FromFilm - از فیلم | تحلیل، فراسوی هیاهو
سینما به مثابه حیات
سینما برای دوست داران اش ، بخشی حیاتی از زندگی است. پناهگاهی ست برای تنفس در هوای تخیل و گریختن از خویشتنی که در دام روزمرگی اسیر شده است.
حال که سینما را جدی تر از پدیده های دیگر جهان پیرامونی مان می دانیم ، باید به افق های بی کران آن گریزی داشته باشیم. از کنار هر اتفاق و خبری ، ساده عبور نکنیم و با دقیق شدن در زوایای این عنصر حیاتی ، ذهن خود را پالایش دهیم.
امروز اگر در دنیایی لبریز از اخبار رنگارنگ هستیم ، باید سره را از ناسره و تحلیل را از مغلطه بازشناسیم و حقیقت را از دریچه های جدید دریابیم.
در این مجال ، برآنیم تا مامنی باشیم برای ترویج افکار مختلف و آسیب شناسی وقایع پیرامون مان. وقایعی که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود و اگر بر درک آنها تمرکز نکنیم ، سطحی تر از قبل ، مدفون شده و بخش بزرگی از واقعیات به خاک سپرده می شود.
خشایار سنجری
مفهوم و تعریف « سینما »، برای من هیچگاه پیچیده نبوده است.
دیالوگ های خیره کننده « تراولتا » و « ال. جکسون » در ابتدای پالپ فیکشن، نریشن کوتاه و اعجاب انگیز مورگان فریمن درپایان « هفت »، رازِ پنهان شده در لحظه لحظه ی « روانی »، دردِ « دزد دوچرخه »، روایتِ حیرت آور « گذران زندگی » و … همه و همه، « سینما » است.
ما بنا داریم سینما را به همین سادگی با شما شریک شویم. اگر خبری را تحلیل کنیم، احساسمان را در مورد فیلمی که در کشور در حال نمایش است به شما منتقل کنیم یا پیشنهادِ تماشای فیلمی از سینمای جهان را بدهیم، به این نگاه پایبندیم.
هرچه که با سینما ارتباط داشته باشد ممکن است قلمِ ما را حرکت دهد؛ سینما برای ما مهم است چون « سینما » است. پس هر مطلبی که بگوییم سرنخش به « سینما » می رسد بی آن که درگیر تنش هایی شویم که ربطی به سینما ندارد؛ چون با شما عهد بستیم که « تحلیل، فراسوی هیاهو ».
حسام ملامحمدی اردکانی
مطلبی دیگر از این انتشارات
پروژه جدید بیل
مطلبی دیگر از این انتشارات
ما و نعمت الله
مطلبی دیگر از این انتشارات
کجا فیلم ببینیم – بخش اول (چارسو)