حلقه‌ی دوم حبل المتین - قسمت اول: ادامه‌ی فهم «اندام‌واره» دین

به نام نور

حبل المتین؛ حلقه‌ی بحث و گفت‌وگو پیرامون کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»

جلسه‌ی دوم، با ارائه‌ی هانیه قربانی، آذر ۹۸

[متن برگرفته از صوت ۷۶ دقیقه‌ای جلسه؛ همراه با دقیقه‌]

۴:۰۰

داشتیم خلاصه‌ی جلسه‌ی پیش رو می‌گفتیم که آشنایی با کتاب بود.

نگاه طرح کلی اینه که باید بشه با معارف دین زندگی کرد. اگر نتونیم از این مفاهیم در زندگی استفاده کنیم، مطمئن باشیم که فهم ما ناقص بوده. که مثلا: «فهم مفاهیمی مثل توحید در ذات/ صفات و ... چه تأثیری بر زندگی من داره؟»

در قرآن: هی از کفار و مشرکین می‌پرسه که کی شما رو آفریده؟ میگن خدا.

یا می‌پرسه که کی نعمت به شما داده؟ میگن خدا.

بعد می‌بینیم که درک ما از توحید همونیه که کفار و مشرکین داشتن! مسأله‌شون در فهم مسائل زندگی‌شون بود.

این مسأله‌ی مهمیه و این در فرق اسلام با سایر ادیان الهی خودش رو نشون میده.

در مسیحیت سبک سلوکی اینه که آدم از زمین ببُره به آسمان بره. ولی در اسلام کاملا برعکسه؛ تو آسمان رو بر می‌داری میاری رو زمین (یعنی همین جا رو بتونی آسمونی کنی).

این نگاه بعد از انقلاب پررنگ شده. یکی از ویژگی های اسلام ناب - که امام و آقا در این ادبیات اومده‌ن پررنگ وارد شده‌ن- همینه.

۶:۰۰

سبک زندگی ما:

هرم مازلو رو قاعدتا دیدید... . در حالی که حرف دین – که از اندام‌وارگی‌ش در میاد-‌اینه که همه‌ی نیازها از نیاز به الله در میاد؛ نیاز به خوراک، مسکن و ... . حتی «نیازهای ابتدایی» همه بروز نیاز به الله است. مثلا آیاتی که در قرآن می‌گوید: برو بهشون برگردون. یا مثلا سیره‌ی ائمه: مثلا در دعاهای امام سجاد می‌بینیم: این مریضی/ تشنگی/ گرسنگی نشون میده که چقدر ضعیفم و به تو محتاجم...

این مدل کاما غلبه داره بر سیستم‌های فرهنگی مدیریتی جامعه ما. اول ما نیازهای خوراکی، آموزشی و ... آدم‌ها را تامین کنیم، بعد که این نیازها تأمین شد ما میریم سراغ نیازهای فرهنگی توحیدی. ولی قاعدتا کسی که براساس این مدل اقتصادی اومده جلو اصلا فهمی از الله نداره... تو باید کل این سیستم تربیتی رو جوری بچینی که از همه‌ش یک روح بر بیاد که اونم وابستگی به خداست.

۹:۰۰

فهم «اندام‌وارگی» دین: یکی از ویژگی‌‌های مهم این اندام‌واره جریان یک روح در اون هست. که یعنی هر احکام یا گزاره‌ای در دین باید شما رو به «توحید» برسونه. و این خیلی جذابیت دین رو به شما می‌رسونه. (اشاره به امام که گفته بود من نباید برای شما ولایت فقیه رو اثبات کنم. اگر شما فهم من رو از دین داشتید!)

۱۰:۰۰

ما با یک سری گزاره‌ی به شدت زیاد مواجه هستیم! و از این جزئیات نمی‌تونیم به «فهم کلی» برسیم. مثل فیل در تاریکی.

این چیزیه که مسلطه رو طرح کلی (درباره‌ی گزار‌های محدود و کلی حرف زدن)

+ قرآن محوری

۱۱:۰۰

واقعا قرآن باید مرجع باشه. ما خیلی وقت‌ها به خاطر اینکه شیعه هستیم و از نعمت ائمه بهره مندیم، بیشتر به روایات توجه می کنیم.

مثلا مسأله‌ي زن رو باید ببینید؛ ۹۸٪ شبهاتی که در مسأله‌ی زن به ما می‌رسه از روایات میاد!

ظرفیت‌های جذاب قرآن:

یکی از معجزات قرآن اینه که میشه باهاش تقطیعی برخورد کرد؛ یعنی میشه شما یک تیکه‌شو برداری خارج از سیاق و ازش قاعده در بیاری. مثل خمس؛ که در قرآن کاملا در سیاق غنائم جنگی اومده. (یه نکته: حاج‌آقا قاسمیان: دیفالت‌مون رو بذاریم که بگیم «معانی» آیه. نه معنی آیه)

در حالی که فهم روایات خیلی سخته! مثلا همیشه به خاطر «تقیه» امکان داره که دو چیز متناقض رو در روایات ببینید.


ما با یک سری گزاره‌ی به شدت زیاد مواجه هستیم! و از این جزئیات نمی‌تونیم به «فهم کلی» برسیم. مثل فیل در تاریکی
ما با یک سری گزاره‌ی به شدت زیاد مواجه هستیم! و از این جزئیات نمی‌تونیم به «فهم کلی» برسیم. مثل فیل در تاریکی


۲۰:۰۰ الی ۲۷:۰۰ [نماز و گفت‌و گوی متفرقه]

۲۷:۰۰

پاسخ به پرسش یکی از بچه‌ها درباره‌ی بهره‌مندی از نعمت‌های دنیا:

«قولوا لااله الا الله تفلحوا» (از سخنان پیامبر گرامی اسلام)

یعنی فی الدنیا؛ نه فی الآخره!

آرامش اصلی، رضایت اصلی چیست که می‌خواهیم به آن برسیم؟ (اصل نعمت)

در بحث ایمان اصلا می‌گویند که تمام نتیجی که برای ایمان بیان شده - درهای آسمان و زمین به روی شما باز می‌شود و ... - این مربوط به همین دنیاست. یا چرا فکر می‌کنید مربوط به بعد از ظهور امام زمان است؟

۳۰:۰۰۰

+ ایمان چیست؟

ادامه دارد...