کتاب کودک بسیار حساس از نگاه خوانندگان

نویسنده: سهیلا یعقوبی

یکی از روزهای بهار 98 بود که تصمیم به ترجمۀ کتاب کودک بسیار حساس گرفتم و حالا هر روز به تصمیم آن روزم افتخار می کنم. یکی از دلایلش بازخوردهایی است که از والدین کودکان بسیار حساس گرفتم. کسانی که به من گفتند با خواندنِ این کتاب دیدشان نسبت به فرزندشان تغییر کرده است، می توانند نقاط قوت فرزندشان را ببینند، چالش های پیش رویشان را به پای بسیار حساس بودنِ فرزندشان در این دنیای غیر حساس می گذارند، نه لوس یا غیراجتماعی بودنش و این باعث شده است که با درک و مهربانی بیشتری با فرزندشان رفتار کنند و حتی به قول مادر عزیزی:

«از وقتی فهمیدم رفتارهای فرزندم به خاطر بسیار حساس بودنشه بیشتر دوستش دارم.»

همین یک جمله کافی است برای این که من حس کنم کار خودم را کرده ام. تا این جا، به نظر می رسد که کتاب کودک بسیار حساس تکلیفش را خیلی خوب انجام داده است. در زیر می توانید بخشی از نظرات خوانندگان کتاب را بخوانید:

«امیدوارم هر پدر مادری وقت بذاره و این کتاب رو بخونه، درسته که حجمش زیاده اما اگر بچه ی حساس داشته باشین می دونید که خیلی جاها براتون سؤال پیش اومده و بی جواب مونده ، این کتاب جزء به جزء و کاملاً شفاف روش برخورد رو توضیح داده و بهتر از اون این هستش که بعدش خیالتون راحت میشه که حساس بودن بچه تون نشانه ی قدرتش و سطح بالای درک و توانش هست و بابت این ویژگیش به جای نگرانی ، خوشحال می شین. واقعاً بعد این کتاب بچه ام رو به صورت منطقی و واقعی دیدم و ناراحتی ای که از خیلی رفتارهاش داشتم کاملاً از بین رفت و دیگه با دیدن رفتارهاش و حساسیت هاش از دستش عصبانی یا ناراحت نمی شم و کاملاً درکش میکنم و خیالم راحته که روان بچه ام کاملاً نرمال و سالمه و کافیه من شکل رفتار با اون رو یاد بگیرم تا باهاش یه رابطه ی خوب داشته باشم و یه انسان سالم تربیت کنم.»

«برای هر مادری با کودک حساس لازمه تا آگاهی پیدا کنه که هم به خودش و هم به کودکش کمتر آسیب بزنه»

«بسیار عالی بود حتما پیشنهاد می کنم به والدینی که کودک حساس دارند، به قول نویسنده گل ارکیده پرورش می دهند، این کتاب رو بخرن و بخونن»

«کتابی خوب با ترجمه ای خوب»

«کتاب به درد بخوریه. یعنی به واقعیت نزدیکه تا تعاریف کلیشه ای»

«کتاب، قطور و در عین حال سبکه. ترجمه ی کتاب روان و واضحه و مترجم چون خودش کارشناس ارشد روانشناسی بالینیه، خیلی جاها زیرنویس و پی نوشت و توضیحات مفیدی به مطالب اضافه کرده.»

«سلام خانم یعقوبی می خواستم از ته ته دلم ازتون تشکر کنم برای این که کتاب کودک بسیار حساس رو معرفی کردین. شما منو از تاریکی بیرون کشیدین و امید دارم روشنایی همیشه تو زندگیتون باشه. من همسر یک آقای بسیار حساس و مادر یه دختر 5 ساله بسیار حساسم که سالهاست از طرف دیگران سرخورده میشم به خاطر رفتارهای همسر و دخترم و تقریباً با همه قطع رابطه کردم. مشکل نبودن رابطه با اونا نبود مشکل این بود که خودمو سرزنش می کردم و نمی دونستم چطور برخورد کنم. ممنونم از شما. »

«در حال خوندنشم.. یه جاهایی انگار کودکی خودمه... و الآن کودکی پسرم. ممنون از ترجمه ی روان و خوبتون.»

«واقعاً به من که فهمیدم پسرم تو قشرکودکان بسیار حساس هست خیلی کمک کرد و مهمترم اینکه راه کارهای خوبی هم ارائه میده»

«آخ که چقدر سخت بود! من با همه ی این ها روبرو بودم و نمی دونستم چرا بچم این طوریه و فقط می ترسیدم که مبادا اختلالی داره که این شکلیه. ازتون خیلی ممنونم که اطلاع رسانی می کنید. حتی اگر یک مادر رو از جهنم فکری که توش دست و پا می زنه نجات بدید کارتون یه دنیا ارزش داره سپاسگزارم»

«خیلی ممنونم بابت راهنمایی های دقیق و کاملتون.? بسیار مشتاقم زودتر کتاب شارژ بشه تا تهیه اش کنم و بخونمش. دیروز تولد پسرکم بود و غافلگیری بخشی از روشی که من بلدم برای خوشحالی عزیزانم. اما پسرک هر بار که غافلگیرش می‌کردم با هدیه یا...اصلاخوشحال نمی‌شد و ناراحت می شد و تا می‌تونست نق می‌زد. فکر می‌کردم داره خودشو لوس می کنه و احساس می‌کردم با تمرین باید تربیتش کنم تا بفهمه سوپرایز شدن یه اتفاق قشنگه و تو باید خیلی هم دلت بخواد که سوپرایز شی.

این چند روز بعد خواندن مطالب شما و دیدن ویدئوهاتون به درک خاصی رسیدم. خلاصه که برای تولدش سوپرایزش نکردم و قدم به قدم از لباس تا تزئین تولد و همه چی آروم با خودش و نظر خودش رفتم جلو. پر انرژی و خنده رو و خوشحال بود. هی بهم می گفت مامان جووونم. از تولد و مهمونیش واقعاً لذت برد. من هم واقعاً از تک تک لحظات تولد لذت بردم‌. البته شبش نه اون درست خوابید و نه من. واقعاً ممنونم ازتون.?

به درک خاصی هم از خودم رسیدم. دیگه در آستانه سی و پنج سالگی می‌خوام دست از سااال ها جنگیدن با خودم و حساسیت هام بردارم و کمی با آرامش و با کنار اومدن با خودم و ویژگی هام زندگی کنم.»


برای اطلاعات بیشتر در مورد کودکان بسیار حساس، مطالب گل ارکیده را دنبال کنید یا به صفحۀ اینستاگرام گل ارکیده سر بزنید.