اولین منبعی که خیلی کامل و جامع فلاتر رو از صفر شروع کرده و خیلی خوب توضیح میده آنجلا از سایت یودمی هست که اینجا میتونید دانلود کنید، به نظرم اگه زبان انگلیسی رو در حد ابتدایی بلد هستین از این اموزش شروع کنید چون خیلی قشنگ و خوب در قالب مثال و ساخت اپ های گوناگون فلاتر رو یاد میده

اموزش فلاتر یودمی
اموزش فلاتر یودمی

دومین اموزشی که بعد از دیدن مجموعه بالا و یا بهتره گفت بعد از آشنایی مقدماتی با فلاتر پیشنهاد میکنم

اموزش ساخت اپ نوت با فلاتر هست که مدرسش ونداد نهاوندی پور هست که به زبان انگلیسیه و خیلی کامل در مورد خیلی از چیزا مثل مقدمات دارت،مقدمات فلاتر،اتصال به فایربیس،اتصال به گیت و خیلی دیگه از مسائل صحبت میکنه که خیلی فوق العاده هست این اموزش و ۳۶ ساعت اموزش پیوسته هست که کانال معتبر freecodecamp در یوتیوب منتشرش کرده و میتونید از اینجا اموزش رو ببینید

اگه ۲ اموزش بالا رو با دقت مشاهده کنید و این هارو تمرین کنید که قطعا چند ماهی زمان میبره قول میدم که راحت میتونید کار پیدا کنید و نیازی به مشاهده مجموعه اموزشی دیگه ای ندارین ولی چون هدف پست معرفی بیشتر منابع معتبر و معروف هست پس ادامه میدیم.

سومین منبع میشه داکیومنت اصلی خود فلاتر رو نام برد که خیلی دقیق و کامل اموزش داده ولی شخصا خودم فقط برای بعضی از مطالب به این سایت رجوع میکنم و چون خیلی جزيی هر مطلبی رو توضیح داده،ممکنه شروع یادگیری از اینجا سخت و یه مقدار گیج کننده باشه...

چند تا کانال معروف یوتیوب هست که اموزش های فلاتر رو میزارن که در پایین لینکشون رو میزارم و شما میتونید سر بزنید و ببینید اموزش های مختلفشون رو

1 - Afgprogrammer

2 - Devefy

3 - Flutter

4 - Johannes Milke

5 - Abdul Aziz Ahwan

6 - The Flutter Way

7 - Code With Andrea

8- Flutter Mapp

9 - Santos Enoque

10 - Flutter Ninja

کانال های مختلفی رو در بالا معرفی کردیم که هرکدوم اموزش های مختلفی دارن که برای یادگیری ui و یا کانال رسمی فلاتر برای مشاهده ابزارها و امکانات جدید فلاتر میتونید از این کانال ها استفاده کنید و بدون شک کانال های خوب دیگه ای هم وجود داره که ممکنه من ندیده باشم و یا فراموش کرده باشم اینجا بزارم...

خوب حالا بریم سراغ اموزش های فارسی که منتشر شده و نسبت به بقیه اعتبار بیشتری دارن

اولین اموزش که معرفی میکنیم....اموزش فلاتر موسسه ۷ لرن هست که حقیقتا این موسسه فوق العاده هست توی هر زمینه ای و این آموزش با تدریس سعید شاهینی هست که توی پست مربوط به یادگیری اندروید هم ایشون رو معرفی کردم از هر نظر فوق العاده هستن و ایشون اخیرا اپ میلیونی تلوبیون رو با فلاتر بازنویسی کردن و الان برنامه نویس اندروید دیوار هستن و همین میتونه نوید اموزش فوق العاده و تجربه بالای ایشون باشه....لینک دوره رو اینجا میتونید ببینید.

دومین دوره دوره اموزش فلاتر موسسه اندروید لرن هست که اقای فرزاد سر سیفی مدرس هستن که من از تسلط ایشون زیاد شنیدم که اینجا میتونید به اطلاعات دوره دسترسی داشته باشین

سایت های دیگه ای مثل فلاترلرن و راکت و فرادرس هم هستن که اموزش فلاتر رو در سایتشون دارن و خیلی از سایت های ایرانی دیگه که ممکنه اموزش داشته باشن و بنده از اون ها بی اطلاع باشم

به عنوان جمع بندی پایانی مطلب اینکه سعی کردم بهترین منابعی رو که میشناسم معرفی کنم و معرفی منابع مخصوصا منابع فارسی به معنی تایید صددرصدی نیست و شما خیلی راحت میتونید اعتبار سایت منتشر کننده سوابق کسی که تدریس میکنه و نمونه ویدیو دوره رو ببینید و بعد اقدام به خرید کنید و اگه واقعا در سطح ابتدایی با زبان انگلیسی اشنایی دارین و متوجه بیشتر صحبت ها به زبان انگلیسی میشین همون دوتا منبع اول خیلی عالی هستن و واقعا نیاز به پرداخت هزینه ای نخواهید داشت.

در اخر هم ممنون که این مطلب رو تا اخر مطالعه کردین و اگه منبع خوب دیگه ای میشناسین لطف کنین در قسمت کامنت ها معرفی کنید که دیگر دوستان هم استفاده کنند..

موفق باشید

یاعلی