آیا من یک آدم بسیار حساس (HSP) هستم؟

تست روانشناسی دکتر الین آرون

ترجمه الهه احمدی



دستورالعمل:

به هر سؤال مطابق با روشی که شخصاً می پسندید، پاسخ دهید. هر موردی که تا حدودی در مورد شما صدق می کند، آنرا در نظر بگیرید. و اگر خیلی زیاد و یا اصلاً در مورد شما صدق نمی کند، آنرا در نظر نگیرید.


1. من به شدت و به راحتی از داده های حسی قوی تحت تاثیر قرار میگیرم.

2. به نظر می رسد من از ظرافت ها و نکته های ریز محیط اطراف ام، آگاه میشم.

3. احساساتِ دیگران بر من تأثیر می گذارد.

4. من نسبت به درد بسیار حساس هستم.

5. احساس می کنم که در روزهای شلوغ، نیاز دارم در رختخواب یا اتاق تاریک یا هر مکانی که بتوانم از حریم خصوصی برخوردار باشم، زمان بگذرانم تا کمی از محرک ها رهایی بیابم.

6. من به ویژه نسبت به کافئین حساس هستم.

7. من به راحتی از چیزهایی مانند چراغ های روشن، بو های قوی، پارچه های خشن، یا آلارم های نزدیک خودم اذیت می شوم.

8. من یک زندگی درونی غنی و پیچیده دارم.

9. صداهای بلند من را ناراحت می کند.

10. من عمیقاً تحت تأثیر هنر یا موسیقی قرار می گیرم.

11. گاهی آنقدر عصبی میشم که نیاز پیدا میکنم که تنها باشم.

12. من دقیق هستم.

13. من به راحتی وحشت زده می شوم.

14. وقتی در مدت زمان کوتاهی باید کارهای زیادی را انجام بدم، عصبی می شوم.

15. وقتی افراد در محیط خاصی احساس ناراحتی می کنند، من تمایل دارم که راه حلی برای راحتی بیشتر آنها پیدا کنم (مانند تغییر روشنایی یا صندلی راحتتر).

16. از اینکه کسی مرا وادار به انجام تعداد زیادی کار در زمان کم کند، خیلی آزرده می شوم.

17. من خیلی تلاش می کنم تا از اشتباه کردن یا فراموش کردن کارها خودداری کنم.

18. سعی من این است که فیلم ها و سریال های خشونت آمیز تماشا نکنم.

19. برای من بسیار ناخوشایند است که چیزهای زیادی در اطرافم در حال اتفاق افتادن باشد.

20. گرسنگی زیاد باعث واکنش شدید در من می شود و تمرکزام را از بین میبرد و یا خلق من را تنگ میکند.

21. تغییرات در زندگی را نمیتوانم تحمل کنم.

22. من ظرافت ها، رایحه های خوب، مزه ها، صداها، و آثار هنری را بخوبی درک میکنم و از آنها لذت می برم.

23. به نظر من ناخوشایند است که اتفاقاتِ زیادی به یکباره در جریان باشد.

24. من برای رسیدن به آرامش، اجتناب از موقعیت های اضطراب آور و ناراحت کننده را در زندگی در اولویت کاری خود قرار داده ام.

25. من از محرک های شدید، مانند صداهای بلند یا صحنه های پر هرج و مرج رنج می برم.

26. وقتی در مسابقه ای شرکت میکنم و یا در حین انجام کاری باید تحت نظارت قرار بگیرم، چنان عصبی یا مضطرب می شوم که بسیار بدتر از آنچه در توان دارم، انجام می دهم.

27. در کودکی، از نظر والدین یا معلمانم، من حساس یا خجالتی بودم.


امتیاز دهی:

اگر بیش از چهارده مورد بالا در مورد شما صدق کند، شما احتمالاً یک آدم بسیار حساس هستید. اما هیچ آزمایش روانشناسی آنقدر دقیق نیست که فرد زندگی خود را بر اساس آن پایه گذاری کند. ما روانشناسان سعی می کنیم سؤالات خوبی را ایجاد کنیم، سپس بر اساس متوسط پاسخ ها، تصمیم گیری می کنیم.

اما اگر تعداد کمتری موارد برای شما صادق است، ولی آن موارد بسیار زیاد به شما شباهت دارد، ممکن است ثابت کند که شما یک آدم بسیار حساس هستید. همچنین، اگرچه تعداد مردان، به همان اندازه تعداد زنانی است که بسیار حساس هستند، اما نتیجه آزمایش نشان میدهد که مردان بسیار حساس مواردی کمتری نسبت به خانمهای بسیار حساس در مورد آنها صدق میکند.


لینک تست آنلاین:

https://forms.gle/fqZd1JZrY2UyBpg96

منبع:

https://hsperson.com/test/highly-sensitive-test/