تجربه ی تولید محتوا با نرم افزار های آزاد(جایگزین ادوبی ها).

نرم افزار آزاد
نرم افزار آزاد

سلام. حالتون چطوره؟

وقتی حرف از تولید محتوا میشه. به غیر از ابزارهای فیزیکی (میکروفون و دوربین واینا...) ابزار های نرم افزاری هم خیلی توی کیفیت خروجی و سرعت کار شما تاثیر میزارن.

حالا اینجا شما چند تا راه جلو پاتون هست:

  1. نرم افزار های پولی رو کرک کنید.
  2. نرم افزار های پولی رو بخرید.
  3. نرم افزار های آزاد استفاده کنید.


کرک کردن نرم افزار کار درستی نیست:

۱. اولا که نامردیه. یسری آدم اومدن کلی وقت و انرژی و هزینه گذاشتن یه نرم افزار درست کردن که بفروشن و پول در بیارن. که اتفاقا به نظر من روش انسانی و معقولیه نسبت به شرکت هایی که سرویس های رایگان میدن و اطلاعات مارو میفروشن. مثلا به نظر من ادوبی قابل احترام تر از فیسبوکه (نمیدونم مهمه نظرم یا نه?)

۲. دوما امنیت خودتون رو با این کار به خطر میندازید. چرا؟ تا حالا با خودتون فکر کردید که اون هکری که میاد کلی وقت میزاره و یه نرم افزار پولی (مثلا فوتوشاپ) رو که کلی متخصص امنیت براش قفل نرم افزاری ساختن رو با کلی زحمت هک میکنه چه سودی از این کارش میبره؟ برای جواب به این سوال شما به دیدن این پست از وبسایت توسینسو دعوت میکنم.(مورد دوم رو مطالعه کنید) (و دقت کنید که پست برای ۹ سال پیش هست و اصلا چیز جدیدی نیست)


خرید نرم افزار

نسبت به راه قبلی خیلی بهتره. اگه امکانش رو داشتید حتما بخرید. برنامه هایی که ادوبی تولید میکنه خیلی برنامه های قوی هستن خودم تجربه ی کار با هیچ کدوم رو نداشتم ولی اونایی که دارن , همیشه به عنوان بهترین نرم افزار ازش یاد میکنن. تقریبا هم توی همه ی زمینه های تولید محتوا نرم افزار دارن.

ادیت عکس : Illustrator , Photoshop

ادیت فیلم: Premiere , After Effects

ادیت صدا: Adobe Audition

و...


نرم افزار های آزاد

حالا میریم سراغ راه سوم که موضوع اصلی ماس (شما: آخیش)

این تیکه رو میزارم ویکیپدیا جای من صحبت کنه:

نرم‌افزار آزاد (به انگلیسی: Free software) نرم‌افزاری است که به‌همراه کد منبع توزیع شده و با قوانینی منتشر می‌شود که آزادی استفاده، مطالعه، ویرایش و انتشار مجددِ کاربران را تضمین می‌کند.[۱][۲] نرم‌افزارهای آزاد معمولاً با همکاری برنامه‌نویس‌های داوطلب به‌عنوان یک پروژه به‌وجود می‌آیند. ایدهٔ اصلی نرم‌افزار آزاد این است که کاربران باید مالک دستگاه‌های دیجیتالی خود باشند، نه سازندگان دستگاه‌ها.
نرم‌افزارهای آزاد با نرم‌افزارهای مالکیتی (مانند مایکروسافت ویندوز) که آزادی کاربر در استفاده، مطالعه، ویرایش یا انتشار مجدد را در درجه‌های مختلف محدود می‌کنند، متفاوت هستند. این محدودیت‌ها با در نظر گرفتن مجازات‌هایی قانونی برای کاربرانی که قوانین آن‌ها را نقض می‌کنند، به‌وجود می‌آیند. نرم‌افزارهای مالکیتی عموماً به صورت بسته‌های اجراپذیر دودویی و بدون دسترسی به کد منبع فروخته می‌شوند که جلوی ویرایش و وصله‌کردن نرم‌افزار توسط کاربر را می‌گیرد و او را برای به‌روزرسانی و پشتیبانی به شرکت نرم‌افزاری تولیدکننده وابسته می‌کنند.

خلاصه:

توسط جامعه (برنامه نویس های داوطلب سراسر دنیا) توسعه داده میشن (و نه یه فرد یا گروه خاص).

رایگان هستن.

امکان خوندن سورس کد و تغییر هر بخش اون برای کاربرا وجود داره.

معمولا کیفیت خوبی هم دارن (برای برادر خودم بردم راضی بوده) چون مغز کلی آدم بهتر از مغز یه عده ی محدود کار میکنه و اینکه آدم های دنیای نرم افزار آزاد , آزادی دارن که باعث خلاقیت میشه و این کیفیت بار ها با پدید اومدن نرم افزار های آزادی که از نسخه ی غیر آزاد خودشون بهتر بودن ثابت شده (البته همیشه اینجوری نبوده و مثال های زیادی وجود داره).


خودم چه تجربه ای دارم

من تقریبا یه سالو نیم پیش با یسری از دوست های خوبم (دوستانی بهتر از آب روان) تصمیم گرفتیم که دست به تولید محتوا تو زمینه ی برنامه نویسی بزنیم. این هم مجله ی ماست.

یسری پادکست تولید کردیم. یسری ویدیو کست تولید کردیم و کلی تصویر (از پست های تصویری بگیرید تا کاور پادکست ها و...) حالا میخوام نرم افزار هایی که باهاش این کارا رو کردیم رو معرفی کنم.


کار با صدا

Audacity
Audacity

برای میکس کردن پادکست ها از Audacity استفاده کردیم.

باهاش میتونید صداتون رو نویزگیری کنید. موزیک اضافه کنید. صدای نفس هارو حذف کنید صدا های بامزه (meme) اضافه کنید و خلاصه هر کاری که با صدا بشه کرد رو میتونید توی این نرم افزار انجام بدید (حتی میکس موزیک). و علاوه بر اینا بسته به نیاز میشه روش پلاگین نصب کرد و امکاناتش رو کامل تر کرد (من چیزی نصب نکردم). من شخصا به Adobe Audition کار نکردم ولی حقیقتا تصوری از اینکه چجوری میتونه بهتر باشه ندارم چون audacity واقعا کار منو راه میندازه. البته اینم اضافه کنم که من کاربر خیلی حرفه ای نیستم شاید اگه آدم بخواد کار های خیلی حرفه ای تر بکنه audacity نتونه پاسخگو باشه ولی واسه من که کلا فکر کنم ۲۰ درصده همین هم یاد نگرفتم کاملا پاسخگو بود و تمام انتظار من رو در مورد نرم افزار ادیت صدا برطرف کرد.

تقریبا همه ی فرمت های صوتی رو ساپورت میکنه (حتی اگه video رو هم بگیرید بندازید تو نرم افزار صداش رو میاره تو پروژه) و انواع خروجی هارو میشه ازش گرفت.

ظاهر خیلی قابل فهمی داره و کلی short-key باحال که سرعت کارتون رو بالا میبره.

و اینکه خیلی سبک هست.

آماده اید بگم حجمش چقدره؟

فایل نصبش واسه ویندوز فقط ۲۸ مگابایته (نسخه لینوکس اش ۱۲ مگابایته)

(الان خودم یه لحظه شک کردم که واقعا ۷-۸ تا از اون پادکست هارو این میکس کردم)

نکته ی آخر هم اینه که آموزش های ویدیویی خیلی زیادی برای این نرم افزار من توی اینترنت پیدا کردم به اضافه اینکه سایت خودش هم همه جاش رو کامل توضیح داده.

میتونید این نرم افزار رو از اینجا برای ویندوز یا لینوکس یا مک دانلود کنید.


کار با تصویر

Gimp
Gimp

ما توی مجله ی خودمون یسری پست های تصویری داریم که توی اینستا میزاریم. اونا + کاور پادکست ها + نقشه کانال و thumbnail های یوتوب و خیلی چیزای دیگه رو با نرم افزار Gimp طراحی کردیم.

توی این بخش به اندازه ی دوست های دیگه ام (همون بهتر از آب روانا) تجربه ندارم و بیشتر اونا تصویر هارو طراحی میکردن ولی چندین باری که من رفتم سمت این برنامه به نظرم خوب اومد. مثل فوتوشاپ یسری لایه دارید میتونید مستقل روی لایه ها کار کنید و پسوند اختصاصی خودش رو برای فایل های لایه باز داره. (میخوام بگم از نظر امکانات با فوتوشاپ مقایسه میشه و نه با paint). در مجموع اینم کار را بندازه و تنها مشکلی که باهاش داشتیم این بود که وقتی چند نفری روی یه فایل گیمپ(با پسوند xcf) کار میکردیم(ینی مثلا من کار میکردم و میفرستادم برای دوستم) اگه ورژن گیمپ متفاوتی داشته باشیم بعضی موقع ها به مشکل میخوردیم(فایل ها باز نمیشد).

بنابراین دقت کنید که ورژن های یکسانی استفاده کنید که مشکلی پیش نیاد.

حجم این یکی هم ۲۴۲ مگابایته که در مقایسه با فوتوشاپ که دو گیگابایت هست خیلی کم تره ولی بازم تاکید میکنم که یکی مثل من استفاده ی خیلی حرفه ای نداره از این برنامه ها و Gimp هم من بالای ۹۰ درصد امکاناتش رو نمیفهمم ولی کارم رو خیلی خوب راه میندازه.

در مورد این نرم افزار هم من باز آموزش ویدیویی خیلی پیدا کردم (به نسبت audacity معروف تره) ولی خوب قطعا نمیشه با فوتوشاپ تو این زمینه مقایسه اش کرد.?

نکته ی آخر هم اینه که به شکل باور نکردنی سریع میاد بالا. ینی کلیک میکنی کم تر از یه ثانیه میاد بالا میگه: "جانم کاری داشتی؟" آدم پراش میریزه.? و این قضیه باعث میشه که حتی کار های خیلی ساده مثل resize کردن رو هم با همین Gimp انجام بدم چون لازم نیست منتظر شی بیاد بالا ولی کلی رم سیستم ات هم براش کنار بزاری. (یه لحظه میاد بالا کارتو میکنی میبندی میری)

برای کار با تصاویر برداری (vector base) هم میتونید از Inkscape استفاده کنید. اینم آزاد و رایگانه(احتمالا سبک تر از CorelDRAW هم هست) ولی چون من تجربه ی استفاده ازش رو ندارم هیچی نمیگم.

این برنامه رو هم میتونید از اینجا واسه لینوکس و ویندوز و مک دانلود کنید.


کار با ویدیو

Shotcut
Shotcut

از shotcut (دقت کنید که shortcut نیست) برای ادیت کردن ویدیو کست ها استفاده کردم. نکته ای که این نرم افزار داره اینه که همه چی توش خیلی قابل فهمه و خیلی نیاز نیست برای هر کاری برید یوتوب اموزش ببینید. همه چی خیلی سر راست و خوبه. اینم کلی امکانات داره. انواع افکت و انیمیشن و... داره.

من خودم کاری که باهاش میکنم اینه که فیلم خودم که با گوشی گرفتم رو میندازم گوشه ی تصویر و بقیه تصویر رو هم تصویر صفه نمایش رو میزارم + یه جاهایی ویدیو های خنده دار و صدا های خنده دار اضافه میکنم + یه جاهایی متن و تصویر اضافه میکنم + یه جاهایی زوم میکنم رو یه بخش خاص از صفحه و تصویر خودم رو هم کوچیک بزرگ میکنم و جاش رو عوض میکنم + ویدیو ی intro و outro و موزیک هاش و fade in و fade out و cross fade و... و همه ی این کارا خیلی سر راست و راحت انجام میشه و پیچیدگی اضافی نداره. مثلا اولا از kdenlive استفاده میکردم ولی به اندازه این ساده نبود و بعضی موقع ها هم خروجی خراب در میومد.

رقیب اینم Premiere هست که من تجربه ی کار باهاش رو ندارم ولی بازم کاری نیست که من از نرم افزار ادیت ویدیو انتظار داشته باشم و shotcut اونو نداشته باشه (حداقل فعلا).

اینم تو وبسایتش کلی توضیحات داره که میتونید بخونید هر جا رو هم که متوجه نشدید ویدوی های یوتوب خیلی زیادی براش هست (اینم معروفه و کلی ادم ازش استفاده میکنن)

از نظر سبک بود هم نسخه ویندوزش ۷۹ مگابایته که در مقایسه با رقیبش که ۱.۵ گیگ هست سبک تره

و اینکه اینم سریع میاد بالا.


ضبط فیلم از صفحه (screen record)

نرم افزار obs studio رو احتمال بیشتری میدم که بشناسید چون gamer ها و streamer ها خیلی ازش استفاده میکنن و جالبه بدونید که اوپن سورس و آزاد هست.

چون مشهوره زیاد حرفی برای گفتن باقی نمیزاره.

میتونید چند تا ورودی صدا داشته باشید مثلا چند تا میکروفون همزمان (یا حتی خروجی صدای سیستمتون) و میتونید صدای هر کدوم رو جدا کم و زیاد کنید

همینطور در مورد تصویر هم میتونید چند تا دوربین و screen record رو بچینید تو تصویر (ینی هر کدوم کجا باشه) و وسط ضبط هم جا به جاشون کنید.

علاوه بر همه اینا میتونید چیزی که ساختید رو استریم کنید. ینی فقط محدود به ضبط کردن نیست.

رقیبی تو بچه های ادوبی نداره.

اگر هم این پیچیدگی هارو دوست دارید و یه نرم افزار ساده تر میخواید simple screen recorder گزینه ی خوبی هست. فقط تصویر ضبط میکنه. و کیفیت و میکروفون و صدا و اینا تا حد خوبی قابل تنظیمه. آزاد هم هست.


حرف آخر

پ ن ۰: اگه شما هم تو این زمینه تجربه ای دارید خوشحال میشم که در میون بزاید مخصوصا اگه تجربتون نرم افزار های آزاد رو به چالش میکشه (مثلا بیاید بگید Photoshop فلان قابلیت رو داره که Gimp نداره).

پ ن ۱: چون من و یکی دیگه از دوستامون (یکی از بهتر از آب روان ها) از سیستم عامل لینوکس استفاده میکردم در اصل مجبور بودیم که از این نرم افزار ها استفاده کنیم چون نرم افزار های ادوبی برای لینوکس توسعه داده نمیشن. هر چند اگه توسعه داده می شدن هم باز استفاده نمیکردیم چون نرم افزار آزاد دوست داریم و نرم افزار کسی رو کرک نمیکنیم (اصلا واسه همین از لینوکس استفاده میکنیم دیگه)(احتمالا برای همین هم هست که ادوبی نرم افزار هاشو برای لینوکس ارائه نمیده?) ولی در کل تجربه ی خوبی بود و فهمیدم فقط لینوکس نیست که از ویندوز بهتره (دعوا نشه تو کامنت ها?) بلکه تو خیلی زمینه های دیگه هم نرم افزار های آزاد حرف برای گفتن دارن.

پ ن ۲: در کل به نظرم خیلی مواقع وقتی اکثریت یه کاری میکنن دلیل نمیشه ما هم همون کارو کنیم. اگه با بخشی از چیزی (مثلا اینجا کرک کردن) مشکل دارید برید بگردید و قطعا میبینید که شما تنها نیستید و ادم های دیگه هم همین مشکل رو داشتن و براش راه حل معقولی وجود داره.

(فاز پدربزرگا رو برداشتم)

اگه هم دوست داشتید برنامه نویسی یاد بگیرید یا بلدید میخواید بیشتر یاد بگیرید مجله ی ما اینجا هست ولی کامل ترین راه ارتباطی عضو شدن تو چنل تلگرام ماس.

و نکته ی آخر هم اینه که بعضی جاهای پست یجوری شد که انگار دارم از خودم تعریف میکنم? ولی واقعا نمیشه جور دیگه نوشت چون خواستم تجربه ی شخصی ام رو به اشتراک بزارم مجبور بودم بگم که من فلان کارها رو کردم که سطح کارای من دستتون بیاد و با سطح کارای خودتون مقایسه کنید و بفهمید که این نرم افزار ها کارتون رو راه میندازن یا نه و من هیچگونه ادعایی توی این زمینه ها ندارم.

پایدار باشید.?